[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:49

is het misschien een idee om het hier gewoon ontopic te houden in plaats van over welles-nietus of een holistisch arts/homeopaat/whatever, nou wel of niet goed is?

denk dat iedereen zijn of haar eigen ervaring er wel mee heeft,en dat lekker zelf mag uitzoeken wat ze doen.
ik heb zelf het idee dat dit soort discussies mensen afschrikken die net nieuw in dit topic komen kijken :j

denk dat het misschien wel leuk is als mensen nu vertellen hoe het met hun insulineresistente paard is en misschien een fototje van toen en nu neerzetten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:14

Ellepel, helemaal gelijk, maar voor mij is het wel een criterium om een diagnose te stellen adh bloedtesten, daarin is het insuline gehalte net als bij Diabeten bij de mensen te bepalen.

Internisten zullen ook Diabeten niet met een lechantenne diagnostisteren.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:53

ellepel schreef:
denk dat het misschien wel leuk is als mensen nu vertellen hoe het met hun insulineresistente paard is en misschien een fototje van toen en nu neerzetten??

Ik heb alvast een VOOR-foto
Afbeelding

Ik hoop over enkele maanden of zelfs jaar ofzo deze reactie te kunnen quoten en daarbij een veel gezonder paard te kunnen tonen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:54

russel schreef:
Ellepel, helemaal gelijk, maar voor mij is het wel een criterium om een diagnose te stellen adh bloedtesten, daarin is het insuline gehalte net als bij Diabeten bij de mensen te bepalen.

Internisten zullen ook Diabeten niet met een lechantenne diagnostisteren.

Nou ja, nu zeg je dat Ellepel gelijk heeft... maar doe je er toch nog een schepje bovenop! Hihi!

Is het niet beter te stellen: I beg to differ?
We kunnen het een tikkeltje oneens zijn hierover, mijn onze individuele waarheid is niet de absolute waarheid?
Dan laten we elkaar in onze waarde en kunnen we het hebben over hetgeen echt belangrijk is: onze paardjes!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:58

vind ik ook.weet je er zijn voor en tegenstanders dat houdt je toch altijd...
ik ben beide :P ;)

eigenlijk mag ik niet eens in dit topic omdat ap nooit echt IR geweest is. :o
hij zat er wel tegenaan en had veel symptomen er van.

appie 3 jaar geleden:
Afbeelding
zie ook die vetkwab op zijn zij!

en vorig jaar oktober:
Afbeelding
en eigenlijk vond ik hem hier net ietsje aan de dunne kant :j

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:58

Ik meld me hier ook!
Zat al een paar dagen hier mee te lezen in het topic omdat ik 1 van mijn paarden ook verdenk van IR. Gister was de osteopaat er ,en zij begon dus ook over IR. Ik ga mijn paard dan ook laten testen.

Mijn paard heeft ook een harde manenkam, en is over haar hele lijf erg hard. Ook heeft ze wat van die vetkwabben op schouders e.d

Ik vind dit topic erg leerzaam, vind ook de foto's van sommige van jullie erg interessant en herkenbaar.

Boa heb ik al van de kuil afgehaald, ze staat nu op hooi en stro, en verder een hele schrale wei, het is eigenlijk vooral zand. Ben benieuwd naar de uitslag van de test.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:16

ellepel schreef:
en vorig jaar oktober:
Afbeelding
en eigenlijk vond ik hem hier net ietsje aan de dunne kant :j

Het probleem is niet dat paarden die er zo uit zien te dun zijn, maar dat veel mensen dat tegenwoordig blijkbaar VINDEN !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:49

Ik vind hem niet te dun, juist helemaal goed zo.

Kukkie

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 00:02

Om ook even mee te doen met vergelijken...

Zo zag mijn paardje eruit toen er niets aan de hand was. Hier was ze 2,5 jaar oud en nog wild als hooi (net een dag bij mij na van de 'handelaar' gekomen te zijn.
Afbeelding

Een jaartje later, in het voorjaar nog voor het weideseizoen. Ook nog vrij netjes:
Afbeelding

Zo zag ze er vorig voorjaar uit, toen het best 'erg' met haar gesteld was:
Afbeelding

Toen ik daarna met GB was begonnen en ze op een kaler stuk gezet mocht worden, ging het beter:

Zo ziet ze er nu meestal in de winter uit:
Afbeelding

Ik heb nog geen foto van nu, nu ze weer een weekje met masker halve dagen op het land staat. Maar ze is iets voller dan op de winterfoto.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:48

mooie pony kukkie!Ze ziet er gezond uit en glanst meer dan bij de handelaar....misschien nog ietsje minder rond is beter.
Even een vraagje.
Mijn IR paard had in december bloedarmoede(en slechte leverfunctie),niet dramatisch volgens de da maar toch.
Mest laten controleren op wormen,naast mijn hele strakke ontwormschema van 6x per jaar ontwormen.
Geen wormen of eitjes,toch maar een equest pramox gegeven.
Nu 4 maanden later en kuurtjes met red cell,bionutron en de dagelijkse f4f heb ik weer bloed laten afnemen.
Nog steeds bloedarmoede.
Dit heeft hij nooit gehad,ik laat al een jaar of 5 jaarlijks het bloed testen op vanalles.

Gisteren dus de uitlag gekregen en nog steeds bloedarmoede,lever is nu wel goed,nieren ook.
Spierwaarden niet,hij heeft een week of 6 geleden een spier beschadigt met heel hard de berg afrennen.

Hebben jullie paarden ook boedarmoede?Het schijnt vaker oor te komen bij IR,EMS enzo.
Mijn paard is 23 en ziet er redelijk uit en is vrij wakker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:25

geerke jouw paard had toch ook cushing?
bloedarmoede is namelijk wel een symptoom wat bij cushing kan horen.

maar ook oudere dieren( oudere mensen hebben het ook vaak) hebben vaak een lichte bloedarmeode.
vaak komt het dan door imbalans van mineralen etc..

maar lijkt me in jouw geval niet aan de orde te zijn....nou weer ik dat je in elk dieet voldoende vitamine C moet hebben omdat dat de opnamen van allerlei mineralen gunstig beinvloed
weet je of dat bij jouw paard voldoende is?

verder heb ik echt geen idee hoe je het kan stimuleren,behalve dan extra vitamines voeren

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:59

Geerke, jouw paard krijgt toch medicijnen? Wat zijn de bijwerkingen daar van? Wellicht kan dat iets te maken hebben met die bloedarmoede.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:06

Hij krijgt levothyroxine...dat heeft eigelijk geen bijwerkingen,behalve als je vreselijke hoge doseringen geeft.
Verhoogde hartslag,zweten,nervositeit,botontkalking op den duur.
Naar mijn weten geen bloedarmoede.
Hij heeft geen cushing....nog niet ;) maar dat gaat ongetwijfelt een keer komen...dan kan ik me ook op het cushing topic voegen :D
Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden waarom het bloedbeeld bij IR vaak afwijkt wat betreft bloedplaatjes,.

Foto van gisteren
Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:17

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben met F4F en Gluco Balance samen?
Ik hoor zoveel goede verhalen over Gluco Balance, ook in mijn omgeving, dat ik benieuwd ben of het ook iets is voor mij shet.
Maar ik voer F4F (75gr per dag) wat een complete voeding zou moeten zijn. Vraag me af of ik dan kwaad doe door er Gluco Balance bij te geven?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:34

hoe doet je shet het nu dan?
als het allemaal goed gaat nu zou ik het zo houden.
het heeft toch best wel tijd nodig voor een paard weer op een goed gewicht zit.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:44

Karin_deB schreef:
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben met F4F en Gluco Balance samen?
Ik hoor zoveel goede verhalen over Gluco Balance, ook in mijn omgeving, dat ik benieuwd ben of het ook iets is voor mij shet.
Maar ik voer F4F (75gr per dag) wat een complete voeding zou moeten zijn. Vraag me af of ik dan kwaad doe door er Gluco Balance bij te geven?

Bij Laarakker werd de F4F als 'niet goed voor mijn paard' gemeten. Dat had ik echt niet verwacht. Dus hoe het in samenwerking met glucobalance is zal ik je niet kunnen vertellen. Maar misschien kan je gewoon eens bellen naar Den Hoek en het vragen of het kwaad kan als je beide producten combineerd.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:51

Ik heb een vraagje ...
Hoe trainen jullie je IR paarden?

Ik moest mijn paard nu 3 weken rust gunnen van de DA. Ik mocht 3 weken absoluut niet rijden omdat ze veel last had van haar spieren (ontstekingen, overspannen) blijkbaar zijn spierpijnen en -problemen ook een nevenverschijnsel van IR.
Na 3 weken mocht ik terug heel rustig beginnen met vooral veel stapritjes en zo verder terug opbouwen.
Hebben jullie een vast schema waar jullie je aan houden om die spieren niet te overbelasten of bekijken jullie het altijd van dag tot dag? Heeft je paard vaak terugvallen door de IR? Gaat het opbouwen langzamer als bij een niet-IR-paard? Ik weet het veel vragen maar het allemaal zo nieuw voor mij!

Ik heb het trouwens altijd al moeilijk gevonden om mijn paard constante gepaste beweging te geven (ben niet zo goed in het zelf uitdokteren van opbouwende schema's) maar nu vind ik het allemaal nog veel moeilijker worden. Ze moet wel beweging krijgen voor het overgewicht ed maar nu weer die diagnose van die spieren ... hoe pak ik het nu goed aan? Moeilijk allemaal hoor.

Ik vond volgend schema op internet http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf
Zou dit iets zijn om aan te houden als ik het nu nog een beetje aanpas, ik bedoel ipv in 13 weken heel het schema doorlopen er gewoon dubbel zo lang overdoen ofzo :o

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:57

Mandyke, probeer het eens met 3x per week een kwartier stappen, mss eerst aan de hand en daarna er op en bouw dat na een week op met 5 min.
Zodra de spieren beter gaan kun je het verder gaan uitbouwen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 02:18

ellepel schreef:
hoe doet je shet het nu dan?
als het allemaal goed gaat nu zou ik het zo houden.
het heeft toch best wel tijd nodig voor een paard weer op een goed gewicht zit.

Hij doet het nu overheersend goed. Af en toe een dagje dat hij wat slechter loopt, maar dat is ook gewoon zijn slechte beentje.
Bij die van mij gaat het heeeel lang duren voordat hij op gewicht is daar hij geen beweging krijgt op wat spelen in de bak na. Lopen op steen kan hij namelijk niet meer, en de bak is te zwaar om echt te gaan lopen.
Hij was wel 5kg afgevallen de afgelopen week, dus toch nog iets hihi :D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:55

singasong schreef:
Mandyke, probeer het eens met 3x per week een kwartier stappen, mss eerst aan de hand en daarna er op en bouw dat na een week op met 5 min.
Zodra de spieren beter gaan kun je het verder gaan uitbouwen.

Ok, dus maar 15 minuutjes 3 x per week en dit steeds met 5 minuutjes verder uitbouwen? Dat is veel minder dan wat er in het schema wat ik gevonden had staat :+ Maar misschien maar beter lekker langzaam terug opbouwen nu. En vanaf dat we aan een uur zitten kan ik misschien dat schema gaan volgen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:28

Ik ben niet heel actief hier maar lees wel regelmatig mee hoor :)

2 jaar geleden IR gecontateerd bij mijn pony....

Denk dat het al langer sluimerde bij mijn pony vandaar ook wat oudere foto's....

Zo zag ze er 1,5 jaar VOOR de IR werd gecontateerd uit, vooral een dikke buik, geen dikke nek:
Afbeelding

Dus dit is vlak voor de constatering van IR, geen extreme kenmerken dacht ik zo toch? Haar nek was wel erg hard!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QCXS43EU.jpg

Niet heel goed te zien maar dit is ongeveer 5 maanden na de constatering van IR, nu dus 1,5 jaar geleden:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NCH4DS34.jpg

Afgelopen zomer, beetje vies maar oke, gaat het niet, je ziet dat ze er beter uit ziet :)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PMRFKC6E.jpg

Dit is een foto van september 2010
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AEY3KFLJ.jpg

En deze foto is van of eind 2011 of begin 2011, meest recente wat ik nu heb, en momentele gaat het super met haar!
Afbeelding

Mijn pony was dus uiterlijk niet heel ziek, maar innerlijk helaas wel...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:56

is het goed als ik me hier ook meld? wij vermoeden dat mijn pony ook IR is. hij heeft een dikke koker, kussen op zijn zij en een harde achterhand. nu gaan wij morgen weer scannen op de kliniek ivm met peesblessure en wouden we graag ook bloed laten tesen. maar is dit wel verstandig ivm stress? pony staat al jaren lang meerdere keren per week op de trailer dus daar heeft hij niet echt stress van. maar miss op de kliniek zelf wel?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:02

Heeft iemand hier een link of zo waar een hele goede uitleg staat wat nu net wel een cresty neck is en wat niet ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:12

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:28

Nog een linkje voor jou, Liene:
http://www.paardenkenniscentrum.nl/docs/cns.pdf

(Ik moet er wel bij zeggen dat ik het met de tekst niet helemaal eens ben - men spreekt nl. alleen over 'vet' als oorzaak van een opgezette manenkam en dat is per definitie niet juist. Paarden met een metabolische stoornis hebben die opgezette nek niet door vetopslag, maar door oedeem - vocht in de cellen)