Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:14

Kajanus schreef:
Er loopt hierover een discussie op Facebook!

Het gerucht gaat dat er bij een stal in Twente Rhino is uitgebroken en dat ruiters van deze stal gewoon op concours gaan. De gezondheidsdienst voor dieren schijnt er niets aan te doen. Wat vinden jullie er van ? Blijft de overheid hier in gebreke ? Moet de lokale bevolking een goed gesprek hebben met de betrokken personen ?

Bedoel je deze? http://www.facebook.com/questions/185271891582958/

Rumpleteaser

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:15

Maar hoe kom je er nu achter waar het 'echt' is uitgebroken? Je lokale dierenarts bellen?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:15

Ja Marinke die bedoel ik, ik kon hem zo niet vinden.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:16

Rumpleteaser schreef:
Maar hoe kom je er nu achter waar het 'echt' is uitgebroken? Je lokale dierenarts bellen?

Die zeggen volgens mij toch niks. misschien Rendac bellen waar ze allemaal geweest zijn :(:)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:17

ik snap niet waarom mensen met drachtige merries dan niet enten, want tegen die variant is gewoon te enten.

ik heb nog steeds alleen gelezen dat er ik 1 stal de neurologische vorm is geweest met doden, dat is de enige waar je niet tegen kunt enten. dus ja, daar moeten we voorzichtig mee zijn. maar deze is op 1 plek geweest (als op meer plekken zie ik graag de links van de bevestigde berichten).

dus ja ik zeg ook paniekzaaierij!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:17

weetje wat ik nog t ergste van alles vind men blijft gewoon op wedstrijd gaan ongeacht wat dat men vaak de ziekte gewoon meeneemt en daardoor andere paarden zal blijven besmetten...
net als een bokster hierboven ergens die zei dat ze de abortus variant heeft op stal maar wel doodleuk op wedstrijd blijft gaan :x {:)-:(
er is geen echte meldingsplicht voor rhino dus je blijft in onzekerheid over waar t nu allemaal wel niet is.
ook ik weet nog van niks over uitbraken hier maar ik kom voorlopig het terrein niet af waar ik langs andere stallen moet

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:18

owja en nu komen de 'conspiracy theory' verhalen...
de hele sportbond houd het verborgen.. alle da's werken eraan mee.... 1 grote doofpot... komop mensen!!!!
als dat het doel was hadden ze helemaal niks gezegt vanaf het begin.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:20

als je op wedstrijd gaat zijn er altijd infecties die je mee terug kunt nemen. Moet er dan maar nooit wedstrijden meer gereden worden?

Als je zelf een avondje uit gaat kun je ook een griepvirus of nog erger oplopen. Nooit meer uit gaan dan?

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:21

Je kunt het overdrijven natuurlijk.... Maar ik ben zeker wat voorzichtiger. Beter voorkomen dan genezen!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:22

rapido schreef:
als je op wedstrijd gaat zijn er altijd infecties die je mee terug kunt nemen. Moet er dan maar nooit wedstrijden meer gereden worden?

Als je zelf een avondje uit gaat kun je ook een griepvirus of nog erger oplopen. Nooit meer uit gaan dan?

Maar als je rhino op stal hebt, neurologisch of abortus dat maakt niet uit, hoor je gewoon niet op concours te gaan.

Ik rijd ook veel wedstrijden, heb de paarden aan huis, maar ga nog wel op concours. Ik pas alleen wel wat meer op met contact onderling tussen de paarden.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:24

Naar aanleiding van een gerucht in dit topic over een stal bij mij in de buurt heb ik zelf even mijn dierenartsen gebeld.

- De een heeft gehoord van het gerucht, maar is niet als arts ingeschakeld en kan dus niets bevestigen
- De andere weet van niks

DUs ik hoop paniek om niets, maar het zit me toch niet helemaal lekker...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:25

Rhino kan niet eens overgebracht worden als je zomaar ergens langs rijd met je paard. Pas als deze werkelijk in contact komen met een besmet paard.

Ik vind het vanuit de risicogebieden niet echt 'netjes' (zacht uitgedrukt) om op wedstrijd te gaan nu. Maar buiten de gebieden kunnen de wedstrijden gewoon doorgaan en is het risico minimaal (uitgesloten is het nooit).

Overigens vind ik wel dat de deelnemers etc. er wel rekening mee (moeten) houden, zoals het niet laten snuffelen etc. aan vreemde paarden. Ook als ruiter zal ik proberen te voorkomen een vreemd paard aan te raken (kan op deze manier wel via mensen overgebracht worden).

Als stalhouders besluiten de stal dicht te houden, tjah, dit is een keuze, maar het lijkt mij onnodig zolang je niet echt in het risicogebied zit.

Maar inderdaad op het moment is er ook een griepepedemie. Moet ik nu ook thuis blijven van wedstrijd? Dit kan zelfs wel overgebracht worden door in dezelfde ruimte met een 'besmet' persoon te zijn, Rhino niet.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:28

Maar van griep krijg ik geen verlammingsverschijnselen, dus ik vind die vergelijking niet helemaal op gaan.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:28

quarterH schreef:
ik snap niet waarom mensen met drachtige merries dan niet enten, want tegen die variant is gewoon te enten.

ik heb nog steeds alleen gelezen dat er ik 1 stal de neurologische vorm is geweest met doden, dat is de enige waar je niet tegen kunt enten. dus ja, daar moeten we voorzichtig mee zijn. maar deze is op 1 plek geweest (als op meer plekken zie ik graag de links van de bevestigde berichten).

Dat is dus niet waar. Enten geeft geen 100% bescherming tegen abortus variant. Mijn drachtige merrie wordt wel geënt, maar blijft kans houden op de abortus vorm. Ik zit er niet op te wachten dat mijn geënte merrie in contact komt met het virus. Bij de abortus variant zit dat in het vruchtwater en placenta. En nee ik ben geen paniekzaaier, maar hoef ook niet een paar paardjes op stal die komen logeren.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:32

Tja en daar zit t m nu net.
Van een griepje of de verkoudheidsvariant zegt iedereen tja balen, maar hij knapt wel weer op.
Juist omdat de "dodelijke" variant rond gaat is er veel ongerustheid.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:34

quarterH schreef:

In Heumen en in berg en dal (2 stallen dus) en beide bevestigd op de voorpagina

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:36

Ook logisch natuurlijk... dat dit meer paniek oplevert dan een griepje.

Ik vergelijk de vorm van besmetting, ik word liever ook niet met griep besmet. Maar je blijft er niet voor thuis.
De kans dat je paard nu Rhino op loopt is vele malen kleiner en daar blijven enkele wel voor thuis.

Die vergelijking maak ik, de gevolgen van Rhino zijn idd vele malen erger.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:36

rowo schreef:
Maar als je rhino op stal hebt, neurologisch of abortus dat maakt niet uit, hoor je gewoon niet op concours te gaan.

Dat ben ik zeker met je eens!
een mens met een gezond verstand doet dat ook niet.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:39

ik laat mijn paard trouwens NOOIT aan andere paarden 'snuffelen' die ik niet ken, zeker niet op show.
ik raak ook NOOIT onbekende paarden aan op show.
ik laat ook nooit zomaar onbekende mijn paard aanraken op show.

ook als er geen rhino heerst. want er heerst altijd genoeg, en ik ent mijn paarden altijd goed voor alles en zorg dat ze goed onderhouden worden ed. maar ik weet niet wat anderen doen.

ik snap ook echt niet waarom je je paard zou laten 'snuffelen' aan een onbekend paard op een show???? das toch vragen om problemen? rhino of niet.
je moet gewoon verstandig omgaan met die dingen.

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:41

@quarterH: klopt, daar ben ik ook altijd bedacht op. Ze kunnen van alles oplopen.....
Laatst bijgewerkt door MJR84 op 02-03-12 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:42

@ Renee16
helaas zijn er ook mensen waarbij een griepje wel desastreuse gevolgen kan hebben ;)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:42

Ik let daar zelf ook altijd al op aangezien de merrie die ik rijd drachtig is. Maar hoevaak zie je het niet gebeuren, 2 uitstappende combinaties. Ruiters druk in gesprek, paarden maken ondertussen kennis..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:43

rapido schreef:
@ Renee16
helaas zijn er ook mensen waarbij een griepje wel desastreuse gevolgen kan hebben ;)

Ook dat is waar en nog steeds is het geen reden voor mensen om ergens weg te blijven.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:54

quarterH schreef:
ik laat mijn paard trouwens NOOIT aan andere paarden 'snuffelen' die ik niet ken, zeker niet op show.
ik raak ook NOOIT onbekende paarden aan op show.
ik laat ook nooit zomaar onbekende mijn paard aanraken op show.

ook als er geen rhino heerst. want er heerst altijd genoeg, en ik ent mijn paarden altijd goed voor alles en zorg dat ze goed onderhouden worden ed. maar ik weet niet wat anderen doen.

ik snap ook echt niet waarom je je paard zou laten 'snuffelen' aan een onbekend paard op een show???? das toch vragen om problemen? rhino of niet.
je moet gewoon verstandig omgaan met die dingen.

Ben ik het helemaal mee eens.
Ik heb vorig jaar bij mijn wei een afstands draad gezet op 2 meter omdat er bij de pensionstal iets verderop eigenaars zijn die het leuk vinden om hun paard over de draad te laten snuffelen met mijn paarden.
Aan de gevolgen word niet gedacht, want buiten het feit dat er een besmetting of iets kan zijn hoeft er maar 1 met z'n been te maaien en je krijgt de grootste ellende.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:03

Kajanus schreef:
Rumpleteaser schreef:

Die zeggen volgens mij toch niks. misschien Rendac bellen waar ze allemaal geweest zijn :(:)

Zo is hier ook een boel onnodige paniek veroorzaakt..
Dierenarts had een paardje van ouderdom in moeten laten slapen. Lag dus aan de weg..
Overal dus de paniek dat er rhino zou heersen wat helemaal niet waar is dus ook dit is niet betrouwbaar..