[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jellybean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:22

Dott schreef:
AAAAAAAAH Meneer sloopt zijn deken 1 sluiting per keer.. Ga vanmiddag ff langs een schoenmaker, kijken of ik een afspraak kan maken om hem te laten maken...
Ik heb wel echt een sloopgenie

Hier toevallig nog iemand die een Rambo Sweet Itch Hoody maat 191 in de verkoop heeft voor een schappelijke prijs?

Heb er geen te koop, maar wel gezien dat ze bij ej.nl nu in de aanbieding zijn. Iets van 103 euro of zo (oké nog steeds duur maar scheelt al een stuk).

http://www.ej.nl/products/10000028/3310 ... SWEET+ITCH

EDIT: ik sloop standaard van mijn oude dekens de sluitingen af zodat ik ze kan hergebruiken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:34

2005 schreef:
Ik heb een aantal RSIH. De oudere dekens zweet mijn paard amper onder, de nieuwere veel meer. Heb haar nu zonder deken op stal staan. Daar is schaduw. In de brandende zon vind ik nu ook niks. Ik twijfel of ik vannacht de deken op leg, als ze gaan zweten (lees: het liep in straaltjes van haar af) vind ik het eigenlijk niet verantwoord om er een deken op te leggen en gewoon weg te gaan.

Daar zit ik dus ook mee. Ze gaan hier in de nacht op stal, en daar is wel mogelijkheid tot ventilatie via twee tegenoverliggende openingen maar als die evt dicht gaat is er geen doortrek van lucht. En dan gaat het snel uiteraard qua warmte, zeker nu het ineens zo heet is.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:24

maikeltje schreef:
Misschien eens een handeltje beginnen dan. Ik wil het wel gaan verkopen voor 20 euri per fles :D

zou zeggen leef je uit!! maar volges mijn duurt t wel ff eer je een fles vol heb :+

koetje28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:26

gister was mijn koetje wel iets warm onder de rsih maar vanavond was er niks aan de hand en voelde ze gewoon normaal :D
ze heeft het met deken minder warm over t algemeen dan zonder weet iet exact waarom misschien omdat met deken t zwarte van haar niet zoveel warmte trekt (zeg maar zoiets)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:41

kevje06 schreef:
Zo erg stinkt t nou ook weer niet.
Hier hebben de paarden absoluut geen last van de jeuk.

Jeuk moet natuurlijk stank zijn...

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:41

zag ook inderdaad de leuke aanbieding van de RSIH bij epplejeck,alleen }:) mijn maat dus niet,begint pas na 168 ofzo... :(
divoza had ook al een leuke aanbieding,maar....weer niet mijn maat (leuk hoor een welsh B ponymaat)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:14

ze loopt 24/7 in de wei zomers
swinters op stal met brok en kuil.

en verder krijgt ze foenegriek en bronchital.
veearts vorig jaar al gevraag kan niet meer doen dan een coritsoninjecte en dat wil ik niet met haar aanleg voor dikheid. en de spuit brengt wel de kans op hoefbevangen met zicht mee.

ellepel schreef:
lemanthia,in hooi zitten te weinig voedingstoffen,zou dus zeker een goede liksteen gaan kopen en een vitaminebrokje.
met haar ziekte heeft ze dat wel nodig :j
maar dampig en dan hooi eten? dan is dat zeker natgemaakt?

en anders toch een veearts gaan vragemals ze ondanks dat je de deken er op hebt( en die komt e rniet af he) toch erge jeuk heeft dan vraag ik me af of het niet ergens anders van komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:16

koetje28 schreef:
gister was mijn koetje wel iets warm onder de rsih maar vanavond was er niks aan de hand en voelde ze gewoon normaal :D
ze heeft het met deken minder warm over t algemeen dan zonder weet iet exact waarom misschien omdat met deken t zwarte van haar niet zoveel warmte trekt (zeg maar zoiets)

Misschien zit daar wel wat in hoor, mijn paard is ook zwart en is normaliter ook erg warm. Onder de rsih heeft hij tot nu toe ook nog niet gezweet. Ik was de deken wel met regelmaat. Ik heb er nu twee en een vliegendeken, die ik wat heb bewerkt en dat bevalt prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:17

happytime schreef:
zag ook inderdaad de leuke aanbieding van de RSIH bij epplejeck,alleen }:) mijn maat dus niet,begint pas na 168 ofzo... :(
divoza had ook al een leuke aanbieding,maar....weer niet mijn maat (leuk hoor een welsh B ponymaat)

De paardendrogist heeft de Rambo Pony Sweet itch hoody. Daar zijn kleine maatjes, ik heb ze eerder hier al genoemd, paar pagina's terug, incl link.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:18

maikeltje schreef:
o0melis0o schreef:

hmm dat lijkt me inderdaad niks, maar aan de andere kant.. als het zo'n goede resultaten geeft..

Misschien eens een handeltje beginnen dan. Ik wil het wel gaan verkopen voor 20 euri per fles :D

Nou Maik, als jij dan zuid nederland voorziet, doe ik het noorden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:20

o0melis0o schreef:
ben nog in een onderzoekende fase, omdat ik niet weet wat nu het middel is wat ik zou moeten gebruiken..
ik wil het gewoon even een kans geven, en ik zeg ook niet nu dat ik dat dalijk maar blijf geven voor altijd. Ben nog in een onderzoekende fase..
maar zoals hij afgelopen maandag van de wei gehaald geworden is, is ook niet te doen :(..
Vind het momenteel gewoon heel moeilijk en weet niet goed wat ik ermee moet.. Ik wil niet het risico lopen dat mijn paard dalijk voor dood in de wei ligt, vanwege de combi deken/warmte en benauwdheid..
Vandaar dat ik nu ook de kans aangrijp om andere dingen uit te proberen. En als die citroensap helpt, dan kan ik kijken naar eventuele geschiktere producten waar dat misschien in verwerkt zit of wat hetzelfde effect heeft. (als deze er zijn). In het verleden is hij ook jeukerig geweest en heeft de stal waar hij vandaan kwam hem met een smeerseltje behandeld en dat werkte prima, heeft ie nooit een deken nodig gehad. Dat zou natuurlijk fijn zijn als ik hem nu ook zover krijg. Maar ik zou niet weten wat dat voorn spul geweest is helaas :(

Kan je de desbetreffende stal niet even bellen?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 05:17

Mindim schreef:
o0melis0o schreef:
ben nog in een onderzoekende fase, omdat ik niet weet wat nu het middel is wat ik zou moeten gebruiken..
ik wil het gewoon even een kans geven, en ik zeg ook niet nu dat ik dat dalijk maar blijf geven voor altijd. Ben nog in een onderzoekende fase..
maar zoals hij afgelopen maandag van de wei gehaald geworden is, is ook niet te doen :(..
Vind het momenteel gewoon heel moeilijk en weet niet goed wat ik ermee moet.. Ik wil niet het risico lopen dat mijn paard dalijk voor dood in de wei ligt, vanwege de combi deken/warmte en benauwdheid..
Vandaar dat ik nu ook de kans aangrijp om andere dingen uit te proberen. En als die citroensap helpt, dan kan ik kijken naar eventuele geschiktere producten waar dat misschien in verwerkt zit of wat hetzelfde effect heeft. (als deze er zijn). In het verleden is hij ook jeukerig geweest en heeft de stal waar hij vandaan kwam hem met een smeerseltje behandeld en dat werkte prima, heeft ie nooit een deken nodig gehad. Dat zou natuurlijk fijn zijn als ik hem nu ook zover krijg. Maar ik zou niet weten wat dat voorn spul geweest is helaas :(

Kan je de desbetreffende stal niet even bellen?

Heb contact gezocht (mijn bijrijdster heeft daar voorheen ook gereden en heeft geinformeerd voor me) en ze zeggen doodleuk dat hij bij hun nergens last van had..
Dus dit is een doodlopend straatje.. daar zal ik helaas niet verder komen.
Ik heb van een stalgenoot die een eigen winkel heeft waar ik de eczeemmuesli ook van koop, een pakketje besteld wat ze samensteld voor eczeempaarden met olie voor door het voer,
shampoo om mee te wassen en lotion om mee te smeren. Dat ga ik eens een kans geven. Hij had gisteren nog geen jeuk toen ik op stal was, alles was nog rustig. Hij stond om 17.30 binnen,
ben daarna nog rondje gaan lopen buiten met m, en daarna ook nog geen last toen hij weer op stal stond. even vandaag weer aankijken, tot nu toe dus rustig sinds maandagavond.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:44

Gisteren gezien dat mijn paard stond te zweten rond de ogen en rond de ellebogen.
Ze was blij dat de deken even afwas, maar nadien ook blij dat de deken terug op was :')

Derfen werkt hier nog steeds heel goed! Zowel op benen als aan de uier.
Aan het gezicht smeer ik nog steeds Befix. Vanochtend is manlief naar de paarden en smeert dus haar uier niet in (merrie vermoord hem anders...) dus ben benieuwd naar het resultaat vanavond!

Ik smeer derfen nu al een paar weken elke dag aan de uier, dat heeft ze zo te zien wel nodig :j

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:54

Mindim schreef:
koetje28 schreef:

Misschien zit daar wel wat in hoor, mijn paard is ook zwart en is normaliter ook erg warm. Onder de rsih heeft hij tot nu toe ook nog niet gezweet. Ik was de deken wel met regelmaat. Ik heb er nu twee en een vliegendeken, die ik wat heb bewerkt en dat bevalt prima.

dat wassen en goed uitkloppen is volgens mij wel redelijk belangrijk.... :+
ze rolt zeer graag en dan ook nog t liefst in t zwarte zand en dan zitten de dekens zo ' verstopt' heb ik t gevoel :?

ik ben wat dekens toch ietsjes erger (is een hele vervelende tik _-:( ) ik heb nu 3 boett's (1 nieuwe 1 2 seizoenen oudt en 1 4 seizoenen oudt) en 2 rsih (1 nieuwe en 1 van vorig seizoen) :+
ik wil gewoon regelmatig wisselen om ze te kunnen schoonmaken en indien nodig wassen en ook als t regent een droge kunnen pakken en afhankelijk van de temp ook een andere kunnen opleggen :D

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:58

Weet niet of het al gevraagd is maar hebben jullie wel eens een paard laten inslapen om de zomerexceem? Mijn bijrijdhaflinger wordt over een paar uur ingeslapen hierom. Ze ziet er ook wel heel slecht uit. Overal kale plekken, en wondjes die zelfs ontstoken zijn. Haar uier zijn helemaal opgezwollen door de allergie. Ook op haar benen heeft ze allemaal wondjes en het lopen straaltjes bloed over haar benen.

Ze heeft al van veulen af aan exceem en het word met het jaar erger. Ze staat al sinds de sneeuw weg is in de dekens maar het helpt niks. Er is ook dagelijks gesmeerd met derfen.

Nu heb ik het er erg moeilijk mee, omdat ik me af vraag of er niet meer gedaan had kunnen worden? Ik zie haar wel wegkwijnen, dus aan de andere kant denk ik dat het ook wel goed zo is. Dus mijn vraag: Word dit vaker gedaan?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:02

Ik heb wel vaker over een paard gehoord dat zo hard leed aan de zomereczeem dat er een wijselijke beslissing werd genomen om te laten inslapen.

Als je alles al hebt gedaan (deken, derfen, aangepast voer, bloedonderzoek etc) vind ik het niet fijn om het paard te laten afzien :-) Dan vind ik inslapen een goede keuze!

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:05

Zo denk ik er ook over chipieke. En alles is al geprobeerd. Ze heeft constant jeuk, dus het is beter zo

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:22

De 2 Shetten die in een (redelijk beschutte) zandpaddock achter mijn huis staan, zijn nog steeds "schuurloos"!!! Ik kan het haast niet geloven, maar beide ZE-verdachten schuren dus nu nog steeds NIET.
Wel spuit ik om de twee dagen in met Hertshoornolie-spray en/of Veerust (eigenlijk voor koeien...) en eens per 2-3 dagen kneed ik manenkammen en staartaanzetten in met Fenonolf-spray... mooi is dat er hier een overhangende vlierboom en berk voor schaduw zorgen, de Shetten staan daar dus duidelijk ook geregeld onder.
Dat is nogal een eye-opener, voor mij, aangezien ze vroeger op volledig open weiland stonden, zonder enige schuilgelegenheid tegen zwaar (slecht)weer of zon. Blijkbaar hebben ze die schaduw dus toch ECHT wel nodig als het zo warm/zonnig weer is... want ze gaan juist daar ook liggen om te rusten... Bij regen of wind schuilen ze overigens totaal NIET in de altijd openstaande stal, bij wind (hij staat hier nu Oost) gaan ze juist op het meest winderige plekkie staan. Ze zijn eigenlijk helemaal nooit in die stal.
Ze zijn nog niet door hun wintervacht heen, maar zweten niks. Er is ook een waterpoel, dat zou juist mugjes aantrekken, ik zie er ook talloze vlak boven dansen, maar blijkbaar niet de ZE-veroorzakende Culicoide-mugjes.
Achteraf gezien zijn mijn 2 Shetten waarschijnlijk beter af in deze grasloze paddock met schaduw en schuil, ipv in een grote open wei zonder iets. Ja gras, maar dat mogen ze nu juist zowat niet hebben.

Ook kan ik nu exact bepalen wat ze wel... of beter gezegd juist NIET...te eten krijgen... gewoon droog stengelig hooi dus. En af en toe een halve winterpeen.

Ik knijp mijn handen dicht dat ze toch geen ZE-ers zullen blijken... beiden zijn overigens een jaar terug manen gaan schuren na recente verhuizing/weghalen uit hen bekende paardengroep.... dus toch stress/verveling geweest misschien?

Mijn twee grote bonte paarden in de open wei: de Tink x Fries zweet behoorlijk met deze temperaturen, vooral onder zijn manen en achter zijn voorbenen. Hij draagt nu geen deken.
De 3-jarige Fries x Tuiger merrie niet.
Maar goed, die laatste twee zijn ook totaal niet ZE-verdacht.
Qua Shetten-eye-opener zoals boven beschreven, vraag ik mij nu echter wel af of niet ook voor hen een zonne-bescherming gerealiseerd moet worden, gezien het gezweet van Bonte Jaopie.

Ben natuurlijk het meest blij dat de manen van de Shets weer mooi omvallen en zichtbaar groeien. Want ZE is natuurlijk een afschuwelijke marteling voor welk paard of welke pony dan ook!

Maar besluiten een paard/pony te laten inslapen hierom vind ik nou ook weer iets....

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:10

terpentijn, ik had het liever ook anders gezien. Maar zij lijdt er echt onder. Ze is niet meer de pony die ze was toen ik haar leerde kennen. Ze loopt non stop te schuren en bijten. Dus ik denk dat het wel beter zo is. m haar zo te laten leven zou puur egoïsme zijn.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:16

Sterkte Sannx!
Ik ken wel mensen die een paard laten inslapen om minder....

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:17

Ik denk als leven, lijden wordt en er alles is gedaan, het de enige op{ver}lossing is. Veel sterkte....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:18

sannx94 schreef:
Weet niet of het al gevraagd is maar hebben jullie wel eens een paard laten inslapen om de zomerexceem? Mijn bijrijdhaflinger wordt over een paar uur ingeslapen hierom. Ze ziet er ook wel heel slecht uit. Overal kale plekken, en wondjes die zelfs ontstoken zijn. Haar uier zijn helemaal opgezwollen door de allergie. Ook op haar benen heeft ze allemaal wondjes en het lopen straaltjes bloed over haar benen.

Ze heeft al van veulen af aan exceem en het word met het jaar erger. Ze staat al sinds de sneeuw weg is in de dekens maar het helpt niks. Er is ook dagelijks gesmeerd met derfen.

Nu heb ik het er erg moeilijk mee, omdat ik me af vraag of er niet meer gedaan had kunnen worden? Ik zie haar wel wegkwijnen, dus aan de andere kant denk ik dat het ook wel goed zo is. Dus mijn vraag: Word dit vaker gedaan?

volgens mij zocht aerdenhoudt nog een opvang eczeempaard?
die heeft er al eerder een opgevangen die het heel erg had en dat dier is daar enorm opgeknapt,zou dat dan eerst nog proberen

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:18

jellybean schreef:
Dott schreef:
AAAAAAAAH Meneer sloopt zijn deken 1 sluiting per keer.. Ga vanmiddag ff langs een schoenmaker, kijken of ik een afspraak kan maken om hem te laten maken...
Ik heb wel echt een sloopgenie

Hier toevallig nog iemand die een Rambo Sweet Itch Hoody maat 191 in de verkoop heeft voor een schappelijke prijs?

Heb er geen te koop, maar wel gezien dat ze bij ej.nl nu in de aanbieding zijn. Iets van 103 euro of zo (oké nog steeds duur maar scheelt al een stuk).

http://www.ej.nl/products/10000028/3310 ... SWEET+ITCH

EDIT: ik sloop standaard van mijn oude dekens de sluitingen af zodat ik ze kan hergebruiken.

Dank je wel voor de tip :D ga er nu 1 bestellen als reserve :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:24

sannx94 schreef:

In slapen is denk ik de beste oplossing als de eigenaren alles hebben geprobeerd tenminste.
Ik heb een Haflingertje staan uit Limburg die zou worden ingeslapen. Ook alles geprobeerd, alleen verplaatsen naar de kust nog niet. Door een noodoproep op bokt heb ik gereageerd en heb hem zijn laatste kans gegeven door hem hier naar toe te halen.
Tot nu toe gaat het goed met hem, de vorige eigenaren zijn dan ook bereid geweest het te proberen en hebben Stef afgestaan na een maand toen het goed ging.
Ze zijn toevallig afgelopen zondag langs geweest en waren heel blij dat het zo goed ging. Foto's volgen nog!
Ik zou als eigenaar hem die laatste kans toch niet ontnemen, niet geschoten altijd mis denk ik dan.
Maar ik begrijp dat deze Haflinger het in zeer ernstige mate heeft, al was voor Stef ook alle hoop opgegeven door Utrecht dierenarts enz.
Ook al zou het nu mis gaan heb ik toch de voldoening dat hij een heerlijk jaar heeft gehad, zonder jeuk en alleen maar spelen, spelen en nog eens spelen met zijn grote vriend.
Maar... ik ga er van uit dat het goed blijft gaan, al heb ik bij elk kaal plekje wel schrik!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:27

ik had je naam verkeerd getypt,maar wel lief dat je meteen reageerd :j
soms kan verhuizen inderdaad helpen,heb het wel van andere eczeempaarden gehoord.
moet wel zeggen dat ik de haflingers er wel gevoelig voor vind.