[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xtinne

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:30

Kan een paard agressief worden van Cushing?
Wanneer hij het bv al enkele jaren heeft zonder dat het is nagekeken en dan ineens "ontploft"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:35

Ja. Ik kan mij nog wel een verhaal herinneren in het allereerste topic hierover.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:36

Net toch maar mijn pony geschoren, want vooral op billen en hals zat het haar er zo dik op. Hoe doen jullie dat nu? Deken op ivm zonnebrand of juist in de nacht een deken op?

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:37

ohjajoh: oh, bedankt! Ik ga het eens opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:43

Dat ga je denk ik niet vinden hoor; dat was niet deel 1 namelijk, maar het allereerste topic, wat nog geen centraal topic was.
Paard had ook epilepsie dacht ik.

En MiniMe was in de beginfase (toen ik dus nog in gevecht was met de wereld en da's om duidelijk te krijgen dat het cushing was, dus voor medicatie), waarschijnlijk door haar jonge leeftijd, ook nogal bozig. Niet agressief hoor, maar een sjagereinig kreng was het toen wel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:52

Mijn lieve sulletje ging ook ineens bijten en bokken. Maar heb wel t idee dat dat meer lichamelijk ongemak was (kiespijn en oefening die hij niet meer kon) dan gewoon sjagerijnig.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:23

tine10 schreef:
Net toch maar mijn pony geschoren, want vooral op billen en hals zat het haar er zo dik op. Hoe doen jullie dat nu? Deken op ivm zonnebrand of juist in de nacht een deken op?

Ik heb nu een vliegendeken op - voor nacht doe ik niets hij voelt ook in de avond laat nog heel warm

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:59

Mijn paard werd ook agressief, daarom de begindosis omlaag gebracht. Daarna ging het beter en heel langzaam weer opgebouwd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:13

CarolineCF schreef:
tine10 schreef:

Ik heb nu een vliegendeken op - voor nacht doe ik niets hij voelt ook in de avond laat nog heel warm

Ok, dank je

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:59

henshem schreef:
Mijn paard werd ook agressief, daarom de begindosis omlaag gebracht. Daarna ging het beter en heel langzaam weer opgebouwd.

Maar pas agressief na de medicatie? Wij weten nog niet of er sprake is van PPID maar dierenarts heeft wel vermoeden. Maar omdat agressief gedrag precies niet echt een symptoom is weten we het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:09

Je weet toch pas of het PPID is of niet, nadat je de acth waarde hebt bepaald dmv een bloedtest, heb je dit wel al laten doen, xtinne?

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:17

Nee nog niet, dierenarts wil pas komen als ze gekalmeerd is. :(
Het gaat wel stilaan beter dus ik hoop ten laatste volgende week toch bloedtest gedaan te hebben...
Maar daarom dat ik vraag of agressie mogelijk is, omdat DA er (aan de telefoon) wel aan dacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:21

Vertel dan eens wat meer xtinne? Of wacht even ben jij van dat topic over dat paard wat je verzorgt van 37 jaar, die al een paar weken op stal staat omdat ze van het een op andere moment doorsloeg?

Vind het erg laf van de DA's, want als het echt iets ernstigs is (wat wel lijkt met de plotse gedragsverandering) dan gaat het met opsluiten in de stal echt niet minder worden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:26

Nee, eerder slechter.... Andere DA?

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:50

ohjajoh6 schreef:
Of wacht even ben jij van dat topic over dat paard wat je verzorgt van 37 jaar, die al een paar weken op stal staat omdat ze van het een op andere moment doorsloeg?

Ja, dat ben ik... Ik voel me zo machteloos, en probeer maar zoveel mogelijk info in te winnen zodat ik misschien iets kan zeggen dat de doorslag geeft om DA meteen te bellen. ;(

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:56

xtinne schreef:
henshem schreef:

Maar pas agressief na de medicatie? Wij weten nog niet of er sprake is van PPID maar dierenarts heeft wel vermoeden. Maar omdat agressief gedrag precies niet echt een symptoom is weten we het niet.

Ja idd na medicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:04

Ze moeten niet afwachten, beestje is 37 en je mag toch verwachten dat ze het niet zo aan zijn einde willen laten komen. Bij dit soort gedrag bestaan er geen goedkope oplossingen dan een DA langs te laten komen die een gedegen onderzoek doet en bloed afneemt voor een acth test= ppid/cushing. En hebben ze dat er niet meer voor over, wat ik met 37 begrijpelijk vind moet diezelfde DA dd pony per direct laten inslapen. Dit is gewoon onnodig laten leiden. Sterkte! :(:)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 07:02

Wat is dat nou voor reden, de dierenarts wil pas komen als ze kalmer is? Misschien dan een andere dierenarts laten komen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 08:21

ohjajoh6 schreef:
Ze moeten niet afwachten, beestje is 37 en je mag toch verwachten dat ze het niet zo aan zijn einde willen laten komen. Bij dit soort gedrag bestaan er geen goedkope oplossingen dan een DA langs te laten komen die een gedegen onderzoek doet en bloed afneemt voor een acth test= ppid/cushing. En hebben ze dat er niet meer voor over, wat ik met 37 begrijpelijk vind moet diezelfde DA dd pony per direct laten inslapen. Dit is gewoon onnodig laten leiden. Sterkte! :(:)

Helemaal mee eens.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:10

Ik weet het, bij mij had dierenarts al lang geweest (de dag zelf nog). Maar schoondochter vond het niet nodig, terwijl zij zelf met paarden bezig is. Zij heeft de eigenaars omgepraat denk ik dat hij niet meteen moet komen.
Heb nu ook een andere dierenarts voorgesteld maar meer kan ik niet doen. Achter hun rug wil ik niet bellen, of toch niet laten langskomen want dan zie ik haar misschien helemaal nooit meer, zonder afscheid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:16

Er zijn wel andere mogelijkheden om te proberen dit aan te pakken - ik stuur je in de loop van de dag wel even een PB.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:40

Oké, bedankt :-) alle hulp is welkom...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:23

Zou het kunnen dat een fjord toch ook al op 1/8ste pil reageert? Het lijkt ij nl zo weinig en ben met zo n lage dosis gestart om de bijwerkingen te minimaliseren. Noumerk ik niks van ongemakken bij hem (gelukkig), maar hij lijkt wel wat wakkerder. Eerst stond hij regelmatig als een dooie te wachten tot er weer hooi werd geserveerd (terwijl de rest dan nog randjes gras en andere sprietjes bij elkaar scharrelen op de pp). Maar nuzieik hem ook de hele tijd randjes grazen. En dat is echt nieuw.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:47

Bij mijn fjord ben ik begonnen met opbouwen met 1/4. Ik merkte na 3 dagen ook dat hij al veel allerter was. Hij was echt heel erg down/sloom/suf voordat ik begon. Ben wel per 14 dagen gaan opbouwen naar een heel en daar staat hij nu al bijna 6 jaar op.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:43

Ik dacht ook 2 weken op 1/8 ste en dan naar een kwart. Eens kijken wat dat doet.

Kwamen er meer voordelen naarmate de dosis omhoog ging?