Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:12

@maddy: sterkte met het niet-eten. Waardeloos als niets lijkt te helpen.
@ellepel: sterkte op de fiets... respect hoor !

Ik heb ze binnen laten staan. Ze gaan toch alleen maar direct de tent in om te eten (en komen er niet meer uit) én dat dakzeil moet nodig weer schoongeveegd worden, zeker met wat er nog gaat vallen.
Paarden aan huis is op deze manier geen lol aan iig.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:51

Layka zegt, dit is geen oude oma weer _O- Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:36

Boon stond heel hard te roepen en tegen de deur te schoppen, dus nadat het tentdoek/dak weer zo goed als sneeuwvrij was én ik daar voer in de bakken had gedaan mochten ze weer de stal uit.
Meteen de stallen uitgemest, wat ze gaan om 4 uur weer naar binnen.
Ook de vogelvoerbakjes gecontroleerd, maar die bleken nog vol te zitten terwijl ik er eigenlijk nooit een vogeltje op/in zie zitten ??
Misschien vinden ze deze bollen niet lekker...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:38

Hier is het niet normaal, ik ben gewoon ingesneeuwd... Straks maar richting stal, stallen mesten en genoeg voer geven zodat ze daarmee de nacht weer door gaan komen. Van mij mag het wel warm water gaan regenen... Ben het wel beu... Zembla heeft wel lekker in de sneeuw gerold :P

Fijn dat Boon weer graag naar buiten wilde en de stallen schoon zijn voor vannacht. :)
Hmm gek dat ze niet van de vogelbollen willen eten, zeker nu met de sneeuw zou je denken dat de vogeltjes wel honger hebben..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:42

Ja, dat dacht ik dus ook. Er is wel van gegeten, maar lang niet zo snel/hard als anders. Eerder hingen er hele groepen spreeuwen etc aan de bollen, maar nu niets en ook de huisjes voor alleen de kleine vogeltjes zitten nog vol.

Overigens lagen er al zulke sneeuwduinen in de tuin dat het over de rand van mijn laarzen kwam :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 18:47

Hier bijna geen vogeltjes helaas misschien gaan ze naar andere bolwerk plekken voor voer?

Ik ben niet naar stal geweest. Zag buren proberen uit de sneeuw te komen zonder resultaat. Gisteren hier al rekening mee gehouden en echf mega veel hooi opgehangen en dingen klaar gezet voor vandaag. Stalgenoot heeft de bakjes gedaan en waterbakken gecheckt. Maar voelt wel gek hoor. Niet gaan... had graag zelf nog even gecheckt of ze goed voelen onder de deken etc. Maar moet geen ellende opzoeken. Gelukkig kan ik ze zien op de camera. Ennnnnn ik zag d'r niet op hakken staan dus de sneeuwzolen helpen!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 18:56

Wat balen zeg Maddy. Ze staat flink onder de dekens, dus invallen zou door de kou toch niet moeten gebeuren.
Slecht eten is wel moeilijk zeg. Warme slobber neemt ze niet?

Hier nog steeds weinig sneeuw, dus Sakyr gaat lekker.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:13

marleen_88 schreef:
Wat balen zeg Maddy. Ze staat flink onder de dekens, dus invallen zou door de kou toch niet moeten gebeuren.
Slecht eten is wel moeilijk zeg. Warme slobber neemt ze niet?

Hier nog steeds weinig sneeuw, dus Sakyr gaat lekker.

Ja dat zou ik ook denken van die dekens, maar misschien dat die oude deken dan toch minder goed isoleert ofzo? Bij haar was de sneeuw bovenop ook sneller gesmolten dan bij de buurpony's.

Ze eet wel, dat wel, maar ze gaat dus ook vaak staan slapen of kijken tussendoor, en eet dus veel minder hooi weg dan zou mogen. Maar zodra ik dus ruwvoervervanger ga voeren, of weer wat anders erbij, gaat ze nóg minder hooi eten. Ze krijgt momenteel de 18 plus sensitive icm met de masters omega plus (en vitaminebrok en kruiden, totaal 2 voerscheppen vol qua volume). De 18 plus zou ik nog kunnen verhogen maar dan moet er extra voerbeurt, en omdat ze alles geweekt krijgt vind ik dat toch eng en wil ik dat eigenlijk zelf doen, klaarzetten kan nu ook niet omdat het dan bevriest.
Weg naar stal toe was afgelopen dagen ook niet echt een feestje om overheen te gaan, helpt ook niet.

Met dus ook nog de grap, verhoog ik de 18plus, grote kans dat ze nog minder hooi eet, in het verleden gaf ik sojaschroot, kon ik ook verschil bij merken in hooigebruik of ik 100 of 150 gram gaf, echt bizar.

En ze is nog kieskeurig ook, soms....

Maarja, komt wel weer goed als dit weer maar weer voorbij is hopelijk. Ze is nog steeds dr vrolijke en drammerige zelf, want ja, ze verveelt zich wel nu we alleen nog regelmatig longeren :=

Marleen, ik ben jaloers op weinig sneeuw, in onze achtertuin, op het gras, ligt zeker 50 cm.

Tancrede, dat zou voor mij echt heel raar voelen, niet gaan, vond ik al raar toen ze nog op 55 km afstand stond.

Dubbelfun, misschien hebben meer menseb nu voer opgehangen en neergelegd, of bleven ze vanwege harde wind liever in bed

Hagelslag, Layka is verstandig, pluis heeft keuze en blijft buiten, al dr hooi hangt binnen, dus lichaam staat buiten maar hoofd is binnen om te eten. Ze gaat wel naar binnen, maar vooral om even lekker binnen te plassen >;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:19

En iets bijgeven voor de maag? Ik weet niet of dat de doorslag heeft gegeven bij die van mij maar afgelopen weken was het steeds maar rond de 10 kilo dat ze at. Vaak als ik op de camera keek stond ze te slapen (of chagrijnen) in de hoek. Ze krijgt sinds vorige week een supplement voor d'r maag. Nu is oud en nieuw ook voorbij en minder stress, maar ze vreet de laatste dagen alsof haar leven er van afhangt en ze de afgelopen tijd aan het inhalen is. Elke keer als ik kijk staat ze te eten. Zo'n ander beeld.

Wat ik al zeg, waarschijnlijk allemaal factoren bij elkaar en die stress helpt ook niet, maar dat is nog njet volledig weg. En dan krijg ik toch een idee dat misschien die algen toch wat doen....

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 19:25

Heel lastig Maddy, misschien toch niet helemaal happy met alle sneeuw en nattigheid. Nog meer bijvoeren zou ik dan ook niet doen nee. Wat Tancreda zegt vind ik wel een interessante.

50cm?? Daar zou ik ook niet blij van worden.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:30

Tancreda4 schreef:
En iets bijgeven voor de maag? Ik weet niet of dat de doorslag heeft gegeven bij die van mij maar afgelopen weken was het steeds maar rond de 10 kilo dat ze at. Vaak als ik op de camera keek stond ze te slapen (of chagrijnen) in de hoek. Ze krijgt sinds vorige week een supplement voor d'r maag. Nu is oud en nieuw ook voorbij en minder stress, maar ze vreet de laatste dagen alsof haar leven er van afhangt en ze de afgelopen tijd aan het inhalen is. Elke keer als ik kijk staat ze te eten. Zo'n ander beeld.

Wat ik al zeg, waarschijnlijk allemaal factoren bij elkaar en die stress helpt ook niet, maar dat is nog njet volledig weg. En dan krijg ik toch een idee dat misschien die algen toch wat doen....

Fijn dat zij weer eet, pluis is gewoon een portret op zich, heb de hoop opgegeven om haar te dwingen _O-
Is manegepaard geweest, liep altijd met slecht passend zadel, maar sinds ze van mij is moet het zadel perfect passen, ander loopt ze niet of bokt ze bij aangalopperen, kan millimeter werk zijn. Duidelijke mening zeg maar, is op zich niet erg, maar hier moeten we gewoon weer even doorheen. Ze staat al 6 jaar op continue ruwvoeraanbod, en heeft in het verleden wel eens supplementen of medicatie gehad voor de maag, maar dat heeft nooit wat veranderd

marleen_88 schreef:
Heel lastig Maddy, misschien toch niet helemaal happy met alle sneeuw en nattigheid. Nog meer bijvoeren zou ik dan ook niet doen nee. Wat Tancreda zegt vind ik wel een interessante.

50cm?? Daar zou ik ook niet blij van worden.

Is sowieso paard dat niet van nattigheid houdt, gaat ook niet rollen als paddock te nat is, bijzonder geval.

Elke dag auto ingesneeuwd hier ook, afgelopen 2 dagen thuisgewerkt, en boodschappen werden lopend gedaan

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:50

Naja het was voor tijdelijke duur dat layka zo verstandig binnen stond..
Op de 1 of andere manier willen ze overdag buiten staan.
Nu liggen iris en dahlia te slapen in de stal
Afbeelding

Ik wou eigenlijk water oo vullen(wil met het weer nu niet onnodig met mijn dochter naar buiten... dus dan moet het in het als het donker is).
Straks nog wat stro opstrooien....

Layka heeft vanochtend weer een dunne liner erbij gekregen. Ze was opzich warm maar ook weer niet....

@tancreda dagje niet naar stal lijkt mij zorgen appart!
Ik vind het soms al raar als ik dan zelf een dag niet bij de paarden was geweest _O- En dan staan ze gewoon achter het huis.

Hier zijn wel af en toe vogels die aan de vetbollen hangen... maar het valt mee hoeveel het er zijn.
Hopelijk houden ze zich gewoon ergens schuil tegen het vieze weer.

Afbeelding
Foto van vanochtend....

Normaal kunnen wij de snelweg zien...

Afbeelding
Er was niks zichtbaar....

Afbeelding

Maar voor nu is het qua nieuwe sneeuw rustig

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:52

Het was ook wel echt erg hoor die sneeuw.
Ik deed nou vanavond de terugweg bijna een uur om thuis te komen.
Normaal fiets(elektrisch) ik dat in een kwartier :+
Ze hadden op delen gewoon het hele fietspad niet geveegd,dus moest ik lopen.
Hoop dat het morgenvroeg wel wat beter is,heb dan wat minder tijd omdat ik op tijd op het werk moet zijn.

Wel lekker hoor als ze in een stal kunnen,die van mij blijven buiten.
Maar gaat prima, zitten goede dekens op en ze voelden er prima onder.
Was wel wat aan het twijfelen om er zo’n losse hals bij te kopen,leek me wel handig met al die sneeuw.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 21:11

Pffft, probleem was toch echt deken waarschijnlijk. Vandaag meer gegeten en ribben gelijk weer minder te voelen.
Koningin op de erwt hoor :roll:
Staat nu dus gewoon ongeschoren onder 650 gram. Dat ze koukleum is wist ik, maar dit is wel heel erg.

Lekkere aardappelkwaliteit door het donker, maar zelfs een paar sprintjes zaten er nog in

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 21:56

@ellepel
Jaaa het is een redelijke laag die we hebben.
Hopelijk ligt het zaterdag nog, dan kunnen we toch nog een rondje met de arreslee *\o/*

@maddy
Oh jeetje met 650 gram pas tevreden _O- _O-
Oei oei oei _O-

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 21:59

hagelslag schreef:
@ellepel
Jaaa het is een redelijke laag die we hebben.
Hopelijk ligt het zaterdag nog, dan kunnen we toch nog een rondje met de arreslee *\o/*

@maddy
Oh jeetje met 650 gram pas tevreden _O- _O-
Oei oei oei _O-

Het is hier al flink aan het dooien, alleen heel spannend wat het vrijdag gaat doen.

En mensen maar zeggen dat als wij het koud hebben dat paarden het niet koud hebben en dat comfortabele zone van een paard tussen -5 en 10 graden is met wintervacht. Pluis heeft die memo gemist _O-

Heb het ook even niet aangedurfd er wat onderuit te halen. Ze stond niet te zweten.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 22:01

Het ene paard is het andere paard niet....
Ik ben blij dat onze ukkies nog mooi zonder deken het afkunnen(niet dat ze 1 hadden gekregen ~~}> ~~}> )
Maar ik hoop eigenlijk dat die ook gewoon zonder deken het kunen in de toekomst....

Layka is sws 1 nodig. Maar die vind ook warmte fijner dan kou/regen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:12

Ondanks dat Boon uit Canada komt en een mega-vacht heeft staat ze lekker warm onder haar 200 grams met hele hals.

Vandaag lijkt even een betere dag te warmen qua sneeuw, maar we zijn er nog niet. Dus ik hoop vanmiddag alvast even hooi te halen, dan kan ik iig weer even een paar weken door.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:21

Alle bontjes op een rij.. sjalalalie :Y) _O-
Afbeelding

Hopelijk lukt het in hooi te halen DF.

Ik moet morgen ochtend ca 45 minuten rijden. Moet nieuw rijbewijs etc aanvragen -O- tijd geleden mijn portemonnee verloren en eind januari moet ik weer aan het werk -O- (oké eigenlijk verheug ik mij ook wel een beetje _O- 1.5 jaar thuis gezeten)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:33

@hagelslag; dat zal wel weer even wennen zijn, ook al kijk je er naar uit :)

Ik moet dit jaar ook mijn rijbewijs laten verlengen. Het l*llige is dat ie maar 4 jaar geldig is en ik wel de volle mep mag betalen.

Qua hooi; er gaat vanmiddag nog een lading gebracht worden + de nodige bedding. Dus voorlopig hoef ik de weg niet op *\o/* , want het weer gaat er niet beter op worden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:47

Hoezo maar 4 jaar geldig?

Mijn c/ce is ook maar 5 jaar geldig. Maar dat vind ik zelf logisch.
De vorige x kwam ik zelf al erachter dat ik dus een nieuwe bril nodig was. Terwijl ik zo qua werken geen last ervan had.
Maar de oogjes ging niet soepel.
Ik heb toen dus ook gezegd dat ik naar de opticien zou gaan. Dus naderhand nog een x laten zien dat ik dus een nieuwe bril had en klaar.

En jaaaa ergens heb ik zin om weer te werken.... maar ergens ook weer niet _O-

Ik zie minder van mijn dochter en de paarden en honden.
Maar daarvoor in plaats kan ik dan wel slap ouwehoeren met collega's _O-
Raar maar waar een aantal missen mij daadwerkelijk _O- En een aantal als kiespijn _O-

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:49

Heb ik net een heel bericht getypt… is het weg….

Hier is de paddock nu half sneeuw en half zwembad, ik ben bang dat ze van het weekend echt op boxrust moeten, de paddock wordt als het gaat vriezen zoals het er nu uitziet en met de aankomende regen vanavond en vrijdag een ijsbaan….. water loopt niet weg :(

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:51

Somebitch schreef:

Hier is de paddock nu half sneeuw en half zwembad, ik ben bang dat ze van het weekend echt op boxrust moeten, de paddock wordt als het gaat vriezen zoals het er nu uitziet en met de aankomende regen vanavond en vrijdag een ijsbaan….. water loopt niet weg :(

Kun je nog geultjes maken zodat het meeste water wegloopt?
Of eventueel een stuk paddock afzetten(tenzij de paddock dan echt klein word)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:52

Mijn hooi ligt op zijn plek. Ben er super blij mee dat hij het wilde komen brengen :)
De structuur lijkt fijner dan mijn andere hooi, maar dat vind ik niet zo erg, maar ik zal het maar wel goed mengen.

@hagelslag : nog wel steeds dezelfde collega's na zo'n tijd ??
Ik herinner me zo'n teambuilding sessie waar mensen o.a. trefwoorden konden opschrijven over je collega's die dan die briefjes onder hun eigen naam konden hangen... ik haalde die van mezelf er naadloos uit 8-)

@ Somebitch: dat is waardeloos. Ik ben bang dat het hier na vriezen ook onbegaanbaar wordt. Weliswaar zit ik op zandgrond, maar ook dat heeft zijn tijd nodig om de boel af te voeren.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:54

hagelslag schreef:
Somebitch schreef:

Kun je nog geultjes maken zodat het meeste water wegloopt?
Of eventueel een stuk paddock afzetten(tenzij de paddock dan echt klein word)

Helaas niet, want ze vonden het leuk om naast mijn paddock nieuwe beplanting te doen en nu hebben ze de grond daar hoger gelegd als mijn paddock… al ga ik morgen wel even kijken of ik niet een stuk weg kan halen… het is goed met die planten :’)

1 paard zou op een postzegel kunnen staan aansluitend aan zijn stal. Maar die andere… dat wordt m niet denk ik…. Echt balen dit.. boxrust is niet heel erg, hij geeft er zelf niet veel om. Maar ik zie ze liever gewoon 24/7 buiten. Wat nu weg is aan sneeuw is echt gewoon een meer van water geworden op de paddock…