Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:15

Ik vertrouw nergens op en hou mijn paarden gewoon ver van andere of iets nu wel of niet bevestigd is.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:19

jackyline schreef:
Ik vertrouw nergens op en hou mijn paarden gewoon ver van andere of iets nu wel of niet bevestigd is.

Ik ook :j
Echt ga de veewagen niet op, niet naar buiten, geen nieuwe paarden op stal, wedstrijden...
Ik vind het echt verschrikkelijk voor de mensen wiens paarden zijn getroffen Y;(
Hou mijn hart vast...

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:31

Wat ik raar vind aan het hele rhino geneurden er is geen meldingsplicht dus het hoeft niet gemeld te worden dat je rhino op stal hebt en ja dat is puur uit geld kwestie vaak.
Is er bijvoorbeeld vogelgriep of varkenspest wordt gelijk alles afgesloten en mag er niks meer het lijkt wel of paarden minder belangrijk zijn.

En ja er zijn veel meer gevallen maar doordat ze niet gemeld hoeven te worden horen we ze niet.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:46

quarterH schreef:
ik snap niet waarom mensen met drachtige merries dan niet enten, want tegen die variant is gewoon te enten.

ik heb nog steeds alleen gelezen dat er ik 1 stal de neurologische vorm is geweest met doden, dat is de enige waar je niet tegen kunt enten. dus ja, daar moeten we voorzichtig mee zijn. maar deze is op 1 plek geweest (als op meer plekken zie ik graag de links van de bevestigde berichten).

dus ja ik zeg ook paniekzaaierij!

2 stallen heumen en berg en dal.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:55

Rhino sluimert er altijd wel, ook zomers.
En ook niet altijd bij de grote pension bedrijven, bij de kleine stallen gebeurt het ook wel eens maar er word ook wel eens over gezwegen.
En een beetje virus hoeft nog geen infectie te veroorzaken, maar de paarden met weinig weerstand lopen het meeste risico.
De weerstand van mijn paarden lijkt mij wel goed maar ik geef ze wel wat extra vit. B voor de zekerheid.

Rumpleteaser

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:56

Wanneer geldt iets als 'bevestigd'? Want er is geen meldingsplicht begrijp ik.
Is een bevestigde case dan alleen als de stal het zelf meldt?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:00

Voor zover ik het begrijp wel. Alleen de stallen die het zelf hebben bevestigd bij bokt staan op de voorpagina. (Bokt niewsredactie belt om na te vragen)

Als een stal geen antwoord wil geven, of negatief antwoord, dan is het dus niet bevestigd.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:03

Hier niet zo ver vandaan zijn ook 2 stallen besmet maar hoeven het niet te melden.
Ik kreeg het net van een vriendin te horen die er staat.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:03

En wat zag ik twee dagen geleden op de weg.....?! Twee vrachtwagens vol met jachtpaarden van 7 Hills uit Groesbeek. Het was te verwachten dat geld weer boven de veiligheid van andermans paarden gaat.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:11

Weet iemand toevallig of rhino zh ook al heeft berijkt?
Ik heb al een pb gehad maar ik ben benieuwd of meer mensen iets weten (via pb graag)

Voor rhino geld geen meldingsplicht dus er zijn vast al veel meer stallen besmet dan die 2 die nu gemeld zijn ik weet wel dat ik voorlopig met mijn paarden niet meer op wedstrijd of vakantie ga uit voorzorg

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:12

Foss schreef:
Wat ik raar vind aan het hele rhino geneurden er is geen meldingsplicht dus het hoeft niet gemeld te worden dat je rhino op stal hebt en ja dat is puur uit geld kwestie vaak.
Is er bijvoorbeeld vogelgriep of varkenspest wordt gelijk alles afgesloten en mag er niks meer het lijkt wel of paarden minder belangrijk zijn.

En ja er zijn veel meer gevallen maar doordat ze niet gemeld hoeven te worden horen we ze niet.

Helemaal mee eens. Mijn man (die koeienboer is) snapt hier ook helemaal niks van. Als er ook maar iets van een virus heerst in zijn stal, wordt dat meteen bij alle instanties gemeld, maar als er iets op een paardenbedrijf gebeurd, hoeft niemand het te weten 8)7

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:14

Als iemand een recent lijstje heeft, ben ik ook wel benieuwd (via pb)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:15

Het zal wel te maken hebben met het feit dat in de veehouderij mensen produkten van die dieren binnen krijgen (melk, vlees, eieren), dus daar is de volksgezondheid mee gemoeid. Dat is toch bij paarden heel anders.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:15

Om het nog maar eens te herhalen. Er zijn geen 2 maar 3 locaties bevestigd..

Heumen, Berg en Dal, Driel

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:16

Ik zou ook graag een lijstje per pb willen ontvangen...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:17

liempje schreef:

ik ook...

mutopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:18

liempje schreef:
En wat zag ik twee dagen geleden op de weg.....?! Twee vrachtwagens vol met jachtpaarden van 7 Hills uit Groesbeek. Het was te verwachten dat geld weer boven de veiligheid van andermans paarden gaat.

Zelf heb ik dat ook gezien en heb dat na getrokken:
Om wederom GEEN paniek te maken. De hele stal daar is nagekeken door een DA, er is bloed afgetapt, de paarden hebben een neuszwab gehad. Deze paarden waren 100% gezond!!
Tevens hebben ze er alles eraan gedaan om zo goed mogelijk voorbereid te zijn te door alles inclusief de vrachtwagens te ontsmetten. Tevens mochten de paarden niet in aanraking komen met andere paarden ook uit voorzorg. Er was ook nog een andere DA op het evenement aanwezig.Ze hebben hier dus absoluut niet bezuinigd en zijn veilig op pad gegaan!!! Het checken van de paarden enz. Heeft een hoop geld gekost.

Oftwel ga nu geen paniek lopen zaaien. Als je je goed voorbereid, je paard is volgens de DA gezond.

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:28

Maar kun je via zo'n neusswab zien dat een paard rhino heeft als het nog in de incubatietijd valt? Zo niet, dan heeft dat weinig zin, want dan kan dat paard alsnog een ander paard besmetten, terwijl de swab schoon is.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:30

Ik wil ook wel graag een lijstje via pb....

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:31

liempje schreef:

Volgens mij gaat er weer van alles langs elkaar heen...

De officiële meldingen zijn te vinden op de voorpagina van bokt...

Verder gaan veel verdenkingen rond waar geen bevestigingen van zijn gekomen.. Deze speculeringen mogen hier dus ook niet genoemd worden..

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:32

Elsskippy schreef:
Hier niet zo ver vandaan zijn ook 2 stallen besmet maar hoeven het niet te melden.
Ik kreeg het net van een vriendin te horen die er staat.

Waar en welke dan als ik vragen mag?
Haaksbergen komt hier al aardig in de buurt namelijk.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:38

Ik vind het wel heel naar dat bijvoorbeeld ikzelf van verschillende Bokkers bericht heb gehad over een tweetal stallen in mijn provincie.
Het maakt me best onzeker, hoe krijg ik nu meer zekerheid? Door die stallen dan zelf te bellen?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:40

Ik heb een stal hier in Haaksbergen ook zelf gebeld. Vonden ze ook helemaal niet erg en konden ze iig zelf bevestigen wat er (niet) aan de hand was. Ik zou dus idd gewoon bellen.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:42

mutopia schreef:
Zelf heb ik dat ook gezien en heb dat na getrokken:
Om wederom GEEN paniek te maken. De hele stal daar is nagekeken door een DA, er is bloed afgetapt, de paarden hebben een neuszwab gehad. Deze paarden waren 100% gezond!!
Tevens hebben ze er alles eraan gedaan om zo goed mogelijk voorbereid te zijn te door alles inclusief de vrachtwagens te ontsmetten. Tevens mochten de paarden niet in aanraking komen met andere paarden ook uit voorzorg. Er was ook nog een andere DA op het evenement aanwezig.Ze hebben hier dus absoluut niet bezuinigd en zijn veilig op pad gegaan!!! Het checken van de paarden enz. Heeft een hoop geld gekost.

Eh, ja, is dat te voorkomen tijdens een jacht??? Mijns inziens lopen ze toch gezellig op een kluitje...

Maargoed, 7 hills heeft gehandeld naar wat de knhs ook voldoende vindt voor hun kampioenschappen: neusswab en gezondheidsverklaring. En waar wij (over)bezorgde privépaard-eigenaren toch anders tegenaan kijken: er zijn veel jachtpaard-eigenaren die "gewoon" een andere kopen als hun paard kapot gaat. Het is eerder een transportmiddel om gezellig achter de honden aan te hobbelen dan dat (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) het echt "hun" paard is met bijbehorende emotionele waarde. Die rijden echt zo min mogelijk, daar heb je doordeweeks genoeg vrijwilligers voor.

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:45

Rowo, jij komt dus ook uit (de buurt van) Haaksbergen? En jij bent niet op de hoogte van die stallen waar Elsskippy het over heeft?