PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:56

Welke variant heeft ze ?

Ik heb vandaag de gevoerde deken maar op gedaan
Eens zien of dat nog een stapje verder op weg helpt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:16

Sonja_vR schreef:
Welke variant heeft ze ?

Ik heb vandaag de gevoerde deken maar op gedaan
Eens zien of dat nog een stapje verder op weg helpt

P1/p1

Ze staat nu onder een ongevoerde amigo. Maar daar wordt ze klam onder en deken blijft plakkerig. Heb net een regendeken met fleece voering besteld van bucas. De gevoerde 200gr amigo gaat alleen 's nachts op als het onder de 5° wordt en 's ochtends wisselen voor ongevoerd. Loopt 24/7 buiten met schuilstal.

Ze is gedeeltelijk geschoren.
Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:52

Dikkere deken is idd misschien sowieso een goede
Warme spieren zijn blije spieren ;)
Die van mij stond onder een ongevoerde en had ook dat het klammig en dus ook koel aanvoelde
Dus nu een 100 grams er op(niet geschoren)
En denk er over een vari layer wug er bij te kopen voor als het kouder word

Ik lees er op de Amerikaanse groepen sowieso veel over dat ze pssmmers dikker onder de dekens zetten dan de niet aangedane paarden op dezelfde stallen
Maar dan met die dikkere dekens wel hetzelfde comfort hebben(niet te warm maar gewoon goed)

Verder met P1 helaas/gelukkig geen ervaring

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:57

Maar magnesium verhogen eventueel een optie?
En qua vetten (zijn even de twee dingen sie me te binnen schieten )

En ik kom ook weer op de Amerikaanse groepen tegen dat sommige paarden ook baat kunnen hebben bij l carnitine bijvoeren
Dat ondersteunt de spier bij het efficienter omgaan met khd

Maar das allemaal puur van tegenkomen op fb groepen
Zelf geen ervaring mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:11

Ik heb een dikkere deken maar als ik die 's ochtends te lang op laat dan krijgt ze het weer te warm. Lastige tante hoor :')

Ja sinds vandaag ook weer gemalen lijnzaad aan het voeren :j

Magnesium krijgt ze nu de standaard dosering en heeft ze het altijd goed op gedaan maar kan ik inderdaad nog wel verhogen als de vitE geen verschil maakt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:27

Hier staat Esio met een gevoerde 0 grams. Helaas gisteren bij de dierenarts geen vooruitgang met de blessure. Geen idee of dat te maken heeft met de pssm. Zijn beide voorbenen komen niet door de buigproef heen terwijl hij klinisch (en röntgen) goedgekeurd is in maart. Bij het uitverdoven kwamen de kogels naar voren. Vooral linksvoor gewoon slecht :n

Trouwens is het een idee om je menu (incl link / naam webshop) neer te zetten?
Ik begin een beetje wegwijs te worden, maar voor mensen qua inspiratie (ook wat betreft kosten) misschien wel interessant om te zien wat hoeveel en waar men bestelt / voert.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:42

Elin_ schreef:
Ik begin een beetje wegwijs te worden, maar voor mensen qua inspiratie (ook wat betreft kosten) misschien wel interessant om te zien wat hoeveel en waar men bestelt / voert.
Als je FB hebt, kun je dit allemaal uitgebreid vinden op de pagian PSSM. Staat bomvol met bestanden en wordt ook goed up to date gehouden.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:46

Gloa schreef:
In de paddock kom ik sinds een 3 weken continu van dit soort patronen tegen in het zand.
[ [url=m/LOMQlN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een rij voetafdrukjes heel kort op elkaar. Alsof ze niet goed stil kan staan en continu een beentje een stukje verzet. Zo in de paddock valt hier verder niets van op qua onrust of heen en weren.

Iemand enig idee?

Vanochtend de paddock ook eens doorgelopen, want hij is vandaag wat saai en stijfjes. En warempel, ook zo'n spoortje. Nog niet de helft van die op jouw foto, maar wel soortgelijk iets. Dus magnesium verhogen, ja?

Nu gaat de temperatuur natuurlijk wat omlaag, dus de rambo + onderdeken ligt al klaar, maar denk dat ik die eind van de middag al lekker opgooi.Eerst even fijn poetsen en masseren en dan wisselen van deken.
Komt goed uit, want m'n klittenband bij de Bucas laat wat los, kan ik van t weekend even naaien.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:50

Jaan81 schreef:
Elin_ schreef:
Als je FB hebt, kun je dit allemaal uitgebreid vinden op de pagian PSSM. Staat bomvol met bestanden en wordt ook goed up to date gehouden.

Dat volg ik inderdaad. Daar heb ik nu de natuurlijke vit. E van Inge van. (Tenminste op het lijstje)
En ik ben nu bezig met welke magnesium, maar fb staat enorm vol met ene zegt citraat beter en ander weer oxide etc

Ik mis soms echt complete menu's en hoeveelheden. Ik was namelijk ook nooit bekend met feit dat als je x aantal gram.geeft dat je dan meer moet geven ivm dat het x getal nooit hetzelfde is als wat opgenomen wordt.

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:35

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:17

Kim_97 schreef:
Voor zover ik weet ik de Magnesiumcitraat beter. -Oxide wordt minder goed/niet opgenomen.

Ik heb de Magnesiumcitraat van de Paardendrogist.
https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... ents-500~g

Ah oke!
Ja op het pssm forum staat nu bij documenten een magnesium document waar beide vormen elkaar niet veel scheelde zeiden ze. Vandaar mijn vraag.

Ik heb nu samengesteld:
8 - 15 gram magnesium
5000 iu selenium
1.2 kilo care4life
Een eetlepel zout
30 ml lijnzaadolie
Onbeperkt hooi

Wil het in 2 voerbeurten (of 3?) Gaan geven. Ik heb hier ook glucobalance staan.

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:40

Vraagje, loop je met het bijvoeren bij eiwitten (bij P2) geen vergrote kans op hoefbevangenheid? (Voornamelijk bij koudbloeden, die daar gevoeliger voor zijn.)

Wellicht een stomme vraag hoor.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:59

@elin_; ik zou de lijnzaadolie vervangen door gemicroniseerd/gemalen lijnzaad. Is makkelijker voeren (geen plakkerige bende), veel goedkoper als je grote zak koopt en je hebt meteen een mooie eiwitbron voor de spieren.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:02

Kim_97 schreef:
Vraagje, loop je met het bijvoeren bij eiwitten (bij P2) geen vergrote kans op hoefbevangenheid? (Voornamelijk bij koudbloeden, die daar gevoeliger voor zijn.)

Wellicht een stomme vraag hoor.. :o

Ik vroeg het me ook al af!

Gloa schreef:
@elin_; ik zou de lijnzaadolie vervangen door gemicroniseerd/gemalen lijnzaad. Is makkelijker voeren (geen plakkerige bende), veel goedkoper als je grote zak koopt en je hebt meteen een mooie eiwitbron voor de spieren.

Maakt het qua werking veel uit? Ook lijnzaad zit bij ons al bij het stalvoer in dus dat zou mooi meegenomen zijn

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:12

Over het algemeen zijn het niet de eiwitten waar ze hoefbevangen van raken
Maar de fructanen en aanverwanten

En op een gegeven moment zit je met de issue
Fructanen , suikers, zetmeel schrappen/beperken
Als je dan ook nog beperkt op eiwit
Waar halen ze dan de energie vandaan?

Mijn merrie is vorig jaar op de wei hoefbevangen geraakt, op dieet gezet en toen escaleerde de symptomen als een malle(toen wist io nog niet van pssm af)

die krijgt sinds afgelopen woorjaar standaard 1scoop bij
En nu alweer een twee maanden 3scoops eiwitten bovenop haar hooi en muesli
Niks aan het handje
Sinds die 3 scoops lijkt ze eindelijk weer echt te bouwen

Hoefbevangen raken ze niet van of het 1 of het ander
Maar van een combinatie van dingen
Maar over het algemeen zeker niet van wat eiwitten

Ga dan naar pssm2 kijken
Als je paard een variant heeft en symptomatisch is waardoor er verhoogde behoefte is aan eiwitten om uberhaupt spieren te kunnen behouden
Laat staan opbouwen en echt goed gebruiken
Als je die de extra eiwitten ontzegt , storten ze keihard in als je pech hebt en zie je de spieren wegsmelten waar je bij staat
Heb vorige winter echt een paar keer gedacht dat ik haar kwijt Zou raken zo ver teerde ze in , echt bizar

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:05

Sonja_vR schreef:
Over het algemeen zijn het niet de eiwitten waar ze hoefbevangen van raken
Maar de fructanen en aanverwanten

En op een gegeven moment zit je met de issue
Fructanen , suikers, zetmeel schrappen/beperken
Als je dan ook nog beperkt op eiwit
Waar halen ze dan de energie vandaan?

Mijn merrie is vorig jaar op de wei hoefbevangen geraakt, op dieet gezet en toen escaleerde de symptomen als een malle(toen wist io nog niet van pssm af)

die krijgt sinds afgelopen woorjaar standaard 1scoop bij
En nu alweer een twee maanden 3scoops eiwitten bovenop haar hooi en muesli
Niks aan het handje
Sinds die 3 scoops lijkt ze eindelijk weer echt te bouwen

Hoefbevangen raken ze niet van of het 1 of het ander
Maar van een combinatie van dingen
Maar over het algemeen zeker niet van wat eiwitten

Ga dan naar pssm2 kijken
Als je paard een variant heeft en symptomatisch is waardoor er verhoogde behoefte is aan eiwitten om uberhaupt spieren te kunnen behouden
Laat staan opbouwen en echt goed gebruiken
Als je die de extra eiwitten ontzegt , storten ze keihard in als je pech hebt en zie je de spieren wegsmelten waar je bij staat
Heb vorige winter echt een paar keer gedacht dat ik haar kwijt Zou raken zo ver teerde ze in , echt bizar

Is dit voor mij bedoeld? Of voor Kim? :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 19:19

Kim_97 schreef:

Eens met wat Sonja_vR zegt: hoefbevangenheid wordt veelal niet veroorzaakt door eiwitten, maar eerder door suikers/koolhydraten, alhoewel zelfs daarover momenteel vraagtekens bestaan. Wat je vaak ziet is dat er hoefbevangenheid ontstaat na een gebeurtenis in het lichaam (ziekte, medicijnen, koliek etc). Dat kan bij paarden met PSSM een groter effect hebben dan bij een paard zonder PSSM.

Een paard met P2 eiwitten/aminzoren onthouden is echt geen goed idee, omdat ze daar een zeer verhoogde behoefte aan hebben door hun aandoening, namelijk: de aanmaak van goed spierweefsel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:14

Voor Kim idd ivm de zorgen om hoefbevangenheid :)

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:31

Mac schreef:
Kim_97 schreef:

Eens met wat Sonja_vR zegt: hoefbevangenheid wordt veelal niet veroorzaakt door eiwitten, maar eerder door suikers/koolhydraten, alhoewel zelfs daarover momenteel vraagtekens bestaan. Wat je vaak ziet is dat er hoefbevangenheid ontstaat na een gebeurtenis in het lichaam (ziekte, medicijnen, koliek etc). Dat kan bij paarden met PSSM een groter effect hebben dan bij een paard zonder PSSM.

Een paard met P2 eiwitten/aminzoren onthouden is echt geen goed idee, omdat ze daar een zeer verhoogde behoefte aan hebben door hun aandoening, namelijk: de aanmaak van goed spierweefsel.

Bedankt voor jullie verduidelijking. :)

De 3aminozuren zijn inmiddels binnen (van Horseflex), de eiwitten (van Bulkpowers) ook besteld, zal komende week binnen komen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:34

Begin ook gewoon Op je gemak en bouw het op

Ik ben met Gull op 1 scoop eiwit begonnen
Tot 3 per dag na de operatie aan haar oog en met die drie merkte ik ineens een sprong in ontwikkeling, maar! Dat was deels de proteine
Deels het wegnemen van de oogpijn waardoor ze meer is gaan eten

Inmiddels zit ze op anderhalve scoop en 100 gran gemalen hennepzaad omdat ze de eiwitten minder goed at

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:41

Ik wil even mijn verhaal kwijt.. als dat mag. :o

Vrouwke was vroeger niet de makkelijkste/braafste op buitenrit. Daar toen veel tijd en energie ingestoken, waarna ik haar bijna bomproof kon noemen. :D

Afgelopen jaar is zij door de blessure/PSSM niet/zelden nog in het bos geweest. Tijdje geleden een rondje van 20 min gedaan, toen was ze zo schrikachtig, heet en geirriteerd dat ik maar ben omgedraaid en terug naar stal ben gegaan. :(

Vandaag weer een rondje geprobeerd met iemand erbij. Het begon oké, wel fris/energiek, tikkeltje geirriteerd maar onder controle te houden. Maar halve wege sloeg ze ineens totaal om! Mega schrikachtig, dribbelen, energiek.. uiteindelijk afgestapt en aan de hand verder, maar ook aan de hand hetzelfde verhaal. |(

Ik vind dat dan zo lastig... omdat ik weet hoé braaf en relaxt ze 'ooit' was buiten...
Stelt ze zich nou aan... dan wil ik boos worden. Of komt het gedrag toch vanuit de PSSM? (wat ik vaker hoor, dat voorkomt), dan vind ik dat ik niet boos mag worden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 16:50

Ik had dit met mijn n/P1 merrie Kim_97 en bij haar was het echt door het symptomatisch zijn. Ik heb zo'n 6 jaar compleet probleemloos twee keer per week met haar buiten kunnen rijden. Wij wonen op de Veluwe, dus lekker lange ritten door het bos. Ze was het betrouwbaarste en bomproofste paard ooit. Toen ze symptomatisch werd, werd ze precies wat jij omschrijft: explosief, schrikachtig, zelfs bokken en dan echt gericht om van mij af te komen. Op de grond was ze nog steeds hetzelfde paard als vroeger. Ontzettend lief en altijd mij opzoekend. Ik wijt haar gedrag onder het zadel echt aan pijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:07

Door mijn merrie ben ik tegenwoordig nog sneller geneigd te zeggen dat het ongemak/pijn is
Die is heel haar leven nogal labiel geweest
Ofwel stabiel secreet
En ik heb altijd gedacht dat dat puur haar karakter was
Maar sinds ze qua supplementen om en nabij goed gemanaged word , is ze opeens relaxed en kan ze van aandacht genieten
Ze kan nog steeds pinnen en krengen hoor (merrie := )
Maar totaal niet in verhouding met hoe het vroeger was
Ik merk nu aan haar dat als ik naar achter loop naar de cirkel dat ze of meeloopt (hetzij soepeltjes, of onder protest omdat ze het stom vind )
Van de week ging ze keihard in staking , heb wel doorgezet
Maar werk aangepast naar alleen stappen om te zien hoe ze bewoog
En dat was dus echt staken door ongemak want haar deken was niet dik genoeg
Dikkere deken op en nu is ze weer veel beter in haar hum

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:10

Kim_97 schreef:

Vrouwke was vroeger niet de makkelijkste/braafste op buitenrit. Daar toen veel tijd en energie ingestoken, waarna ik haar bijna bomproof kon noemen. :D

Afgelopen jaar is zij door de blessure/PSSM niet/zelden nog in het bos geweest. Tijdje geleden een rondje van 20 min gedaan, toen was ze zo schrikachtig, heet en geirriteerd dat ik maar ben omgedraaid en terug naar stal ben gegaan. :(

Vandaag weer een rondje geprobeerd met iemand erbij. Het begon oké, wel fris/energiek, tikkeltje geirriteerd maar onder controle te houden. Maar halve wege sloeg ze ineens totaal om! Mega schrikachtig, dribbelen, energiek.. uiteindelijk afgestapt en aan de hand verder, maar ook aan de hand hetzelfde verhaal. |(

Ik geloof er hoe dan ook nooit in dat een paard zich aanstelt. Er is altijd een oorzaak voor het gedrag dat ze vertonen en in jouw geval zou dat heel goed aan de PSSM kunnen liggen. Ik weet niet welke vorm van PSSM ze heeft en wat je daar aan doet om dat zo goed mogelijk op te vangen, maar misschien kan je daar nog eens goed naar kijken en valt daar nog winst te behalen om haar buiten ook weer rustiger te krijgen. Kan je wel normaal in de bak rijden en is dat dan een binnenbak of een buitenbak??
Ik vind dat dan zo lastig... omdat ik weet hoé braaf en relaxt ze 'ooit' was buiten...
Stelt ze zich nou aan... dan wil ik boos worden. Of komt het gedrag toch vanuit de PSSM? (wat ik vaker hoor, dat voorkomt), dan vind ik dat ik niet boos mag worden.

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:45

Jet schreef:
Kim_97 schreef:

Ik geloof er hoe dan ook nooit in dat een paard zich aanstelt. Er is altijd een oorzaak voor het gedrag dat ze vertonen en in jouw geval zou dat heel goed aan de PSSM kunnen liggen. Ik weet niet welke vorm van PSSM ze heeft en wat je daar aan doet om dat zo goed mogelijk op te vangen, maar misschien kan je daar nog eens goed naar kijken en valt daar nog winst te behalen om haar buiten ook weer rustiger te krijgen. Kan je wel normaal in de bak rijden en is dat dan een binnenbak of een buitenbak??

Vrouwke heeft N/P1 en N/P2.
N/P1 weet ik nu sinds ongeveer 2 maanden. N/P2 sinds afgelopen week.
Op dit moment krijgt ze de Vitalbix Daily complete en magnesium als supplement bijgevoerd. Vandaag gestart met de 3aminozuren en wanneer de eiwitten binnen zijn, starten we daar ook mee.

We werken op het moment (sinds alle klachten zijn begonnen begin dit jaar) voornamelijk alleen dressuurmatig aan de hand. (Stap/draf + zijgangen) daarbij heb ik echt wel een duidelijk verschil gemerkt na start van Vitalbix + magnesium. (In de bak is ze relaxt, fijn meewerkend en soepel) (hier kon ze voorheen ook nog wel eens behoorlijk pittig in gedrag zijn!)

We zijn afgelopen april verhuisd van stal, waarbij we nu alleen nog een (gedraineerde) buitenbak hebben.