[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:12

Dat brainstormen is op zich erg leuk als je meer van de ziekte wilt begrijpen, en soms geeft het wel bepaalde inzichten die je als gewone paardenhouder kunt toepassen. Maar helaas hebben we geen van allen een lab in de achtertuin, en zullen we ons - onder de streep - toch moeten neerleggen bij de haalbare adviezen en bevindingen mbt voeding en beweging..
Maar het volgen van de ontwikkelingen is zeker interessant!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:44

IMJ schreef:
Wat zijn de normaalwaarden van glucose voor een paard?
Meten ze het nuchter? Hoe werkt het?

Tja, het is maar een momentopname hè?

Als het maar onder de 5,5 zit..

In nuchtere toestand is de waarde van Fiek dus erg netjes en mag je er vanuit gaan dat dit uitsluit dat hij suikerziekte zou hebben..
De insuline waarde laat ons straks weten in hoeverre hij nog resistent is.. En of er sprake is van gecompenseerde insulineresistentie

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:48

Er moet toch echt een boven en ondergrens zijn :D
Een hypo = een te lage waarde namelijk. Als het vergelijkbaar is met mensen dan moet ie eigenlijk niet onder de 3,3 moeten zitten/komen (normaal is tussen de 3,3 en de 5,7).
bij mensen wil het nog wel is gebeuren dat juist vlak voor het avondeten de waarde op zijn laagst is.
Daarom vroeg ik je eerder eigenlijk, heeft ie dan al gegeten?

Ik ben benieuwd voor je! hopelijk hoor je snel wat!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:32

Kon de ondergrens zo even niet vinden maar daar zit hij boven..
Hij is nuchter geprikt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:05

Nog iets gehoord over de uitslag van de insuline?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:06

SuperRoos schreef:
Kon de ondergrens zo even niet vinden maar daar zit hij boven..
Hij is nuchter geprikt

Dat zei je, ik bedoelde eerder.
Toen je hem zo slecht vond, had hij toen al gegeten?
Maar maakt niet uit, je moet nu toch afwachten..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:11

Haha, ik dacht al dat ik je niet helemaal goed begreep..

Insuline moeten we even op wachten, duurt meestal wel een week..

Toen hij zo slecht stond had hij ook al 4 a 5 uur niet gegeten.. Hebben we ook even met eten gespeeld om te kijken of dat wat uitmaakte maar gaf toen geen verschil of hij nuchter was of niet zeg maar..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:18

Aan de ene kant maar hopen dat het toch door de cushing kwam en dat het nu met de medicatie onder controle is..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:25

Onder controle zal het nog niet zijn met die lage dosering.. We hebben het symptoom nu onderdrukt door hem te scheren maar dat maakt me ook weer huiverig omdat dat zo'n duidelijk teken was..

Dierenarts adviseerde trouwens om nog een week door te gaan op 1/4 en dan over te gaan op 1/2
Wat zouden jullie doen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:33

Ik denk dat ik ook een week verder zou gaan op 1/4 ik zou dus in dit geval naar de da luisteren ....iedergeval fijn dat je hem niet meer zo ongelukkig aantreft!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:50

En toch weet je het niet SR.
De dosering is laag maar als je paard zo gevoelig op medicatie reageert is een kwart misschien wel genoeg? Of uiteindelijk een half.
Die ene week extra op een kwart maakt niet uit toch? Ik zou het ook doen denk ik!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:10

Ik zou het idd rustig aan doen SR !

Op de site van de paardendrogist zag ik dat er bij provarium breeding wordt gezegd het niet tegen bij schildklieraandoeningen ....
En dit : In de meeste gevallen is het raadzaam om het dier eerst te behandelen met een kuur Drainage Compositum of Lever Compositum, voordat er Provarium Breeding wordt ingezet. De composita “resetten” als het ware de stofwisseling en ondersteunen de leverfunctie, zodat hormonale problemen die mogelijk een relatie hebben met een verstoorde leverwerking eerst boven water komen. Als de klachten niet (of niet voldoende) verbeteren door een kuur Lever of Drainage compositum, is het zinvol om Provarium breeding in te zetten.

Dus ook de lever heeft invloed op hormonen ....
Kent of gebruikt iemand cushinaze van NAF ? zie http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 0612/45498

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:20

Daarom durf ik pb niet aan pablo te geven.We hangen allemaal aan elkaar van de hormonen en als er een disbalans is heb je eem serieus probleem.En het moeilijke is dat het niet altijd aantoonbaar is in het bloed of er ergens een teveel of tekort van is. Ik neem even mijzelf als voorbeeld...slik progesteron om mijn vier vleesbomen te doen slinken, dat gaat goed... Maar nu heb ik er opvliegers erbij.Overgang dus oestrogeen tekort,dus gel iedere avond op mijn arm. Ik was ook doodmoe steeds en veel migraine.Bij mensen is het makkelijk, je kunt voor jezelf bedenken hoe je je voelt, of je opknapt of niet en dan doseringen aanpassen of iets weglaten.Een dier kan niets zeggen dus het is extra moeilijk om uit te vogelen hoe of wat.En al die middelen voor hormonale problemen werken pas na een week of drie,dat maakt het ook niet makkelijk.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:35

Ik heb een vraagje aan jullie cushing-eigenaren :) onze bejaarde pony heeft cushing, en schudt, of eigenlijk zwiept de laatste tijd met haar hoofd. Ze maakt echt een zwiep waarbij ze haar neus wegduwt de lucht in, komt dit door de tumor? zou ze pijn in haar hoofd hebben.. of is het gewoon een tic en is de cushing toeval. ze doet het eigenlijk alleen als ze naar het hek toekomt zodra ik bij de paarden kom, onder het lopen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:05

Ik heb er hier ééntje staan die al haar hele leven die '' tic '' heeft...nou ja, ik ga er maar van uit dat het een tic is...heb ze vanaf ze 2 jaar is en nooit anders geweten :D En hoe frisser ze is, hoe vaker ze het doet, ook soms op stal als het hooi niet snel genoeg komt.. :Y)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:25

Grappig, drainage compositum moet je juist weer niet geven aan paarden die last hebben met de suikers..
Kan enorm gaan schommelen door de drainage waardoor ze zich juists slecht kunnen gaan voelen..

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:05

Mijn shetlander heeft cushing. Haar waarde was 3x zo hoog als wat het zijn moet. Ik heb toch besloten om haar op de medicatie te zetten, pracent.
Een maand geleden was er een actie vanuit de fabrikant, om gratis bloed na te kijken van paarden met cushing om te kijken of de pracent zijn werk wel doet. Hier heb ik gebruik van gemaakt en haar bloed na een half jaar medicatie na te laten kijken wat het medicijn nu eigenlijk doet. Nu is haar waarde 2x verhoogd i.p.v. 3x zo hoog, dus de dierenarts vertelde dat ik blijf mag zijn met deze uitslag.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:11

Khalid, zie je of merk je nog iets van de cushing bij je shet?
Hoeveel pracent geef je nu?

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:28

ik zag geen symptomen bij haar ( alleen die lange vacht, ze leek wel een mammoet haha ). nu ik deze medicatie geeft is haar vacht ook gelijk weer stukken beter! Ze is een flinke shet van 1.10 m. ongeveer en ze krijg 0,5 tabletje per dag.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:26

Fijn Khalid, dat je al mooie resultaten hebt

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:28

Die van mij staat nu 6 dagen op een 0,25 prascend en morgen ga ik naar een halfje toe.
Zie nog niet echt verschil na een week, maar dat is denk ik ook nog wel heel vroeg.
Hoe denken jullie eigenlijk over osteopathie bij een cushing paard.
Ik merk dat als ik Focus heb laten behandelen, hij veel minder zweet en dat de 2 verdikkingen boven op zijn lendenen ook verdwijnen, daar zitten namelijk allemaal afvalsoffen opgehoopt.
Ik vind Focus er altijd heel goed op reageren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:28

khalid schreef:
Mijn shetlander heeft cushing. Haar waarde was 3x zo hoog als wat het zijn moet. Ik heb toch besloten om haar op de medicatie te zetten, pracent.
Een maand geleden was er een actie vanuit de fabrikant, om gratis bloed na te kijken van paarden met cushing om te kijken of de pracent zijn werk wel doet. Hier heb ik gebruik van gemaakt en haar bloed na een half jaar medicatie na te laten kijken wat het medicijn nu eigenlijk doet. Nu is haar waarde 2x verhoogd i.p.v. 3x zo hoog, dus de dierenarts vertelde dat ik blijf mag zijn met deze uitslag.

En hoe hoog is de waarde nu dan precies? Want als die nog steeds te hoog is zou ik verwachten dat je eigenlijk nog iets moet verhogen zodat de waarde niet meer te hoog zal zijn en dus de cushing beter onder controle? Dat is natuurlijk het doel van het geven van de medicijnen dat de waarde uiteindelijk niet meer echt verhoogd is. Of geef je het nu pas een maand, ik vind het niet helemaal duidelijk uit je verhaaltje :o :o in dat geval zou ik het ook nog aankijken met dezelfde dosis omdat ze in een maand dan al voor uit is gegaan....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:29

SuperRoos schreef:
Onder controle zal het nog niet zijn met die lage dosering.. We hebben het symptoom nu onderdrukt door hem te scheren maar dat maakt me ook weer huiverig omdat dat zo'n duidelijk teken was..

Dierenarts adviseerde trouwens om nog een week door te gaan op 1/4 en dan over te gaan op 1/2
Wat zouden jullie doen?

Als hij echt nog zweetaanvallen zou hebben dan had ie ze nu ook nog hoor, geschoren of niet, dan zou je die warmte van hem echt wel moeten voelen. Waarschijnlijk gaat hij gewoon al vooruit, die warmte controle (thermostaat) is gelukkig ook een van de eerste dingen die verbeteren als je gaat behandelen..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:36

Kopt, dat is ook het eerste wat ik merkte aan mijn paard. Zonder de medicijnen stond hij enorm te zweten, een week stond hij op medicijnen en hij zweette niet meer.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:21

Ik hoop dat dat het is dan Fargo en Douraque!

Paardje van mn moeder staat nu 3 weken op 1/2 tablet en begint nu juist met zweten.. Hem gisteren ook maar een baantje geschoren op de hals.. Kan altijd nog meer af als het niet voldoende is..