[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabel_k

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:23

Hebben jullie ervaring met Vitalbix voor een paard dat niet echt in het werk staat (heel simpel, een enkele keer per week) met zomereczeem?

Hij krijgt nu OerBalans maar ik ben niet wild enthousiast over het product en het kost me een beetje te veel om niet mega enthousiast te zijn zeg maar. }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:37

Vitalbix deed niks voor mijn toen 3 jarige

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:42

Robijntjah schreef:

Ik bedoel meer dat het geen jeuk gaf. Ik zoek gewoon een mineralenbrokje en Vitalbix klinkt A) goed en B) is te koop in de winkel die ik ook voor mijn andere paardenspullen gebruik. :)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:45

Isabel_k schreef:
Robijntjah schreef:

Ik bedoel meer dat het geen jeuk gaf. Ik zoek gewoon een mineralenbrokje en Vitalbix klinkt A) goed en B) is te koop in de winkel die ik ook voor mijn andere paardenspullen gebruik. :)

Wellicht de opties van Metazoa eens bekijken? Ik gebruik zelf de grofgeperste brokken als snoepje uit de hand. Ze hoeven niet zoveel ervan te hebben en op die manier is het beloning en voeding in 1, zonder teveel energie erin te gooien. Je hebt ze op basis van luzerne en timothee dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 12:47

Ik bedoel ook dat die van mij er gewoon op jeukt.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:20

Isabel_k schreef:
Hebben jullie ervaring met Vitalbix voor een paard dat niet echt in het werk staat (heel simpel, een enkele keer per week) met zomereczeem?

Hij krijgt nu OerBalans maar ik ben niet wild enthousiast over het product en het kost me een beetje te veel om niet mega enthousiast te zijn zeg maar. }:0

Mijn paard krijgt het elke dag ivm zijn poedertjes enzo. Staat al 7 maanden stil ivm een blessure. Ben er tevreden over.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:21

Die van mij krijgt jeuk van alles met luzerne. Zit helaas ook in vitalbix.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:35

Isabel_k schreef:

Die van mij deed het goed op Vitalbix. Kreeg het ook toen ze niet zo veel nodig had. Gewoon de vitamine brokjes met een handje muesli. Heel tevreden over het product!
Als ze niet veel nodig hebben en niet veel doen is het zeker een aanrader!

Nu ze meer nodig heeft qua energie staat ze op Fibra.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:14

Dan ga ik daar denk ik op overstappen. Hij krijgt al een jaar lucerne en ondervind daar geen extra jeuk van :D

OerBalans is prima, maar echt wel duur om alleen ‘prima’ te zijn ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:37

Vitalbix en Oerbalans scheelt elkaar amper in prijs. Voor mij een tientje per maand, en ik voer 3 paarden. Ik ben juist meer tevreden over oerbalans. Wilde luzerne vrij, maar dat liep hier een beetje mis, dus dat plan heb ik laten varen. Ook omdat hier in koudere perioden niet gejeukt wordt, en wel luzerne gevoerd.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:29

Hier ook vitalbix naar volle tevredenheid. Lucerne geeft geen extra jeuk bij mijn merrie.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:41

Mijne staat dit jaar nog steeds zonder deken lijkt of nieuwe voer enorm goed doet

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 23:01

MyChoice schreef:
De master zebra eczeemdeken van hypostore heelblij mee.

Heb deze ook voor mijn mini. Pasvorm op zich prima, maar die deken trekt zó veel aan. Alles blijft eraan plakken. Ontzettend veel haar, hooi, blaadjes noem maar op. Hebben jullie dat niet? Haar uiteraard aan de binnenkant, echt gigantisch veel. Hooi zit over de hele hals en deken geplakt. :o

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:00

Heeft iemand dit weleens geprobeerd
Alleen de buikbescherming
De mijn jeukt alleen bij zijn navel
Zou het blijven zittenAfbeelding

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:06

Junior2019 schreef:
Heeft iemand dit weleens geprobeerd
Alleen de buikbescherming
De mijn jeukt alleen bij zijn navel
Zou het blijven zitten[ [url=m/2dg2y1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vraag mij af of dit blijft zitten. Ben een keer vergeten die riem tussen de voornemen vast te maken, buikstuk was helemaal naar achteren geschoven.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:14

Die van mij heeft zo'n buiflap gehad over de RSIH (waar dus nog gespen op de buik zaten om de flap tegen te houden) en toch zat ie regelmatig helemaal naar voor of achter.
Denk niet dat dit blijft zitten maar proberen waard toch.

De huid vitaal brok, is die ook laag in suikers en vrij van onnodige dikmakers? Die kan ik hier gewoon in het dorp halen dus zou handig zijn.
Ik zoek dus nog steeds nieuw brok, laag in suikers en iets wat een beetje helpt voor een dikzak om af te vallen :')
Kan er evt wel handje Luzerne(brok) doorheen doen als het niet voldoende is om te mengen met z'n poedertjes. Dat kan geen kwaad toch?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:19

casperzazoe schreef:
Die van mij heeft zo'n buiflap gehad over de RSIH (waar dus nog gespen op de buik zaten om de flap tegen te houden) en toch zat ie regelmatig helemaal naar voor of achter.
Denk niet dat dit blijft zitten maar proberen waard toch.

De huid vitaal brok, is die ook laag in suikers en vrij van onnodige dikmakers? Die kan ik hier gewoon in het dorp halen dus zou handig zijn.
Ik zoek dus nog steeds nieuw brok, laag in suikers en iets wat een beetje helpt voor een dikzak om af te vallen :')
Kan er evt wel handje Luzerne(brok) doorheen doen als het niet voldoende is om te mengen met z'n poedertjes. Dat kan geen kwaad toch?

EWpa 0,79
VREp 95 g/kg

Ruw eiwit 11,7 %
Ruw vet 5,9 %
Ruwe celstof 14,3 %
Ruwe as 9,1 %
Zetmeel 16,5 %
Suiker 5,9 %
Lysine 4,8 g/kg
Methionine 1,9 g/kg

Calcium 10 g/kg
Fosfor 5 g/kg
Natrium 5 g/kg
Kalium 10,5 g/kg
Magnesium 4,3 g/kg
Selenium 1510 mcg/kg
Zink 400 mg/kg
Ijzer 310 mg/kg
Mangaan 195 mg/kg
Kobalt 1 mg/kg
Jodium 2,8 mg/kg
Koper 98 mg/kg

Vitamine A 30000 IE/kg
Vitamine D3 4750 IE/kg
Vitamine E 1000 IE/kg
Vitamine C 500
Vitamine K3 4,2 mg/kg
Vitamine B1 52 mg/kg
Vitamine B2 39 mg/kg
Vitamine B3 90 mg/kg
Vitamine B5 30 mg/kg
Vitamine B6 23 mg/kg
Vitamine B9 19 mg/kg
Vitamine B12 290 mcg/kg
Choline-chloride 782 mg/kg
Biotine 2500 mcg

Ingrediënten
Havermoutpellets, gerst, tarwegries, lijnzaad, gist, melasse, tarwe, luzerne, soja-olie, vitaminen en mineralen.

S+Z valt mee, maar er zijn natuurlijk voersoorten met een lager percentage. En er zit melasse in.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:05

Is er hier al iemand die ervaring heeft met de nieuwe felix bühler eczeemdeken combo 3? Is hij vergelijkbaar met de rambo of eerder met een gewone vliegendeken stof?
Enige deken die afgelopen 12 jaar langer uitgehouden heeft dan 1 zomer is namelijk de rambo, alleen vind ik hem zo zwaar en zoek een soort gelijk model en stevigheid. De rambo is inmiddels wel aan vervanging toe. Ik hoop dat iemand hier al wat ervaring heeft met de felix bühler want dat vind ik wel een mooie 2e

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 21:34

Mijn paard in haar nieuwe shires deken! Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 21:55

Doen jullie de eczeemdeken overdag ook wel eens een paar uurtjes af? Heb de indruk dat het dan beter kan luchten en hij er minder last van heeft. De kap die ik had paste niet, dus heb een andere besteld waar k vrij lang op moet wachten. Ondertussen schuurde hij lappen van zn hoofd, maar dat doet ie nu ook niet meer..
Is mn eerste eczeempaard. Ben ook benieuwd of zijn eczeem gaat verminderen als ie beter in zn vel/lichaam zit..

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:28

Humpiedumpie schreef:
Doen jullie de eczeemdeken overdag ook wel eens een paar uurtjes af? Heb de indruk dat het dan beter kan luchten en hij er minder last van heeft. De kap die ik had paste niet, dus heb een andere besteld waar k vrij lang op moet wachten. Ondertussen schuurde hij lappen van zn hoofd, maar dat doet ie nu ook niet meer..
Is mn eerste eczeempaard. Ben ook benieuwd of zijn eczeem gaat verminderen als ie beter in zn vel/lichaam zit..

Bij mij gaat hij bijna dagelijks wel even af als we bezig gaan of als ik gewoon even zn lijf naloop en wat ompruts en kroel. Wel zorg ik ervoor dat hij weer op is voor de vliegendruk weer stijgt. Eerder hield ik ervan om juist die laatste 2 uurtjes voor de zon onder gaat te gebruiken voor het trainen, dat is precies het tijdstip dat er hier een soort heerlijke rust in de lucht hangt en dat vind ik prettig. Alleen dan heb ik tegen het einde aan een stampend en chagrijnig paard naast me omdat hij de deken niet op heeft maar wel extra gespuis aantrekt omdat hij warm en bezweet is. Daar probeer ik nu dus ook meer rekening mee te houden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 00:20

Ik probeer die van mij ook elke dag even bloot te zetten. Meestal staat hij van 11 tot 4 ongeveer zonder deken, zolang dat goed gaat. Anders probeer ik hem elke dag wel even te laten rollen zonder deken maar als ik alleen s'avonds tijd heb dan laat ik het op (in het hoogseizoen dan).
Hier gaat het nog helemaal goed gelukkig, deken heeft hij een aantal avonden op gehad maar dat is meer vanuit voorzorg of omdat bloot staan te koud is snachts. Nu kan hij s'avonds nog aan het werk maar in het hoogseizoen zit dat er ook niet in. Een bezweet paard lijkt meer jeuk te hebben of meer vliegjes aan te trekken .

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 07:48

Hier inderdaad als ik er overdag ben, mag ie lekker even bloot in de bak. Vanaf een uur of 17 zie ik aan hem dat er beestjes komen, wordt hij onrustig en gaat staan stampen, zwaaien met z’n staart en overal krabben met z’n tanden. Voor die tijd probeer ik dus te zorgen dat hij alles weer om heeft. En indien ik dan wel iets ga doen goede vliegen spray erover en weinig stappen. Daarna snel weer afspuiten, droog maken en de deken erop. Dan gaat het bij hem goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:03

robijntjah, mooie deken!
is dat een beetje een stevige stof?

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:29

Robijntjah schreef:
Mijn paard in haar nieuwe shires deken! [ [url=m/ebsgbY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb deze deken ook en vind hem echt top! Ligt op mijn paard veel beter dan die van Rambo. De stof is inderdaad stevig ellepel, wat stugger dan de Rambo.