Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:47

De inktzwarte vlekken zie je alleen in het najaar. De bomen die nu in jong blad staan en die wel de schimmel hebben, daarvan zie je op het blak wel stippen. Alleen zijn die stippen ongeveer gelijk aan de kleur van het blad. Pas later worden het zwarte stippen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:28

Pfff....nou net eens rond de wei gekeken. Ik ontdekte meerdere bomen die mij op de Gewone Esdoorn leken. Soort Mapple Leaf en gladde grijze bast, veel stammen naast elkaar en er zaten hoog in die bomen soort van uitgebloeide sliertjes. Wat me opviel was dat er rode bladluis op veel bladeren zat en dat er veel aan de bladeren gevreten was door, ik denk, rupsen.
De bladeren van deze bomen liggen in het najaar/herfst altijd in de wei en ik heb er nog nooit een paard van zien eten. Mijn paarden lopen er al 38 jaar in die wei..... :?
Blad leek sterk op deze: http://www.wilde-planten.nl/foto/gewone%20esdoorn.jpg (3e foto van onderen), echter de bovenste foto is totaal niet te vergelijken met de bomen die hier rond de wei staan.
Zwarte vlekken op de bladeren zeggen me ook niets....

Ergens is het gemakkelijk om de Esdoorn te noemen, daar staan er overal in NL heel veel van, al tientallen jaren, zo niet nog veel langer!
En.....waarom lopen paarden in de Betuwe het ook op, waar juist dit soort bomen niet zo veel voor komen?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:17

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:23

karev schreef:
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... 0022_1.jpg

deze staan er bij ons langs de wei, volgens mij ook esdoorn?? iemand die het weet. Er staan al jaren gezonde paarden op deze weide, dus wat moet je er mee..

Klopt dit zijn de bladeren van de esdoorn. De esdoorn geeft van die helicopters in het najaar en er komen altijd en overal nieuwe boompjes op.
Ik heb ze er bijna allemaal afgehaald op een paar na die ik gemist had. Die komen nog aan de beurt. De da zegt wel dat er nog geen wetenschappelijk bewijs voor is, maar ik zou mij zelf voor de kop slaan als er weer dieren ziek werden en later blijkt dat ik het had kunnen voorkomen.
Bij mij zie ik trouwens al schimmel op de bladeren zitten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:27

damn! wei is niet van mij, dus net als dubbeldunn roeien met de riemen die je hebt..

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:32

Ik heb vandaag (bruine oude) esdoornbladeren ontdekt in de weide met zwarte inktvlekken. Ik heb het stuk afgezet, zodat ze er niet bij kunnen.

Aan de andere kant lopen ze al maanden daar en geen problemen gehad. Toch zou ik risico niet willen lopen, ben er wel beetje van geschrokken dat zoveel oud blad van die zwarte vlekken heeft. Het nieuwe blad is wel allemaal fris en groen.

Ik hoop dat snel duidelijk wordt of het inderdaad de esdoornschimmel is, dan weet je wat je moet gaan doen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:22

Vlinder, ik zou als ik jou was als het te doen is dat oude blad opruimen, dit is de tijd dat de sporen weer loskomen en naar het frisse groen blad gaat, waardoor je van het najar dus weer met die schimmel te maken krijgt ( dan zie je op de nu frisse groene bladeren die zwarte plekken zitten).
Bij ons staan ook esdoorns heb ik gister gezien, maar ik zag maar weinig oud blad en wat ik zag had geen zwarte vlekken, dus misschien zijn de bomen bij ons er niet mee "besmet". Ik houd het nu wel in de gaten, de merries, waaronder die van mij, hebben afgelopen winter in een stuk weiland gestaan zonder bomen eromheen, maar de vorige winters stonden ze dus naast die bomen, waar ook esdoorns tussen zitten. Hoe het aankomende winter gaat weet ik niet, ik houd het scherp in de gaten, ook of dit inderdaad wel de enige/echte oorzaak is...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:45

Mensen... staar je niet blind op die zwarte vlekken !!!! Het is nog helemaal niet bewezen dat dát het ook idd veroorzaakt !!
Zodra ik iets hoor vanuit Utrecht dan meldt ik dat hier, maar als je logisch nadenkt zouden ze er daar dan dus zelf ook allang wel achter zijn :)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:29

ik ga sowieso het blad opruimen, hopelijk krijgt Dubbeldun snel reactie uit Utrecht

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:51

Vlinder32 schreef:
ik ga sowieso het blad opruimen, hopelijk krijgt Dubbeldun snel reactie uit Utrecht

Gelijk heb je. Het is niet bewezen maar een gewaarschuwd mens geldt voor twee. Het is misschien wel een hoop werk, maar ik heb het er ook graag voor over. Ookal is het voor niets.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:40

Zoveel werk is het niet, bij mij gaat de grasmaaier er over heen, blad komt in opvangbak en gaat daarna de mesthoop op!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:48

Moet je wel een grasmaaier met opvangbak hebben :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:37

Ik ben erg blij met onderstaande mail:

Citaat:
Namens dhr. van der Kolk kan ik u berichten dat het inderdaad de pathogene schimmel Rhytisma acerinum is.

Met vriendelijke groet,

RB

Het gaat dus idd om de zwarte inktvlekkenziekte !!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Esdoorn (naar onderen scrollen)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:41

Is dit ook dé bevestiging dat AM hierdoor komt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:46

Dit was mijn mail met de vraag:
Citaat:
Hallo,

Daar ik geen direkt emailadres heb van onderstaande personen zou ik u (= sekretariaat.paard) graag willen vragen mijn vraag aan hen door te sturen.

Nav een publikatie van Han van der Kolk / Cornélie Westermann mbt Atypische Myopathie vraag ik me af of het hier de zgn zwarte inktvlekkenziekte oftewel Rhytisma Acerinum betreft.
Weliswaar wordt er in het artikel gesproken over een endofyt (symbiotische schimmel), maar niet dat het specifiek de makkelijk te herkennen inktvlekkenziekte betreft.

Graag hoor ik van u of het idd deze ziekte betreft. Zo ja dan zou dit het op voorhand onnodig kappen van veel esdoorns kunnen voorkomen én het geeft de paardeneigenaar/houder een duidelijk handvat om maatregelen te nemen mocht het wel deze ziekte betreffen..

Met vriendelijke groet,
Mw MK

Me dunkt dat bovenstaande geen ruimte laat voor vragen omtrent het antwoord :D

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:24

Ik ben benieuwd wat er dan verder uit het onderzoek komt. Hoeveel bladeren bv zijn giftig voor het paard, wat is het risico?

Misschien is het niet nodig de esdoorns uit te roeien.

Wat mij betreft is het duidelijk te onderscheiden welke boom ziek is en welke niet. Zieke bomen worden vernietigd, gezonde bomen mogen blijven staan. Er staat in de tekst dat het veelal jonge exemplaren betreft.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:00

Had ik dit allemaal maar eerder geweten, dan had mijn kleine Angel mogelijk nog geleefd.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:03

tjady schreef:
Had ik dit allemaal maar eerder geweten, dan had mijn kleine Angel mogelijk nog geleefd.

hier net zo eentje |(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:13

Hoe naar het ook is, het is nog niet 100% zeker dat deze schimmel ook daadwerkelijk AM veroorzaakt. Bij eerdere onderzoeken werden ook al andere schimmels genoemd.

Het lijkt me wel zaak de Esdoorns in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat paarden niet van het blad eten, zeker niet als het afgevallen blad betreft. Ik vond een aardig stukje op het net, geplaatst door de natuurvereniging Ridderkerk. Je zou daaruit kunnen concluderen dat het opruimen van aangetast blad de infectiedruk op de bomen sterk kan verminderen:

De merkwaardige "inktvlekken" vallen pas op als het blad begint te verkleuren. Een oplettend waarnemer had al in juli een lichte verkleuring omgeven door een gele ring in het blad kunnen zien. Deze raadselachtige "inktvlekken" worden veroorzaakt door een schimmel (Rhytisma acerinum) die als parasiet in het bladmoes leeft. Het zwarte, is de kleur van de sporen van de schimmel. Uit deze sporen groeien straks nieuwe schimmels. Samen met het blad liggen ze in de winter onder de boom. In het voorjaar stijgen de sporen van de schimmel met een warme luchtstroom mee omhoog. Zo komen ze op het nieuwe pas verschenen esdoornblad terecht. De ontkiemende schimmeldraden dringen daarop het plantenweefsel binnen. En geleidelijk aan gaat het blad gele, bruine of oranje vlekken vertonen omringt door een gele ring die de schimmel van het onaangetaste weefsel scheidt. Pas als de schimmel sporen gaat maken verkleuren de vlekken tot zwart. Esdoorns zijn sterke groeiers en hebben van de inktvlekkenziekte weinig of geen last.

bron: http://www.natuurvereniging-ridderkerk. ... ziekte.php

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:18

gevaar schuilt in ieder hoekje, ik kan mij wel voorstellen dat jullie zo denken maar vergeet niet dat er natuurlijk heel veel giftige plantjes zijn. je kunt een paard nu eenmaal niet opsluiten zijn leven lang, hoe triest het ook moge zijn wat er met jullie paardjes is gebeurd.

hebben/hadden jullie ook esdoorns in de weide? vast wel eerder gevraagd, maar dan moet ik zo'n eind terugbladeren;-)
er staan zoveel esdoorns bij ons in de omgeving!. Blad opruimen is misschien niet eens afdoende, sporen kunnen dan lijkt mij al in gras zitten ed.

ik ben afhankelijk van hooi van derden, eigenlijk denk ik dat het daar ook in kan zitten. ik tref vaak bladeren aan in het hooi.
2 weken geleden was het de bacterie, nu zijn het de esdoorns. alhoewel dat best aannemelijk is, moet ik het allemaal nog zien. er zijn zoveel esdoorns, dan zou je toch veel en veel meer slachtoffers verwachten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:22

Misschien nog een second opinion vragen in België ??

@Vlinder32": weliswaar is de Esdoorn wijd verspreid, maar niet elke boom draagt de ziekte.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:25

ik heb het esdoornblad opgemaaid, maar missch juist dan kunnen de schimmelsporen opwaaien en bomen besmetten?
ik heb in ieder geval bij mij wel de bladeren met inktvlekken aangetroffen. We zitten bij het bos (vol met esdoorns) ....

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:54

Nog niet juichen hoor, ik heb het nagevraagd in de faculteit diergeneeskunde in Gent en daar zeggen ze dat het nog helemaal niet bewezen is. Het is dus gewoon de zoveelste theorie. In Duitsland beweren er ook een paar dat ze de oorzaak gevonden hebben, daar wijzen ze een bepaalde clostridium bacterie aan. Het probleem is dus nog bijlange na niet opgelost.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:43

Bah, zo zie je maar ..... we moeten afwachten dus

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:48

@JaBa: op zich vind ik dat best slordig, want nu worden er dingen de wereld ingeholpen die dus niet waar hoeven zijn, des te 'erger' als dit uit een wetenschappelijke bron komt.