Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sonja_vR schreef:Welke variant heeft ze ?
Ik heb vandaag de gevoerde deken maar op gedaan
Eens zien of dat nog een stapje verder op weg helpt
Elin_ schreef:Als je FB hebt, kun je dit allemaal uitgebreid vinden op de pagian PSSM. Staat bomvol met bestanden en wordt ook goed up to date gehouden.Trouwens is het een idee om je menu (incl link / naam webshop) neer te zetten?
Ik begin een beetje wegwijs te worden, maar voor mensen qua inspiratie (ook wat betreft kosten) misschien wel interessant om te zien wat hoeveel en waar men bestelt / voert.
Gloa schreef:In de paddock kom ik sinds een 3 weken continu van dit soort patronen tegen in het zand.
[ [url=m/LOMQlN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een rij voetafdrukjes heel kort op elkaar. Alsof ze niet goed stil kan staan en continu een beentje een stukje verzet. Zo in de paddock valt hier verder niets van op qua onrust of heen en weren.
Iemand enig idee?
Jaan81 schreef:Elin_ schreef:Als je FB hebt, kun je dit allemaal uitgebreid vinden op de pagian PSSM. Staat bomvol met bestanden en wordt ook goed up to date gehouden.Trouwens is het een idee om je menu (incl link / naam webshop) neer te zetten?
Ik begin een beetje wegwijs te worden, maar voor mensen qua inspiratie (ook wat betreft kosten) misschien wel interessant om te zien wat hoeveel en waar men bestelt / voert.
Kim_97 schreef:Voor zover ik weet ik de Magnesiumcitraat beter. -Oxide wordt minder goed/niet opgenomen.
Ik heb de Magnesiumcitraat van de Paardendrogist.
https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... ents-500~g
Kim_97 schreef:Vraagje, loop je met het bijvoeren bij eiwitten (bij P2) geen vergrote kans op hoefbevangenheid? (Voornamelijk bij koudbloeden, die daar gevoeliger voor zijn.)
Wellicht een stomme vraag hoor..
Gloa schreef:@elin_; ik zou de lijnzaadolie vervangen door gemicroniseerd/gemalen lijnzaad. Is makkelijker voeren (geen plakkerige bende), veel goedkoper als je grote zak koopt en je hebt meteen een mooie eiwitbron voor de spieren.
Sonja_vR schreef:Over het algemeen zijn het niet de eiwitten waar ze hoefbevangen van raken
Maar de fructanen en aanverwanten
En op een gegeven moment zit je met de issue
Fructanen , suikers, zetmeel schrappen/beperken
Als je dan ook nog beperkt op eiwit
Waar halen ze dan de energie vandaan?
Mijn merrie is vorig jaar op de wei hoefbevangen geraakt, op dieet gezet en toen escaleerde de symptomen als een malle(toen wist io nog niet van pssm af)
die krijgt sinds afgelopen woorjaar standaard 1scoop bij
En nu alweer een twee maanden 3scoops eiwitten bovenop haar hooi en muesli
Niks aan het handje
Sinds die 3 scoops lijkt ze eindelijk weer echt te bouwen
Hoefbevangen raken ze niet van of het 1 of het ander
Maar van een combinatie van dingen
Maar over het algemeen zeker niet van wat eiwitten
Ga dan naar pssm2 kijken
Als je paard een variant heeft en symptomatisch is waardoor er verhoogde behoefte is aan eiwitten om uberhaupt spieren te kunnen behouden
Laat staan opbouwen en echt goed gebruiken
Als je die de extra eiwitten ontzegt , storten ze keihard in als je pech hebt en zie je de spieren wegsmelten waar je bij staat
Heb vorige winter echt een paar keer gedacht dat ik haar kwijt Zou raken zo ver teerde ze in , echt bizar
Kim_97 schreef:Vraagje, loop je met het bijvoeren bij eiwitten (bij P2) geen vergrote kans op hoefbevangenheid? (Voornamelijk bij koudbloeden, die daar gevoeliger voor zijn.)
Mac schreef:Kim_97 schreef:Vraagje, loop je met het bijvoeren bij eiwitten (bij P2) geen vergrote kans op hoefbevangenheid? (Voornamelijk bij koudbloeden, die daar gevoeliger voor zijn.)
Eens met wat Sonja_vR zegt: hoefbevangenheid wordt veelal niet veroorzaakt door eiwitten, maar eerder door suikers/koolhydraten, alhoewel zelfs daarover momenteel vraagtekens bestaan. Wat je vaak ziet is dat er hoefbevangenheid ontstaat na een gebeurtenis in het lichaam (ziekte, medicijnen, koliek etc). Dat kan bij paarden met PSSM een groter effect hebben dan bij een paard zonder PSSM.
Een paard met P2 eiwitten/aminzoren onthouden is echt geen goed idee, omdat ze daar een zeer verhoogde behoefte aan hebben door hun aandoening, namelijk: de aanmaak van goed spierweefsel.
Kim_97 schreef:Ik wil even mijn verhaal kwijt.. als dat mag.![]()
Vrouwke was vroeger niet de makkelijkste/braafste op buitenrit. Daar toen veel tijd en energie ingestoken, waarna ik haar bijna bomproof kon noemen.![]()
Afgelopen jaar is zij door de blessure/PSSM niet/zelden nog in het bos geweest. Tijdje geleden een rondje van 20 min gedaan, toen was ze zo schrikachtig, heet en geirriteerd dat ik maar ben omgedraaid en terug naar stal ben gegaan.![]()
Vandaag weer een rondje geprobeerd met iemand erbij. Het begon oké, wel fris/energiek, tikkeltje geirriteerd maar onder controle te houden. Maar halve wege sloeg ze ineens totaal om! Mega schrikachtig, dribbelen, energiek.. uiteindelijk afgestapt en aan de hand verder, maar ook aan de hand hetzelfde verhaal.
Jet schreef:Kim_97 schreef:Ik wil even mijn verhaal kwijt.. als dat mag.![]()
Vrouwke was vroeger niet de makkelijkste/braafste op buitenrit. Daar toen veel tijd en energie ingestoken, waarna ik haar bijna bomproof kon noemen.![]()
Afgelopen jaar is zij door de blessure/PSSM niet/zelden nog in het bos geweest. Tijdje geleden een rondje van 20 min gedaan, toen was ze zo schrikachtig, heet en geirriteerd dat ik maar ben omgedraaid en terug naar stal ben gegaan.![]()
Vandaag weer een rondje geprobeerd met iemand erbij. Het begon oké, wel fris/energiek, tikkeltje geirriteerd maar onder controle te houden. Maar halve wege sloeg ze ineens totaal om! Mega schrikachtig, dribbelen, energiek.. uiteindelijk afgestapt en aan de hand verder, maar ook aan de hand hetzelfde verhaal.
Ik geloof er hoe dan ook nooit in dat een paard zich aanstelt. Er is altijd een oorzaak voor het gedrag dat ze vertonen en in jouw geval zou dat heel goed aan de PSSM kunnen liggen. Ik weet niet welke vorm van PSSM ze heeft en wat je daar aan doet om dat zo goed mogelijk op te vangen, maar misschien kan je daar nog eens goed naar kijken en valt daar nog winst te behalen om haar buiten ook weer rustiger te krijgen. Kan je wel normaal in de bak rijden en is dat dan een binnenbak of een buitenbak??