Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:11

Grappig eigenlijk, Hamerslag was bij diverse van de paarden bij ons op stal best stevig in de weer, maar bij Elvee niet. Toch had ze er wel veel baat bij. Schepers geeft mij het gevoel dat hij het allemaal wel weet en dat hij het even als routine doet, hij geeft ook geen uitleg bij wat hij vindt en doet. Ik heb bij hem nogal het gevoel dat mij paard en ik een nummer zijn en niet Jet met Lou/Elvee.

R12312

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:16

Als het helpt boeit het mij geen enkel iets hoe hij over mij denkt...............nr, pietje puk........of wat dan ook :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 02:05

Bij Lou kwam ik van de regen in de drup door hem, daarna was ze niet meer lief ( heel zacht uitgedrukt) met beslaan achter, terwijl dat voor zijn behandeling prima ging. De laatste 6 jaar van haar leven is ze onder zware verdoving van de DA achter beslagen... Bij Elvee heb ik daar zelf maar rekening mee gehouden, dus dat is gelukkig goed gegaan. Die wordt achter alleen bekapt trouwens.

Nee, ik ben echt geen fan van hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:12

Babootje, ook veel sterkte. Zo gaat het ineens heel hard hier... :(

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:47

Stemt me ook niet echt positief..

Hoe is het inspuiten van de rug bij jullie paarden gedaan? Hebben ze een controlefoto gemaakt toen de naald erin zat?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:47

Iedereen heel veel sterkte! Het gaat zo inderdaad wel erg hard! Pf, dat doet me toch wel beseffen dat ook ik nog steeds voor een moeilijke beslissing kan komen te staan. Toch spannend, met de winter voor de deur. KS paarden lijken toch gevoeliger voor kou.

Bij mijn merrie gaat het momenteel eigenlijk best goed. Ik train haar 3 keer per week aan de longe en ongeveer 3 keer per week onder het zadel. Tussen de laatste behandelingen van de chiropractor (incl. dry needling) zat 7 maanden, waar normaal gesproken maar 3 a 4 maand tussen zat, afhankelijk van wat ze aangeeft. De chiropractor is afgelopen maand geweest en was zeer verrast en tevreden met de reactie op de behandeling en de lossigheid in haar lijf. De osteopaat komt daarnaast ook nog ongeveer 2x per jaar, waar ze toch ook elke keer flink baat bij lijkt te hebben.

Eigenlijk loopt ze momenteel dus hartstikke fijn en is ze erg braaf. Zo braaf dat ik er zelfs aan denk om haar binnenkort eens mee te nemen naar vreemd terrein, wat voorheen altijd een drama was vanwege spanning die niet wilde afvloeien. De spanning die ze 2 jaar geleden in haar lijf had, heb ik al heel lang niet meer gevoeld of gezien bij d'r. Al merk ik wel dat het kouder wordt. Ze is frisser en wat sneller strak in de rug.

Fingers crossed dat het goed blijft gaan, alle moeilijke beslissingen en verhalen hier wel flink binnen! Zo herkenbaar allemaal...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:34

Tabaluga12 schreef:
Stemt me ook niet echt positief..

Hoe is het inspuiten van de rug bij jullie paarden gedaan? Hebben ze een controlefoto gemaakt toen de naald erin zat?

Jij hij is onder echo toen ingespoten om te kijken waar ze precies moesten zijn.
Nu moet ik wel zeggen dat het voor Tiesto deels KS deels rugartrose was. Bij hem op 3 plaatsen in de rug: SI gebied, lendenen en ohz. Dat is niet helemaal hetzelfde. Ik denk dat KS met niet al te veel wervels in het risicogebied best een goede prognose nog heeft. Maar artrose is echt nog wel een ander verhaal daarbij.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:42

Maar eigenlijk is KS ook artrose?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:19

Voor mij zit artrose in eerste instantie bij gewrichten, in de rug dus bij de facetgewrichtjes en de tussenwervelschijven als die verdwijnen. Bij een paard zijn die maar heel dun. KS zit bij de doornuitsteeksels en daar zitten geen gewrichten. Het gaat wel vaak samen, dat wel, maar eigenlijk zijn het voor mij in elk geval aparte zaken. Ik heb ook maar één site kunnen vinden die KS onder artrose zet, alle anderen benoemen het toch apart.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:00

Bij KS vind je vaak botoplossing en dat valt niet onder de artrose voor zover ik weet.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:12

Maar ook vergroeiingen. Nou eigenlijk maakt het niet uit, tis verschrikkelijk :(

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:14

Bij KS is ook wel botwoekering te zien, maar naar mijn idee valt het dan nog niet onder artrose. Een schiefel bijvoorbeeld is ook een botwoekering, maar ook geen artrose. Nu is dat wel weer heel anders omdat een schiefel niet ontstaat door wrijving van botten tegen elkaar en KS wel, maar om aan te geven dat niet alles botveranderingen artrose heet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:26

Zolang die van mij pijnvrij (voor zover te zien) in de wei kan lopen vind ik het prima. Dan mag ze lekker blijven lopen. Ik heb er nu ('s winters) wel werk aan met stallen mesten en binnen/buiten zetten maar goed, dat heb ik er wel voor over. Zolang ik hier kan blijven staan met haar dan blijft ze maar lopen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:47

@Suzanne, dat is heel fijn dat je dat kunt doen! Als die van mij nog redelijk pijnvrij was geweest had ik haar ook lekker laten lopen.. :)

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:30

Hallo,
Hierbij meld ik me ook in dit topic als jullie het goed vinden.
Afgelopen week ben ik erachter gekomen dat mijn 21-jarige ruin KS heeft. Hij heeft er last van als ik rijd en eigenlijk alleen als hij nog niet "warmgedraaid" is. Dan draait hij met zn oren en bokt een paar keer. Daarna is het over. Hij is wat arm bespierd en dat is er nu moeilijk aan te krijgen, maar we doen ons best. Ik rijd nu even niet, hij is ingespoten met pijnstillers en probeer hem met longeerwerk en myoplast weer wat meer gespierd te krijgen. Hij is verder zeer vrolijk en actief en heeft in zijn hele leven nooit kreupel gelopen, afgezien die keer dat hij van een ander paard een klap op zijn schouder heeft gehad toen hij een jaar of 12 was. Maar dat was na 2 weken over.
Nu loopt hij nog steeds niet kreupel, ook geen tel onregelmatig, eigenlijk zeer goed volgens de da, zeker gezien zijn leeftijd en ook dat hij last van zijn rug heeft. Ik heb de foto's van zijn rug gezien en er zijn een paar uitsteeksels die bijna tegen elkaar zitten. Da heeft gezegd dat stilzetten voor hem erg slecht is, hij moet vooral laag en rond, liefst veel in galop, getraind worden. Nu is hij ook zo gebouwd dat hij graag voorover loopt, dus dat komt nu goed uit. Ik wil hem nu ook graag met dubbele lijnen trainen. Daar heb ik zelf niet veel ervaring mee, maar het valt vast te leren. Hij heeft Z dressuur en Z springen gelopen, dus hij kent ook veel oefeningen die nu behulpzaam kunnen zijn.

Zelf was ik eigenlijk best positief over, ik hoef niet perse te rijden en als ik nu die spieren goed kan trainen, dan ben ik er vrij zeker dat hij straks bij het rijden pijnvrij is. Maar als ik jullie verhalen hier zo lees, dan klinkt dat allemaal niet zo positief. Of valt dat toch wel mee? Ik hoop het, want mijn paard is nog zo vrolijk en afgezien van KS goed te pas. Kijk, het liefste blijf ik rijden (je kan heerlijk met hem buitenrijden en eigenlijk van alles doen) maar als dat niet gaat (wanneer weet je dat?), dan doen we dat niet. En als hij echt pijn gaat krijgen bij gewoon lopen dan houdt het ook op. Volgens de da zou hij met goed management (oa: veel lopen, spieren kweken en warm houden) nog jaren mee kunnen gaan. Dat hoop ik dan ook. Ik heb hem al vanaf jaarling en zou hem graag nog wat fijne jaren gunnen.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 03:13

Jet: bedankt voor de extra info. Mijn DA had het over een stukje van beide uitsteeksel weghalen zodat ze elkaar niet raken. De rest blijft even lang alleen worden die draag oppervlakten wat kleiner door net weghalen.
Ik ben nog steeds aan het zoeken naar ervaringen, maar zoals ik er nu in sta denk ik niet dat ik het aan durf. Al zal de mening van de verzekering ook meespelen.

Essy: wat fijn dat het goed gaat bij jou!

Neff: wat vervelend dat bij jouw paard ook KS geconstateerd is.
Zo te lezen vallen de klachten enigszins mee. Als je paard nu aan de lijn vrolijk is, wil werken, ontspannen en z'n rug gebruiken denk ik persoonlijk dat hij niet veel/ geen pijn heeft op dit moment. Zeker weten doe je het natuurlijk nooit. (Dan zou je hem op pijnstillers moeten zetten en kijken of zijn gedrag veel verschilt dan zonder. )
Kan me goed voorstellen dat je schrikt. Nu zijn er natuurlijk ook heel veel paarden net KS die geen of weinig klachten hebben en net als de jouwe er een mooie leeftijd mee bereiken. Ik zou gewoon lekker blijven trainen zoals je nu doet en ik hoop dat je dan straks nog kunt genieten vanaf z'n rug met een buitenritje of misschien wel meer.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 07:24

Pas op die leeftijd gekregen en als primair probleem denk ik dat je inderdaad veel kan doen door goede training. Veel jongere paarden met ks mankeren meer dan ks, helaas.
Veel succes met je paard trainen!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:26

Dyonne, helemaal mee eens. Denk sowieso dat je met KS veroorzaakt door een verkeerde manier van rijden, heel veel kans hebt op verbetering. Is er meer dan dat aan de hand, hebben ze bijv al KS voor er uberhaupt iemand op heeft gezeten, dan vraag ik me inmiddels na veel lezen wel af hoe groot de kans op verbetering is. Maar ook daar zal het weer liggen aan de oorzaak. Al met al een vreselijk iets en jeetje wat een boel verdriet komt hier voorbij zeg! Allemaal mensen die een moeilijke keuze hebben moeten maken :S

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:14

Heb ook wel eens gehoord van aquatherapie, dat dat zou helpen? Weten jullie daar iets van? En zou ik (als ik ga rijden?) misschien beter eerst met een slof (normaal gesproken vind ik het niet een fijne hulpteugel, maar in dit geval zou het kunnen helpen?) kunnen rijden?

De da was ook positief, omdat het duidelijk een gevolg was van het verlies van spieren, dat erg met zn leeftijd te maken heeft. Ik trainde hem de laatste jaren veel minder, dan zijn die spieren er ook niet.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:45

Ik ben het ook met Dyonne eens.

Neff: aqua therapie kan zeker helpen, maar denk dat je met goed basis werk. Lang, laag en over de rug rijden, maar niet uit elkaar vallen, op de voorhand duiken en van het achterbeen af rijden, het meeste bereikt.

Persoonlijk zou ik niet met slof rijden, paard moet willen ontspannen is mij geleerd. Dwingen met een slof zorgt in mijn ogen voor onnodige spanning.
Als je een slof goed gebruikt heb je m niet nodig, dus moet hij toch ook blijven ontspannen uit zichzelf.

Misschien kijk ik er ook anders tegen aan hoor, mijn vorige paard hadden ze bij een trainingsstal geprobeerd even verkoop klaar te maken, want hij was tenslotte Z2. (Voordat ik m kocht). Daar hebben ze er een slof om gehangen met als gevolg dat hij totaal over de rooie ging als hij dacht dat hij ergens toe gedwongen werd. Later bleek dat dat door de pijn van de KS gekomen is.

Maar misschien hebben anderen daar andere ervaringen mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:30

MaritB schreef:
Maar eigenlijk is KS ook artrose?

KS is ook artrose, maar heeft een andere oorzaak dan de artrose bij mijn paard.
Omdat de oorzaak, naast een aangeboren nauwe stand van de wervels, vaak toch ook een verkeerde belasting, slecht hanarchement een rol spelen, kun je met de juiste aanpassingen en een andere manier van rijden wel voorkomen dat KS verder gaat.

Bij mijn paard was de oorzaak mogelijk een trauma (SI gewricht) en dan werkt zo'n scheefheid door in de wervelkolom, waardoor ze op andere plaatsen ook artrosevorming kunnen krijgen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:55

Babootje, bij mijn weten is artrose slijtage in een gewricht, en aangezien bij de doornuitsteeksels geen gewrichten zitten, lijkt K.S. naar mijn idee dus geen artrose. Er komt wel vaak artrose van de facetgewrichtjes bij kijken of problemen met tussenwervelschijven, maar ik zie het denk ik anders dan jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:24

Neff schreef:
Heb ook wel eens gehoord van aquatherapie, dat dat zou helpen? Weten jullie daar iets van? En zou ik (als ik ga rijden?) misschien beter eerst met een slof (normaal gesproken vind ik het niet een fijne hulpteugel, maar in dit geval zou het kunnen helpen?) kunnen rijden?

De da was ook positief, omdat het duidelijk een gevolg was van het verlies van spieren, dat erg met zn leeftijd te maken heeft. Ik trainde hem de laatste jaren veel minder, dan zijn die spieren er ook niet.

Wat balen dat die van jou ook ks heeft. Overigens heb ik geen paard met ks maar vind het interessant om in dit topic aanwezig te zijn en om er over te leren.

Aquatraining kan goed zijn, maar kan ook tegenwerken, het ligt er aan hoe je paard zwemt. Wel is het zo, dat het heel zwaar is voor een paard. Ik zou at gewoon eens bespreken met de aquatrainer.
Ik zou zelf niet met een slof gaan beginnen, want er schemert in jouw vraag door dat je daar misschien niet alles vanaf weet? Dat bedoel ik neit banketstaaf, maar ik wil daarmee zeggen dat je beter goed les kunt nemen zodat je goede begeleiding krijgt :)

edit: oh ja, wat ik me nog wel afvraag, ik zie in jouw profiel het paard waar het om gaat, daarin zie ik dat ie behoorlijk troontredig staat. Heeft de da gekeken of dat verband kan hebben?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:27

Artrose kan slijtage in een gewricht zijn, maar is gewoon het proces van botoplossing en botvorming op een plek waar we ze niet kunnen/willen hebben omdat dat slijtage dan wel een (ontstekings)reactie geeft en we dan pijn gaan voelen.
Bij KS staan de doornuitsteeksels te dicht bij elkaar waardoor ze elkaar kunnen raken. Waardoor je extra botvorming kan krijgen op die plaatsen waar de doornuitsteeksels elkaar raken dan wel geraakt hebben. Je krijgt dan een reactie van botoplossing en opnieuw botvorming / botwoekering. Dus ja artrose.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:27

@Joolien Hij heeft enorme platvoeten, maar hele sterke. Dat heeft er niet mee te maken volgens de da, hij heeft echt super sterke voeten. Hij mist echt nu de spieren in zijn rug. Door zijn leeftijd en dat hij de voorgaande 3 jaren weinig heeft gedaan, waardoor hij last van gewicht op zijn rug heeft. Als hij gelongeerd wordt is er niets aan de hand.
Voor de foto's moest ik zijn hoofd ook rechtop houden, en dan raken de uitsteeksels elkaar en zit er bij een paar geen ruimte die er wel hoort. (de rugwervels waren overigens prima, die zagen er heel goed uit.)
En wat betreft de slofteugel, ik ben er geen fan van (vroeger op de pony wel regelmatig gebruikt bij de les, achteraf zie ik in dat het ook anders had gekund) , maar als het hem helpt om eerder rond te rijden en daarmee zijn rug eerder te ontlasten, dan zou ik het doen.

wat @baboontje zegt, zo heeft de da het mij ook verteld. (en nog veel meer, maar dat ben ik al vergeten....)

Hier een paar foto's 1 van hoe hij er 2 maand geleden uitzag en 1 van paar jaar geleden:
Afbeelding
Nu ziet ie er ook zo uit alleen met meer haar :) Op de rug dus wat arm bespierd.
En toen mijn zus hem reed ivm mijn zwangerschap:
Afbeelding
Toen was het een zeer gespierd paard :) Die spieren willen we weer terug!