[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:07

Brokken bestaan al minimaal 40 jaar. Heb een boek van 1970 en daar staat de brok al in beschreven en ik kan me herinneren dat er altijd al brok gevoerd werd toen ik nog klein was. Ben nu 39, dus is er al een hele poos. En in dat boek staat de zomereczeem ook al beschreven. Werd toen ook al naar het knutje verwezen...

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:10

goh zammie, wat apart.
Vraag me echt af wat goed is/wat niet.
Helemaal zonder is ook niets, vind ik!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:16

CarolShadow schreef:
goh zammie, wat apart.
Vraag me echt af wat goed is/wat niet.
Helemaal zonder is ook niets, vind ik!

Hoe bedoel je? Apart?
Dat is het hem nu maar net, Ik geef dus gewoon op gevoel. Gaf eerder ook volop biks aan de paarden. Maar dit bevalt me toch echt een stuk beter hoor!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:23

wat geef je nu voor voer dan?
Van dat apart bedoel ik dat boekje, dat ze het toen ook al hadden, en ook de mug de schuld gaven.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:26

Ik voer nu Nature's Best van Pavo.
ja, dat boek heb ik al heel veel geraadpleegd. Staat echt alle info in alleen zijn ze nu wat verder qua onderzoeken enz. Maar eigenlijk staan alle dingen er wel in beschreven. En dus ook dat er paarden waren met Ze en dat dat het meest voorkwam in beboste gebieden en bij water. Zelfs de kust werd toen al als de plek voor deze paarden beschreven om ze daar te plaatsen.
Boek heet: Gezondheid en ziekte bij paarden en pony's van Wouter Slob. Denk dat de mensen van middelbare leeftijd weleens wat van hem hebben gelezen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:28

ok, ik houdt het voorlopig gewoon nog op de granenmix/zonder. Daar doet ze het behoorlijk goed op. Misschien dat ik van de zomer of najaar eens kan kijken of iets anders beter aanslaat.
Ze heeft al teveel stress nu, dat als ik het voer ook nog verander. Het teveel wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:32

zammie:
dat boek heb ik ook!
en wel meer van hem:D

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:09

CarolShadow schreef:
brokken kregen ze vroeger ook niet.
Wat moet je ze dan in hemelsnaam voeren.
Mijn pony doet het op de granen hartstikke super, veel beter dan bij een broksoort.

eeeeehhhhh...

hooi?

}:0

en ik zeg toch: het lichaam gaat wennen aan de granen. maar het is niet goed voor je paard. je hoeft niet te geloven wat ik zeg hoor, maar reageer dan ook niet zo... tsja... agressief?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:48

Een hele tijd geleden volgde ik dit topic ook, maar wegens tijdgebrek heb ik het er toen een beetje in laten schieten.
Mijn verzorgpony heeft ook ZE en ze komt ook weer gewoon onder een deken te staan dit jaar zoals elk jaar.
Maar nu het over voer gaat vraag ik me iets af.
Mijn verzorgpony (bonita) heeft veel aanleg om snel dik te worden.
Het is een fors gebouwde pony, kruising maar dat doet er niet toe.
Ze wordt dus snel dik.
Ze krijgt voor het werk dat we straks weer gaan doen niet bepaald veel aan kracht voer.
Een halve kilo brok per dag en voor de rest ruwvoer en ze loopt gewoon dag en nacht op een groot stuk grond dat nu kaal is met schuilstal.
Maar wat is nu het beste dat ik aan haar zou kunnen voeren want ik ben wel eens bang dat ze iets te kort komt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:52

misschien geen brok meer en alleen mineralenblok?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:03

ikenindi schreef:
misschien geen brok meer en alleen mineralenblok?

Die heeft ze volgens mij al 1 dat is toch z'n blok waar ze aan kunnen likken?
Ook wel zoutblok genoemt?

Ik weet niet of dat genoeg is.
In maart beginnen we weer met trainen voor de paardenvierdaagse in epe en om gewoon weer leuke buitenritten te maken.
We rijden dan gemiddeld z'n 4 a 5 keer in de week.
4 keer ongv 2 uur per keer en 1 keer in de week een grote rit van soms meer dan 4 uur.
Natuurlijk bouwen we dit weer helemaal op want ze hebben in de winter rust gehad, maar dit vind ik zelf toch vrij heftig voor m'n kleine eigewijze ponytje :P
Zou ik dan helemaal niets bij hoeven te voeren?
Alleen een mineralenblok?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:09

opzich is dat genoeg ja. wel onbeperkt ruwvoer dan. zeker als je wilt dat je paard afvalt. en als ze te snel of teveel afvalt kun je altijd weer wat brok bijgeven. maar ik verwacht niet dat het nodig is.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:11

was niet agressief bedoelt, meer verbaasd haha sorry als het zo overkwam. Maar ik snap jou verhaal wel van het granen.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:30

ikenindi schreef:
opzich is dat genoeg ja. wel onbeperkt ruwvoer dan. zeker als je wilt dat je paard afvalt. en als ze te snel of teveel afvalt kun je altijd weer wat brok bijgeven. maar ik verwacht niet dat het nodig is.

oke heel erg bedankt ik zal het eens proberen :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:47

ellepel schreef:
zammie:
dat boek heb ik ook!
en wel meer van hem:D

Die man heeft vroeger ontzettend veel en ook goede boeken geschreven. Gewoon duidelijk, zonder teveel poespas. Heb er ook een paar van hem.

Maar zou het dan echt voldoende zijn, om een paard op hooi en een mineralensteen te houden? Ik weet dat dat op paardnatuurlijk wel zo gezegd wordt, maar ik ben dan toch bang dat er ergens een tekort van komt. Het jammere is, dat je dat pas veel later in het bloed kunt zien. En bloedafname is ook maar een momentopname. Ik durf dus echt niet naar alleen hooi en een steen te gaan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:51

maar kijk eens wat er in je brok zit waarvan je bang bent dat je paard te weinig binnen gaat krijgen dan? kun je dat niet los als mineralen of vitaminekorrel geven?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:54

Ik geef nu al een kruidenmix extra. Maar dat moet ik wel door het voer mengen, anders eten ze het niet. Ik heb geen idee of er een volledig suplement is die ze zo eten. Ze krijgen (de grote rijpaarden) nu 1,5 schep natures' per dag , verdeelt over 3 porties. En natuurlijk een steen, maar daar zitten ze niet zoveel bij en onbeperkt hooi.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:04

Zammie schreef:
Ik heb laatst op een beurs ook met iemand van marstall gesproken en die zei dat mijn ZE paard dus de ZE voederlijn moest hebben en de beide anderen de Complete.

Dat is ook afhankelijk van soort paard en voorgeschiedenis hoor. Twee adviseurs van Marstall hebben onafhankelijk van elkaar gezegd dat ik de Exzem-muesli niet moest voeren en het supplement wel.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:09

Karina schreef:
Zammie schreef:
Ik heb laatst op een beurs ook met iemand van marstall gesproken en die zei dat mijn ZE paard dus de ZE voederlijn moest hebben en de beide anderen de Complete.

Dat is ook afhankelijk van soort paard en voorgeschiedenis hoor. Twee adviseurs van Marstall hebben onafhankelijk van elkaar gezegd dat ik de Exzem-muesli niet moest voeren en het supplement wel.

Ik vond het allemaal een beetje verkooppraatjes. Zo, zonder een paard te hebben gezien, niet weten wat ze nu krijgen of hoeveel ze getraind worden... Heb via mail ook al eens info gevraagd en toen gaven ze me voor het ZE paard dezelfde advies. Bij de beide anderen weer ander voer. Weet niet meer wat precies, maar waren anderen. Ik denk dat daar dus ook een groot probleem zit. Je kunt door de bomen het bos niet meer zien in voederland.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:04

Mijn haflinger staat in de lente zomer en herfst op een wei met voldoende gras en in de zomer krijgen ze dus de oranje likstenen bij voor de mineralen maar voor de rest niets? Ze doet geen zwaar werk, elke week misschien tot 2x wat activiteit, kan ik de nature's best laten vallen of niet?

Welke brok wordt er dan aangeraden om te geven? Zyta heeft ook nogal de neiging snel dik te worden...

Kunnen ze eigelijk aan een bloedonderzoek zien of het effectief om ZE gaat of aan iets anders waardoor ze jeuk krijgen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:11

http://www2.vlaanderen.be/landbouw/downloads/dier/7.pdf

hier staat alles in. :D
hoe je uit kunt rekenen wat en hoeveel jouw paard nodig heeft en wat het nu binnenkrijgt.
en wat het dan wel of niet tekort komt.

reken uit wat je paard nodig heeft, en dan kun je kijken of je een voer kunt vinden wat daarbij aansluit.
kijk een jong druk paard heeft ander krachtvoer nodig dan een ouder paard wat sloom is.
of een drachtige merrie heeft weer andere behoeftes dan een zomereczemer.

ik weet alleen dat wij op stal hooi voeren met lage voedingwaarde,dus moeten we wel krachtvoer bijgeven omdat we anders overal tekorten van krijgen.

oke en waarom voeren we dan hooi met lage voedingswaarde?

omdat ze daar lekker veel van kunnen eten :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:47

ow dat is handig! Straks direct even lezen!

is hooi dan geen hooi :+

Ik ben trouwens op zoek naar hooi, welke neem ik beste? Hooi van de eerste snede 2008 of hooi van in augustus?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:54

op mijn site ben ik bezig een heel uitgebreid deel te maken over voeding. op www.stalloos.tk en dan onder het kopje voeding staat nu al wel het begin. o.a. het verschil in vroeg en laat gemaait hooi ;)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:33

chipieke schreef:
Kunnen ze eigelijk aan een bloedonderzoek zien of het effectief om ZE gaat of aan iets anders waardoor ze jeuk krijgen?

Dat kan ja :) Voor details kun je denk ik beter even je dierenarts bellen.

Ik voer Pavo Liga bij voor de vitamines en mineralen, ook een zeer sobere brok.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:09

chipieke schreef:
ow dat is handig! Straks direct even lezen!

is hooi dan geen hooi :+

Ik ben trouwens op zoek naar hooi, welke neem ik beste? Hooi van de eerste snede 2008 of hooi van in augustus?

wij hebben bij ons op stal geloof ik zo'n 5 verschillende ruwvoeders?

we hebben nog graszaadhooi van 2 jaar geleden,(winter 2007 gekocht)
dat is echt puur buikvulling voor de gulzige eters op stal,die krijgen daarvan wat er bij.
zijn een paar paarden die anders gewoon de stal leegeten, en als we dat er bij geven blijft het stro liggen ,zitten ze wel vol maar worden ze niet dik :)

we hebben de gewone voordroog,welke voor alle paarden is.

dan hebben we nog gewoon hooi,ap krijgt daar ook wat van,is wat groffer kwa structuur.

dan is er nog speciale voordroog voor een paardje wat niet teveel suikers mag.

en dan is er nog voordroog voor de veulens en ander jong grut.
dat is wat natter, wat groener en geeft wat meer voeding.

wij hebben dus echt voor elk paard wat wils.
gaaf he?
stalhouder plukt het ook overal weg :D

chipieke:
moet je even gaan zoeken via google,er is heel veel info te vinden over wat nou beter is voor paarden.

liefste gewoon hooi of voordroog van 2e snee, van goed bemest land zodat je dus ruwvoer hebt met een normale voedingswaarde.
structuur mag wat groffer zijn zodat ze langer kauwen.

voordeel van ruwvoer met niet al te hoge voedingswaarde is dat ze daar veel meer van kunnen eten zonder te dik te worden