Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 21:02

Nou Whizzemans is nietjesloos. En DA was super positief hoe mooi en droog het er uit ziet. Het zag er vandaag ook nog weer mooier en strakker uit dan gisteren. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Hij vond dat gepulk toch niet zo fijn, het waren ook wel heeeeeeel erg veel nietjes.

Daarna lekker aan de slobber gezet. Binnenkort een keer speedibeet geven, ze zijn erg benieuwd hoe dat bevalt.

Yellomofoon

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:22

Super van Whizz!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:40

Super, bloed dat dan niet ook? Ik heb geen idee hoe dat in z'n werk gaat namelijk.

Ik ga vanaf donderdag ook speedibeet voeren (dan is het hier pas verkrijgbaar).
Welke dierenarts heb jij eigenlijk?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 23:47

Diertjec schreef:
Super, bloed dat dan niet ook? Ik heb geen idee hoe dat in z'n werk gaat namelijk.

Ik ga vanaf donderdag ook speedibeet voeren (dan is het hier pas verkrijgbaar).
Welke dierenarts heb jij eigenlijk?

Nee de wond is dicht en de nietjes zitten eigenlijk in droge huid als het ware, dus de nietjes trekken ze er redelijk schoon uit, beetje peuteren wel ;-)

Ik heb Charissa (en Maaike en Leendert Jan hebben geopereerd).
En wie heb jij??

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:09

Ik heb (deze keer) ook Charissa (vorige keer Maaike en Dick) volgens mij had ik haar aan de telefoon toen ze (bijna) richting jou ging haha.

Kijk, nu snap ik hoe dat in elkaar zit. Ik dacht al, is niet heel handig als je ze eruit haalt dat alles dan weer gaat bloeden

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:01

Pfff, om half 10 belt de staleigenares... Casu heeft koliek! Wij super snel daarheen, colosan gegeven, gestapt, 10 minuten laten inwerken, geen verschil, de da gebeld zij was er binnen het half uur.
Ze voelde op en zei dat het vooral gas was, en waarschijnlijk komt het door het veulen, normaal gezien ligt het veulen links of rechts en bij casu ligt het veulen "tussen" de darmen, normaal gezien kiest het nog wel een kant. Ze voelde ook heel duidelijk dat het veulen leefde, ik vroeg dat omdat wij het nooit zagen bewegen, maar dus omdat ze/hij tussen de darmen ligt zien wij nooit veulenbewegingen.

En dan te weten dat ze 1 jaar, 1 maand en 1 week geleden geopereerd is aan koliek. Ik stond op mijn benen te trillen, en dat kwam niet door de kou _-:(

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:12

Hè bah wat naar!! Ik zal voor je duimen! :(:)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 08:02

Wat naar, gaat het nu wel beter met dr? Sterkte!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:14

Jeetje dat is schrikken!!

Weet jij hoe dat zit met een koliek operatie en een drachtige merrie? Heb je dan meer kans op complicaties?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 11:10

Yellomofoon schreef:
Pfff, om half 10 belt de staleigenares... Casu heeft koliek! Wij super snel daarheen, colosan gegeven, gestapt, 10 minuten laten inwerken, geen verschil, de da gebeld zij was er binnen het half uur.
Ze voelde op en zei dat het vooral gas was, en waarschijnlijk komt het door het veulen, normaal gezien ligt het veulen links of rechts en bij casu ligt het veulen "tussen" de darmen, normaal gezien kiest het nog wel een kant. Ze voelde ook heel duidelijk dat het veulen leefde, ik vroeg dat omdat wij het nooit zagen bewegen, maar dus omdat ze/hij tussen de darmen ligt zien wij nooit veulenbewegingen.

En dan te weten dat ze 1 jaar, 1 maand en 1 week geleden geopereerd is aan koliek. Ik stond op mijn benen te trillen, en dat kwam niet door de kou _-:(

Brrrrr Yellomofoon wat een schrik. Gelukkig snel weer opgeknapt begrijp ik. Maar dan ben je inderdaad daarna weer goed van slag. Veulen ligt dus niet helemaal handig begrijp ik? Hopen dat het gewoon weer stabiliseert want tot nu toe heeft ze toch nergens last van gehad? Sterkte en probeer weer te ontspannen meis :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 12:27

Diertjec schreef:
Ik heb (deze keer) ook Charissa (vorige keer Maaike en Dick) volgens mij had ik haar aan de telefoon toen ze (bijna) richting jou ging haha.

Kijk, nu snap ik hoe dat in elkaar zit. Ik dacht al, is niet heel handig als je ze eruit haalt dat alles dan weer gaat bloeden

Charissa heeft de vorige keer ook de revalidatie gedaan van Whizz samen met Hanneke (die nu met zwangerschapverlof is, vorige keer heeft Teun geopereerd). Charissa was deze keer ook bij de operatie geweest.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:29

Dat is echt super fijn. Ik vind Charissa echt een hele fijne dierenarts :)
Gister eind van de middag ging El weer even slecht, en kon haar (via het da spoed nummer) wel gewoon te pakken krijgen. Nam ook de tijd om met me door te spreken wat ik het beste kon doen op zo'n moment :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:35

Vandaag deed ze weer gewoon zoals anders. En ze heeft op zich wel meer last van haar buik dan de meeste andere drachtige merrie's. Rond 3,5 maand zat haar buik haar al te fel in de weg om nog te kunnen dressuren en ze heeft regelmatig eens platte mest en iets meer last van haar maag dan anders. Maar dat is tot nu toe altijd makkelijk op te lossen geweest.

Ik hoop nu inderdaad dat het veulen snel beslist aan welke kant hij/zij wilt gaan liggen, en Casu's darmen een beetje met rust laat :)

We hadden ze eerst colosan gegeven, en na 10 minuten geen beterschap toch de DA gebeld. Was de eerste x dat we colosan hadden gebruikt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 20:28

Colosan moet je 30 minuten afwachten, maar kan me voorstellen dat je het een beetje benauwd kreeg hoor. Vaak werkt het snel maar soms is het echt een kwestie van in de laatste minuten van het half uur ineens opknappen en dan klaar zijn. Dus ik wacht altijd het half uur af, tenzij mijn paard vast gaat liggen e.d. dan is het heftiger en anders dan normaal.

Heeft DA uiteindelijk nog prik moeten geven dan? Of was dat uiteindelijk niet nodig?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:06

Op het doosje van colosan stond dat het direct werkt?
Maar inderdaad, was er niet gerust op, de DA heeft nog buscopan (?) ingespoten, geen pijnstillers omdat dat in combinatie met de dracht toch af te raden was. Maar oke, nu weet ik dat het tot een half uur kan duren voor het werkt.

Een DA stelt me toch meer gerust, ze zei dat de spuit 6 uur werkte, dus om 4 uur van de nacht nog eens gaan kijken en stond ze gewoon te slapen :(:)

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:29

Ik ben hier al een tijdje niet geweest, zit niet zo vaak op bokt maar kreeg een pb'tje of ik wilde laten weten hoe het met de mijne ging. Weer niet aan gedacht om te reageren maar nu eindelijk het antwoord!

Het gaat nu wel goed met hem eigenlijk. Nu al een week of 3 geen koliek gehad. Hij staat nu op compact gras, structuurmix en Sanequi Colon. Gaat prima, nu ook weer aan 't rijden. Hij is heel fris dus dan voelt hij zich goed! Ik weet niet goed wat ik ga doen als het weer erg terugkomt.. maar daar moet ik nog wel overna denken. Maar zoals het nu gaat vind ik het prima, hij heeft zo af en toe eens gas. Maar we geven hem zo min mogelijk suikers.

Colosan geef ik meestal als ik het niet vertrouw en hij een beetje gas heeft. Dan werkt het altijd goed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 19:49

Yellomofoon schreef:
Op het doosje van colosan stond dat het direct werkt?
Maar inderdaad, was er niet gerust op, de DA heeft nog buscopan (?) ingespoten, geen pijnstillers omdat dat in combinatie met de dracht toch af te raden was. Maar oke, nu weet ik dat het tot een half uur kan duren voor het werkt.

Een DA stelt me toch meer gerust, ze zei dat de spuit 6 uur werkte, dus om 4 uur van de nacht nog eens gaan kijken en stond ze gewoon te slapen :(:)

Colosan heeft een half uur inwerkingstijd en als de eerste dosis niet voldoende is kan je na een half uur nog een dosis geven, maar dan moet je op zich al wel wat verbetering hebben gezien. Maar nog net niet voldoende zeg maar. Voor erg grote paarden zoals whizz neem ik meestal wel een 20 ml ipv 15 ml zoals geadviseerd voor een paard. Vaak heb ik daar al genoeg aan.
Als ze het half uur echt nodig hebben dan gaan ze vaak tussendoor al wel staan suffen of rustig liggen, dus dan is het al wel aan de gang, zijn ze weer "bij" dan lusten ze meestal weer een klein handje hooi of iets anders - dat is dan een goede test.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 19:51

x_tico wat fijn dat het goed gaat met je paard en dat je ook weer aan het rijden bent. Klinkt goed!
Whizz zijn buik zag er vandaag zo mooi uit, helemaal blij mee en hij is ook gewoon goed alert. Vanavond misschien even een kleine portie speediebeet proberen, gisteren was ik het al van plan maar toen deed ie de hele avond over zijn slobber - die was naar zijn smaak te nat geloof ik ;-)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:08

Morgen doe ik overdag het bodypack van whizz uit, hij is hem geloof ik meer dan zat, dat zal wel een goed teken zijn. Het steunt natuurlijk maar het snoert ook in waarschijnlijk dus vandaag was hij er een beetje narrig op. Vanavond mueslie gegeven ipv slobber, zodat ie wat later op de avond de portie slobber mag. Zo bouwen we weer een stukje verder op. Iedereen die overdag met hem loopt zegt al dat ie makkelijker de box uit loopt en goed doorloopt tijdens het wandelen. Hij doet dus goed zijn best!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:39

Ik heb de laatste keren ook Charissa gehad als arts. Hele fijne meid. Zij heeft de euthanasie van mijn paard gedaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ze dat gewoon super gedaan heeft. Ze was er voor ons en voor mijn paard. Daardoor is alles super gelopen, ondanks al het verdriet maar ze heeft super gehandeld.
Ben altijd erg tevreden over haar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 15:36

Charissa is inderdaad een fijne arts!

Vannacht heeft Whizz voor het eerst zonder bodypack geslapen. Afgelopen week heb ik hem toch omgehouden ook omdat het zulk raar en onstuimig weer zou zijn en dan vond ik het wel fijn als ie bij een eventuele schrikactie buiten in ieder geval zijn buik ondersteund en beschermd zou zijn. Dus zaterdag en zondag overdag heeft ie voor het eerst zonder gestaan. De laatste paar keren dat ik het ding om deed was ie behoorlijk narrig als de banden strak getrokken moesten worden, hij beet zelfs een paar keer naar me. Was het ding meer dan zat. Maandagochtend bewoog hij wat raar in zijn stal. Bij het verwijderen van zijn deken begreep ik waarom, de bodypack was nog al naar achteren geschoven en voorkant zat dus ruim tussen voorbenen ipv op de borst. Dat leek me een teken, dus vanaf vannacht heeft hij hem niet meer om gehad. Buik was vanmorgen wel wat dikker bij de plek, maar niet te gek.
Verder heeft ie nog steeds trek en is duidelijk me aan het bespelen om meer eten los te krijgen. Vanaf het weekend had hij al een portie mueslie erbij gekregen ipv slobber en de slobber dan later op de avond. Beiden eerst maar 3/4 schep maar gisteren ook beiden naar 1 hele schep opgehoogd omdat ie duidelijk nog trek heeft.
Hij loopt goed, steeds vlotter en beter eigenlijk, het valt anderen ook op die met hem wandelen. Verder is zijn temperatuur nog steeds prima en hij mest ook nog steeds heel goed.

Morgen is het 2 jaar geleden dat hij de vorige operatie onderging.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:24

Super van Whizz! Blijven doorgaan zo :)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:41

Gelukkig gaat het goed met Whizz.
Krijg je tegenwoordig die bodypack mee?
Ik weet toen ik mijn 2 jarige daar had staan dat ze toen die bodypack op proef hadden.alweer 6 jaar geleden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 17:01

_Luziream schreef:
Gelukkig gaat het goed met Whizz.
Krijg je tegenwoordig die bodypack mee?
Ik weet toen ik mijn 2 jarige daar had staan dat ze toen die bodypack op proef hadden.alweer 6 jaar geleden.

Ja die kreeg ik de vorige keer ook al mee en nu dus weer. Een super ding hoor!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:54

Even gauw bijgelezen...
Fargo,super Whizz *\o/* en sorry dat je zo weinig aan me had alhoewel ik het beloofd had...maar je weet de reden ;)
Voordeel zorgen Desert is wel dat ik niet zo op Wynn gefocust ben :D Maar dat was ik ook niet zo,hij doet het prima,maar ik blijf alert.....

en voor iedereen die het kan gebruiken :(:)