'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BAStable

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:29

Even een raar vraagje: ze konden niet via de neus naar de maag gaan, waarom doen ze het niet door de keel met een klein roesje?

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:44

Weet je of ze bij de echo ook haar nieren gecontroleerd hebben? Nierstenen geven ook vage klachten en kolieksymptomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:57

Awww, arme kat Pmarena, lijkt me echt vreselijk zoiets. Ben je er eigenlijk ooit nog achtergekomen wat ze had? :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:01

Op dat moment werd er in ieder geval ergens iets afgesloten waardoor er geen bloed meer in het achterlijfje kwam.... arm ding..... tandvlees was ook al bijna helemaal wit.... ;( Kat was 11 jaar dus ook niet super oud ofzo.

Maargoed, daardoor luister ik nu dus wel heel sterk naar mijn gevoel en zoals dit verhaal van Sereentje daarbij gaan bij mij alle alarmbellen af, dat lijkt mij gewoon een overduidelijk pad naar: hàd ik maar naar mijn gevoel geluisterd en (nog) meer er aan gedaan -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:06

Ik lees al langer over de klachten van je oudje maar besef nu pas dat de klachten me bekend voor komen. :o onze oude merrie Karuna heeft ons heel wat kopzorgen gegeven door iedere drie weken op dinsdagavond rond een uur of 11 koliek te hebben. Niet zwaar maar genoeg om haar goed beroerd te laten voelen. Wat we ook onderzochten er leek geen oorzaak te vinden te zijn. Ook zij was een taaie tante die doorduwde gewoon.

Na een half jaar doortobben en het vermoeden dat de koliek samenhing met de hengstigheid waren we het zat en zijn we naar Utrecht gegaan voor een grondig onderzoek. Daar bleek trouwens ook dat ze flinke cushing had maar dat veroorzaakte niet de klachten.

Na lang doorzoeken bleek ze een zware baarmoeder ontsteking te hebben. Uiteindelijk is ze gespoeld met meerdere soorten AB omdat er meerdere bacterein aanwezig waren en heeft ze er een maand gestaan voor echt alles weg was. Er is bijna anderhalve emmer pus uitgekomen. Alleen was al die tijd niets in bloed te vinden, niets op een echo te zien, behalve de inwendige gerichte baarmoederecho. Maar zaten we wel met een paard dat onbestendige klachten had tussen de kolieken door. Wat kriebelig bij haar huik, gevoelig op de flanken enz.

Fay met praatjes dus. En Cassis misschien rustig afwachten tot zijn hoeven gegroeid zijn.

Pmarena rot om te lezen, vooral omdat je er op dat moment niets meer aan kunt doen of terugdraaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:28

En toch he karuna, had ze bijna op zeker die zware baarmoeder ontsteking, doordat ze op dat moment met onbehandelde cushing rondliep, dat werkt ontstekingen in de hand namelijk. Net als bv vage maagklachten zweren van de stress dat kunnen doen, ik vraag mij oprecht af of ze acth waarde hebben getest hoor Inge, dat ze zo stellig konden zeggen dat het geen cushing is?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:30

Bij Karuna was de ontsteking veroorzaakt door een mislukte dekking 2 jaar daarvoor bij de eerdere eigenaar. Ze was niet drachtig geworden, vertoonde wel alle tekenen van dracht bij ons. Is toen opgevoeld maar leeg bevonden. Een jaar daarna begonnen de kolieken. Dus wie weet hoe lang ze ermee had rondgelopen. De krulharen waren pas iets van een maand voor we naar Utrecht gingen.

We hebben het hier wel over bijna 20 jaar geleden toen cushing onderzoek pas net gestart was en Karuna het eerste paard was dat nog vrij gezond was die ze onderzochten.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 13:40

BAStable schreef:
Even een raar vraagje: ze konden niet via de neus naar de maag gaan, waarom doen ze het niet door de keel met een klein roesje?

Kunnen we ook eens vragen ja :j , thnx.

Haar nieren hebben ze nog niet gecontroleerd, we willen sowieso een uitgebreid bloedonderzoek laten doen.

pmarena, wij zitten dus precies met dezelfde twijfel , hebben ook over een operatie gehad maar ze zeggen ook ze is al ouder en het is een zware operatie dus dat doen ze alleen als of wij er op staan natuurlijk of als er zware koliek is.
We willen ook niet dat we achteraf zeggen hadden we maar naar ons gevoel geluisterd.
Want eigenlijk, ik voel me er echt schuldig om :( , Seren heeft begin september 4 dagen achter elkaar koliek gehad, elk moment bang dat we haar dood aan zouden treffen en juist op het moment dat we zoiets hadden van vandaag moet het klaar zijn want anders is het of inslapen of de kliniek.
Toen knapte ze toch weer op en had geen koliek klachten meer .
We hebben haar toen op onze andere weide gezet, die voller was, ze stond namelijk eerst op de kale( met dus veel zand) weide ivm haar gevoeligheid voor hoefbevangenheid.
Doordat ze meer gras binnen kreeg werd de mest terug wat dunner, ze had eerst echt enorm vaste mest en de dierenarts had toen zand in de mest gevonden.
Wel bleef ze af en toe lichte koliek hebben en gevoelig in die streek.
Maar omdat het veel om Fay en Cassis gedraaid heeft hebben we haar een beetje op de achtergrond gezet, ze is ook enorm makkelijk en valt niet snel op, sowieso verbergt ze zoveel mogelijk altijd.
Nu afgelopen maand is alles wat rustiger met Cassis en Fay en valt ons dus Seren terug meer op, haar buik is enorm pijnlijk, ze is heel zuur de laatste tijd tegen ons en de andere paarden, Cassis is zelfs bang van haar :+ .
En dan regelmatig lichte koliek, vorige week zaterdag is de dierenarts geweest en heeft haar een ontkramper gegeven , dan donderdag dat ze heel de stal kaal gerold heeft.
Dit hoort gewoon niet.
Ze blijft alleen wel gewoon eten, krachtvoer zeker, zelfs met die zware koliek in september dus.

Seren is normaal , afgelopen 3 jaar dan toch een hele rustige pony, kan zeker wel kattig zijn maar nooit zou ze proberen te trappen als je aan haar buik zat, en zwiepen met de staart deed ze normaal alleen om de vliegen ;)
Altijd vrolijk als je in haar stal kwam en nu gaan de oren naar achteren en draait ze haar hoofd weg of gaat in de hoek staan.
Dus dit gedrag is gewoon niet normaal voor haar.

We voelen alleen ons momenteel echt een zeur, ze oogt niet doodziek, voor hun oogt ze bijna helemaal niet ziek zelfs , maar het is niet goed, het hoort gewoon niet.

Ze hebben de acth waarde gestest , daar was niks mis mee.

Zo'n machteloos gevoel zo...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:51

Niet je gevoel negeren Inge. Jullie kennen haar het beste en in mijn ogen zouden de dierenartsen daar ook rekening mee moeten houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:53

Het klinkt mij zo echt als heel duidelijk iets dat behoorlijk mis is van binnen en waarmee ik echt niet naar huis zou willen gaan zonder dat ik weet wat het is.

Die kat van mij was nog vager dan dit, Sereentje heeft dus echt al flinke duidelijke klachten gehad die weinig aan de verbeelding overlaten als ze zelfs zo slecht is geweest dat je dacht dat het haar laatste dag wel eens zou kunnen zijn :(:)

Er moet toch een manier zijn om de boel van binnen te kunnen bekijken :?

Zand is toch iets dat je wel op foto's of iets moet kunnen zien, heeft toch een veel hogere dichtheid dan organen enzo lijkt me :?

En iets van een ontsteking ergens moet toch ook wel aan te tonen zijn?

Noem mij een drama-queen maar in zo'n situatie zou ik me echt niet meer af laten poeieren, ze gaven mij ook het gevoel dat ik een aansteller / zeikerd was die het zich maar verbeelde en zich te druk maakte, maar had ik nou maar nog meer er aan gedaan.... geen idee of het nog voorkomen had kunnen worden dan maar ik zal me altijd wel schuldig blijven voelen dat ik niet harder doorgevochten heb voor dat arme dier en mezelf toch steeds maar weer heb laten sussen in plaats van naar mijn eigen zeer duidelijke alarmbellen te luisteren.

Niet alleen voor dat dier, maar ook voor jezelf :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:01

Hoe oud is dat ponietje, Inge ? Heb er misschien over gelezen, maar kon het niet vinden.. :o
Als ze weinig mest, maar wel blijft eten, is het niet gek dat ze pijn in haar buik krijgt en zuur wordt naar alles en iedereen. Alleen blijft de vraag vanwaar die te trage darmbewegingen komen...mijn eerste idee blijft inderdaad zand...zien ze niet op de echo, en kan zich flink ophopen in het stuk darm wat eigenlijk bijna een '' bocht '' van 90 graden maakt tegen de zwaartekracht in. Ook krachtvoer blijft dan zitten en gaat gisten...met alle gevolgen vandien. Als ze niet meer goed kan kauwen op stengelig ( en dus darmprikkelend ) ruwvoer, worden de darmen ook weer minder aan het werk gezet...
Ook een tumor of vetlipomen kunnen een goede darmwerking verstoren...
Ik vrees een beetje dat er nooit een echte oorzaak gaat gevonden worden...heb destijds mijn oudje ook een week in Ternat in de kliniek gehad omwille van zo'n vage klachten, maar daar is nooit iets sluitends uitgekomen...beestje is wel 30 jaar mogen worden, dus op die leeftijd werkt alles ook niet meer zoals bij een jonkie natuurlijk :)

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 22:42

Vandaag ging het op zich wel redelijk met Serentje, buikje blijft gevoelig.
Ook zagen we haar in tien min twee keer plassen , is dat niet veel?

Morgen bellen we eerst even met de kliniek voor we erheen gaan, en dan eens een vragenlijstje op ze afvuren ;)
En dan zien of ze morgen mee naar huis gaat of later pas, voordeel van thuis is wel weer dat we haar zelf beter kunnen observeren , want nu gaan we max 2 keer per dag erheen omdat het toch elke keer een uur rijden is.

Ze heeft wel vandaag nog psyllium zaadjes gehad zagen we.
Maar we weten het echt zelf even niet meer...
Zal misschien de vermoeidheid even zijn ook, hakt er wel in al die zorgen om haar en dan al dat heen en weer gereis.
Ook tussendoor hier nog kerstcadeautjes gehaald want het is al bijna kerst , al voelt het zo niet ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:31

deed ze dat vele plassen al?
Fijn dat ze redelijk gaat!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:51

Is ze toevallig wegens de 'verhuizing' hengstig, of is er mogelijk idd medisch iets loos mbt 2x plassen in 10 minuten...

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 23:58

Hengstig is ze niet, dan is de plas heel anders van kleur en geur.
Morgen melden we het in ieder geval even :j
Ze plast sowieso de laatste tijd s'nachts veel, zeker in verhouding tot wat ze drinkt.
Alle paarden hebben grote waterbakken in de stal waar zeker 30 liter in zit, bij Seren is zeker nooit meer dan 5 liter eruit s'nachts, maar wel een zeer natte stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:29

Waar komt dat vocht dan toch vandaan? Of zou ze overdags veel meer drinken? Wel vreemd hoor...

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 17:58

Vandaag heeft ze een bloedonderzoek gehad , hier was niks afwijkend in te vinden.
Ook hebben we gevraagd om een röntgen van de darmen, schijnt dat je hier wel zand mee kan zien.

Nu zagen ze dus inderdaad op de röntgen een vaste massa waar normaal gas hoort te zitten.
Hun advies is nu psyllium zaadjes geven en dan komt het er wel uit.
Maar wij zijn hier echt pessimistisch over , ze heeft van ons vaak zand weg gehad na de eerste koliek in september en hier op de kliniek psyllium maar er kwam geen zand mee naar buiten .
We hebben toch regelmatig mestonderzoek laten doen.
Zijn wij te overbezorgd dan misschien?
Zou het er helemaal uit gaan?

edit: Nog even contact gehad met Merelbeke.
Probleem is dat een operatie erg zwaar is op haar leeftijd, dit doen ze dus enkel in uiterste nood.
Beste wat we nu kunnen doen is haar op zaagsel zetten, geen hooi meer geven maar luzernebrok dus al het stengelige uit haar rantsoen halen, ze kan nl slechter haar voedsel kauwen omdat het kauwvlak van de kies afgesleten.
Zodat de darmpassage vloeiender gaat, daarnaast psyllium bij blijven geven en gaan ze haar een paar dagen preventief behandelen tegen maagzweren.
Mocht het nu toch slechter gaan kunnen we zeker terug maar nu is het risico gewoon te groot.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:47

Op zich is het niet echt heel positief zo die update...het blijft een beetje dubieus hè :(:)

Ja zie je wel, dat zand moeten ze op RX toch gewoon kunnen zien :)

Maar het was niet dramatisch veel dan...?

Wat voor advies heb je nu gekregen als ik vragen mag, hoeveel / hoe moet je psyllium voeren?
Je hoort zoveel verschillende manieren... ben wel erg benieuwd wat zij adviseren :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:52

Een operatie zou ik zo'n oudje in geen geval meer aandoen.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 18:54

We hebben ze alleen nog maar telefonisch gesproken nu, maar ze weten natuurlijk niet zeker of het zand is in de darmen maar een dichte massa hoort daar niet te zitten.
Of het veel is weten we nog niet echt.

Nu blijft Seren er nog tot einde van de week staan zodat ze de maag kunnen behandelen en psyllium zaadjes al geven, en dan moeten we het daarna thuis verder door zetten, hoeveel van die zaadjes ze krijgt weten we dus nog niet.
We zijn wel al iets geruster nu , al klinkt dat vaag ;) , we weten dat er toch iets zit nu en dat ons gevoel goed was.
En hopelijk krijgen we alles eruit zo, en dan misschien over een tijdje een nieuwe foto laten maken om te zien of het veranderd is.
Zo weer eens richting ons meisje :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:57

Ik kan me ook nog voorstellen dat de darmen zo kunnen liggen dat het voorste stuk het achterste stuk blokkeert ofzo, waardoor het lastig te zien is hoeveel er (verderop) nu eigenlijk nog zit.

Hopelijk gaat het schelen dit weekje, er wordt in ieder geval wat geprobeerd :)

Is ze wel nog een beetje goed qua humeur of breekt het niet thuis zijn wel een beetje op? :(:)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:06

Ik vind het vreemd dat de DA niet ingrijpt. Psyllium vind ik onbetrouwbaar (heb vaker gezien dat het absoluut niet hielp), maar goed, ik ken het dier/situatie verder niet en dit is mijn mening. In elk geval sterkte...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:10

Wat zou jij dan (willen) doen in zo'n situatie madamX, als het om een pony ging onder jouw verantwoordelijkheid? :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:40

Qua testen/mestonderzoek: zand komt er in vlagen uit. Dus het kan zo maar zijn dat je een week niks vindt, dan een paar dagen achter elkaar wel... Als je dan net test in zo'n 'pauze'... Heb ooit het advies gekregen om minimaal een week lang, 3x per dag te testen. En inderdaad zie je dat het wisselt.
Bij genoeg hooi, moet het zand ook mee naar buiten komen en zou psyllium niet nodig hoeven zijn. Maar helaas krijgt ze dat dus niet goed weg, wat misschien ook wel verklaart waarom er zand achter blijft. Niet leuk. Vond op haar op de foto's al zo'n typisch 'weinig ruwvoer'-flankje hebben.
Is het een idee, puur om aan te sterken, haar (meerdere keren per dag kleine beetjes) Seniores Priores erbij te geven? Dan blijven haar darmen in elk geval lekker aan de gang, wat dan misschien het naar buiten werken van het zand ook bevordert. Pfff... lastig zeg. Nou ja, thuis misschien dan dus maar die Sandclear korrels aanbieden, kijken of ze die wel eet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:42

Jammer dat er niet echt iets concreets uit het onderzoek kwam Inge.
Wat zijn toch die Psyllium zaadjes? Ik zit toch al een behoorlijk tijdje in de paarden maar heb er echt nog nooit van gehoord. En gelukkig tot op heden nog nooit een paard met zand in de darmen gehad.
Hoe kom je aan die zaadjes en kun je die gewoon geven wanneer het paard geen klachten heeft? En hoe veel en hoelang moet je dat geven? Want het is natuurlijk best mogelijk dat er zand in een paard zit en dat hij er geen last van heeft.

Hoe is het momenteel met Cassis?