[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annemijn

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:07

Idd, rianne1987!

Nog even de waardes van de Reform-Kuiden-Muesli van Havens (Geschikt voor zomereczeempaarden)

Zetmeel: 405 g/kg = 40.5%
Suikers: 55 g/kg = 5,5 %
Eiwit: 7,8% verteerbaar eiwit

Ruw eiwit heb ik niet in de mail ontvangen..

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:55

Wat ik zo opvallend vind...deze muesli is dan blijkbaar speciaal voor eczeempaarden...maar als ik kijk naar het suiker en zetmeelgehalte (dus koolhydraten), dan zijn die hoger dan jouw slobber!!
Dus ik zou zeggen lekker bij die slobber blijven Haha!

Wat zouden ze bedoelen met 'reform' trouwens Verward

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:39

Dames, hebben jullie de Mensport ook?
Daar staat een interessant stuk over insulineresistentie.
Helaas heb ik geen scanner, dus kan het niet scannen....

Maar ik denk dat veel van onze eczemers suikerpatienten zijn als ik het stuk zo lees....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:54

nog even melden:
appie heeft de reform muesli gehad, en jaar lang zelfs...en dat jaar had ie behoorlijke jeuk overal, dus bij hem maakte dat hele voer geen verschil uit..

dit jaar gaat het dus perfect met de manenkam, er zijn wel haren weg,maar geen dikke manenkam gehad, en geen etterige plekken...
dit jaar was dus de staart aan de beurt.
zo zag ie er eerst uit:
Afbeelding
vorige maand, nog volop in het gras, wat je niet ziet zijn onder de starat echt onstoken plekken

naar nu:
Afbeelding
haargroei, geen plekken meer en geen verdikte huid Haha!

hij krijgt gewoon geen gras meer, nou ja elke dag een half uur grazen op een kaal stuk, 3x daags hooi, en een halve kilo basis sportbrok van Havens met een klein schepje mineralen erdoor ( sportmineralen van subli)

en t gaat goed!!!!
geen jeuk, nou minimaal op de hals, geen verdikte stukken meer, geen pus geen niks!!
ik smeer verder nergens meer mee, wel staat ap sinds kort onder een regendeken die hem 3/4 bedekt, en zijn staartwortel ook...

maar...ik ben blij! vorig jaar om deze tijd hadden we juist de meeste problemen

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:11

IwanLuver schreef:
Dames, hebben jullie de Mensport ook?
Daar staat een interessant stuk over insulineresistentie.
Helaas heb ik geen scanner, dus kan het niet scannen....

Maar ik denk dat veel van onze eczemers suikerpatienten zijn als ik het stuk zo lees....

Dat is interessant...ik ga hem kopen deze week.
De schrijfster van het artikel (heb even gegoogeld) is dezelfde als die ook ruim een jaar geleden een heel stuk over Leen Taal heeft gemaakt. Ook in de Mensport.
Zij is ook erg geinteresseerd in dit soort dingen.

Mooi dat er steeds meer dingen bekend worden hierover, en toch ook weer steeds dingen terugkomen...

Suikers, te rijk voer, magnesiumtekort, relatie met hoefbevangenheid, overgewicht, dikke manenkam en vet op de staartaanzet...toch ook wel weer dingen die ook LT verkondigde...
Hij noemde eczeempaarden toch ook 'suikerpatienten'?
Jammer dat zijn middelen niet werken en dat hij zo is doorgedraafd maar toch had hij waarschijnlijk wel een deel van de waarheid te pakken...maar goed dat is al vaker gezegd in het andere topic hierover.

Ik geloof ook zeker dat bij een deel van de paarden dit de oorzaak van de eczeem is. En bij een ander deel allergieen een rol spelen.
Of een combinatie van beide...

Het zou me niks verbazen als de schrijfster ook op bokt zit...ik ga eens kijken of ik dat kan uitvissen.
Ik ben erg benieuwd naar het artikel!
En ik zou iedereen met een eczeempaard aanraden om het te lezen!

Op paardnatuurlijk staat ook een heel stuk over insulineresistentie, maar daar gaat het niet over zomereczeem. Wel interessant ook.
Helaas heb ik ook geen scanner...

Bedankt voor de tip IwanLuver!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:29

@Ellepel: wat herstelt dat zich snel zeg! Mooi hoor.
Heb je nou een duidelijk idee hoe het komt dat het nu zo goed gaat?
Een tijdje terug kreeg hij toch ook alleen maar hooi? En toen ging het juist heel slecht Verward

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 07:49

appie staat nu 3 weken op hooi..de eerste week ging het inderdaad slecht, maar ze zeggen toch altijd dat de stofwisseling van een paard 2 weken nodig heeft om om te schakelen naar andere voeding?
nou, na 2 weken begon er dus verbetering op te treden Haha!
ik hoop alleen maar dat t zo blijft Knipoog

ik heb nog een vermoeden bij ap, namelijk dat hij niet tegen teveel zonlicht op zijn huid kan of zoiets...hij staat namelijk ook al een dikke 2 weken onder een ongevoerde regendeken, die beschermt dus ook zijn staart en overige huid tegen de zon...
de vliegendeken die hij op heeft gehad in de zomer liet wel gewoon de zon door, dus kwam die wel op zijn huid, ik denk dat de combinatie met teveel gras en zonlicht bij hem een boosdoener is.

op zijn hals zit nog wel wat, en heeft hij ook nog wel jeuk, ik zie hem nog krabben met zijn achterhoeven,maar daar zit die regendeken dus ook niet op Knipoog

misschien ook de reden waarom zoveel eczemers het goed doen onder een boett deken??

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:57

Goed zeg Ellepel! Evita heeft nu haar eczeem en regendeken op en nog steeds (lichte) jeuk.. dus het gaat helaas niet voor alle paarden op....

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:34

@ Franka_Vosje
Eigenlijk was LT nog zo gek niet, maar helaas heeft hij het teveel uitgemolken...
Wat in het stuk is geschreven heeft LT idd ook geroepen tijdens zijn lezingen.
Zijn theorie ging ook over insuline te korten en overschotten.

Hopelijk komt er nog meer ECHT Knipoog wetenschappelijk onderzoek naar eczeem en suikerziekte, zodat er een goede behandeling komt voor deze paarden.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:50

ellepel schreef:
ik denk dat de combinatie met teveel gras en zonlicht bij hem een boosdoener is.

misschien ook de reden waarom zoveel eczemers het goed doen onder een boett deken??

Dat is bij de mijne oo khet geval.
UVstraling en gras samen geeft ellende.
Afzonderlijk van elkaar is de onrust minder, maar nog steeds aan te rekenen als boosdoeners.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:12

Franka_Vosje schreef:

Mooi dat er steeds meer dingen bekend worden hierover, en toch ook weer steeds dingen terugkomen...

Suikers, te rijk voer, magnesiumtekort, relatie met hoefbevangenheid, overgewicht, dikke manenkam en vet op de staartaanzet...toch ook wel weer dingen die ook LT verkondigde...
Hij noemde eczeempaarden toch ook 'suikerpatienten'?
Jammer dat zijn middelen niet werken en dat hij zo is doorgedraafd maar toch had hij waarschijnlijk wel een deel van de waarheid te pakken...maar goed dat is al vaker gezegd in het andere topic hierover.

Ik geloof ook zeker dat bij een deel van de paarden dit de oorzaak van de eczeem is. En bij een ander deel allergieen een rol spelen.
Of een combinatie van beide...

Jammer dat LT 1 heel belangrijk ding over het hoofd zag Boos!
Bij insuline resistentie is granen niet zo'n succes omdat de koolhydraten uit granen omgezet worden in een bep. suikervorm en dus allesbehalve geschikt voor dit soort paarden.
Ik vrees dat hij door zijn creatie Semit toch meer aan z'n eigen belang dacht dan die van de paarden.
Temeer omdat de Semit ook nog 's erg laag in bep. mineralen zit die o zo belangrijk zijn bij zomereczemers.

Verbaal wist LT het allemaal prachtig te brengen, de praktijk was helaas drastisch minder.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:14

Gelukkig Ellepel dat het met Appie weer de goede kant op gaat.
Ben blij voor jullie Knipoog

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:35

henny_w schreef:

Jammer dat LT 1 heel belangrijk ding over het hoofd zag Boos!
Bij insuline resistentie is granen niet zo'n succes omdat de koolhydraten uit granen omgezet worden in een bep. suikervorm en dus allesbehalve geschikt voor dit soort paarden.
Ik vrees dat hij door zijn creatie Semit toch meer aan z'n eigen belang dacht dan die van de paarden.
Temeer omdat de Semit ook nog 's erg laag in bep. mineralen zit die o zo belangrijk zijn bij zomereczemers.

Verbaal wist LT het allemaal prachtig te brengen, de praktijk was helaas drastisch minder.

Helaas weet ik er alles van....ik ben bijna 2000 euro lichter, en geen stap verder gekomen met zijn spullen.
Alles gedaan, de kuren, het voer, de wormkuren en 3 bloedonderzoeken. Uren met hem aan de telefoon gezeten, en vooral geluisterd naar wat HIJ te vertellen had; hij vroeg nooit hoe het met mijn paard ging Huilen
In de loop van vorige zomer kwam ik tot de conclusie dat het allemaal niet gewerkt had....

Dus ik ben overal mee opgehouden. Ze hadden ook nog eens een fikse wormbesmetting opgelopen omdat die 'wormkuren' niet afdoende werken.
Dus vertel mij wat Boos!

Ik voer nu dus ook die Semit niet meer.

Dus ik praat hem zeker niet goed...alleen ben ik altijd blijven vinden dat hij met z'n theorie wel een eind op de goeie weg was.

Wyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:29

Voor mijn paard hebben we van 2 mega borstels (van bezemwagens)
Een schuurpaal gemaakt.
Het werkt echt heel goed! Ze heeft nou een redelijk lange staart.
Haar manen trekt ze er met die borstel nog wel uit maar helemaal geen wondjes meer gelukkig Pling

Die borstels zijn echt een aanrader!!

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:17

Franka_Vosje schreef:
Wat ik zo opvallend vind...deze muesli is dan blijkbaar speciaal voor eczeempaarden...maar als ik kijk naar het suiker en zetmeelgehalte (dus koolhydraten), dan zijn die hoger dan jouw slobber!!
Dus ik zou zeggen lekker bij die slobber blijven Haha!

Wat zouden ze bedoelen met 'reform' trouwens Verward

Idd, die gehaltes verbaasden mij ook! (Die staan trouwens niet op de site, ik heb ze via de mail opgevraagd Tong uitsteken ) Met Reform bedoelen ze denk ik dat het natuurlijk is?
er zitten trouwens wel veel soorten kruiden in, maar ik denk dat dat niet genoeg is voor het kleine beetje dat Donnie krijgt Vork

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:19

Ik heb mijn paard vanmiddag een uurtje zonder deken op dr schrale weitje gehad. Helemaal ingespoten met veerust. Het was vandaag bij ons erg koel, met stevige, koude wind.
Het ging goed.
Dr jurk zat in de was. Lachen

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:20

Even een vraagje , mijn paard staat 42/7 op de wei, schuurt daar niet, is niets om tegen te schuren, maar zodra ze thuis is, begint het gezeur.......
Schurken tegen de stal. manen, staart, het is een Andalusier met lange manen, dus ben er erg zuinig op.
Het probleem is, dat er niets te zien is, wat lichte schilfertjes, niet kapot of verdikt, kan het ook gewoon een ondeugd zijn?
Ik las pas de tip om zinkzalf te smeren, die had ik nog staan(zere billetjes)dus ben aan de slag met Sudocreme,wie gebruikt er ook zoiets?
Begreep dat betadine shampoo geen succes zou zijn, maar wat dan.....
Ik zie er nu al tegenop om hem Iktober naar huis te halen, dan is het einde zoek, heb ik straks een spanjool met fjorden manen......
Ik snap best dat dit vergeleken met jullie echte eczeem problemen weinig voorstelt, maar om nu zomaar 60 cm aan manen te verliezen, vind ik zelf te erg, dus wie heeft er tips.
Ik voer hooi, 2 kilo bix(basis), kilo kruidenmelange(pavo), en hij heeft gras(kale wei) klopt hier iets niet, zou ook kunnen, of moet ik een bloedonderzoek laten doen, ik voer stevig omdat hij in de wei zo afvalt!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:45

Heb je hem wel eens eerder in de winter bij stal gehad? Mijn merrie schuurt ook in de zomer, zonder verder zomerexeem-symptonen te hebben. Maar zij schuurt in de winter helemaal niet! Dus oktober moet vrij veilig zijn..

Wij zetten in de zomer ook alles af tegen het schuren!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:35

Ik heb hem vanaf Oktober vorig jaar, geen enkel probleem, niet schuren, niets, het is begonnen toen ik zijn manen 1 keer gevlochten had voor een show, nachtje laten zitten en de volgende ochtend had hij hem los staan schuren, dit was in Juni, en sindsdien als hij op stal is, jeukt hij op die plekken.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:29

Ik denk dat je van de winter dan ook geen problemen hebt hoor! Even goed opletten wanneer je het paard weer bij de stal laat. Wij zijn altijd extra voorzichtig vanwege het exeempaardje van Annemijn, maar Tayga kan halverwege september zonder problemen weer bij de stal staan.

Het zou best kunnen dat het heel toevallig is dat hij vanaf het vlechten schuurt. In juni werd het ook voor het eerst mooi weer. Wij hebben bij de paarden dit voorjaar ook veel langer de loopstal open gehouden vanwege het slechte voorjaar! (zolang het weer slecht blijft in het voorjaar schuurt Tayga niet)

Heeft paard ook geen ribbels in staart of manenkam? Of dat hij in de wei op z'n billen rondjes draait zeg maar? Of schuren aan de waterbak?
Opzich als je alles afzet bestrijd je alleen het kapotschuren niet de jeuk. Pony van Annemijn schuurt zich tot bloedens toe open, maar als wij alles afzetten kun je ook niet zien dat het een ecxeempaard is qua gedrag.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:07

Op de wei is er niets aan de hand, daar schuurt hij niet, ook niet aan de waterbak o.i.d.
Hij heeft ook geen verdikte ribbels, gewoon wat schilfertjes, maar dat ziet er verder normaal uit, dus hopen maar dat het daarbij blijft.....
Ik ga gewoon verder met de Sudocreme, zinkzalf, dat verzacht in ieder geval en ik houd het goed in de gaten.
Zou het niet aan het voer liggen, ik lees ook veel over suikerziekte, of teveel aan eiwitten, hoe sluit je dat uit?
Toch een bloedonderzoek laten doen, ik begreep dat dat ook niet helemaal sluitend is.
Ook al is het dan geen groot probleem, ben toch blij dat er aandacht voor is, bedankt.......

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:41

Anders zou ik gewoon zo'n borstelframe ophangen, kan hij wel schuren maar gaat er niet zoveel kapot Lachen

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:54

atreyuevita schreef:
Eergisteren was het opeens hel en gisterennacht op stal begon mn Evita opeens aan haar manen.. die eindelijk weer zo langt zijn dat ze gaan hangen....
Ik had zo gehoopt dat ze terug op haar geboortegrond waar ze geen last had weer exzeem vrij zou blijven maar helaas....
Hoe weet je trouwens of het wel of geen exzeem is? Ik dacht eerst aan iets anders omdat ze nu al ging krabben in de winter. Maar nu ze aan haar manen begint weet ik dat het geen verharing kan zijn...
heb dus vanochtend maar haar oude exzeemdeken opgedaan die aan elkaar is geknubbeld... want ze past haar nieuwe dus niet meer. Net in duitsland een deken besteld. Misschien kan ik die wel meer importeren. Kost 120 euro en zo ziet hij eruit.
Afbeelding
Laat maar weten als iemand hem ook wil.

deze deken heb ik in nederland ook gezien, voor veel minder, rond de 80 euro. weet niet meer precies waar, volgens mij in 1 van de linken die ellepel wel eens heeft gegeven.

edit, sorry ik geloof dat ik even per ongeluk een reactie heb gegeven op een iets oudere reactie..

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:09

Heb hem ondertussen dus gehad en het is niets.... te grote mazen en zo kapot.
Heb nu een RSH en aan bovenstaande dus 80 euro weggegooid Boos!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:12

Heb inderdaad uiteindelijk bij een andere leverancier besteld, was dus ook 80 euro maar met verzendkosten vanaf Duitsland. Maar dus niet aan te raden deze "merkloze"...