[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:17

Hij was nog niet oké,vanaf morgen aan de prednison..

Klodders is op zich goed toch?dan komt er wat los!

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:07

nou ik zou gelijk even update.
ze moest anders idd altijd predniselon...

de homeopatische kur werkt als volgt.
eerst verergert het en daarna verminderd het tot verdwijnt het :)

ik zit nu op dag 3.
hoesten nog nooit zo erg geweest..zelfs af en toe richting geel snot.
volgends homeopaat gaat dan goed.
moet nu gaan weg trekken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:28

Ik hoop echt voor je dat het helpt!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:13

Anoniem schreef:

Dnek heel goed na voordat je je paard op deze rozooi zet. Ik las dat jou paard gevoelig is voor HB en IR. Dan zou ik persoonlijk al helemaal niet aan de pretnisolon gaan.

Mijn paard heeft vorig jaar een kuur pretnisolon gehad. Hij was nog nooit HB geweest. Toch kort na de kuur pretnison raakte mijn paard HB aan alle 4 de voeten. Het heeft 5 maanden geduurd voordat hij weer HB vrij was. Het resultaat op de luchtwegen was dat het tijdelijk beter ging met de benauwdheid en hoesten. Maar dit kwam net zi hard weer terug. Hij is door de pertnisolon nog langer HB geweest dan dat hij vrij was van luchtweg problemen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:24

flappie2 schreef:
Anoniem schreef:

Dnek heel goed na voordat je je paard op deze rozooi zet. Ik las dat jou paard gevoelig is voor HB en IR. Dan zou ik persoonlijk al helemaal niet aan de pretnisolon gaan.

Mijn paard heeft vorig jaar een kuur pretnisolon gehad. Hij was nog nooit HB geweest. Toch kort na de kuur pretnison raakte mijn paard HB aan alle 4 de voeten. Het heeft 5 maanden geduurd voordat hij weer HB vrij was. Het resultaat op de luchtwegen was dat het tijdelijk beter ging met de benauwdheid en hoesten. Maar dit kwam net zi hard weer terug. Hij is door de pertnisolon nog langer HB geweest dan dat hij vrij was van luchtweg problemen.

ik schrik een klein beetje van dit bericht!
mijn dierenarts adviseerd om blijvend op predniselon te gaan..
en als weer omstandigheden op zijn beste is dan minderen en misschien zelfs stoppen..
;(

ik geef haar nu 1 capsule per dag. weer werkt niet mee maar ben begonnen met homeopatische middelen..
hoop dat me dat wat verder brengt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:04

Homeopatie geloof ik niet in. Kan me niet voorstellen dat iets wat tig keer verdunden water opgelost zit nog werkt behalve tussen de oren van de eigenaar. Enige wat echt werkt is je stalmanagement aanpassen! Dus zorgen dat je paard niet in aanraking komt met de deeltjes waar hij gevoelig voor is. Meestal schimmelsporen. Als je je stalmanagement niet aan kunt ( of wil) passen dan kun je er rotzooi inproppen tot je een ons weegt, dan gaat het nooit beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:24

tsja, snap best de nadelen van pretnison,maargoed,ik moet iets hoor.
hij krijgt het 8 dagen.
ik weet ook niet meer wat ik anders moet.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:51

Ja, dat snap ik ook :j
Misschien is het wel een goed idee te starten met wat middelen die de weerstand wat verhogen.
Zoals bijvoorbeeld die schwarzkummel olie?

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:54

Ik ben ook helemaal geen voorstander van Pretnison in wat voor vorm dan ook. Het doet meer fout dan goed.
Ik zou iedereen die nu een benauwd paard heeft met vastzittend slijm spytolysin aanraden. Hierdoor komt het slijm los en kan het door het paard rustig te laten werken naar buiten. Daarna zou ik overstappen op Feneknoflook dit houd de luchtwegen schoon.
En natuurlijk het paard op vlas of strokorrels zetten en absoluut geen droog hooi geven (dus kuilgras of natgemaakt/gestoomd hooi). En als laatste het paard zoveel mogelijk buitenzetten in de FRISSE gezonde buitenlucht.
Hoop dat iemand hier wat aan heeft. Mijn paardje is hier heel erg van opgeknapt. Ik ben het rijden nu weer aan het oppakken en merk bijna niks meer aan hem. 4 maanden geleden kon ik een paar rondjes draven en verder alleen maar heel veel met hem stappen, anders had hij het super benauwd en was erg kortademig. Nu galopperen we weer vrolijk de bak door en houd hij het weer met gemak een uur fanatiek vol.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:08

maikeltje schreef:
Homeopatie geloof ik niet in. Kan me niet voorstellen dat iets wat tig keer verdunden water opgelost zit nog werkt behalve tussen de oren van de eigenaar. Enige wat echt werkt is je stalmanagement aanpassen! Dus zorgen dat je paard niet in aanraking komt met de deeltjes waar hij gevoelig voor is. Meestal schimmelsporen. Als je je stalmanagement niet aan kunt ( of wil) passen dan kun je er rotzooi inproppen tot je een ons weegt, dan gaat het nooit beter.

hier ben ik het niet mee eens..
mijn zusje is allergisch voor stof..
maar door medicijnen heeft zij er nauwelijks last van!

en homeopatie ja misschien werkt het niet.. maar het is voor mij de moeite waard, ik kan niet meer doen dan ik al doe.
hooi wordt geweekt, staat op zaagsel, zoveel mogelijk buiten en anders deur/luik open.
komt binnenkort misschien een stal met uitloop..
en nog steeds hoest ze zonder de prednisolon heel erg veel..
en dat vind ik slechter dan proberen of homeopatie werkt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:10

Vuri schreef:
Ik ben ook helemaal geen voorstander van Pretnison in wat voor vorm dan ook. Het doet meer fout dan goed.
Ik zou iedereen die nu een benauwd paard heeft met vastzittend slijm spytolysin aanraden. Hierdoor komt het slijm los en kan het door het paard rustig te laten werken naar buiten. Daarna zou ik overstappen op Feneknoflook dit houd de luchtwegen schoon.
En natuurlijk het paard op vlas of strokorrels zetten en absoluut geen droog hooi geven (dus kuilgras of natgemaakt/gestoomd hooi). En als laatste het paard zoveel mogelijk buitenzetten in de FRISSE gezonde buitenlucht.
Hoop dat iemand hier wat aan heeft. Mijn paardje is hier heel erg van opgeknapt. Ik ben het rijden nu weer aan het oppakken en merk bijna niks meer aan hem. 4 maanden geleden kon ik een paar rondjes draven en verder alleen maar heel veel met hem stappen, anders had hij het super benauwd en was erg kortademig. Nu galopperen we weer vrolijk de bak door en houd hij het weer met gemak een uur fanatiek vol.

Tsja, ik heb dat traject al doorlopen en bij de mijne hielp het geen reet.
die is nu al 6 weken benauwd en nu is het genoeg en probeer ik pretnison.
daarna weet ik het niet meer.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:54

Heb je al gepuft met ventolin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:07

Nee,dat heb ik niet..
hij heeft ventipulmin gehad, slijmoplossers,pulmochron,foenegriek,en nu prednison.
Hierna zal ik richting kliniek moeten,misschien komt dan puf ter sprake.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:23

darkcristal, hoe was tie vandaag ?
bij mij 1 keer gekucht. verder niks. ik maak nog geen hooi nat, enkel supplementen. ( schwarzkummelolie en kruiden) omdat dat op mijn stal wat lastig is.
Ik wilde hooispray aanschaffen, maar vraag me af of dit nog zinvol is ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:05

Nouja,hoesten doet hij niet(meer).
zag voor het eerst vandaag wel ietsjes druppels uit de neus.
verder ben ik nu al 6 weken zo gefixeerd op ademhaling dat ik niet meer weet of iets goed of niet goed is.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:04

Anoniem schreef:
Nouja,hoesten doet hij niet(meer).
zag voor het eerst vandaag wel ietsjes druppels uit de neus.
verder ben ik nu al 6 weken zo gefixeerd op ademhaling dat ik niet meer weet of iets goed of niet goed is.

Hi, ja dat snap ik. Maar het is goed nieuws toch?
Je wil niet weten wat ik steeds weer zie bij mijn paard. Heeft de eerste maanden na aanschaf kreupel gelopen. Dan ben je er ook op gefixeerd en weet je eigenlijk niet meer wat normaal is %)
Lekker met hem wandelen in de frisse lucht en wat extra vitamientjes erbij. Het komt vast goed :(:)
Heeft hij trouwens ook vaak vieze ogen? Staat in verband met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:10

Nee,vieze ogen heeft hij eigenlijk nooit echt.
Ja weet niet of het goed nieuws is, ik vind die ademhaling niet optimaal...volgens mij moet je eigenlijk,in rust, een paard bijna niet zien ademen en bij de mijne zie je dat dus wel.
En na lichte beweging helemaal.
Maar verder is hij wel fit,vrolijk en blij dus ik snap het niet zo goed, echt ziek oogt ie niet.

Wbt die hooispray,ik heb zelf denneolie(van die etherische)gekocht.
Los wat druppels op in water,in een sprayflacon en spray wat in de stal.
Zelfde idee volgens mij.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:49

Lastig is dat he. Als ik het zo hoor zit er nog wel wat, maar fit en vrolijk zegt natuurlijk ook wel wat he? Vergeet dat niet .
Zou je die dennenolie ook over het hooi dan kunnen sprayen? Of lust hij dan zijn hooi niet meer misschien.. :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:23

Ja idd, de volgende optie is de kliniek aldus mijn dierenarts.
voor een scopie.
Nu wil ik met alle liefde een scopie doen,maar ik vraag me gewoon een beetje af 'en dan'....
Zeker als ik dit topic doorlees,lees ik weinig wat echt blijvend helpt...
kan hem moeilijk voor altijd op ventipulmin oid zetten.
Dan zouden alleen pufjes overblijven?Of echt voor altijd op de weide...maar dat vind ik hier nergens.

Ik doe de druppels olie wel in water en dan vernevelen,niet puur gebruiken dat is te heftig!
Heb gewoon van die olie die je ook in een brandertje kan doen.
Ook heb ik getipt gekregen om wat olie in een waterkoker met water te doen, te gaan koken,en dan de stoom in de stal te doen evt als je paard erbij staat(niet onder zn neus natuurlijk dat is heet...)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:50

Als je een scopie doet, weet je wel meer en kun je gerichter behandelen. Maar eerst maar even afwachten toch? Mijn dierenarts heeft die van mij in een eerder stadium al afgedaan als licht dampig, maar ik geloof er niks van. Dan zou hij toch moeten gaan hoesten als de arbeid toe neemt? Hij geeft wel een kuch met aandraven. Maar doet niks als mijn docher bijvoorbeeld volop aan het galopperen is :?

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:00

Anoniem schreef:
Ik heb eigen merk Bisolvon(kruitvat)gehaald,extra forte zonder suiker.
Hij vreet het zo op.
Vandaag met draf weer dikke witte klodders slijm eruit.

Hoeveel geef je dan aan je paard?

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:02

Oh ja ik geef mijn paard altijd uien als ze een beetje hoest. Eet ze zo met schil en al op.
Uien zijn goed voor de luchtwegen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:21

_Wodka_ schreef:
Anoniem schreef:
Ik heb eigen merk Bisolvon(kruitvat)gehaald,extra forte zonder suiker.
Hij vreet het zo op.
Vandaag met draf weer dikke witte klodders slijm eruit.

Hoeveel geef je dan aan je paard?

Ik gaf iedere dag een flinke scheut pakweg 4 a 5 " dopjes" ?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:22

_Wodka_ schreef:
Oh ja ik geef mijn paard altijd uien als ze een beetje hoest. Eet ze zo met schil en al op.
Uien zijn goed voor de luchtwegen.

Uien ? Ik ben helemaal verbaasd. Is het niet prikkelend voor de darm?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:48

Dat zou ik niet snel voeren.