[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmes

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:46

Zucht. Na Kim is nu ook Aran gaan luchtzuigen. Het vreemde is, andere stal, ander voer, andere condities (overdag naar buiten) en toch gebeurd het weer. Ik zou bijna gaan denken dat het aan mij ligt Rolleyes
Ik heb toendertijd met Kim meegedaan aan een luchtzuigonderzoek, dus ik weet dat het meestal een maag (enz.) probleem is. Nou is er bij Kim een keer een tandarts geweest die het nogal interesseerde en die had het idee dat het met het wisselen van de tanden te maken kon hebben. En zowel Kim als Aran zijn rond 3,5 jaar begonnen. Er zou dus best eens wat in kunnen zitten.
Wat denken jullie?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:51

Balen Kimmes, dat Aran aan het luchtzuigen is geslagen. Kan het bij Aran niet liggen aan zand in zijn buik? Het hoeft niet per se dezelfde reden te zijn als bij Kim natuurlijk. Wisselen van tanden klinkt me echter ergens wel als een plausibele reden. Tijdelijk minder goed kunnen kauwen wellicht, daardoor problemen in die maag, waardoor hij gaat luchtzuigen? Ben benieuwd wat de rest hier ervan denkt.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:54

Ik zal eens een zand/ mestonderzoekje doen Ja
Thanx.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:04

Kimmes: Heb je recentelijk iets veranderd? Aran ingereden oid, dankan het nl ook goed daarmee te maken hebben. De leeftijd waarop paarden beginnen met luchtzuigen is rond de 5 maanden (speenleeftijd) en rond de 3 jaar (inrijden). Ik raad je aan hem zo min mogelijk krachtvoer te geven en je management in 1x radicaal om te gooien. Als ie er net mee begonnen is, is het nog op te lossen. Nu heel veel ruwvoer gaan geven, weinig krachtvoer, heel veel naar buiten etc. Misschien van stal veranderen? En idd goed het gebit na laten kijken, daar is vrij snel iets aan te doen...

Een link met wisselen is niet gevonden. Ik kan me wel voorstellen dat wisselen pijn doet en daardoor tot luchtzuigen kan leiden, maar wisselen doen paarden al vanf 2,5... Ik denk dat t meer te maken heeft met bijv. inrijden misschien dan in combi met luchtzuigen...

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:20

Ik ben idd deze zomer begonnen met inrijden.
Verder komt hij al veel buiten en krijgt hij vrij veel kuil.

Vanmiddag wordt zijn gebit onderzocht, dus ook dat wordt geregeld.
Bedankt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:35

Kuil is vaak zuurder als gewoon hooi en kan dus een oorzaak zijn van maagproblemen.
ALs je kunt overstappen van kuil naar hooi zou dat al een hoop kunnen schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:39

Mocht t niet werken, probeer dan echt alles in 1x om te gooien, nu kan het nog, nu is ie er net mee begonnen. Als t een paar maanden aanhoudt kun je er niets meer aan doen. In 1x alles veranderen! Heb je niet de mogelijkheid hem voorlopig op een weiland met andere paarden te zetten met een schuilstal oid? In een geval waarin een stereotypie zoals luchtzuigen net is ontstaan, kun je er door zo'n verandering nog iets aan doen, anders niet meer...

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:46

Nee, dat gaat niet lukken. Ik ben al blij dat hij overdag buiten loopt.
Ik kan wel vragen of hij hooi mag ipv kuil Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 11:51

En EERST hooi, dan pas brok.. dat laatste kost mij zoveel moeite om over het hek te krijgen.. Het is wel beloofd, maar nog steeds krijgt ze heel vaak eerst brok. Het voert kennelijk makkelijker of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:57

En vooral ook onbeperkt! En heel weinig krachtvoer geven! En probeer maagcompositum erbij te geven...

En idd wat Anya zegt, eerst hooi, dan brok! En vergeet vooralniet de plek waar hij zuigt met rubber af te zetten!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:07

Anya schreef:
En EERST hooi, dan pas brok.. dat laatste kost mij zoveel moeite om over het hek te krijgen.. Het is wel beloofd, maar nog steeds krijgt ze heel vaak eerst brok. Het voert kennelijk makkelijker of zo.

Vreemd... bij ons krijgen ze altijd eerst kuil/hooi en daarna pas de biks.
Waarom doen ze bij jullie er moeilijk over? Zijn imo dezelfde handelingen, maar dan andersom... kost even veel tijd Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 12:08

Zit in gewoonte. Ik heb een supertoffe pensionhouder, maar hij doet het al eeuwen zo.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:58

Het kuil ligt al zijn stal, als hij binnen komt, dus dat krijgt hij al eerst Ja
Hij heeft hout in zijn box, waar hij zuigt. Alsnog afzetten met rubber?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:01

Zou ik wel doen ivm splintertjes en een misschien boze stalhouder omdat je stalletje wordt opgegeten? Knipoog
Laatst bijgewerkt door Jessica op 08-01-08 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:05

Ja, dat is waar Knipoog

vivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:58

hallo,
ik ben een klassieke vetrinaire homeopaat i.o. Luchtzuigen komt idd vaak door maagzweren, maar wat was er eerst? het luchtzuigen of de maagzweren?
als je dat goed beseft is er veel met homeopathie te doen, en daar bedoel ik niet de compositums mee, maar de echte oorspronkelijke homeopathie, waar het allemaal mee begonnen is, de hahnemann methode via de ziekteclassificatie. (6e editie)

een heel goed middel is ignatia, dit is alleen via een erkende vetriniare homeopaat te verkrijgen.

voor informatie kunt u contact met mij opnemen via de e-mail vivere@live.nl
Misschien kan ik een hoop voor uw paard betekenen.

p.s. genezen is beter dan ervoor zorgen dat hij niet meer kan luchtzuigen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:02

Vivere: de huidige wetenschappelijke bevinden wijzen erop dat luchtzuigen en maagzweren best een tegelijkertijd hadden kunnen ontstaan, beiden zijn nl. een gevolg van problemen in het maagdarmkanaal. Het is dus niet zozeer de vraag wat er eerder was, maar waar de problemen met het maagdarmkanaal vandaan komen, als je dat weet, kun je én het luchtzuigen én de maagzweren behandelen. Knipoog

Ik ben wel benieuwd naar de werking van het middel dat je noemt. Kun je mij vertellen wat dat precies doet?

*edit* heb even gezocht op het middel (is ook via Vogel te krijgen bij de betere natuurwinkels, t is daar gewoon vrij verkrijgbaar, weliswaar een 'mensen'verpakking, maar wellicht goedkoper en de dosis is vergelijkbaar te maken), kom eigenlijk tot de conclusie dat t voornamelijk werkt op het zenuwstelsel, op emotie, depressie, spanning etc. Wellicht kan het bijdragen aan het algehele gestel, maar mijns inziens verander je daarmee nog niets aan de werkelijk oorzaak: de problemen in het maagdarmkanaal... En zoals iedereen inmiddels wel zal weten: 70% van je weerstand wordt in je buik bepaalt, dat is waar je de voorsprong haalt! Knipoog

Ik wil zelf eens proberen met een probiotica kuur te kijken of ik effect zie bij mijn merrie.

xLiesJje

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:13

jollyjoker schreef:
Kris25 schreef:
Vaak is het als de maagzweer eenmaal over is een enorme gewoonte geworden. Ik heb voor die van mij ook maagcompositum gebruikt. Maagzweer is weg, maar tijdens en na het eten staat hij toch nog even lucht te zuigen....

Dat doet die van mij ook nog, maar verder op de dag niet! Clown En dat is een enorm verschil!

mijne ook!

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 00:28

Hoe voeren jullie het maagcomposium? Ik heb het gisteren binnen gekregen, maar er staat dat je het 2 x op een dag buiten het voeren om moet geven en het moet bevochtigen. Ik ben benieuwd of jullie het ook echt zo voeren, want ik red het denk ik niet om 2 x buiten voertijd te geven. Wel 1 x maar de andere x zou dan echt door zijn eten moeten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:14

Ik gaf het gewoon over het voer heen, kon niet van mijn stalhouders verwachten dat ze t ook nog eens buiten t voeren om zouden geven...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:39

die van mij krijgt het 1x per dag gemengd met een beetje meusli wat ik dan aanmaak tot een soort slobber.
Dit is meestal tussen de twee voerbeurten in, of ver na de laatste voerbeurt.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:57

okee! ben dan wel benieuwd waarom ze het zo op de verpakking zetten dan het naast het voeren gegeven moet worden!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:24

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar de studie die is gedaan om te kijken of koliek het gevolg kan zijn van luchtzuigen.

Weet iemand hier waar ik deze studie kan vinden?

Alvast bedankt!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:38

deniejs schreef:
okee! ben dan wel benieuwd waarom ze het zo op de verpakking zetten dan het naast het voeren gegeven moet worden!

Ik denk dat het weinig effect heeft wanneer het met een (grote) hoeveelheid krachtvoer de maag in komt Lachen
Geen idee wat het preciese verhaal erachter is... maar ik geef het dus nooit samen met het biks.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:42

Mijn paard heeft ook een maagzweer gehad. Ze heeft 7 dagen spuiten gehad (een pasta) die ze 's ochtends voor het eerste eten toegediend moest krijgen. Dan heeft het 't meeste effect op het maagzweer denk ik.
Bij ons voeren ze ook eerst biks. Wel voeren ze bij ons 3x per dag kuil/hooi. Daar ben ik erg blij mee. En het stro wat we hebben, daar zit veel hooi door en ze krijgt echt voldoende stro.

Die van mij zuigt nu na het eten van haar brok soms nog wat lucht. Haar brok wordt gemengd met lucerne en kort stro en wat wortelen. Ook heeft ze nog medicijnen die haar maagzuur moet neutraliseren. Of dat echt helpt?? Een band omdoen doe ik niet. Ik zorg gewoon voor veel stro, takken om mee te spelen en om op te eten en veel ruwvoer. Ze is niet mager, heeft een topconditie en oogt fris en vrolijk. Ze gaat elke dag de paddock in om te spelen, heeft direct contact met haar buurvrouw (kunnen met elkaar spelen via de voorkant) en ze wordt om de dag gereden (wordt 4). 's zomers loopt mevrouw de gehele dag buiten. Ik denk dat ze het op deze manier niet zo slecht heeft en weet dus ook niet zo goed wat ik nog zou kunnen verbeteren. Als iemand tips heeft?!