Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:12

ok dan mag het dus wel
dacht dat je zelfs de dierenbescherming mocht bellen als je een gele wei ziet? want eigenlijk probeer je je paard te vergiftigen vind ik. Je daagt het dier uit tot zelf vergiftiging omdat het zal overheersen, dus meer JKK dan gras zal zijn, waardoor paard eerder overgaat op JKK, en dat is toch best mishandeling:)
ben extreem hoor Knipoog

MAar goed, het ging mij er ook om: het uitzaaien, van die natuurgebieden in onze weien. Je werkt je t lamlazerus... VOOR NIKS
want alles waait gewoon weer in je wei, dus al die zaadjes kunnen lekker in jou weitje nestelen. En hoe mooie wei je ook hebt, ze zullen echt een kans vinden om te overleven, en anders passen ze zich gewoon ineens aan.

En ja ook is het storend. Vandaag of morgen stop ik toch es langs die huizen met dijkweides met meters hoge JKKplanten. Van sommige weet ik dat ze het al weten..maar gewoon poep aan hebben dus! Jammer..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:17

Klopt het dat in 'smeerwortel' dezelfde giftige stoffen zitten als in JKK? En hoe is dat in het hooi met smeerwortel, blijft deze dan ook giftig?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:20

singasong schreef:
Klopt het dat in 'smeerwortel' dezelfde giftige stoffen zitten als in JKK? En hoe is dat in het hooi met smeerwortel, blijft deze dan ook giftig?

Ja smeerwortel bevat ook PA's net zoals de Hoefbladen en Moerasandijvie. Blijft ook giftig in gedroogde vorm.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:24

Hoe zit het nu met boerenwormkruid? Is dit nu wel of niet giftig? Ik las op internet dat koeien en schapen het wel eten, maar paarden niet...moeten ze toch eens bij mij langs komen...
Ben overigens momenteel wel alle planten uit de weide aan het verwijderen....al is het maar uit voorzorg...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:35

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:01

Nu op tv ned. 2 Vroege Vogels met o.a. onderwerp Jacobskruid.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:50

romeorowan schreef:
Nu op tv ned. 2 Vroege Vogels met o.a. onderwerp Jacobskruid.

Dan ben ik nu te laat... Clown

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:52

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:13

Klopt, maar dan heb ik geen geluid (helaas niet op deze computer...)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:27

Ik heb een artikel gelezen dat Mariadistel een kruid is wat de lever helpt herstellen. Ook bij vergiftiging van Jacobskruiskruid.

Bij interesse wil ik het artikel wel scannen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:43

AngelsDitch schreef:
Ik heb een artikel gelezen dat Mariadistel een kruid is wat de lever helpt herstellen. Ook bij vergiftiging van Jacobskruiskruid.

Geïnteresseerd!! Haha!
Mijn paard heeft in 2006 leververgiftiging gehad door jkk.. ben hier wel benieuwd naar.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:02

AngelsDitch schreef:

Mmm... ik zou dat artikel ook graag lezen.
Is het een echt wetenschappelijk onderzoek ?

Overigens heb ik wel altijd een vraag als ik zoiets lees.
Hoe is het zo zeker dat het ook de lever bij JKK vergiftiging "geneest" ?
In elk onderzoek zie ik nml. dat dit niet mogelijk is tenzij die lever nog niet zo ernstig beschadigd is.
Maar dan zien wij (helaas) nog niet dat het zeker door JKK komt.
Eigenlijk zien we in dat stadium nog helemaal niet eens dat die lever is beschadigd.
Een 2de reden waarom ik hierbij mijn vraagtekens krijg :
Voor zover ik het lezen kan is het zelfs na overlijden niet 100 % aantoonbaar dat de lever-vergiftiging door JKK komt.
Men kan het hoogstens sterk vermoeden door langdurige en/of veel aanwezigheid van JKK.

Ben dus reuze benieuwd naar dit onderzoek.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:05

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 15:19

Mariadistel wordt in de homeopathie veel gebruikt; zit oa ook in levercompositum van Groene Os.
Interessant artikel. Of het echt helpt bij JKK vergiftiging weet ik niet, maar ik vind het artikel vooral interessant voor extra inzet bij bevangenheid ontstaan door verminderde leverwerking.
Mag ik het artikel ook op dat topic plaatsen?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:29

van mij wel... Lachen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:45

Jammer dat in dat artikel een regelrechte fabel over Jakobskruiskruidvergiftiging wordt verteld. Het gif wordt niet levenslang opgeslagen in de lever, de PA's worden zo snel mogelijk uitgeplast. Als die PA s werden opgeslagen in de lever dan was het een koud kunstje om een PA vergiftiging aan te tonen.
Op mijn website staat een artikel in samenwerking geschreven met o.a. een dierenarts van de faculteit diergeneeskunde over hoe zo'n PA vergiftiging nu precies in zijn werk gaat. Je kunt het vinden onder de knop achtergrondinformatie, het artikel heet; Jakobskruiskruidvergiftiging, hoe werkt dat?

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:53

dan zijn er vind ik wel heel veel site's die deze "fabel" vertellen. ook de site; www.kruiskruid.nl

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:07

vivian_ve schreef:
dan zijn er vind ik wel heel veel site's die deze "fabel" vertellen. ook de site; http://www.kruiskruid.nl

Ja er ontstaat ergens een fabel en het wordt klakkeloos door de pers en websites overgenomen zonder enige bronvermelding . Jammer want het is echt foute informatie. PA' s werken zo niet en zo ontstaat er heel veel onnodige angst. Op mijn website staat ook de geraadpleegde wetenschappelijke literatuur, de pagina over de werking van die PA's is geschreven in samenwerking met een dierenarts van de faculteit diergeneeskunde en andere experts.
Een lijst van de auteurs en adviseursvind je hier.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:19

oke, ook weer wat geleerd dan Knipoog maar ik geloof dat onze gemeente (Ede) dit dan ook niet weet, ik heb namelijk geklaagd over al dat JKK doordat zij dat in de bermen gezaait hadden. en ik had het dus ook over dat opslaan in de lever etc. maar ik werd niet gecorrigeerd ofzo Scheve mond
owja en de gemeente heel netjes zeggen dat ze dat nergens ingezaait hadden en dat ze het allemaal onder controle hadden, nou onze hele wei is geel en dat maakt hun dus niets uit Hamer

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:46

Heeft er toevallig ASAP een foto van een gedroogde JKK in hooi? Ik denk dat ik er één gevonden heb in mn hooi, maar ben het niet zeker.
En ik kan geen foto maken, want toen ik wou afdrukken om de foto te maken viel het apparaat uit. Vervang batterijen! En ik heb geen nieuwe batterijen Boos! Stoom uit je oren
Het is het eerste dat ik zie in het hooi (ik kijk altijd), maar mn paarden hebben al meer van dat hooi gegeten, van andere balen dan.
Wat kan ik doen om uit voorzorg hun lever te sparen?

Wie o wie kan me zo vlug mogelijk helpen?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:04

Een foto van gedroogd JKK heb ik niet. Maar je kunt de bladeren vergelijken met de website die vivian heeft geplaatst.
Misschien kun je kijken in het weiland waar het hooi af is gekomen of er JKK staat?

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:25

Ik zie aan de blaren dat ik praktisch zéker ben dat het JKK is, maar ik wou via een foto toch zekerheid. Deze avond ga ik batterijen voor mn toestel hebben en ga ik alsnog een foto nemen en hierop zetten.
Droog is het natuurlijk steeds moeilijker te zien, maar de blaren hebben ongewone vormen (JKK heeft dit ook) en er staat héél toevallig een gele bloem op. Stengel is redelijk lang en naar het einde toe wordt ie paars. Ben er dus vrij zeker van dat dit JKK is Boos!

Het zal er wel niets mee te maken hebben, maar mn haf loopt al 3 dagen niet in zn haak. Hij is lusteloos, bijna te "lui" om zn voeten op te heffen. Als je dit ziet + dat JKK, dan ga je rare dingen denken.
Ik denk dat ik de DA maar eens ga bellen voor een check up Verdrietig

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 12:53

Ik heb ooit foto's gemaakt van een JKK stengel die in mijn hooi zat. Ook foto's van JKK in een hooiland, dus na maaien en drogen.

Ze staan op mijn fotopagina van onze homepage;
http://www.home.versatel.nl/remcodo/jkk-02.html
(beetje naar beneden scrollen; nog verder naar onder staan andere kruiden die in het hooi wat lijken op JKK ... beste kun je de gevonden stengel een paar uur laten weken en dan uit elkaar vouwen; dan weet je vast meer; succes)

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:57

ikzou dat hooi niet meer voeren, er per direct mee stoppen. De tak die je gevonden hebt kun je in gedroogde vorm wrs wel terug vinden op internet. Heb je dan nog geen zekerheid dan kun je de plant door een expert laten onderzoeken. tot die tijd zou ik dat hooi absoluut niet meer voeren. Als je Haflinger nu lusteloos is (anders dan anders) zou ik zeker het bloed laten testen door een dierenarts. Hebben ze al veel van deze lading hooi gegeten?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:17

Isa : gewldig die site van jou!! OK dan!
Heel erg duidelijk.