Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elpharo

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:52

Ik zou ook bellen, weet je, al is het alleen maar om even wat van je te laten horen. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat ze dat wel begrijpen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:30

offtopic @ geerke: 't is niet omdat je permanent ruwvoer aanbied dat een paard geen maagzweer kan ontwikkelen, ik heb het bewijs op stal staan

TS ik moet je bewonderen dat je nog steeds de moed kan opbrengen om verder te zoeken en dingen uit te sluiten.

het verhaal van rhino en zelfs lyme lijkt me ook nog een mogelijkheid. Bij lyme maken ze dacht ik alleen koorts in een acute fase.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 12:43

Helaas een beetje pech,zojuist visdonk gebeld en helaas is het vandaag de vrije dag van Maarten.
De assistente heeft een notitie gemaakt en als het goed is word ik maandag opgebeld.

Bedankt weer voor de bemoedigende woorden en het meedenken.
Over het stug volhouden...ik moet wel...niets doen en afwachten gaat hem ook niet worden want ik ben bang eer dat de winter invalt er een gratenpakhuis staat of een paard wat helemaal niet meer uit de voeten kan.
En je ziet ze elke dag,elke dag word je geconfronteerd dat er iets niet lekker zit bij haar,dat ze zich niet prettig voelt,misschien wel pijn heeft..ik kan daar niet bij rusten..
Het gevoel zit te diep,het gevoel dat er gewoon echt iets mis is met haar.Ondanks dat het voor mijn dierenarts zo eventueel acceptabel is met zijn diagnose van ataxie en pijnbestrijding indien ik denk dat dit nodig is.
Hij kijkt niet naar het geheel,het bijten is een symptoom en het lijkt me sterk dat dit weg komt van de ataxie.
Ik kan me daar simpelweg niet bij neerleggen.Het is voor me gevoel doorzoeken of opgeven en haar laten gaan.
Echter afwachten en toekijken langs de zijlijn hoe het verder gaat verlopen is wat er ondertussen gebeurd en wat ik juist niet wil.Misschien word het nu alleen maar slechter terwijl als we eerder een oorzaak wisten we haar konden helpen,beter maken wellicht niet meer maar wel gelukkiger.
Ik hoop dat Maarten enige theorien heeft en dat er op korte termijn een afspraak volgt en we wat wijzer gaan worden.Ik houd jullie op de hoogte!

Er is een topic op bokt van een paard genoemd cortona,een kruising appaloosa net zo wit en gracieus als Kyana ooit was,hopelijk mogen we tot dat punt nog eens geraken.Ze was zo prachtig,echt mijn droom...Van binnen is ze nog heel mooi,echter van buiten is ze zo vreselijk oud geworden en ze is eigenlijk nog zo jong.Ze verdient het om nog minstens 10 jaar pijnvrij mee door de bossen te wandelen of in elk geval te genieten van lekkers en haar weidemaatjes.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:03

Mooi geschreven, krijg er tranen van in mijn ogen terwijl ik kyana niet eens echt ken...
Hoop dat ze iets bereiken op de visdonk, goed dat je gebeld hebt want het is druk op een praktijk en wellicht is je aanmelding ergens tussen geraakt en denken ze er niet meer aan, het lijkt mij voor een grote praktijk als de visdonk een zeer intressante casus waar ze zelf evt nog iets van kunnen leren. Sommige dierenartsen staan te springen om dit soort gevallen op te lossen, alleen al voor de ervaring.
Je zal maandag wel gebeld worden, ben benieuwd.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:50

timokyana schreef:
Geen idee,al krijg ik altijd zo'n 'rotzooi'idee bij prednison.
Natuurlijk als het echt Moet is het anders.

Als je prednisolon gaat geven weet je dat je paard gaat opknappen, maar je weet nog steeds niet wat er wel aan de hand is, en te lang prednisolon geeft heel vervelende bijverschijnselen waaronder een maagzweer mogelijk is, de nietren krijgen het zeer zwaar te verduren net als de darmen.
En je kan niet zomaar stoppen je moet het weer afbouwen.
En hoe lang zou je het moeten gebruiken voor je kan gaan afbouwen.

Ik begrijp dat je je paard weer vrolijk wil zien maar prednisolon is echt een laatste paardenmiddel en dan kan je je afvragen als je het gaat geven wie doe ik hier een plezier mee?

Ik heb een tijd niet meer gelezen maar hoopte dat je ondertussen meer zou weten.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:20

arm beestje...zakt langzaam af naar...waarom toen niet gelijk de plekken hals &rug laten onderzoeken naar attaxie en of artrose ?
Wie is er nu om medelijden mee te hebben en wie vecht voor wie of wat ?
Ik heb alles gevolgd, met stomme verbazing ...en medelijdend gevoel.
Ik geloof nog steeds dat de manier van werken/omgaan met, de voeding en huisvesting, maar ook het spiegelen er wel degelijk mee te maken heeft...wou dat ik een poosje bij mij kon zetten...even revalideren en tot zichzelf te komen....even een frisse wind door de manen en de levenslust terug krijgen...maar vooral de bovenlijn laten checken, waardoor degenereren de spieren bij de hals en de lendenen ?
Waarom staat ze op de bilspieren en trekt ze haar broekspieren aan ?
Wat is beschadigt en wat kan nog...
Lees maar even terug wat ik destijds geschreven heb (attactie en/of artrose) , want het beeld vordert gestaag zo en spieren die a.h.w verstenen kunnen nooit meer in hun lengte regenereren, verliezen hun contractie met als gevolg verstijven van...!
Werd het al eens uitgesproken door een dierenarts ? Waarom deed je hier niets mee ?
Of besef je het wel maar ... ?
Vooral haar rug is opvallend verslechterd...met vermageren als eenlogisch gevolg.
Sterkte en respect voor jouw openheid naar ons toe ,het is heel moeilijk om 1 diagnose te zoeken als er heel veel dingen mekaar negatief beinvloeden ...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 17:14

Dag broadway,
Dat is een tijd geleden.

Ik zal proberen antwoord te geven op je vragen.
Hals en rug zijn niet onderzocht omdat hier volgens mijn dierenarts,mocht daar het probleem in zitten weinig meer te doen is dan pijnbestrijding of eventueel inspuitingen.overigens sloot de MMEPtest ataxie uit,wat dus niet helemaal betrouwbaar is geweest achteraf.

Als jij in volle overtuiging bent dat jij haar beter zou kunnen maken,nodig ik je bij deze oprecht uit.
Ik zou best bereid zijn haar los te laten indien dit in haar belang zou zijn.Echter dan met alle hoop dat er in eerlijkheid en ter goeder trouw gehandeld word en dat is moeilijk te bepalen denk ik.

De woorden waarvan jij mij vraagt of deze uit zijn gesproken ,nee.Geen enkele dierenarts heeft ooit haar spieren of bovenlijn of wat dan ook uit jouw verhaal genoemd.

Ik ga nu eerst visdonk bellen,ze hebben nog niet terug gebeld namelijk.
Laatst bijgewerkt door timokyana op 13-08-12 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:23

Broadway,wat zou dan jou verklaring zijn voor haar opgeblazen buik?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 18:12

Zojuist terug gebeld door Maarten.Vriendelijke meneer. :j
Indien Kyana niet letterlijk doodziek is komt zij in aanmerking voor reductie op de maagscopie. (ik geloof 50 euro korting)
Ze moet dan vanaf s avonds 9 uur vasten en mag 3 uur voorafgaand aan het onderzoek ook niet meer drinken.
Onderzoek gebeurd in de ochtend en duurt ongeveer 15 min,ze zal een lichte sedatie krijgen.
Indien het laden een probleem zou zijn kan ze voor 135 euro een nachtje/dag blijven staan.Om eventueel laadstress te vermijden.
Hij sprak alleen over de maagscopie,even verder doorgevraagd indien er niets uit de maagscopie kwam of er de mogelijkheid was haar dezelfde dag verder te onderzoeken.Hij was benieuwd naar beeldmateriaal en toen ging er een belletje rinkelen.Hij had mijn 2e mail dus niet ontvangen.Ik heb deze nogmaals doorgestuurd en hij gaat deze eerst bekijken waarna hij weer contact opneemt en we volgens zijn zeggen verder 'filosoferen'.
Ik ben enorm benieuwd.
Schijnbaar zit er op dinsdag ook een arts die manueel/acupunctuur toepast,dus houd dat ook even mee in gedachten.
Even afwachten dus nog...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:15

Fijn dat je terecht kan!

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:03

Poeh, dat is wel fijn zeg. Nu maar hopen dat hij morgen terug belt en dat je gauw terecht kunt en dat het trailerladen dan goed gaat. En hopelijk als er niks uit zijn onderzoek mocht komen dat ze daar dan allerlei onderzoeken kunnen doen zodat je eindelijk er achter komt wat er nou werkelijk allemaal aan de hand is.
Ik ga voor je duimen!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:42

Uitval van het 1, dan denk ik als 1e aan atactie...bovenlijn stagneerd ,verkort en zakt a.h.w in m.a.g een buik die uitgedrukt wordt...een paard die stijver en nukkiger wordt...maar ook niet meer stabiel is,duidelijk veranderd ,zowel lichamelijk als geestelijk !
Spieren worden niet geactiveerd, nemen minder op,werken minder in op de huishouding wb opname voedingsstoffen en zuurstof, met alle gevolgen van dien...
Alles raakt van slag ,de vochthuishouding, mesten,hormonen,huid maar ook psychische schommelingen...blij,boos,actief,sloom maar ook warm,koud enz.
Ze is zich er zelf wel degelijk van bewust maar is zo braaf dat ze aan zelfbeschadiging doet i.p.v van zich af te bijten...
Ik heb niet gezegd dat ik haar beter zou kunnen maken maar denk dan eerst aan verbeteren en uitzoeken wat nog kan, want attactie en recreatief is in veel gevallen wel mogelijk maar dus afhankelijk van...!
Rust roest en mocht het echt niet meer mogelijk zijn dan zou ik haar laten gaan...daarom vind ik het heel belangrijk om attactie en of artrose uit te sluiten of juist te constateren ,zodat je weet wat wel of niet kan/mag wat de spieren activeren betreft !

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:44

Ataxie is ze wel degelijk op getest hè? Al een hele poos geleden. Destijds was dat negatief.
Ik begreep dat de test niet altijd betrouwbaar is TS?

Top dat je reactie gehad hebt en dat ze haar willen onderzoeken.
Hoop zo voor jullie dat ze wat kunnen betekenen voor haar!

Je doet het goed TS!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:12

@timokyana, Ik heb een hele poos geleden al een klein berichtje achtergelaten als stille meelezer.
Nog eentje dan, een hele korte ;-) :
Hou vol, komt goed en denk aan jezelf.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 11:35

MMEP-test, waarbij men de snelheid van de geleiding in het ruggenmerg gaat testen.

Men gaat de hersenen magnetisch stimuleren en vervolgens een prikkel in de spieren van zowel de voorbenen als de achterbenen opvangen. Dit is een pijnloze ingreep en kan dus uitgevoerd worden op het rechtstaande paard. Er zijn standaardtijden bepaald voor gezonde paarden en indien het ruggenmerg aangetast is, gaat de tijd tussen het stimuleren van de hersenen en het ontvangen van de prikkel verlengen en weet men zeker dat de symptomen die men ziet, veroorzaakt worden door een beschadiging in het ruggenmerg.

Bovenstaande word dus gebruikt om ataxie vast te stellen,deze hebben we bij Kyana laten uitvoeren.Wat er echter niet bij vermeld werd is dat deze test dus geen 100 % uitsluitsel bied waar wij wel vanuit zijn gegaan toen.

Alle 4 de benen zijn op de rontgen gezet,voorbenen ook een echo gemaakt.
Bloedonderzoeken naar organen/ontstekingen/tekorten/chronische aandoeningen etc zijn gedaan.
Geslachtsorganen zijn inwendig onderzocht dmv echografie.
En nog meer...

Broadway om terug te komen op jouw post is het enige dat nog verzuimt is verder onderzoek naar de rug/hals.
Echter is dit gewoon een stuk lastiger uitvoerbaar en sommige delen van de rug onmogelijk om op de rontgen te kunnen zien.

In visdonk zullen ze meer mogelijkheden hebben voor verder onderzoek,ik ben benieuwd waar hun mee komen.

Hoe zou jij Kyana willen verbeteren?Je klinkt overtuigd in de vorm dat je dit kunt.Hoe kun je haar verbeteren als ook jij niet weet wat er aan de hand is,als ook jij niet weet in welke mate ze belast mag worden met eventueel spieropbouwende oefeningen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:46

begin eens te testen op IR en cushing....en dan de rest.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:53

cushing is ze op getest,IR nog niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:06

in welke periode is ze gestest op cushing?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:39

swartbeessie schreef:
@timokyana, Ik heb een hele poos geleden al een klein berichtje achtergelaten als stille meelezer.
Nog eentje dan, een hele korte ;-) :
Hou vol, komt goed en denk aan jezelf.

ook ik ben een stille meelezer en sluit me hier volledig bij aan. sterkte.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 17:47

Geerke volgens mij was dat dit jaar nog,voorjaar denk ik.Om zekerheid te hebben zou ik rekeningen terug moeten kijken of terug moeten lezen in het topic.

Kinel en swartbeessie ; Bedankt!

Verder geen nieuw nieuws vanaf hier,poetsen nog steeds onmogelijk behalve haar hoofd,manen,gedeelte billen en benen.ze reageert heviger op een borstel met haar dan een zachte rosborstel.Echter eenmaal met de harde is ook aanraken met de hand een No Go.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:07

Ik zou Kyana als een groen paard bekijken,dus puur Kyana als een individu zonder kennis van haar verleden !
Constant observeren en controleren...gedrag stal,paddock en wei...spierspanning/slapheid...opname voeding/gebit,mest/urine...reacties bundelen en uitnodigend spiegelen !
Stilstaand haar lichaam aan het werk zetten tot ze de spieren die vastzitten laat zweten en de slappe spieren activeren,dus zonder de gewrichten te belasten !
Ik zou zelf haar hoeven willen zien, vind het niet glorieus ,zijn nog niks aangegroeid, denk dat dat de grootste boosdoener is wb het gevoelig lopen !
Alléén even voelen hoe ze aanvoelt zal al zoveel zeggend zijn...het kan zelfs alleszeggend zijn (ik heb veel door meerdere da afgeschreven paarden gedaan en geholpen )
Krijgt ze géén signaal of wil ze géén signaal meer ontvangen (net als burn-out bij mensen)<daarbij heeft ze altijd meer gegeven als wat ze lichamelijk en/of geestelijk aankon...
Kyana is duidelijk aan het aangeven wat ze wel en niet(meer) wil, maakt zich los van de omgeving maar geeft nog altijd wat lichtpuntjes...een paard die niet meer wil geeft dat absoluut niet meer hoor !

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:34

Haar voeten kunnen die stress veroorzaken in wat voor beweging ze ook maakt...in de groep (paarden /mensen) in het lopen/werken enz .een uitspatting is bezuren, dus ook fijne dingen kunnen zo worden afgestraft......!
En ja...een paard geeft altijd dat wat in de buurt is,loopt of staat de schuld van de ongemak...maar binnenvetters uiten zich altijd te laat !!!
Voel je dus niet persoonlijk aangesproken dat jij dit doet ,want dit is een reactie en zorgt weer voor andere negatieve reacties !
Het niet recht kunnen krijgen/houden is het volgende punt...
Langdurig verkeerd lopen nodigt artrose uit en in ergere gevallen beschadigingen van het autonome zenuwstelsel...en andere problemen die zich langzaam opstapelen...dat dit bij haar speelt is duidelijk maar in hoeverre ?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 22:48

Broadway ; ik zou willen dat ik de kennis had die jij bezit.

Overigens groeien haar voeten gelukkig wel,ze is gister nog bekapt.En het gevoelig lopen wisseld zich af met het bijtgedrag.Het is of moeilijk lopen of bijten wat ze toont.
Ben je niet een keer toevallig hier in de buurt?

Kun je me een voorbeeld geven hoe ik haar stilstaand aan het werk zou moeten zetten,welke oefeningen zou ik moeten/kunnen doen?Waar is de grens van wat ik kan 'vragen '?

Een kennis van mij 'helpt'ook veel afgeschreven paarden,echter ook zij kan Kyana helaas niet helpen.
Waarin ben je zo overtuigd dat jij dit wel zou kunnen. ( je 'kent 'me nog wel een beetje dus je weet dat ik dit niet als aanval bedoel,maar als serieuze sceptische vraag).
Ik heb geen fysiotherapeutische achtergrond als jij,dus helaas ook niet zoveel kennis in die hoek.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:48

broadway schreef:
arm beestje...zakt langzaam af naar...waarom toen niet gelijk de plekken hals &rug laten onderzoeken naar attaxie en of artrose ?
Wie is er nu om medelijden mee te hebben en wie vecht voor wie of wat ?
Ik heb alles gevolgd, met stomme verbazing ...en medelijdend gevoel....

Dit trof mij wel heel erg. En het is ook een vraagstelling die heel veel heftige reacties op gaat roepen.
Maar je bent nu al zo lang aan het sukkelen, het topic loopt een jaar, je paard is niet happy, heeft constant pijn. Uitzichtloos bestaan? Wie vecht er nu voor wie of wat?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:00

Kyana vecht om te overleven,zij kan toch niet anders ???
Jij blijft hardnekkig vasthouden aan wat jij wel en niet wilt...wat jezelf en ook wat je paard betreft i.v.m de voeten !
Ook nu lees je het wéér niet ,terwijl je zelf zegt er álles aan te willen doen...
Ja de hoeven groeien en worden bekapt...niks veranderd hierdoor...blijft gevoelig of geprikkeld (zelf bijten)..of het één of het ander...dus áltijd negatief !
Laten we beginnen met hoefschoenen of ijzers om de druk vanuit de harde grond en de druk vanuit de spierspanning (boosheid) te beperken en in ieder geval 8 week om laten en zien hoe ze reageerd ...had ik destijds ook gevraagd (niet in deze bewoording maar wel dezelfde urgentie)...kon je wat lenen niet toen van iemand die het je aanbood ?
Had je dat ook gedaan ?