Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 07:49

Maar je geeft standaart geen krachtvoer? Wat voor arbeid verricht je met deze paarden?

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:33

Die van mij krijgt ook geen krachtvoer hoor.
Ik ben ten eerste als de dood dat die maagzweren terugkomen en daarbij is krachtvoer in veel soorten naar mijn mening niet zo goed en haalt een paard in principe zijn energie gewoon uit ruwvoer etc. En suikers en zetmeel etc wil ik voor mijn paard zo min mogelijk aangezien ze te zwaar is, erg gevoelig en een klein beetje eczemerig. Ze krijgt een vitaminebrok. Ze is net ingereden en ik rij nu 2 a 3x per week 30-45min en een paar keer longeren als ik de tijd heb. Wanneer ik meer ga doen zal ik misschien wel wat meer willen ondersteunen, maar ik weet nog niet hoe.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:35

In de winterperiode zo'n 2 a 3 keer per week en in de zomerperiode 5 tot 6 keer per week.
Recreatief.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 01:38

Nou dacht ik het helemaal gevonden te hebben met het voer... Noah heeft dus twee dagen goed geslapen dat wij het hebben gezien iig, maar waarschijnlijk niet meer dan dat |( de 24e en de 25e heb ik hem zien slapen, daarna niet meer en sinds begin vorige week staat hij weer om te vallen.... |( uiteraard krijgt hij nog steeds abprazole de volledige dosis(sinds05-02-2014), zondag en gisteravond ook weer metacam erbij omdat hij toch weer verhoging had (38,7) en hij gaat eigenlijk gewoon weer hard achteruit ;( ;(

Nu heb ik afgelopen donderdag ook nog te horen gekregen dat we heel onverwachts Zelma, ons andere paardje van 5 moeten laten inslapen, haar knie rechtsachter is gewoon helemaal kapot en er is niets meer aan te doen. Ik ben echt bang dat Noah doodgaat van verdriet, ze zijn zo aan elkaar gehecht, daarbij weten ze volgens mij ook precies wat er aan de hand is want Noah gaat dus gewoon NIET meer de stal in als Zelma niet voorop gaat. Ik vrees dat er meer aan de hand is dan alleen maagzweren maar niemand kan gewoon iets vinden, enige optie die we nog hebben is een CT scan maar dat is gewoon enorm kostbaar en niemand kan natuurlijk garanderen dat we dan wel iets gaan vinden en dat hij goed uit de narcose komt dus ik heb besloten om dat niet te doen.

Omdat mijn paardjes aan huis staan moet ik nu dus op zoek naar een maatje voor Noah, ik krijg heel lief van alle kanten paardjes gratis of te leen aangeboden maar ik weet het gewoon even allemaal niet. We hebben ook al op internet gekeken maar ik geloof niet dat ik eraan toe ben een ander paard te kopen of over te nemen. Hoe lief ook ze zijn gewoon geen Zelma en ik vind ze helemaal niet leuk :o 'Mijn' (officieel hebben hun hem gekocht maar t blijft 'mijn' Rowan ;) ) shet staat bij vrienden van ons, als kinderpony, zij hebben al aangeboden dat we die voorlopig mogen lenen, dat lijkt mij de beste oplossing tot nu toe aangezien shet en Noah elkaar wel kennen en mijn gevoel zegt dat het niet slim is om nu een onbekend paardje erbij te gaan zetten. Grote dikke MAAR is natuurlijk dat shet dan tijdelijk komt logeren en dus ook ooit weer naar huis moet.

We hebben een tijdje een soort verzorgponytje van ons buurmeisje hier als loge gehad en dat ging heel goed met mijn paardjes, ze konden ook heel leuk spelen met elkaar maar als buurmeisje pony op kwam halen om te poetsen ofzo keken ze niet op of om, toen pony weer wegging (terug naar baasje) ook niet.

Als ik Noah ergens mee naartoe neem geen probleem, Zelma blijft gewoon rustig staan... Maar andersom... Noah binnen is geen optie want hij breekt de stal af, buiten (paddock of wei) gaat hij rondjes lopen of weven langs het hek en vreselijk lopen gillen. De DA heeft al aangegeven dat als we Zelma in laten slapen dit moet met Noah erbij, in de hoop dat hij het begrijpt en toch een soort afscheid kan nemen en dat er direct een nieuw maatje voor hem moet zijn en we hem heeeeel goed in de gaten moeten houden ivm het zo'n binnenvetter is.

Maar hij slaapt nu gewoon weer al ruim anderhalve week week niet, het omvallen heb ik gisteren in zo'n 18 uur ruim 30x zien gebeuren en dan toch weer 2x verhoging gehad, ik krijg het idee dat die twee dagen gaan slapen misschien van uitputting was en toevallig na het stoppen met het voer met duivelsklauw erin.
Ik begin steeds meer te denken dat het misschien beter is ze voor altijd samen te laten zijn?? |( |( |( uiteraard ga ik wel overleggen met onze dierenarts, wat zouden jullie doen? Ik wil hem absoluut niet kwijt (allebei niet |( ) maar ik weet het gewoon niet meer, moeten we hem dit nog wel aandoen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:50

Jemig..wat een dilemma..en wat een pech heb je met je paarden. Wat ontzettend sneu dat je jonge paard ingeslapen moet worden. Persoonlijk zou ik er een ander paard bij zetten voordat je je jonge paard ingeslapen word als je nog door wilt gaan met Noah.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:53

Wat een dilemma en wat een pech met je paardje.Persoonlijk zou ik hem niet gelijk laten inslapen.
Misschien ben ik in de war met iemand anders, maar ben jij ooit bij de kliniek geweest voor bijvoorbeeld een maagscopie of iets?

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:19

Uit pure interesse volg ik dit topic. Ik weet de algehele situatie niet van jouw paarden Vivat maar is degene met het slaapprobleem getest op Cushing?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:08

Ja Noah is in Roosendaal geweest voor een maagscopie en observatie vd slaapproblemen cushing is hij drie keer op getest en daarbij was niets gevonden

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:22

Hi, ik ben al een tijdje uit dit topic, omdat mijn merrie absoluut geen maagzweren bleek te hebben. Maar wil tegen even reageren naar aanleiding van jou situatie Vivat.
Wij hebben onze merrie lichamelijk helemaal binnenste buiten gehaald, alles was tiptop. Het enigste wat je dan overhoud is het koppie.. ct-scan keuze hebben wij ook overwogen, maar de kans dat er iets uitkomt is gering en alles wat daaruit komt is vrijwel onbehandelbaar.. tevens de kosten en de narcose.. een no go.
Mijn merrie bleek een acth waarde van 80 te hebben, genoeg om onder de categorie cushing te vallen. Dus aan de medicatie. Dit sloeg binnen een week super aan, na 2.5jaar tijd kwam ze op gewicht en werd energieker en energieker, maar liggen ho maar. Het was wachten tot het weer bergafwaarts zou gaan, want zonder liggen kom je er gewoon niet..
En idd, na 1week oke, ging het weer 2x zo hard achteruit.. alles wat ze was aangekomen vloog er weer af, at niet meer en haar hele blik werd loom.. ze was echt op aan het raken. Sinds februari niet meer dan max 1minuut per 2 weken gelegen.. en de laatste 1.5maand niks meer.. dat gaat gewoon niet..
Enigste optie was nog aan de antidepressivia middelen zoals Prozac.. maar de kliniek raadde aan daar goed over na te denken, want de bijwerkingen zijn niet voorspelbaar en kunnen extreem zijn. Dit was voor ons geen optie, ze was bijna 19 jaar en heeft een super leventje gehad.. vorige week dinsdag hebben we haar tot groot verdriet in laten slapen.. heftig, maar eindelijk, eindelijk heeft ze rust. Maanden lang op je benen blijven staan en 20x per nacht tot op je knien op de grond vallen, dat is geen leven meer :(

Ik hoop zo van harte dat jij toch ergens de oorzaak kan vinden.. het is een van de vreselijkste en meest slopende processen, het wachten en wachten..
Tevens hoop ik zo van harte dat er meer bekendheid en aandacht komt voor slaapproblemen.. te veel paarden kampen met deze problemen.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:15

Maag zweer is lastig inderdaad. Aan een groot percentage van de paarden merk je het niet maar ze kunnen er veel last van hebben.
Wat een lastige situaties lees ik allemaal ook. Echt super naar.
Wat ik geef aan mijn paard, en dat kan een advies voor iedereen zijn.
iedere dag 100 ml pure gestabiliseerde aloe vera. Aloe vera is een bewezen producten bij mensen en ook bij dieren. Ik ervaar veel positiefs en niet alleen bij maagzweren hoor.
Wat de aloe vera doet is de PH waarde neutraliseren waardoor de maag tot rust komt maar ook de darmflora in balans is. Het maakt een berg schoon van binnen waardoor andere voedingsstoffen beter opgenomen kunnen worden.
Echt een wonder middel. Als je wat meer wil weten kan je altijd even vragen! Het is het proberen waard.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:09

Ahh Canisia heel veel sterkte met het verlies van je paard! En onwijs bedankt voor het delen van jouw verhaal.

Onze dierenarts denkt dat er meer aan de hand is dan alleen maagproblemen, na 7 dagen Cimetidine 5xdgs 10 dagen Gastro Guard zoals aanbevolen door de kliniek zijn bij de meeste paarden de maagproblemen opgelost, wij hebben daarna ook nog bijna 7 maanden Abgard/Omeprazole/Abprazole gegeven. Volgens haar is het bijna onmogelijk dat hij dan toch nog maagzweren zou hebben. Wel denkt ze dat hij precies weet/voelt wat er aan de hand is met Zelma en mogelijk daardoor niet gaat slapen.

Waar ik nu aan denk is om toch te vragen of we van het weekend de shet mogen ophalen om bij ze te zetten, mogelijk als hij weet dat hij niet alleen blijft als het ware dat het dan beter gaat? Dan kunnen we het altijd nog even aankijken.

Een kennis van mijn vriend doet een of ander zweverig iets met dieren (begrijp er niet zoveel van heb haar zelf niet gesproken, ze kijkt de haren en urine na ofzo en daar kan ze dan ook een hoop mee achterhalen schijnt het) die heeft aangeboden om te kijken of zij misschien nog kan achterhalen wat Noah mankeert. Ik heb besloten van haar aanbod gebruik te maken, baad het niet dan schaad het niet en het is geen onderzoek wat voor hem zelf belastend is oid.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:25

Ik ben bang dat het probleem inderdaad ook uit zoiets komt. Kan heel goed! Helaas kunnen we ze niet naar een psycholoog sturen..
Onze merrie is behandeld door Monique Baan, natuurgeneeskundige..Ook wat zweverig, maar idd baad het niet dan schaad het niet. Toch onwijs veel aan haar gehad, zij kwam er vrij snel achter dat het probleem vanuit haar koppie komt, psychologisch en daardoor de hormonen van slag, wat zorgt voor de hoge acth waarde, wat vervolgens weer zorgt voor de slechte werking van alle organen, doordat haar lichaam vervolgens niet fit was, bleef ze psychologisch ook slecht gaan.. Is een soort cirkel en onwijs moeilijk te doorbreken. Maar ondanks alles, kreeg ook Monique het niet in orde, wellicht over een half jaar of zelfs langer.. maar daar ging haar lichaam te snel voor achteruit en daar had ze geen waardig leven meer voor ;(

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:22

Vivat, ik denk dat wij via facebook contact hebben gehad. Ik herken best veel uit jouw verhaal!

Mijn paard valt ook soms binnen 5minuten zomaar 10x bijna om. Laatste tijd heb ik haar wel weer wat vaker zien liggen, maar door haar lichamelijke toestand zie ik dat nu weer liever niet, omdat ze enorm slecht in de benen komt.
Ook heeft mijn paard maanden lang verhoging en koortspieken gehad. Dit lijkt nu over te zijn, maar ik temperatuur niet meer 2x daags.
Verder is mijn paard ook een enorme binnenvetter en trekt ze zich alles aan wat er in haar omgeving gebeurt. Dit uit zich dan meteen in stoppen met eten. Niet (willen) eten is een mooi recept voor maagzweren. Helaas is ze door het niet eten zo'n 150-200 kg afgevallen, is haar hele vertering vertraagd en is het maar de vraag of ze de winter door gaat komen.

Utrecht heeft haar binnenste buiten gekeerd, bloed was niet goed (extreem lage eiwitwaarde, vandaar ook extreme spierverlies), verder is er uit alle onderzoeken niets gekomen. Tenminste niet iets wat ergens naar wees. Na 2 vast-periodes bleek ze in de kliniek wel maagzweren te hebben ontwikkeld. Hiervoor heeft ze 10 dagen gastroguard gekregen. Rest van alle onderzoeken zal ik jullie besparen.

Momenteel ben ik met een fytotherapeut bezig, die heeft oa probiotica gegeven. Dat keek in het begin heel veel verschil te geven. Helaas nu ook weer terugvallen gehad, dus ik weet het niet meer.
Ik zit op een dood spoor, medische molen opnieuw in gaat financieel niet meer (en wil ik mss ook niet eens meer) en ik moet zeggen dat ik er zelf mentaal ook wel doorheen zit.

Canisia: heel herkenbaar jouw verhaal ook. Precies mijn merrie..we zitten in net zo'n vicieuze cirkel. Al is mijn paard mentaal weer redelijk bij het oude, lichamelijk is haar toestand om te huilen. Ik hoop dat het ons lukt, maar een paardwaardig leven moet je niet uit het oog verliezen. Oneerlijke strijd die je moet leveren he..

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:43

Wat een heftige verhalen hier allemaal! Ik hoop voor iedereen dat er nog een paar zonnestralen tevoorschijn gaan komen.. Zo'n gebed zonder eind is enorm slopend, dat kan ik me erg goed indenken.. Vivat, vorige week was mijn osteopaat leandra bij mij, ze vertelde me een verhaal en dat was precies jouw verhaal.. Bleek het ook jouw verhaal te zijn.. Was toevallig maar ook zeker Heftig... Wat is de wereld klein zo.. Heel erg veel beterschap aan jullie allemaal!

Bij mijn paard is afgelopen week gelukkig wel positief geconstateerd door de osteo dat er daadwerkelijk maagzweer heeft gezeten en deze zo goed als verdwenen zijn, enige restjes voelde ze nog.. Maar dat is niet meer als normaal.. Ben nu weer aan het opbouwen en hij doet het erg goed!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:11

Op een gegeven moment moet het wel eerlijk blijven inderdaad Canisia het is alleen gewoon klote als je maar niet kunt achterhalen wat er nu precies aan de hand is

Volgens mij ook Jibbel :j ik had net jouw berichtje op FB beantwoord maar je hebt hier al het hele verhaal gelezen, het is gewoon zo lastig om het op te geven als je maar niet kan vinden wat er aan de hand is he. Konden ze het gewoon maar zeggen...

first unique dank je wel, blij dat jouw paardje weer goed lijkt op te knappen. Leandra heeft Noah ook een aantal keren nagekeken maar zij kon ook niet een oorzaak noemen waarvan de slaapproblemen komen, zowel Leandra als Massage hippique hadden het over toch een soort algehele malaise dus zeg maar meerdere problemen. Leandra dacht net zoals onze dierenarts toch aan een hersentumor. We hebben ook nog een Reading laten doen en daaruit kwam ook dat er 'iets' in zijn hoofd niet goed zit. Ik denk zo haast dat we hiermee wel een beetje een antwoord hebben wat er met Noah aan de hand is... Gelukkig heb ik ze thuis staan, ik ga ze nu nog maar even platknuffelen en eten geven |(

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 00:08

Klopt helemaal, die onmacht.. Op een gegeven moment heb je soms nog liever dat je paard een been breekt, dan kán je daadwerkelijk een keuze maken, dan moet je wel.. Je wilt gewoon achterhalen waar het vandaan komt, zodat je in elk geval zeker weet alles geprobeerd te hebben en met recht de juiste beslissing te nemen..
Het klinkt zo gelijk als mijn merrie.. alles wijst op het koppie.. maar vandaag nog (een veel te late) uitslag van een bloedonderzoek uit de kliniek gekregen. Was nog extra getest op haar hormonen en iets van cel tumoren, aangezien ze zo extreem heftig hengstig was.. maar bizar genoeg, alles was oke.. Dus ja heel fijn, maar bevestigt voor ons maar weer dat we echt denken aan psychologisch/traumatisch..
Lingehoeve hebben we contact meegehad ivm CT-scan, maar zij achtte de kans op hersentumor heeel klein.. We hebben aangeboden of ze haar voor de wetenschap wilde als onderzoek, zouden we haar daar brengen. Maar ze vonden het niet de moeite, omdat ze dachten dat er eigenlijk geen kans was dat ze iets zouden vinden..
Het blijft zo onwijs lastig en moeilijk, het is een slopend project voor je paardje en voor jezelf en als financieel.
In elk geval nog onwijs veel sterkte ermee, hopelijk, echt ik duim zo hard, kunnen ze bij jou vent het uitpluizen en vooral oplossen!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:19

Wow heftig vivat, zouden ze niet met een scan kunnen zien of het daadwerkelijk een tumor is? Meten is weten natuurlijk ondanks dat je wel het gevoel hebt dat je nu wel ongeveer weet wat het zou kunnen zijn..

Maar goed, hoever wil je gaan, dat is ook wel weer de vraag.. Het kost je weer een hele hoop emotie enzo en voor het paard ook weer extra energie..

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:08

Dank je Canisia, wat raar eigenlijk van de Lingehoeve dat ze hier ook helemaal geen onderzoek naar willen doen ik had juist steeds het idee dat zij zo'n vooruitstrevende kliniek zijn. En best een teleurstelling ook aangezien er nu (ook in dit topic) steeds meer mensen opduiken waarvan hun paard soortgelijke problemen heeft. En omdat de slaapproblemen en het omvallen zich vooral snachts voordoen durf ik eigenlijk er niet eens aan te denken hoeveel paarden meer nog zulke klachten zouden kunnen hebben.

Ik denk niet dat dat eenvoudig te vinden is First Unique, omdat de dierenartsen gelijk begonnen over een CT-scan. Wij hebben al röntgenfoto's van hoofd/nek/hals laten maken en daar leek wel een 'vlek' zichtbaar in een bepaald gedeelte van de hersenen, maar aangezien er nauwelijks vergelijkingsmateriaal is (onze dierenarts heeft wel van haar eigen paarden daarna op dezelfde manier röntgenfoto's gemaakt) het heel moeilijk een duidelijke diagnose hieraan te verbinden. Ja precies wat je zegt daar zit ik ook mee, hoever wil je nog gaan, heel belastende onderzoeken of hem naar een kliniek brengen willen we eigenlijk niet meer doen omdat hij de laatste keer nog slechter van de kliniek terugkwam dan hij erheen ging

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:08

Heeft er hier ook iemand ervaring met de pillen van Abler? Moeten deze ook heel naar binnen of mogen ze deze kapot kauwen? Zou anders niet weten hoe ik ze heel naar binnen ga krijgen...

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:17

Ik heb de pillen gegeven. Ik stopte ze altijd im kwartjes appel.. Mijn paard beet ze wel altijd kapot, maar dat kun je ook niet voorkomen..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:57

Pillen zou ik niet aanraden gezien het inderdaad om kapotbijten gaat en het dan de bescherming/werking grotendeels verliest.
Op de site van abler staat ook dat de korrelvorm beter is dan de pilvorm en dat de pil eigenlijk gegeven moet worden met een pilschieter(zodat ze niet kunnen kauwen en hij rechtstreeks de maag in gaat).

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:06

SteffiiY schreef:
Pillen zou ik niet aanraden gezien het inderdaad om kapotbijten gaat en het dan de bescherming/werking grotendeels verliest.
Op de site van abler staat ook dat de korrelvorm beter is dan de pilvorm en dat de pil eigenlijk gegeven moet worden met een pilschieter(zodat ze niet kunnen kauwen en hij rechtstreeks de maag in gaat).

Helaas heb ik nog 100 pillen thuis liggen, goedkoop over kunnen nemen. Vandaar mijn vraag..
Ik kreeg haar gisteren wel zover dat ik haar mondhoeken kon vasthouden en de pil achter op de tong kon leggen en dat ging goed. Maar heel handig was dit niet...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:08

Je kunt het ook met een pillenschieter proberen, deze zijn vrij makkelijk online te bestellen en werkt veel makkelijker vind ik.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:00

First_Unique hoeveel pillen gaf jij aan je paard de eerste dagen?

Ik heb ze vanavond eigenlijk heel makkelijk achter in haar keel kunne "leggen". Ene hand haar mondhoek vasthouden en zorgen dat ze haar mond open doet. Andere hand zo naar binnen en pil achterin de keel stoppen! Ze beet er eentje door, andere twee gingen er zo in.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:57

Ik heb 4 weken 3 pillen gegeven en daarna afgebouwd 1e week 2 en 2e week 1tje en daarna gestopt... Osteo heeft vorige week aangegeven dat ze voelde dat de maagzweer herstellende/weg was, nog enkele restjes die ze nog voelde, maar dat was opzich wel normaal nog.. Maar ze hebben bij mij wel geholpen :) dus gewoon lekker geven als je ze al thuis hebt liggen :D