EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:11

Queelens schreef:
Volgens mij is Wouter ook de enige die behandeld op de kliniek. Onze afspraak is van het weekend bevestigd voor aanstaande vrijdag. Wel fijn net voor het weekend want dan lekker vrij van werk om voor hem te kunnen zorgen.

Wat was jullie ervaring bij het trekken van alle snijtanden qua hooi eten. Hoe snel pakte ze dat weer op? Ik ga in ieder geval vandaag grasbrokken kopen die ik kan weken voor de eerste dag of dagen.

Hier at hij ook meteen hooi. Ik wilde hem ophalen van de kliniek en hij stond rustig zijn hooi te eten. Ik had een zielig hoopje pony verwacht, maar hij gedroeg zich eigenlijk net als anders.
En zoals al aangegeven wordt, een emmer voor het drinken/spoelen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:14

Vanochtend bij de Krommerijnstreek foto’s gemaakt. Hoewel ik officieel morgen pas de ‘diagnose’ en behandelplan hoor (dan is Jan Kroes aanwezig, vandaag enkel geholpen door niet-dierenartsen), kunnen we al wel concluderen dat er flink wat uit moet… ik moet zeggen dat ik schrok van de foto’s. Had het vanaf de buitenkant en qua symptomen niet zo erg verwacht. Ze mochten daar verder niks zeggen over de foto’s, maar dat hij moest blijven voor de ingreep was wel duidelijk, we hoefden niet op telefonisch contact met Jan te wachten. :=

Mijn eigen tandarts wel even op de app gesproken en die is bang dat alles eruit zal moeten. Ze was heel blij dat ik gegaan was…

Afbeelding

Afbeelding

En onze patiënt in kwestie, die super lief op de trailer was in de file, terwijl hij dat normaal erg lastig vindt :+:

Afbeelding

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:08

Afbeelding

Het resultaat… 7 tanden armer.
Eigenlijk mocht hij vandaag pas mee naar huis, maar hij brak zodanig de tent af in Schalkwijk dat de DA mij gisterenmiddag belde of ik hem kon komen halen. En hij had niet overdreven, meneer Loki was duidelijk in zijn verzoek en ik hoorde hem al toen ik het terrein op reed. :D
Onderweg naar huis super braaf en thuis gelijk op het hooi gedoken. Drinken vond hij nog erg lastig, maar na wat hulp ging dat ook beter. Nu duimen op een goed herstel.

Slmt9

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:12

Oh wat fijn dat dit eruit is. Beterschap!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:00

Bij onze pony moet nu alles eruit.

Afbeelding

Dit is zijn onderkaak, vanmorgen op de foto gezet. Alle snijtanden boven zijn er nu uit, laatste 2 zijn er vanmorgen uit gegaan. Dat viel nog niet mee maar het is goed gegaan. Kan gelukkig ook op stal. Branco staat niet graag zonder bekende paarden op een onbekende stal dus heel fijn dat het bij hem thuis kan.

Het is behoorlijk ver gevorderd maar we doen alles stapsgewijs hij heeft helaas pech want met zijn kiezen was ook van alles mis. Dat is nu rustig dus we kunnen nu de tanden verder oppakken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:25

Ik laat maandag een van mijn paarden op de foto zetten. Ik vrees dat hij het ook heeft…. Dat zou wel heel sneu zijn want hij is hengst samen met zijn hengstenvriend, dus zijn tanden gebruikt hij ook als communicatiemiddel en heel veel spel.

Welke dierenarts heb jij SusanH? Als het tot trekken komt zou ik het ook het liefste thuis doen. Reizen is hij helemaal niet gewend en hij is panisch voor dierenartsen. Thuis in zijn eigen omgeving zou voor hem prettiger zijn. En dan kan ik hem ook al voortijdig een verdovende pasta geven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:44

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 18:45

Oh dat zijn ook mijn dierenartsen dus dat komt alvast mooi uit! (Ik had het met hun nog niet over een mogelijk vervolg gehad) Dank voor het delen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:53

SusanH jeetje wat een knoeperts zitten er zeg!! Ik ben heel benieuwd hoe die eruit zien als ze eruit zijn…

Loki lijkt goed te herstellen, vanochtend was hij wel wat pijnlijk (knarsen) dus ik had al met mijn eigen DA gesproken over evt metacam, maar vanavond was hij weer helemaal relaxed en niet pijnlijk, dus dan toch maar weer even aankijken. Zit veel hooi/gras in de wonden dus kan niet zo goed zien hoe die eruit zien, maar het tandvlees ziet er rustig uit en z’n mond stinkt niet (echt).

Moesten jullie ook preventief 3 dagen antibiotica (Sulfatrim) geven na de behandeling?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 22:34

Nee, geen antibiotica. Wel een week lang novacam.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 02:47

Hier is vandaag/gisteren uiteindelijk een snijtand getrokken. Omdat zijn kiezen door de leeftijd ook al flink achteruit gaan en zijn tandvlees verder rustig is (als in de zin van: geen fistels, niet rood of ontstoken) is besloten de rest te laten zitten. Er moest helaas ook een achterste kies getrokken worden (en diastemas behandeld, maar dat wisten we). Hij zou als we alle snijtanden zouden trekken te weinig zijn voer vast kunnen houden en kunnen transporteren naar de slokdarm. Hij heeft dus alleen een pijnlijke snijtand getrokken en de rest laten zitten. Hij begon alweer snel na de behandeling te eten en nu ieder halfjaar controle. Niet alleen voor de eotrh maar ook voor de andere kiezen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 08:53

Nee geen sulfitram. Wij hebben novacam, dat geven we 4 dagen. De andere helft van het flesje is voor na de volgende ingreep. Maar tegen een ontsteking hebben we niks, in de mond geneest alles doorgaans snel en met weinig problemen als alles er heel uit is gekomen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:05

Novocam is ook een ontstekingsremmer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:49

Kijk weer wat geleerd. Ik dacht dat het alleen tegen de pijn was.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:22

:D ik vond het inderdaad snel genezen. Alleen wel een week of twee stinkende lucht uit de mond.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:41

Ja dat was de vorige keer ook, toen de eerste helft van zijn snijtanden in de bovenkaak eruit gingen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:05

Bij Branco zijn vandaag de laatste snijtanden getrokken, uit de onderkaak. Fijn dat het gewoon op stal kon. Ik hoop op een spoedig herstel. Hij wilde meteen nadat hij was bijgekomen eten dus ik denk dat hij zich wel goed voelt. Niet normaal hoe groot de gaten in zijn kaak zijn, nu alles eruit is. Ik ben opgelucht dat het achter de rug is.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:09

Die gaten, daar schrok ik destijds ook erg van. Het moet gezegd, het was sneller genezen dan ik zelf had ingeschat én Max kon meteen beter eten als ervoor.
Ik spoelde dagelijks zijn mond, meer voor mezelf dan voor hem denk ik.
Ik duim voor een even snelle genezing bij jullie!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:49

Afgelopen woensdag is duidelijk geworden dat mijn paard ook EORTH heeft.

Jaarlijks komt de tandarts en vorige keer had hij een losse tand. Die is er vervolgens uitgehaald. Sinds een kleine 2-3 maanden weten we dat hij Cushing heeft en de tandarts stond alweer in de planning. Bij dit bezoek bleek dat hij 1 aangedane tand had en 2 losse. Na telefonisch overleg waarbij ik over de Cushing vertelde hebben we besloten eerst foto’s te laten maken en dan verder te kijken. Hij durfde niet te starten zonder te weten wat er met de wortels aan de hand zou zijn. Vooral omdat er toch verband bestaat tussen Cushing en EORTH.Tussen moment van foto’s en tandarts zat ongeveer 1,5 week in waarbij we elke dag z’n gebit controleerden. Bij dag van foto’s waren er ineens 2 gebroken en de foto’s waren duidelijk. Inderdaad EORTH en de variant waarbij de wortels oplossen. De gebroken tanden waren niet eens de lossere tanden :(

Afbeelding

Afbeelding

De 2 gebroken tanden zijn weggehaald en op korte termijn een afspraak om de rest te laten trekken.
Hij heeft zo’n pech op dit moment met van alles, we gaan van pees blessure naar nieuwe pees blessure, naar Cushing en nu EORTH erbij. Ik hoop zo dat dit hen verlichting gaat geven en hij weer vrolijk kan rondlopen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 21:02

Bah wat een pech Arethe :knuffel:

Het herstel na de operatie viel mij heel erg mee en ze hebben als het goed is er na minder pijn.

Krijgt je paard nu ook medicatie voor de PPID? Daar knappen ze vaak ook wel erg van op.

Er is trouwens ook een verband tussen PPID en peesblessures. Wellicht dat dit met de medicatie ook wat beter gaat.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 07:40

Kidde schreef:
Bah wat een pech Arethe :knuffel:

Het herstel na de operatie viel mij heel erg mee en ze hebben als het goed is er na minder pijn.

Krijgt je paard nu ook medicatie voor de PPID? Daar knappen ze vaak ook wel erg van op.

Er is trouwens ook een verband tussen PPID en peesblessures. Wellicht dat dit met de medicatie ook wat beter gaat.

Dank je wel! Ja door verschillende vage klachten die telkens terug kwamen (oa de pees blessure) zijn we gaan testen. Hij heeft nu medicatie en dat lijkt te helpen. We merken subtiele gedragsveranderingen op die we voorheen aan ouderdom weten. Spoelen van de plekken is alleen een ramp op dit moment. Er zit veel voer en hooi in, dus dat zal er wel uit moeten. Ga vandaag even met de dierenarts overleggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:27

Mijn DA zei maak er geen strijd van. Lukt het niet is het jammer duurt het herstel wel langer. Maar het kan geen kwaad.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:39

Arethe schreef:
Afgelopen woensdag is duidelijk geworden dat mijn paard ook EORTH heeft.

Jaarlijks komt de tandarts en vorige keer had hij een losse tand. Die is er vervolgens uitgehaald. Sinds een kleine 2-3 maanden weten we dat hij Cushing heeft en de tandarts stond alweer in de planning. Bij dit bezoek bleek dat hij 1 aangedane tand had en 2 losse. Na telefonisch overleg waarbij ik over de Cushing vertelde hebben we besloten eerst foto’s te laten maken en dan verder te kijken. Hij durfde niet te starten zonder te weten wat er met de wortels aan de hand zou zijn. Vooral omdat er toch verband bestaat tussen Cushing en EORTH.Tussen moment van foto’s en tandarts zat ongeveer 1,5 week in waarbij we elke dag z’n gebit controleerden. Bij dag van foto’s waren er ineens 2 gebroken en de foto’s waren duidelijk. Inderdaad EORTH en de variant waarbij de wortels oplossen. De gebroken tanden waren niet eens de lossere tanden :(

[ [url=m/wxU5Bc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LZzOJK.jpg]Afbeelding[/url] ]

De 2 gebroken tanden zijn weggehaald en op korte termijn een afspraak om de rest te laten trekken.
Hij heeft zo’n pech op dit moment met van alles, we gaan van pees blessure naar nieuwe pees blessure, naar Cushing en nu EORTH erbij. Ik hoop zo dat dit hen verlichting gaat geven en hij weer vrolijk kan rondlopen.

Meid, wat veel te gelijk. Wat een zorgen!
Is het spoelen geadviseerd voor de getrokken of gebroken tanden?
In geval van het eerste hoefden wij niet te spoelen. Er is hier een poel en groot ibc vat waar uit gedronken wordt.
Wat Susan ook zegt, maak er geen strijd van!

Heel veel sterkte voor jou en je paard!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:43

Spoelen moeten we nu alleen doen bij de gebroken tanden waarvan de fragmenten verwijderd zijn. De andere staan nog op de planning. Ik las hier inderdaad dat het niet noodzakelijk is maar omdat er allemaal fragmenten zaten wil ik toch even overleggen met mijn DA.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:43

SusanH schreef:
Mijn DA zei maak er geen strijd van. Lukt het niet is het jammer duurt het herstel wel langer. Maar het kan geen kwaad.

Dit zei mijn DA ook, maar altijd goed idd even met je eigen dierenarts te overleggen. Succes!