[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:42

Ik heb les gehad van Antoine de Both maar tot op heden verbetert hij daar niet echt in. Wel als ik hem volgens zijn methode rij en dit concequent blijf herhalen tijdens de training. Maar als ik hem uit zichzelf laat lopen dan loopt hij zo scheef als wat. Zijn bespiering is ook niet evenredig.

Ik heb een afspraak voor 14 februari bij Erik Laarakker, ben benieuwd of die wat kunnen vinden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:47

vera schreef:
Ik heb les gehad van Antoine de Both maar tot op heden verbetert hij daar niet echt in. Wel als ik hem volgens zijn methode rij en dit concequent blijf herhalen tijdens de training. Maar als ik hem uit zichzelf laat lopen dan loopt hij zo scheef als wat. Zijn bespiering is ook niet evenredig.

Ik heb een afspraak voor 14 februari bij Erik Laarakker, ben benieuwd of die wat kunnen vinden.

Eh, maar dan heb je het antwoord toch al, hij wordt beter als je volgens die methode traint? Gewoon door blijven trainen denk ik dan verbetert hij vanzelf verder (de bespiering ook). Elk paard is van nature scheef dus is heel normaal dat hij als je hem op zijn eigen benen laat lopen zonder 'hulp' dat hij scheef loopt. Een echt scheef paard rij je niet in een maand zo recht dat hij uit zichzelf recht zal lopen. Sowieso zal hij altijd in meer of mindere mate scheef zijn.

Ik weet natuurlijk niet hoe lang je al traint volgens AdB's methode maar ik zou als ik jou was er mee door gaan. Suk6 iig.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:08

Ik ga er ook zeker mee door maar ben ook niet pas een maandje bezig maar al maanden. Dat zet toch je vraagtekens... Ik moet hem telkens echt rechtzetten, neit een kleinbeetje rechtrijden maar echt rechtzetten.
Gisteren was ik op het strand en het was heel breed waardoor hij kon lopen zoals hij wilde. Toen viel mij eigenlijk op dat hij volledig met zijn hoofd naar links loopt en echt linksaf slaat. Hij loopt dus op de heemweg langs de duinrand (mul en zwaar om te lopen maar hij blijft daar lopen als ik hem niet terugstuur) en op de terugweg liep hij bijna in het water, terwlijk hij dat echt best eng vindt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:11

Ik kan me voorstellen dat je dan twijfelt hoor. Wat zegt Antoine ervan?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:36

Ik heb momenteel geen vhzadel, daar wacht ik nu op. Ik rijd western en lessen bij Nakita met een westernzadel op de AdB methode is niet makkelijk. Dus ik w8 tot ik die in huis heb en ga dan weer langs. Ik weet dus hun bevinden niet.

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:48

Ik ken ook een pony die heel nerveus is bij het rijden en die echt niks anders deed dan hoofdschudden ,trekken aan de teugels,.. maar dan echt heeel vervelend en er kwam geen einde aan, ook in de wei als ze los staat knikt ze soms met haar hoofd ,maar eigelijk bijna niet. Het is alleen bij het rijden en als ze nerveus is.. Nu na veel oefenen, gewoon negeren, is ze rustiger en doet ze het bijna niet meer.. af en toe als ze nog nerveus is en weer begint te dansen en te maaien, wijken..dribbelen, kan ze het nog doen ,maar meestal gewoon wat aan de teugels trekken. Ik ben benieuwd of het in de zomer verergert..

Mijn paard gooit haar hoofd ook soms naar boven tijdens het rijden, vooral vorige zomer.. maar in de winter doet ze het soms ook, ze kan ook moeilijk haar hoofd stilhouden tijdens het rijden/nageven, dus we dachten aan een geknelde zenuw en hebben 1x de osteopaat erbij gehaald, ze doet het nog wel,maar het is gewoon een kwestie van het haar niet toelaten en veel overgangen rijden enzo ,ze doet het ook omdat ze zich verveelt tijdens het rijden, maar het is dus niet echt headshaking.. behalve dat hoofd omhoog gooien weet ik niet.
Ik ken wel een paard die nu niks anders doet dan tijdens het rijden, briesen ,likken ..okee kan ontspanning zijn..maar ze probeert de hele tijd haar neus te schuren over de grond, zand, aan haar been, aan de begeleider als ze aan het rijden is. Ik ken wel zo'n netje dat je aan het hoofdstel voor de neus van het paard kunt doen als het headshaken van irriterende vliegjes komen van in de zomer ofzo..en je kan dan kalmerende druppels in de neus doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 22:48

afgelopen week: woensdag zonnig---schudden
donderdag bewolkt, niks aan de hand. gisteren ook bewolkt ,niks aan de hand.
vandaag niet geweest,morgen zou de zon schijnen, ik neem camera mee voor een eventueel filmpje want ik verwacht wel dat ie schud Knipoog

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 22:54

Roos deed donderdag juist wel schudden, voor het eerst sinds ruim een jaar, best jammer. Vrijdag schudde ze gelukkig niet.
Afgelopen zomer heeft ze niet geschud, toen heb ik ook niet zo vaak gereden, maar wel een paar keer midden in de zomer, 25 graden, dan zou ze normaal gesproken wel heel erg schudden.
Dus geloof dat als ik een tijdje niet rijd en er dan weer op spring ze sowieso niet schudt maar als ze bijna dagelijks bereden wordt rijd ze wel schudt Verward

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:04

dan zal er toch rijtechnisch of medisch wat fout zitten als ze begint met schudden zodra je het rijden weer oppakt.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:08

Ja ik hoop sowieso dat het op de een of andere manier rijtechnisch is, dan kan ik er tenminste nog wat aan doen.
Alleen vind ik het dan weer niet zo logisch dat ze het ook doet als ik dr los in de bak gooi en dat ze in de herfst/winter niet schudt (op donderdag na dan, maar dat was geloof ik eenmalig want vandaag schudde ze weer niet, ondanks dat het mooi weer was).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:31

Niek had vandaag ook weer een heftige 'schuddag' helaas!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:56

Ellepel; als ik het zo lees dan heeft jou paard echt last van UV. Moet je niet zo'n zonnekap aanschaffen dan?
14 februari ga ik met Digger naar Erik Laarakkers, ben benieuwd....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:20

ja ap heeft inderdaad zonlichtovergevoeligheid. pff wat een lang woord hahaha.
ben ook zeker van plan om met kap te gaan rijden.
afgelopen zondag op buitenrit was t eerst bewolkt..niks aan de hand, toen we terugkwamen scheen de zon en begon ie te schudden.
vandaag half bewolkt,maar een schudloze dag gehad.
heeft ook met de stand van de zon te maken, hoe t precies zit weet ik niet,maar er zijn dagen dat ik gewoon normaal kan rijden terwijl de zon dan wel schijnt.
ti s maar net op wat voor tijd ik dan ga rijden..
ik ga es een dagboek bijhouden en kijken of tijden en stand idd te maken heeft met het schudden

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:33

die van mij schud overal en wil ook overal zn neus langs schuren..
hij heeft echt juk lijkt het wel.

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:25

een paard van een kennis begint nu weer heviger haar neus overal langs te schuren tijdens het rijden, dus als ze moet gaan rijden, begint ze heel de tijd (vooral in het begin van de les) haar neus over haar been te schuren en te briesen,likken, met haar neus als een stofzuiger in het zand te glijden tijdens de draf.. Nu zijn we er ongeveer zeker van dat het iets in de rug is waardoor een zenuw ofzo geknelt zit en dat dus een irritatie veroorzaakt en ze zich beter voelt met haar hoofd aan de grond, dus ze moet haar rug eerst goed stretchen, uitrekken en losrijden en dan is het goed.
Nu begint het wel een tic te worden om onder het rijden uit te komen.. dus moet ze goed op het juiste moment haar hand en been gebruiken. (dan zou het wel met de training moeten overgaan, anders moet ze naar een osteopaat ofzo, maar ze had vorig jaar wel een erge bekkenscheefstand..dat is wel opgelost maar toch zit er precies nog iets niet goed.)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:51

inke schreef:
een paard van een kennis begint nu weer heviger haar neus overal langs te schuren tijdens het rijden, dus als ze moet gaan rijden, begint ze heel de tijd (vooral in het begin van de les) haar neus over haar been te schuren en te briesen,likken, met haar neus als een stofzuiger in het zand te glijden tijdens de draf.. Nu zijn we er ongeveer zeker van dat het iets in de rug is waardoor een zenuw ofzo geknelt zit en dat dus een irritatie veroorzaakt en ze zich beter voelt met haar hoofd aan de grond, dus ze moet haar rug eerst goed stretchen, uitrekken en losrijden en dan is het goed.
Nu begint het wel een tic te worden om onder het rijden uit te komen.. dus moet ze goed op het juiste moment haar hand en been gebruiken. (dan zou het wel met de training moeten overgaan, anders moet ze naar een osteopaat ofzo, maar ze had vorig jaar wel een erge bekkenscheefstand..dat is wel opgelost maar toch zit er precies nog iets niet goed.)

Ik vind 'onder het werk uitkomen' een beetje verkeerd opgevat hoor! Ik denk niet dat je paard zo redeneerd. Hij doet dat schuren niet voor niets, hij geeft aan dat er iets niet in orde is. Dus ga daar dan naar op zoek!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:46

Beginnen jullie paarden al met schudden?
Die van mij nog niet namelijk, en daar ben ik best wel blij om.

Ik denk dat ik zo'n netje ga proberen als hij weer gaat schudden.
Verder doen wij ook veel aan rechtrichten enzo, en dat doet hij goed, dus daar zal het probleem niet liggen.
Ik hoop gewoon dat het dit jaar niet terugkomt, maar volgens de vee-arts was het een allergie.. Dus ik vrees het ergste!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:35

MissEvil schreef:
Ik hoop gewoon dat het dit jaar niet terugkomt, maar volgens de vee-arts was het een allergie.. Dus ik vrees het ergste!!

Heb je hem laten testen op allergie?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:32

Nee, waar kan dat?
Mijn v.a. was er echt heel vaag over.. Maar ik vind het zo vervelend voor hem. Hij zei gewoon: Ja, daar kun je niets aan doen.. Hij had ook wel gedeeltelijk gelijk, hij had die stoffen al binnen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:47

MissEvil schreef:
Nee, waar kan dat?
Mijn v.a. was er echt heel vaag over.. Maar ik vind het zo vervelend voor hem. Hij zei gewoon: Ja, daar kun je niets aan doen.. Hij had ook wel gedeeltelijk gelijk, hij had die stoffen al binnen.

Nee hoor, hij heeft geen gelijk Bloos
Je VA kan zowiezo een allergietest laten uitvoeren maar het hoofdschudden kan ook heel ergens anders vandaan komen. Ik zou ook eens naar Erik Laarakkers gaan..

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:01

Ja, maar hij had wel opgezette lymfeklieren (als je het zo schrijft) dat is toch typisch voor een allergie?

Ik denk dat ik dan éérst die test laat doen, voordat ik iemand als Erik Laarakkers erbij haal, want die is natuurlijk verschrikkelijk duur! (en ik ben niet zo rijk, en mijn ouders hebben zoiets van: dan rijd je maar niet in de zomermaanden, je hebt ook nog een pony)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:52

Hoeft niet hoor, opgezette lymfen kan ook iets anders aangeven.
Uiteraard kost onderzoek geld maar bedenk wel dat HS pijn bij paarden kan veroorzaken. Zelfs zoveel pijn dat paarden uiteindelijk met hun hoofd tegen de muur bonken bv.
En bedenk eens dat jij de hele dag met je hoofd moet zwaaien omdat je ergens last van heb... niet echt een pretje lijkt mij.
Dus om het er niets aan te doen is niet echt fair voor je pony. Misschien is het een eenvoudige oplossing.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:59

Gisterochtend morgen om 07.45 uur vertrokken. We hebben 3 uur bij de kliniek doorgebracht dus ik kan oprecht zeggen dat er alle tijd voor genomen is om hem door te lichten
Nou daar komttie:

* Bekken stond scheef
* Schouder/borstbeen aansluiting (oid ) stond scheef
* 2 halswervels stonden scheef
* Nekwervel stond mega scheef
* Dikke darm werkt niet goed (roep ik al heel lang maar ik had daar niks gezegd)
* Last van een wortel van een kies aan de linkerzijde
* Neurologisch gedeelte linkerzijde hoofd werkt niet goed
* Whiplash verschijnselen

Hij is manueel behandeld, heeft acupunctuur gehad, energiebanen zijn herstelt en hij is ingespoten op verschillende plekken (aantal op het hoofd).
Hij heeft staan slapen tijdens de energiebehandeling en tijdens het inspuiten kreeg hij snoepjes dus heeft daar helemaal geen erg in gehad
Zijn voer is gemeten en allemaal accoord bevonden.
Nu moet ik hem intappen (he wat??). Dat is een soort energiebehandeling met een middel om de twee dagen, verder heeft hij korreltjes en prohibita (hoe schrijf je dat ookalweer) voor zijn darmen.

Zij kom uiteraard helemaal niet garanderen dat ze HS kan genezen, maar dat verwacht ik ook van niemand. Alle problemen die hij had zijn wel zaken die HS in iedergeval kunnen veroorzaken of zeker geen goed doen. Dus nu gaan we kijken of dit alles hem gaat helpen.
Over 6 weken moet ik terugkomen.

Wel fijn om te weten dat zijn gerwichten allemaal goed zijn en hij verder heel gezond is ......

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 16:14

vera schreef:
Gisterochtend morgen om 07.45 uur vertrokken. We hebben 3 uur bij de kliniek doorgebracht dus ik kan oprecht zeggen dat er alle tijd voor genomen is om hem door te lichten
Nou daar komttie:

* Bekken stond scheef
* Schouder/borstbeen aansluiting (oid ) stond scheef
* 2 halswervels stonden scheef
* Nekwervel stond mega scheef
* Dikke darm werkt niet goed (roep ik al heel lang maar ik had daar niks gezegd)
* Last van een wortel van een kies aan de linkerzijde
* Neurologisch gedeelte linkerzijde hoofd werkt niet goed
* Whiplash verschijnselen

Hij is manueel behandeld, heeft acupunctuur gehad, energiebanen zijn herstelt en hij is ingespoten op verschillende plekken (aantal op het hoofd).
Hij heeft staan slapen tijdens de energiebehandeling en tijdens het inspuiten kreeg hij snoepjes dus heeft daar helemaal geen erg in gehad
Zijn voer is gemeten en allemaal accoord bevonden.
Nu moet ik hem intappen (he wat??). Dat is een soort energiebehandeling met een middel om de twee dagen, verder heeft hij korreltjes en prohibita (hoe schrijf je dat ookalweer) voor zijn darmen.

Zij kom uiteraard helemaal niet garanderen dat ze HS kan genezen, maar dat verwacht ik ook van niemand. Alle problemen die hij had zijn wel zaken die HS in iedergeval kunnen veroorzaken of zeker geen goed doen. Dus nu gaan we kijken of dit alles hem gaat helpen.
Over 6 weken moet ik terugkomen.

Wel fijn om te weten dat zijn gerwichten allemaal goed zijn en hij verder heel gezond is ......

Ben jij ff blij dat je daar bent heen gegaan?! Hebben ze het met de 'antenne' gemeten?
Die probiotica doet ook heel veel, heb het bij die van mij nu 3 wk. gegeven en de pot is bijna op. Wat heb je voor korreltjes gekregen?
Ben benieuwd wat ze over 6 wk. weer zeggen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:04

Een soort paddokorreltjes Haha! Ben even de naam kwijt... Het moet de trigger van het schudden verminderen.

We gaan het zien, ik verwacht niks dus is alles meegenomen.
En als HS niet minder wordt dat zit hij in iedergeval wel beter in zijn vel Ja