Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 00:48

Sandra dat begrijp ik toch helemaal! En uiteindelijk heb ik het heel goed gered en hier toch ook steun gehad. Gelukkig doet Whizzemans het super goed. Wat een knapperd en stoere is dat toch ook. Super trots hoe hij het doet, blijft ook echt super braaf aan de hand, blij om buiten te zijn ook met anderen die een loopje met hem doen overdag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 11:03

Zo vanmorgen even heel snel deken verwisseld bij Whizz, hij had alleen zijn regendeken op en eerder natuurlijk bodypack er onder. Was het vannacht toch kouder dan ik dacht, voelde me helemaal schuldig.. Gelukkig is 'snachts bij ons wel alles dicht dus heel erg koud zal hij het niet gehad hebben, maar toch!! Nu zijn 100 grams dekentje lekker op, dat scheelt!

Yellomofoon

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:10

Het is echt lastig weer! Snachts vriezen en overdag 8 graden... Ik heb nog een 0-grams opliggen, snachts vriest het volgens mij ook niet in de stallen, dan gaan de luikjes dicht dus het is er vrij warm.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 13:41

Yellomofoon schreef:
Het is echt lastig weer! Snachts vriezen en overdag 8 graden... Ik heb nog een 0-grams opliggen, snachts vriest het volgens mij ook niet in de stallen, dan gaan de luikjes dicht dus het is er vrij warm.

Dat had ik dus ook, maar whizz staat wel voor een grote schuifdeur en als die de hele dag open is, dan wordt het toch best koud ook in namiddag. Hij had vanmorgen en gistermorgen ook 36,8 als temperatuur, normaliter zit hij toch vaak op 37,4 dus denk dat ie het stiekem ook wel wat kouder had gehad gisternacht en vannacht. Niet dramatisch, maar wil me niet zorgen hoeven maken als de schuifdeur openstaat zeg maar.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:23

Arme Whizzy,na dit alles ook nog kou lijden :(:) :(:) :D :D
Wynn heeft gelukkig zijn eigen berenjas,maar als hij geschoren is voor keuring...voorjaar he...dan bibbert en rilt hij als een gek :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 12:37

sandra3235 schreef:
Arme Whizzy,na dit alles ook nog kou lijden :(:) :(:) :D :D
Wynn heeft gelukkig zijn eigen berenjas,maar als hij geschoren is voor keuring...voorjaar he...dan bibbert en rilt hij als een gek :+

Paardenmishandeling inderdaad :j :( . Gisteren 37,1 en vanmorgen 37,3 dat zijn meer zijn eigen temperaturen :D Verder wordt zijn buikje steeds een beetje strakker. Hij vindt het ook absoluut geen probleem als ik aan de plek kom, vindt het eigenlijk wel lekker.
Gisteren succesvol de bietenpulp geintroduceerd. Vorige keer had ik het veel te nat gelaten, toen vond ie er geen zak aan. Nu de goede hoeveelheid water dus niet te nat, beetje warm water erbij zodat het wat warmer is en klein beetje mueslie erover en toen vond ie het goed te eten en was ook geinteresseerd in nog een portie later. Heel goed voor de maag en darmen door de pectine die er in zit, dus blij mee dat ie het nu wel eet!! En weinig suiker dus daar moet ie ook mee overweg kunnen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:22

Wat goed dat het met Whizz zo goed gaat!

Hier is Knoxx deze nacht opgenomen in de kliniek, hij is nipt ontsnapt aan een operatie en staat er nu ter observatie. Hij was vandaag al terug zijn brutale zelve en had al 6x gemest. Waarschijnlijk mag hij morgen naar huis *\o/*

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:29

Yellomoon,jeetje wat schrikken weer.....hopen dat hij het zo goed blijft doen :(:)

fargo,het is eigenlijk wel een superpeerd die Whizz he,maar hoe kan het na een 2e kans van zo'n vrouwtje _/-\o_ _/-\o_

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 00:31

Oeffff Yello, dat is schrikken. Wat was er precies gebeurt en geconstateerd? Klinkt goed dat hij al zoveel gemest heeft inmiddels. Casu ook nog steeds goed in orde?

EDTT Hee San, we zijn gelijkertijd aan het typen. Dankjewel voor het compliment. Ik kon hem gewoon nog niet missen en had ook niet het idee dat hij het opgegeven had - we grijpen deze kans samen aan!
EN het is zeker een superpeerd, verder zo braaf met lopen e.d..

Verder wordt ie al vervelender qua om eten vragen, hij zit me gewoon te bespelen en probeert echt eten te EISEN af en toe. Nog maar eens even goed kijken wat er evt nog omhoog kan. Hij krijgt al 8 a 8,5 kg hooi zo'n beetje, morgen wordt het ongeveer 9 of iets meer..
Verder krijgt ie al 2 volle scheppen mueslie met olie en een volle schep slobber met wat wortel. Vanavond ook nog bietenpulp gemaakt en aan zijn mueslie toegevoegd, dat smaakte naar meer dus hetgene wat over was ook opgemaakt na herhaaldelijk bedelen en smeken van zijn kant.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:42

Dat klinkt mij als muziek in de oren,want het is een goed teken en je weet,de liefde van een man gaat door zijn maag :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 00:49

Ja maar ik vind het wel lastig want als je op een gegeven moment te veel geeft - hij heeft natuurlijk weinig beweging 4 x even stappen op een dag - dan krijgt hij op een gegeven moment wel gas als je niet uitkijkt. Nu geloof ik wel dat het hooi echt een grote verbetering is voor hem hoor dat hij dat makkelijker eet en verteert dan kuil. Hij is rustiger qua luchtzuigen en hij mest zooo verschrikkelijk goed en zulke nette zeker voor zijn doen super grote hopen. Dat zijn hele fijne goede dingen.

Toen ik de vorige keer over de 8 kilo ging qua kuil, kreeg hij last van gas en koliek. Toen liep hij wel dagelijks 1 keer minder (overdag loopt er nu standaard iemand van stal met hem een rondje tussen de middag). Hij is er beter aan toe en eet nu vanaf week 1 al meer dan de vorige keer, maar ik vind het heel lastig hoever hij nog omhoog kan .. Misschien even bellen ook met de DA omdat ik ook de hooi-uitslagen heb meegegeven dus zij kunnen ook aangeven wat hij nodig zou hebben voor zijn postuur en gewicht met deze hooi en samenstelling EN huidige beweging.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:53

Ja je kan even overleggen met je da,maar ik denk dat jij heel wat op je gevoel en ervaring kan doen..
Ik kan je geen advies geven,want de hoeveelheden van paarden en mijn mini's schelen nogal wat :+ .
Zo en zo denk ik dat hooi beter is momenteel dan kuil.
Stom he hoe blij je kan zijn met een hoop stront :=

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 01:00

Jazeker als ik 'smorgens een rondje loop in de bak en hij gaat staan en hij mest een mestboy vol dan ben ik elke keer weer blij EN verrast.

Het punt waar DA (chirurg die veel weet van waardes in eten) mee kan denken is hoeveel hij qua voedingswaarde uit dit hooi kan halen - de waarden waren immers heel netjes en sober - dat vond DA ook juist positief.. maar dat kan betekenen dat hij bij wijze van spreken ook een paar kg meer nodig heeft of mag hebben. DAT vind ik dan lastig inschatten en daar zou ik wel graag hun mening over weten.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 01:04

Gewoon even overleggen dan,daar zijn ze voor :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 01:10

sandra3235 schreef:
Gewoon even overleggen dan,daar zijn ze voor :j

Hoop dat er al naar gekeken is, maar hij staat nu natuurlijk niet daar dus ben benieuwd hoe hoog het op de agenda staat dat ik dat mee heb gegeven.. Nou ja en anders maar even langs gaan op mijn vrije donderdagmiddag - moet toch bodypack nog terugbrengen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 13:01

Nou ik ben er voor nu even uit. Ik ga 'savonds gewoon af en toe wat handjes bietenpulp geven als Whizz nog honger heeft. Hij krijgt voorlopig gewoon 8,5 a 9 kg hooi en als ik na mijn werk naar hem toega dan maak ik een goede portie bietenpulp en dan krijgt ie na het wandelen en daarna als ie nog wat wil handjes bietenpulp.

Voorheen gaf ik hem altijd luzerne als hij trek had tussendoor, is me helemaal ontschoten omdat hij nu geen luzerne mag. Maar dat deed ik eerder dus als hij nog stond te bedelen oid en dat mocht ook gewoon. Nu zet ik gewoon een emmer nog warme bietenpulp neer en als ie trek heeft krijgt ie wat handjes. Goed voor zijn maag en darmen en gezond en het vult ook volgens mij dus en zijn buren krijgen dan af en toe ook een handje.

En als ik dan donderdag langs Bodegraven ga leg ik het nog even extra voor qua hoeveelheid hooi e.d.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:11

Goed bezig fargo +:)+
heb jij niets te vertellen over Whizzy O:)
Bedankt iig voor je meedenken wb Desert.... :*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 10:56

sandra3235 schreef:
Goed bezig fargo +:)+
heb jij niets te vertellen over Whizzy O:)
Bedankt iig voor je meedenken wb Desert.... :*

Ja ja ja, ik wou het eigenlijk maar voor me houden maar okayyyyyyy.
Met whizz gaat het goed, hij was zaterdag een beetje bijdehand en gevaarlijk bezig:
Whizz was zaterdag uitgebroken, onze stalhekken op het erf waren open omdat staleigenaar met trekker heen en weer reed om zand in onze paddocks te rijden. Whizz zijn boxdeur stond open want ik was deken aan het verwisselen, ik trek deken van hem af (ik sta dus achter hem in zijn box) en hij draait zo van me weg, draaft box en stal uit en door de open hekken de parkeerplaats op richting uitgang en weg. Op laatste moment ging hij niet richting weg (waar 60 tot 80 km per uur gereden wordt) maar de parkeerplaats rechts op, ik langs hem heen gesprint naar de uitgang om daar het metalen nachthek dicht te doen. Daarna hem kunnen vangen, hij kwam doodleuk in draf de schuur uit - waar hij even had staan kijken - alsof ie dacht waaaarrrrr gaaan we nu eens even heen.. Hij mag én niet los én niet draven. Pffffffff grijze haren en jaren van mijn leven.. Maar het is goed gegaan %) %) :') :')

En een beetje humor, iemand op stal vroeg hoe het ging en of ik al weer een beetje aan het rijden was. Ik: ehhh hij heeft 3 maanden boxrust, mag een beetje stappen :') :D

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:20

haha ik vond het eigenlijk wel een grappig verhaal :') omdat het goed afgelopen is....
Whizz heeft humor :+
Maar voor t vrouwtje kostte dit 10 jaar van haar leven :(:) :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 11:40

Het was heeeeel ENG en toen het hek eenmaal dicht was dacht ik - wat een EIKEL - en stouterd!! Hij had nog plannen voor veel meer, zoals ie daar stond te kijken en draafde ..

Hij zag er prachtig uit :o :D - we zijn bijna op de helft van de 3 maanden.. nog even geduld dus!!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:34

Knoxx is inmiddels terug thuis sinds zaterdag, hij staat nu (een soort van) spierbevangen, iedereen vindt het héél raar, maar hij kan al terug met zijn neusje aan de grond maar hij wil absoluut niet geaaid worden :n en dat terwijl het altijd zo'n knuffelkont is... Mijn arm mannetje :(:)
De veearts raadde ons aan om hem olie te geven, maar dat krijgen we er hoe dan ook niet in, niet met zemelen, niet met slobber, niet met muesli... Enkel met een spuit maar dat vind ik ook zielig want hij wil niet aangeraakt worden nu en dan moeten we hem toch wel vasthouden... Iemand nog ideeën?
Volgens de veearts had hij dus een kwart torsie, tijdens zijn echo en RX van zijn buik werd hij ineens terug heel rustig (terwijl hij daarvoor soms een beetje paniekerig achterwaarts begon te stappen). Nu had de kliniek veearts tegen onze veearts gezegd dat het waarschijnlijk terug in orde was gekomen omdat hij zich tijdens het scheren van zijn buikje enkele keren tegen de grond had gesmeten. Dit is helemaal niet waar, ik wed erop dat ze nog nooit zo'n brave 8 maand oude pony hebben geschoren!
Ik snap het nu dus allemaal niet, we zijn er van het begin tot het einde bij geweest en hij gedroeg zich voorbeeldig! Toen hij nog thuis was heeft onze va wel olie opgegoten en toen steigerde hij inderdaad en liet zich dan vallen. (typisch iets voor shetters blijkbaar?)
Dat was de enige keer en daarna had hij nog altijd pijn want zelfs morfine hielp niet... Nu ja hij is van zijn koliek af maar vind het toch maar allemaal erg vaag!
Met Casu gaat het trouwens terug super, heeft momenteel geen/weinig last van haar veulen en we zijn weer happy aan het rijden met de barebackpad :)

Wat super dat Whizz het zo goed doet! Van zo'n hoopje stront kan je toch echt héél blij worden hé? :D
Ik heb inderdaad ook gelezen dat bietenpulp zo goed is, maar op de één of andere manier krijgt Casu last van haar buik als ze bietenpulp heeft gegeten?? Dus dat laten we dan maar, ze krijgt nu ook meer dan voldoende hooi dus ze zal het daar wel op doen :)
En wat zal jij geschrokken geweest zijn bij Whizz zijn ontsnappingspoging! Bah, moet er niet aan denken, stoute Whizz! _-:(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 17:05

Och die arme Knoxx wat super sneu en zielig. Heeft vast een trauma opgelopen :(:) :(:) . Hoop dat ie snel op gaat knappen!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:17

We zijn nu zo goed als zeker dat hij bevangen staat door de toxines in zijn darm tijdens de torsie :(
De da wilt nog eventjes afwachten met ontstekingsremmers omdat dat zijn maag te hard belast maar hij maakte vandaag koorts dus we kunnen niet te lang wachten. Hij leek overigens wel alerter vandaag en eet nog steeds goed.
Afwachten nu...

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:32

Trouwens fargo, vandaag heeft casu haar rhino enting gehad en de VA zei nog dat bietenpulp op zich wel goed was maar wel veel belastender voor maag en darmen vanwege de suikers. Ik dacht, dat moet ik hier melden omdat ik had gelezen dat je van plan was dit te voeren!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 11:27

Yellomofoon schreef:
Trouwens fargo, vandaag heeft casu haar rhino enting gehad en de VA zei nog dat bietenpulp op zich wel goed was maar wel veel belastender voor maag en darmen vanwege de suikers. Ik dacht, dat moet ik hier melden omdat ik had gelezen dat je van plan was dit te voeren!

Dank je wel voor je bericht.
De Speedibeet is ontsuikerd en bevat daardoor maar 5% suiker, daarom is het dus een goede combinatie door de pectine die er in zit (en calcium begrijp ik ook - voor maagzuur) ook voor hoefbevangen paarden e.d. Je hebt best kans dat degene die hier noemde dat paard er last van kreeg (was jij dat?) last had van de suikers die er normaliter in zitten, maar de Speedibeet is snel klaar te maken én ontsuikerd. Dat maakt het een beter product.

Och die arme Knoxx zie je andere berichtje nu ook, veel sterkte voor hem en ik hoop dat hij snel verbetert :(:) :(:)