[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:14

Bietenpulp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:20

CarolineCF schreef:
Zag jij de symptomen ook elk jaar rond deze tijd toenemen Ohjajoh? Achteraf heb ik het gevoel dat Lexje al jaren rond deze tijd begint te sukkelen en alles issues altijd in de tweede helft van het jaar begonnen zijn.

Ja klopt idd. Ik moest bij MiniMe vooral bedacht zijn op hb in de SR periode, dat was de duidelijkste symptoom bij haar.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:34

Bij Marissa is het in dr vacht goed te zien, krijgt dan die rare gelige gloed. Dus ook gelijk verhoogt toen ik dat zag komen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:25

Fabster schreef:
Bietenpulp

Bedankt, maar wordt hij daar niet te vet van? Hij staat nml. Overdag ook in de wei.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:29

Niello schreef:
Fabster schreef:
Bietenpulp

Bedankt, maar wordt hij daar niet te vet van? Hij staat nml. Overdag ook in de wei.

Idd Pulp , ik weet niet of het wat voor je is , maar Hipro, Flexibel Move is rijk in vet en eiwitten ,wat weer een voordeel is voor de spieren en isl laag in suikers en zetmeel 9.6 zit wel Luzernemeel/-brok in maar weet niet precies hoeveel zou ik even op de zak moeten kijken .

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:12

Ik heb die van Mijten. Volgens mijn DA zit er behalve eiwit niet veel in. Het schijnt wel een dikmaker te zijn ook. Maar ik merk daar met mijn paarden niet zoveel van. Maar die staan dan weer niet de dag op de wei.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:14

Ik geef hier speedybeet, maar daar worden ze niet dik van hoor.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 00:41

Hartelijk bedankt voor de tips allemaal!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:40

Zit na 1,5 maand sinds 2 dgn op een hele pil, maar mijn paard heeft nu gigantische diarree. Best lastig wat te doen. Terug naar een halve of gewoon helemaal stoppen met al die pillen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:49

Ik zou via 3/4 naar die hele gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:07

Hoe zwaar is je paard sleeper? En je bent van een halve direct naar een hele gegaan? Ik zou een stap terug gaan. Helpt dit niet snel genoeg naar je zin kun je altijd nog een paar dagen stoppen tot mest weer goed is en dan weer nog rustiger met kleinere stapjes weer gaan opbouwen.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:24

Acth is 51, grenswaarde is 47 van sept tot okt volgens dierenarts?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:30

Referentiewaarden uit de OP:
Referentiewaarden Andy Durham*
Positief boven ·
November - juli >29 pg/ml* (>6,7 pmol/L) ·
Augustus - oktober >47 pg/ml* (>10,5 pmol/L)

Lando, jouw paard had verder toch geen klachten? Met deze waarde in deze tijd van het jaar en zonder enige symptomen, zou ik waarschijnlijk geen medicijnen gaan geven. Wel goed mijn paard in de gaten houden en in januari weer testen. Als je paard wel enige problemen heeft, dan zou ik wel beginnen met prascend.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:17

Ik ben vandaag met 1/8 ste pil pergoline begonnen. Vind t wel spannend, maar kan nog niks spannends melden eigenlijk. Is ook wel een hele lage dosis voor een fjord, natuurlijk. Het enige was dat hij ook eerder van get gras af kwam dan normaal. Normaal moet ik hem er echt af halen, maar vandaag vond hij het wel mooi geweest, blijkbaar. Beetje suf misschien, maar het is ook wel warm. Mijn andere fjord is ook sloom. En die krijgt geen pil. Dus ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen.

Ik zag er wel allemaal vreselijke bijwerkingen bij staan :\ Maar goed, dat soort dingen kun je meestal beter niet lezen.

Wat ik niet in de bijsluiter kon vinden is of je het juist wel of juist niet bij eten moet nemen. Ik heb het na het voeren gedaan. Dan heeft hij al een flinke berg hooi naar binnen en krijgt hij zijn pulp/brokmix nog. Ik heb het pilletje in een stukje brood gewikkeld en dat gaat zo naar binnen. Wordt volgens mij niet eens gekauwd, dus hopelijk proeft hij er niks van.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:46

Ik zit hier te lezen, omdat ik vandaag uitslag heb gehad van PPID test bij één onze shetjes.
DA spreek ik natuurlijk ook nog, uitslag kwam via de assistente.

Ik wil graag alvast weten of de waarde die ze had "normaal" is bij PPID of er hoog, de waarde is 68.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:47

@fabster ze kunnen het voer na verloop van tijd gaan weigeren als je dat vlak na de pil geeft. Maagslijnvlies schijnt ook dunner te kunnen worden / dus eerder buikpijn. Zelf geef ik het vlak voordat hij in de wei gaat. Gras eten blijven ze meestal toch wel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:50

Ik heb het juist altijd voor het eten gegeven. Juist omdat ik bij mijn eigen medicijn gebruik ook heel duidelijk wat moet eten, zodra ik de pillen heb ingenomen. Doe ik dat niet, dan wordt ik pas beroerd, als ik dan de maag leeg houd.
Maar goed ik heb dit idd uit menselijk oogpunt gedaan (zoals ik wel meer doe) en ik had natuurlijk een regelrechte vreetschuur...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:12

Ik heb dezelfde ervaring met mijn medicijnen, Ojajoh. Daarom ook tussen hooi en brok in en daarna meteen door naar de wei. Ik heb niet echt iet gemerkt aan hem vandaag. Hij eet gewoon door. Dus ik hou het even zo.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:44

Ik geef het als ze van de wei afkomt, en nog een beetje voer krijgt en aan haar slowfeeder verder gaat.
Door haar eten liet ze haar eten liggen, en nu duw ik 1/4 pilletje in een stukje banaan. Vindt ze heerlijk!

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:33

Hoi allemaal, even een update: Kiya heeft 2 weken rust gehad vanwege spierbevangenheid, inmiddels zijn we maandag gestart met stappen aan de hand. Ze is vrolijk, minder gespannen in haar lijf en loopt enthousiast mee. We zijn ook langzaam weer aan het opbouwen naar een paar uurtjes op het gras per dag.

Ik had nog een vraag: heeft iemand ervaring met bloedarmoede bij PPID? Ik begreep dat dit vaker voorkomt? Terwijl ijzer voor PPID paarden schadelijk zou kunnen zijn?

Voor degene die nieuw zijn en net diagnose hebben gehad: veel succes! Er zijn gelukkig veel paarden die het op medicatie eigenlijk heel goed doen.
Bij een waarde die nauwelijks verschilt van de referentie én een paard zonder klachten zou ik ook nog even wachten met medicatie starten.

En Ohjajoh, ik ben niet zo actief meer op bokt maar ik heb je topic waarin je afscheid van je paarden hebt moeten nemen gelezen, wat een moeilijke maar sterke beslissing! Heel veel sterkte daarmee en ik wilde even zeggen dat ik het fijn vind dat je nog zo actief in dit topic bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:01

Dank je wel jalenka. Ik kan nog steeds niet aan ze denken zonder in tranen uit te barsten, het gemis is nog net zo groot als dag 1 van inslapen. Maar ik heb er nu wel vrede mee, dat ik MiniMe tegelijk heb laten gaan met Lona. Ik denk er natuurlijk veel te vaak aan terug, maar mijn kleine boef had geen leuk leven meer en vind oprecht dat dit het juiste moment was: ze samen laten gaan en niet nog, voor je weet niet hoelang, haar een verplicht pensioen op het zand te moeten geven, alleen. Ze is letterlijk gegaan met het gras in haar mond en dat vind ik een mooie gedachte.
Lona is een ander verhaal: want ik wordt nog steeds verteerd door schuldgevoel, wat had ik het graag al die jaren geleden geweten. Want ik had haar jaren ellende kunnen besparen. Had ik met liefde gedaan, ondanks dat ze mijn once in a Lifetime horse bleek te zijn en mij juist in die jaren erna, meerdere keren heeft gered en nog beter over mij heeft gewaakt als ik over hun.

Bokt is toch een verslaving geworden en hier probeer ik ze toch een beetje bij me te houden...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:16

Ben je er ooit nog achter gekomen wat dat schudden met het hoofd van MiniMe was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:20

Oh je bedoelt het trillen van lijf en echt constant naar haar boeg happen? Want ik kan mij even geen schudden van hoofd meer herinneren eigenlijk?
Dat bleek de butox te zijn waar ze heel heftig op reageerde, de dag erna gewassen en toen was het eigenlijk snel weer over.

Of je bedoelt misschien dat ze met een oogontsteking, nogal heftig en fel met haar koppie te keer kon gaan?

Zou het anders zo snel niet meer weten? Was dat dit topic? Of moet ik verder terug? Want dan ga ik zoeken hoor... :Y)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:43

Zal idd het boeg happen zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 23:45

Hahaha gelukkig, want kon het al niet uitstaan en was serieus op zoek gegaan in mijn berichten hier.