[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:45

Ja hoor, ik laat de deken er ook op zitten
ze drogen heel snel op :j

Freya6

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:30

Ow ok, ga ik gauw weer de deken omdoen! Dacht dat ze met een windje en regen er niet waren.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:43

Ik heb de mijne nog steeds bloot lopen, wel met Derfen. Hij jeukt nog steeds niet.
Misschien dan toch eens bloed laten trekken, kan het zijn dat er dan een heel ander beeld uit komt?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:54

wow dat is wel bijzonder YDB, weet je wel zeker dat het een eczemer is? Of misshcien is het een hele milde eczemer. Maar fijn hoor, hier ondanks alles dus wel jeuk :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:55

__YSB__ schreef:
Ik heb de mijne nog steeds bloot lopen, wel met Derfen. Hij jeukt nog steeds niet.
Misschien dan toch eens bloed laten trekken, kan het zijn dat er dan een heel ander beeld uit komt?

Heb je dan niet een voedingsprobleem wat nu wel goed ipv eczeem? Een echte eczemer blijft toch last houden zonder deken, dat gaat nooit meer over.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:59

Hoihoi,

Ik kom even binnenvallen! Heb mijn d-pony met een eczeemdeken staan van de ej op het moment, welke gedeeltelijk over haar oren zit. Echter blijft hij niet zitten zonder halster, maar van het halster krijgt ze weer kale plekjes op dr hoofd helaas... Iemand een oplossing om ervoor te zorgen hoe de deken goed op zijn plaats blijft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:09

Hoofdkap erover doen :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:15

De RAMBO maskers .
Die hebben een dubbele sluiting onder de kaak en kin .
Deze blijft super zitten . Is ene die je los koopt . Rond de 35/40 euro kost hij .
Mocht je een paard hebben met een groot hoofd , heb nog een nieuwe Ivanhoe kap liggen ...
Verkeerd besteld ooit

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:41

Yvank_ schreef:
__YSB__ schreef:

Heb je dan niet een voedingsprobleem wat nu wel goed ipv eczeem? Een echte eczemer blijft toch last houden zonder deken, dat gaat nooit meer over.

Hij staat nu op Subli ponybrok en Subli kruiden muesli en een handvol lucerne ( ook van de Subli)
Ik heb hem opgehaald van een andere stalling alwaar de vrouw zei dat hij weer was begonnen met schuren. ( hij was erg schraal toen ik hem ophaalde, hij is de laagste in rang)
Nu ik hem zelf weer in beheer heb zie ik hem niet schuren, de eigenaresse van die stal ziet hem niet schuren.
Ik heb hem al vanaf dag 1 en ik heb hem echt vaak genoeg zien schuren, tot bloedens toe zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:42

Mij lijkt het dan geen eczeem als die nu niet schuurt. Maar gezien je verhaal begonnen te schuren, schraal toen je hem ophaalde lijkt mij het eerder een voedingsprobleem. En dit kunnen dus ook tekorten zijn.

Maar ook in je gras, hooi etc.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:50

Yvank_ schreef:
Mij lijkt het dan geen eczeem als die nu niet schuurt. Maar gezien je verhaal begonnen te schuren, schraal toen je hem ophaalde lijkt mij het eerder een voedingsprobleem. En dit kunnen dus ook tekorten zijn.

Maar ook in je gras, hooi etc.

Afbeelding

Dit is hem 2 jaar terug, en dit is eigenlijk altijd het verhaal geweest.
Misschien dat het idd een voerdingetje is.
Of is het een lichte eczemer en kunnen we het met Derfen af.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:52

En ik kom ook even binnenvallen..
Ik heb sinds mei vorig jaar een pony met ZE. Ze had een bruine pyjama van de epplejeck en hier hebben we tot augustus ongeveer mee gedaan maar de hals zakte af door het grazen waardoor het stuk bij de oren onbedekt was en ze zich daar tot bloedens toe open schuurde.. Niet goed natuurlijk, dus een nieuwe deken gekocht, een Epplejeck itch free omdat de shires er toen niet in haar maat was en ik hem dus wel meteen nodig had (en ook alleen in winkel wilde kopen). Deze paste haar goed. In februari ofzo hebben we hem laten wassen en daarna weer opgedaan, nog geen jeuk tot nu toe *\o/* enigste probleem is dus, door het wassen is de deken te klein geworden (bedekt niet hele kont meer en veel te strak bij haar borst, hoe los ik hem ook doe, omdat hij naar achter zakt/strak trekt) tja.. dit is verre van ideaal, bewegingsvrijheid wordt minder, ze krijgt schuurplekken op haar schouders, de binnenvoering is gewoonweg kapot geschuurd en 1 van de klipjes is afgebroken en er zit nu een musketon aan..
Ik zit nu dus in een dilemma.. Ik kan voorlopig de oude pyjama aandoen met het risico dat ze gaat schuren, deze ej ophouden of nu meteen een nieuwe kopen (wat mijn portemonnee op het moment niet echt leuk gaat vinden maar als het moet dan zal ik het natuurlijk wel doen)

Wat zouden jullie doen? hebben jullie nog ideeën voor niet te dure eczeemdekens? Ik kwam op marktplaats al wel een zgan rambo tegen maar ik koop toch het liefst via een winkel.. Rambo is dus eigenlijk te duur. Ik denk zelf dat de Shires wel een goede pasvorm zou hebben maar misschien hebben jullie nog andere ideeën om bijvoorbeeld bij de pyjama een systeem te maken voor een langere hals (heb nog oude buikflap en nog oudere deken liggen van dezelfde stof)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:12

Met de 'gewone' eczeemdekens heb ik niet zulke goede ervaringen. Wij hebben ook de Pagony eczeemdeken geprobeerd, maar waren er niet tevreden over. Zijn poep bleef er onder andere in hangen, waardoor de deken hard werd. Hebben toen maar weer snel de Rambo erop gelegd.
Het zijn dure dekens, dat klopt. Maar het zijn hele fijne dekens die erg lang meegaan. Wij hebben ons paard in 2011 gekocht en toen liep hij al met de Rambo en hebben net voor dit seizoen een nieuwe :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:14

Nieuwe kopen, jij gaat toch ook niet in te kleine kleding lopen?
dat zit niet fijn ,krijgen ze last van.
en 2e hands kopen...waarom niet, ik heb het al vaak gedaan, is altijd goed gegaan :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:18

Appie met zijn rsih
omdat die hem te ruim zat heb ik de zijflappen een stuk omgenaaid en van de buiksingels een heel stuk gehaald.
en hij heeft zomers wel wat last bij zij voorpluk,maar daar smeer ik de laatste tijd zinkzalf op en dat werkt prima

Afbeelding

Afbeelding

En zonder deken

Afbeelding
Zit nog wel wat winterhaar op, maar het blijft ook zo fris!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:54

Heeft de RSIH genoeg bewegingsvrijheid? De loopsplit bij de shires lijkt me namelijk wel fijn :)
Ik koop liever in een winkel omdat dat makkelijker terugsturen is als hij niet past :)
Is het een idee om als RSIH maat 190 te kopen terwijl ze nu 185 draagt? Zweetdeken heeft ze ook 195 en dr 100 grams ook en die zijn niet super groot maar verschilt per merk. Dus hoe zit dat met de RSIH?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:56

Dan zou ik inderdaad de 190 nemen. De RSIH heeft meer bewegingsvrijheid dat de shires, stof is fijner en blijft veel langer heel. Ik zou het wel weten!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:00

Oke, dan ga ik het toch maar overwegen! Bedankt! :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:11

De rzih is inderdaad wel heel sterk, appie staat bij 4 koudbloeden en 2 er van staan vaak aan zijn deken te trekken
en je ziet er niks aan :D
en de deken houd veel regen tegen, appie was er nog droog onder haha :P

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:04

ellepel schreef:
De rzih is inderdaad wel heel sterk, appie staat bij 4 koudbloeden en 2 er van staan vaak aan zijn deken te trekken
en je ziet er niks aan :D
en de deken houd veel regen tegen, appie was er nog droog onder haha :P

Mijn pony stond vorig jaar bij een grote kwpn knol. En die heeft Rsih helemaal naar zijn klote geholpen. Was op geven moment zo erg. Elke dag een scheur of gaten erin. We zijn zelf stukken deken kwijt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:09

Afbeelding
Ben nog steeds tevreden met dit model deken, deze is helemaal kapot geweest. Steeds gerepareerd, gaat nu de 4e zomer in!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:31

Hebben jullie nog ideetjes voor het hoofd te beschermen en dan eigenlijk met name de neus?
Mijn pony heeft veel jeuk aan zijn neus zeg maar rond de neusvleugels en richting de mond. Hij schuurt het helemaal kapot. Ik smeer er nu uierzalf gemengd met derfen op, maar dacht misschien hebben jullie nog meer ideetjes .

De mijne heb ik vroeg zijn deken opgedaan dus staart en manen zijn nog jeukvrij! Alleen jeuk aan zijn buiknaad en zijn hoofd dus.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:36

Peachy schreef:
Hebben jullie nog ideetjes voor het hoofd te beschermen en dan eigenlijk met name de neus?
Mijn pony heeft veel jeuk aan zijn neus zeg maar rond de neusvleugels en richting de mond. Hij schuurt het helemaal kapot. Ik smeer er nu uierzalf gemengd met derfen op, maar dacht misschien hebben jullie nog meer ideetjes .

De mijne heb ik vroeg zijn deken opgedaan dus staart en manen zijn nog jeukvrij! Alleen jeuk aan zijn buiknaad en zijn hoofd dus.

Sorry foute post

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:51

Het lijkt erop dat mijn meisje geen ze heeft. Ze heeft nu sinds woensdag geen nieuwe plekjes meer gekregen en het jeuken is enorm vermindert. Dus ik ben voorzichtig positief.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:53

Nog even terugkomend op mijn vraag. Valt de RSIH klein of groot uit of gewoon normaal? Ik heb namelijk nog een 185 op het oog en met normale dekens heeft ze ook 185 maar 195 past bij sommige merken ook. Zou de 185 dan te klein zijn?