[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lab_iris

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:14

ok, ik gooi t vanavond denk ik wel ergens op bokt, nog even kijken nwat t beste plekkie is, maar ik moet er wel een paar uur tijd voor nemen, zijn namelijk enooooooooorm veel fotos, echt elk moment wel wat gemaakt haha ;)

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:03

hoeveel kost het via de balzak??
ik hoorde iets van 140,
vond ik redelijk veel.
ik ga nu ffe een ouder stukje lezen maar ik wil de prijzen van tegenwoordig weten:)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:04

liekekiera: land of kliniek?

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:35

Hoi,

Mijn hengst zou in eerste instantie op de kliniek gecastreerd worden, helaas is daar iets tussen gekomen en aangezien ik voorstander ben van op de wei castreren, heb ik toch iemand gevonden die mijn 3 jarige hengst op de wei castreert.

Zij heeft ook een 5 jarige friese dekhengst van een kennis op de wei gecastreerd en hij heeft er nauwelijks last van gehad.

Bij mijn hengst is het wel even spannend, want hij heeft 1 zeer goed ontwikkelde bal en 1 bal die je wel voelt maar die geen balzak heeft zeg maar, beetje lastig om het uit te leggen.

Voor 4 mei om 10.00 uur heb ik een afspraak ben erg benieuwd, ben nu nog niet zenuwachtig, maar dat komt wel op de avond voor de castratie........

Jammer, dat ik m moet laten castreren, baal er wel van, helaas kon ik hier geen paardwaardige stal vinden waar hengsten welkom zijn ook op de wei en aangezien het paardenwelzijn van mijn paard voorop staat, heb ik geen andere keus dan hem te laten castreren.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:15

dat is wel erg jammerzeg!

omdat ik erge gezeur heb gehad met mn pony die gecastreerd was ( ontstekingen ) hb ik geen tijd ( gehad ) om de fotos op bokt te zetten, dus bij deze : http://du-iris.hyves.nl/ via mn hyves is t te zien, volgens mij voor iedereen openbaar te bekijken..

mijn paard had de 1e dag alleen dikke koker, wat normaal bleek te zijn, maar de dagen er na zó enorm dik dat het net zo groot werd als een basket bal.. dus dat klopte niet, nu druk aan de medicijnen.. poeder voor t plassen en vocht onttrekken, en spuiten die ontstekings remmers zijn en tegen de koorts.. erg veel gedoe, 2 keer per dag geven + 2 keer per dag afspuiten...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:01

_Nanning_ schreef:
Bij mijn hengst is het wel even spannend, want hij heeft 1 zeer goed ontwikkelde bal en 1 bal die je wel voelt maar die geen balzak heeft zeg maar, beetje lastig om het uit te leggen.

Mag ik vragen hoe je dit ziet?
Bij mijn eigen hengstje vind ik het ook spannend of het echt goed zit. Voelen gaat niet, levert teveel spanning op, en dan staat die dus niet stil, plus trekt ze behoorlijk op.
Als ik kijk en hij ontspant zie ik er eentje echt goed zitten, mooi rond. De andere zie ik slecht, lijkt wel wat verdikt te zijn, maar absoluut niet zoals de andere.. Baal er best beetje van, stel dat die toch niet gecastreerd kan...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:03

Lab_iris schreef:
dat is wel erg jammerzeg!

omdat ik erge gezeur heb gehad met mn pony die gecastreerd was ( ontstekingen ) hb ik geen tijd ( gehad ) om de fotos op bokt te zetten, dus bij deze : http://du-iris.hyves.nl/ via mn hyves is t te zien, volgens mij voor iedereen openbaar te bekijken..

mijn paard had de 1e dag alleen dikke koker, wat normaal bleek te zijn, maar de dagen er na zó enorm dik dat het net zo groot werd als een basket bal.. dus dat klopte niet, nu druk aan de medicijnen.. poeder voor t plassen en vocht onttrekken, en spuiten die ontstekings remmers zijn en tegen de koorts.. erg veel gedoe, 2 keer per dag geven + 2 keer per dag afspuiten...

nou was ik erg nieuwsgierig maar kan er geen foto's van vinden

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:47

Ik was mijn berichtje al kwijt, maar zie dat ik hem per ongeluk hier heb geplaatst en niet per pb. :o

Ja, mijne is net weer terug van uit logeren bij vriendjes voor de winter. Dus is niet zoveel meer gewend.
Maar dat scheelt wel als je daar al langer mee bezig bent.
Hier was alles nog eng. Nou ja, ik moet het maar gewoon afwachten denk. En verder lekker dooroefenen met borstelen etc.

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:50

ja en gewoon eerst met de borstel erlangs gaan, heel rustig en op een gegeven moment langzaam met je hand, het hoeft absoluut niet in 1 dag te lukken, ik heb er ook een half jaar over gedaan voordat ik daar in de buurt kwam, maar nu heb ik er wel profijt van, al weet ik niet of hij er dinsdag nog zo over denkt, als ze opeens weg zijn, (4 mei)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:56

nou dat kan idd veranderen :P

mijn ex hengstje mocht ik wel ballen voelen......maar nu mag ik alleen bij de achterbenen komen.....buik en ballen is even verboden terrein
maar snap ik wel,want hij zal nog wel wat last hebben
hij zit nu op dag 7 na de castratie

geen zwellingen,begint al mooi dicht te gaan, ziet er allemaal goed uit

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:05

ik weet niet hoe t komt met die fotos.. volgens mij moet je t gewoon kunnen zien.. t staat tussen mn fotos op hyves, eerst staan er 3 filmpjes van wakker worden.. dan een paar gewone fotos, en later 50 ong. van de castratie.. mocht je t niet kunnen vinden, even zeggen dan kan ik ze wel even op bokt proberen te zetten..

bij mijn hengst als ik probeerde te zien-voelen of zn ballen wel waren ingedaald trokhij ze ook wel eens naar binnen.. dan zag je helemaal niks meer.. soms had hij ze ook wel een hele week naar binnen zitten.. dat is niet dat hij geen ingedaalde ballen heeft, maar dat is ook als ze al wel ballen hebben die ingedaald zijn, ze kunnen ze als het ware gewoon weer inzuigen naar binnen :P.. soms zag ik daardoor ook maar 1 bal, soms 2 en soms geen...

maar je kan als je vanaf de zijkant er langs duwd met je vingers hem weer iets naar beneden krijgen of iider geval voelen dat het er zit als ze er al zijn... bij mij was dit iider geval geen probleem dat ze naar binnen gingen telkens, dat was volgens de dieren arts heel normaal..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:12

nu met het warme weer,zie ik de ballen goed zitten,die van de tweejarige zijn flink gegroeid!
nog een ff wachten op een regenbui, zodat het gras wat kan groeien en dan....geen 2 hengsten meer maar 2 ruinen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:44

happytime, vind je het niet vervelend straks pas te castreren met het oog op meer kans op ontstekingen?
Laat je het thuis doen? Halfbedekt liggend?

Lab_iris, maar kun je ze echt voelen als die ze optrekt?
Hier worden ze dus echt heel vaak opgetrokken.
Kijk lukt prima, en voelen doen we rustig aan oefenen. Ben al blij dat ik zijn lijf redelijk kan aanraken.

ikdoemaarwat, fijn dat het allemaal goed verlopen is.

Mijn veearts wil niet castreren voor ze een jaar oud zijn.. Wel jammer gezien die bijna 11,5 maand is, en ik dacht dan kan die mooi over een paar weken bij zijn moeder en een ruintje de wei op.
Maar ja, dat betekend dat die meer richting de zomer moet, en ik ben daar geen voorstander van, dus ga nu weer zitten twijfelen of op de kliniek dan toch niet beter is. Zal ik alleen eens wat rond moeten bellen in de regio voor de kosten.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:18

Interessant dit topic.

Wij hebben een 2 jarige hengst. Wij willen hem na de zomer naar huis halen. Eigenlijk hadden we hem nu willen laten castreren als hij het land op gaat maar omdat hij deze zomer met allemaal hengsten weer de hele zomer de weide op gaat was dat geen goed idee. Ik lees nu dat bijna iedereen toch in het voorjaar laat castreren. Dat zal zijn omdat ze dan lekker op het land kunnen blijven.
In mijn geval ligt dat dus een beetje anders. Of zou het geen bezwaar zijn hem als ruin tussen de hengsten te laten?

Twijfel dan ook nog tussen op het land (dan al thuis misschien) laten castreren of op de kliniek. Lees dus graag over de voor en nadelen.

In mijn geval is geadviseerd om hem op de kliniek te laten castreren, dan naar huis halen. Maar goed, lekkere ervaring voor hem. Eerst bij zijn vriendjes weg, castratie eop de kliniek en dan ook nog een nieuw huis terwijl hij nog niet lekker te pas is en (opnieuw) kennis maken met mams en onze ruin.....En mams is nog en aardig dominant portret ook (natuurlijk niet direct bij elkaar maar toch wel bij elkaar op stal).

wat vinden jullie?

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:25

de mijne is gecastreerd toen hij een paar maanden (11) was. en dit was omdat mijn DA het liever niet staand doet.
EN het is een trekpaard en als een paard te zwaar is voor liggen dan was er geen andere optie dan staand, maar dat
deed mijn DA dus niet. daarom heb ik hem gecastreerd toen hij 11 maand was. Heb er nooit problemen mee gehad.
Ik had het advies gekregen om het in de gaten te houden en pas afspoelen als het ontstoken was. want als je eraan gign
zitten terwijl het niet ontstoken was had je de kans dat het dus wel zou ontsteken.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:30

In de wei

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:17

die van mij worden op de wei ,liggend gecastreerd,daarom wacht ik nog een week of 2,3 dan is het gras wat langer en kunnen ze er meteen blijven.
dan is de jaarling 11 maanden en die andere 2 jaar.
vorig jaar is er ook 1 gecastreerd op de wei(liggend) en dat is door dezelfde dierenarts goed gegaan

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 00:45

Odessa1 schreef:
Interessant dit topic.

Wij hebben een 2 jarige hengst. Wij willen hem na de zomer naar huis halen. Eigenlijk hadden we hem nu willen laten castreren als hij het land op gaat maar omdat hij deze zomer met allemaal hengsten weer de hele zomer de weide op gaat was dat geen goed idee. Ik lees nu dat bijna iedereen toch in het voorjaar laat castreren. Dat zal zijn omdat ze dan lekker op het land kunnen blijven.
In mijn geval ligt dat dus een beetje anders. Of zou het geen bezwaar zijn hem als ruin tussen de hengsten te laten?

Twijfel dan ook nog tussen op het land (dan al thuis misschien) laten castreren of op de kliniek. Lees dus graag over de voor en nadelen.

In mijn geval is geadviseerd om hem op de kliniek te laten castreren, dan naar huis halen. Maar goed, lekkere ervaring voor hem. Eerst bij zijn vriendjes weg, castratie eop de kliniek en dan ook nog een nieuw huis terwijl hij nog niet lekker te pas is en (opnieuw) kennis maken met mams en onze ruin.....En mams is nog en aardig dominant portret ook (natuurlijk niet direct bij elkaar maar toch wel bij elkaar op stal).

wat vinden jullie?

ja ik heb dus voor kliniek gekozen,maar zou hem dan niet gelijk tussen de groep gaan gooien
liever gewoon met 1 rustig maatje op het land

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:30

Odessa1, ik heb die van mij als dik tweejarige in september laten castreren. Hij is de rest van de maand nog gewoon bij de groep hengsten gebleven (met hier en daar een ruin) en tegen de tijd dat hij thuis was begin oktober was hij echt geen hengst meer. Hij heeft de eerste dagen na de ingreep apart gestaan met een lotgenoot en daarna weer gewoon terug in zijn eigen groep en dat ging prima.

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:28

veearts belde om kwart voor 10 dat de castratie ivm ernstige drukte verplaatst wordt naar Koninginnedag, dan heeft zij geen dienst en heeft ze alle tijd.

Dus nog 2 dagen in spanning.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:29

_Nanning_ schreef:
veearts belde om kwart voor 10 dat de castratie ivm ernstige drukte verplaatst wordt naar Koninginnedag, dan heeft zij geen dienst en heeft ze alle tijd.

Dus nog 2 dagen in spanning.

staat ie wel thuis?

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:20

weet iemand hoeveel het kost om mijn hengst in de wei staand te laten castereren??
alvast bedankt!
grs lieke

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:42

@ikdoemaarwat hij staat op 10 min rijden van mijn huis af.

@liekekeira ik moet 150 euro betalen, dat is incl. castratie op de wei en antibiotica.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:07

in de kliniek ? want een vriendin van mij had dit ook in een kliniek, werd ook uitgesteld ivm drukte,maar mocht wel even extra dagen loge betalen...

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:17

nee ze had 3 spoedgevallen vanmorgen en ik had ook maar beperkt de tijd vanaf het moment dat ze wel kon komen, en ik wil wel gewoon alle tijd voor hem hebben. dus kon het niet anders dan vrijdag