[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:43

Nado schreef:
Maris schreef:
Snappen jullie waarom er voor paarden alleen pergolide is in nederland ? Ik lees op engelse sites over bromocriptine, cyproheptadine etc.

edit, ha al gevonden :
The first drug tried in horses with PPID was bromocriptine. Like pergolide, bromocriptine mimics theinhibitory effects of dopamine on the pituitary. It worked, but the problem was it had to be given subcutaneouslyseveral times a day. Oral absorption wasn't reliable.

The drug Cyproheptadine was used at one time to treat horses with PPID. Cyproheptadine blocks serotonin, a brain chemical that stimulates POMC production. Cyproheptadine often works well for a while, then loses its effectiveness. This probably occurs because more dopamine producing neurons continue to be lost and the suppressing effect of blocking serotonin can't compensate for this after a while. The standard dose is 0.25 mg/kg of bodyweight once daily. There is no known documentation of higher doses and/or increased frequency of administering this drug.

Bromocriptine werd eerder ook gebruikt voor cushing, net als parlodel (merknaam, dus misschien onderste stof ? ) Vooral het eerste middel had meer bijwerkingen dan pergolide en zijn allebei over het algemeen minder succesvol in de behandeling dan pergolide. Mijn pony heeft in eerste instantie parlodel gehad. Bromocripine werd toen al niet meer aangeraden om te gebruiken. Pony kon niet tegen de parlodel, maar kon ook niet tegen pergolide (zelfs met beginnen op 0,05 gr ging het mis).

Jeetje Nado en toen? geef je nu nog wel iets ondersteunends, of hoe is dat verder gegaan eigenlijk?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:59

Nammie schreef:
En dan een onderzoek wat niet vol staat met probably en maybe....
Ook die link van mij in het vorige topic staat vol met deze 2 woorden :(

Ze weten het gewoon nog niet precies..
Ik ga ervan uit (of nee, ik hoop) dat er een hoop onderzocht word, zeker nu BI prascend in patent heeft zullen de onderzoeken vast verder gaan.

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:06

Het blijft in en in zonde dat BI het patent behoud, gaat ten koste van de gezondheid van paarden. Vooral voor mensen die het nauwelijks cq. niet kunnen betalen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:10

Ben ik met je eens. Het is natuurlijk wel zo dat BI onderzoek gedaan heeft en dit moet zich terugbetalen. In die zin snap ik het wel. (Maar had dan met iets inovatiefs gekomen)
Het is dus eigenlijk jammer dat ze onderzoek gedaan hebben naar een reeds bestaand middel wat zichzelf al bewezen had en dat het hier dan zo krom is dat je als DA niets anders meer voorschrijven mag volgens de wet! Dit terwijl het bij mensen juist precies andersom is! Bij ons in de humane geneeskunde is het zo dat je een waarschuwing krijgt wanneer je altijd voor het merk zou kiezen en niet voor generiek (de stofnaam)..
Daarnaast is het natuurlijk van de zotte dat DA's heun eigen prijzen mogen aanhouden... doe dan 1 vastgesteld tarief.
Patent gaat wel vervallen uiteindelijk hoor. Ik heb alleengeen idee hoe lang dat duurt bij medicatie voor dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:23

Wat dus inhoud, dat als het paard niet tegen bepaalde hulpstoffen van het ene merk kan, het dus niet geholpen word, omdat een ander middel niet mag. Kan zomaar de doodvonnis voor je paard betekenen, die door de wet word opgelegd. Want ik weet dat het bij mensen andersom wel niet altijd even gemakkelijk gaat, maar het wel mogelijk is, om bij bv allergische reacties toch weer voor het "duurdere merk" te kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:40

bel91 schreef:
Hoeveel geef je daarvan ohjajoh?
Zou het natuurlijk kunnen proberen...

Monnikspeper ging het over.. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:44

Het is de pharmaceutische industrie ten voeten uit - ze hebben de kans om geld te verdienen niet laten liggen.. waarom heeft BI zich de moeite getroost dit middel "nogmaals" te onderzoeken en er claims op te leggen voor een relatief zeer kleine doelgroep, anders dan de wil om op een snelle manier geld binnen te harken.
In principe is het natuurlijk niet verkeerd die cascaderegeling: je weet dan dat een bepaald middel ook echt op dieren getest is en goed bevonden is. Maar dat hadden in het geval van pergolide, paardenbezitters all over the world al kunnen bevestigen. En er was al zoveel onafhankelijk onderzoek gedaan..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:49

BI is gewoon heel 'slim' (of sluw?) geweest wat dat betreft..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:50

Fiek zijn glucose was vanmorgen 3,7
Dat is dus gelukkig ok nog :-)

Insuline krijgen we later de uitslag van.. Fiek was vanmorgen voor zijn doen vrolijk.. Heeft zelfs even gerend met de andere paarden op de wei..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:52

Wat zijn de normaalwaarden van glucose voor een paard?
Meten ze het nuchter? Hoe werkt het?

Tja, het is maar een momentopname hè?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:58

IMJ schreef:
Nammie schreef:
En dan een onderzoek wat niet vol staat met probably en maybe....
Ook die link van mij in het vorige topic staat vol met deze 2 woorden :(

Ze weten het gewoon nog niet precies..
Ik ga ervan uit (of nee, ik hoop) dat er een hoop onderzocht word, zeker nu BI prascend in patent heeft zullen de onderzoeken vast verder gaan.

Zouden we dat niet kunnen vragen op hun FB pagina?
Volgens mij reageren ze in ieder geval ...of het ook met een antwoord is wat wij graag zouden willen zien is vraag 2....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:02

:D
Ik heb geen facebook! ja, ze bestaan nog steeds de mensen zonder.. ik was al die social media zo zat! Weg d'r mee!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:07

Ik ben ook niet actief op fb , het is dat een vriendin van mij haar forum heeft opgezegd en op fb is gegaan.....anders wist ik niet eens wat het is :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:08

Oh, godzijdank, ik ben dus niet de enige neanderthaler zonder fb of twitter.. :))

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:12

Ik heb destijds wat op hun Amerikaanse FB gezet, en kreeg dankzij alle medestanders bijna 200 likes op het bericht. Toen kreeg ik opeens een privébericht of ze m'n telefoon nummer mochten hebben zodat iemand van BI Nederland me kon bellen _O-

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:18

SuperRoos schreef:

Insuline krijgen we later de uitslag van.. Fiek was vanmorgen voor zijn doen vrolijk.. Heeft zelfs even gerend met de andere paarden op de wei..

Aaaah dat klinkt allemaal goed *\o/* *\o/*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:33

Essie73 schreef:
Volgens mijn DA zal het nog wel een jaar of 4 duren voordat de markt op paardenpergolide vrij komt. Voorlopig moet BI eerst zijn kosten er uit zien te krijgen voor de ontwikkeling ervan en dan mogen andere ook het middel gaan aanbieden. Toen ik zei dat dat onzin was, omdat pergolide al jaren bestaat, en BI het dus gewoon nagemaakt heeft, moest hij toch wel lachen.
Mijn DA vraagt trouwens 140 euro voor 60 tabletten. Zei toch dat hij duur is |o

Het is echter wel zo en daar moet ik BI dan wel de eer voor geven dat ze dit jaar gigantisch maar dan ook gigantisch veel (media) aandacht voor cushings hebben gevraagd met hun advertenties in allerlei paardenbladen en ze betalen een aantal maanden per jaar de testen voor klanten dus ze doen ook wel wat voor het geld. Maar vervelend alleen blijft dat de patiënt daarvoor moet betalen. Maar over het algemeen doen ze wel degelijk wat voor paarden met cushings en om bekendheid te geven aan de ziekte en de problemen er om heen. Er is een nette folder en ze staan op allerlei paardenevents ook met stands om informatie te geven en brochures uit te delen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:36

fargo schreef:
SuperRoos schreef:

Aaaah dat klinkt allemaal goed *\o/* *\o/*

Ja, behalve mijn vragen moet ik natuurlijk ook jeeeej zeggen! :D
Want het klinkt idd goed! :D

Goh, meer niet social media'ers hier dan ik me kon voorstellen. Ben meestal de enige :')

En, hebben ze gebeld Focussed?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:43

fargo schreef:
Het is echter wel zo en daar moet ik BI dan wel de eer voor geven dat ze dit jaar gigantisch maar dan ook gigantisch veel (media) aandacht voor cushings hebben gevraagd met hun advertenties in allerlei paardenbladen en ze betalen een aantal maanden per jaar de testen voor klanten dus ze doen ook wel wat voor het geld.

Maar dat is natuurlijk toch ook volkomen eigen belang en promotie van eigen product? Het kan ook gezien worden als het creëren van een 'hype' want inmiddels denken een heleboel eigenaren dat hun paard aan Cushing lijdt ...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:55

Jannepauli schreef:
fargo schreef:
Het is echter wel zo en daar moet ik BI dan wel de eer voor geven dat ze dit jaar gigantisch maar dan ook gigantisch veel (media) aandacht voor cushings hebben gevraagd met hun advertenties in allerlei paardenbladen en ze betalen een aantal maanden per jaar de testen voor klanten dus ze doen ook wel wat voor het geld.

Maar dat is natuurlijk toch ook volkomen eigen belang en promotie van eigen product? Het kan ook gezien worden als het creëren van een 'hype' want inmiddels denken een heleboel eigenaren dat hun paard aan Cushing lijdt ...

Ja het is uiteraard dubbel, zij gaan daar aan verdienen. Maar aan de andere kant worden er zo ook veel meer paarden een kans gegeven omdat er herkend wordt dat er meer aan de hand is dan "gewoon wat ouder worden". Maar meer exposure geeft in ieder geval meer bewustzijn en uiteindelijk hopelijk ook meer kennis bij eigenaren maar ook DA's.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:01

Nammie schreef:
Cyproheptadine often works well for a while, then loses its effectiveness. This probably occurs because more dopamine producing neurons continue to be lost and the suppressing effect of blocking serotonin can't compensate for this after a while.

Dit geld helaas ook voor Prascend.
Ik wou dat ik meer onderzoeken kon vinden over die oxidatieve stress.
Ten eerste , is dit echt de enige oorzaak van het ontstaan van ppid?
En vervolgens , hoe effectief is het geven van antioxidanten...

:(

Ik weet niet of prascend ook zijn effectiviteit verliest. Ik denk dat ze het dan meer gooien op het feit dat een paard meer aangetastte neuronen heeft dus al minder dopamine. Zodat je al meer pergolide moet toevoegen.

Nee oxidatieve stress is nog een beetje moeilijk begrip voor mij idd. Het zijn vrije radicalen toch die vrijkomen nadat voedingsmiddelen (oa) in contact komen met zuurstof ?
In ieder geval zijn anti-oxidanten zoals vitamine C en E wel aan te raden, las ik , omdat dopamine snel oxideert. dus met meer vit C en E o.a. kan het lichaam meer dopamine behouden ( begreep ik ).

Over cabergoline voor paarden lees ik erg weinig, ook niet op engelse sites. Terwijl dat middel voor mensen best veel gebruikt wordt. Is ook een dopamine agonist trouwens.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:11

Citaat:
Ik weet niet of prascend ook zijn effectiviteit verliest. Ik denk dat ze het dan meer gooien op het feit dat een paard meer aangetastte neuronen heeft dus al minder dopamine. Zodat je al meer pergolide moet toevoegen

Inderdaad, de dosering gaat omhoog. Jij kent toch wel dat lijstje op ECIR waar vermeld wordt hoe hoog sommige doseringen zijn?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:25

Ja dat lijstje ken ik. maar waarom dan sommige paarden met mega doseringen en misschien wel 95% op 1 of 1,5 mg ? Dat vraag je me dan gelijk weer af.
waarschijnlijk toch weer door verschillende subgroepen ???

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:39

Tja, dat vraag ik me dus ook af..
Nu is het communiceren op de hoofdlijst van ECIR niet zo eenvoudig meer door dat stomme Yahoo-Neo en dat (o.a.) houdt me tegen om daar vragen over te stellen..

EDIT: even bijgelezen op ECIR op de vraagstelling ivm prolactine; goeie antwoorden!! To answer your first question: Yes, low thyroid function can contribute
to high prolactin in humans: it is not researched in horses (that I
could find). There is no reason to suspect there would be any
difference, but primary hypothyroidism appears to be rare in horses.
Low thyroid hormone levels in IR and PPID (Cushings) horses are very
common, but are due to dietary imbalances and the hormonal upsets of the
IR and PPID, rather than the low thyroid hormone causing the IR and
PPID.

For your second question, my understanding is that the loss of
dopamine-producing neurons causes the increase in prolactin, not the
other way around. Loss of dopaminergic neurons can also cause an
increase in ACTH. There is a better description of it here:
http://ecirhorse.org/index.php/cushing- ... -ppid-cush\
ing-s-disease

Udder swelling and milk production can also occur in IR mares; ovarian
abnormalities can occur as well, but it is a very complex situation.
Dr. Kellon is currently studying this; I freely confess that the
complexities of the hormonal interactions give me serious brain strain.
There's a ton of research in humans: google polycystic ovarian disorder
and insulin resistance.

Here is a cool paper discussing pergolide and cardiac effects (I hasten
to add that NO cardiac effects have ever been described in horses.
Species differ enormously in their response to drugs):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19506475

If you go to Pubmed, you can look for published papers on any subject:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

Here's the link for my search on pergolide:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?ter ... n+dopamine\
+receptors

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:17

pfff wat een informatie weer, moet hard werken om jullie bij te houden. Hier in Nederland duurt het gemiddelde patent ongeveer 10 jaar, aangezien prascend nog maar net bestaat denk ik niet dat er snel een goedkopere variant komt, tenzij BI waar jullie het over hebben, het patent verhuurt(weet het nederlandse woord er niet voor) aan een andere producent voor waarschijnlijk een fix geld bedrag.