Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:17

Dat ligt ook aan de fructose gehaltes wat het beste is.

_Balou

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:25

Hier is in de zomer altijd heel gras en fjord heeft heel veel aanleg om dik te worden dus ik denk idd dat beide het best is, en at icm met veel beweging :)

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:31

als je strookbegrazing mag en kan toepassen dan zou ik zeker daar voor kiezen! wij hadden dat vorig jaar ook en eindelijk een weideseizoen zonder koliek. We staan nu bij een andere stal waar lijnbegrazing waarschijnlijk niet mogelijk is helaas...

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:48

De paarden staan aan huis maar ze is niet van mij, ik ga het even met mijn opa overleggen :)

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:30

Wat ik begrepen heb van gras en het fructaangehalte is dat het fructaangehalte s'ochtends het laagst is, als het gras nat is en de zon er op gaat schijnen dan schiet het fructaangehalte omhoog. Als je lijnbegrazing toepast kan je voor zover ik begrepen heb daarom het beste s'ochtendsvroeg en s'avondslaat een strookje bijgeven.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:22

Nou dat is niet helemaal waar.........

Als het een koude nacht is geweest (vorst) dan is het erg hoog in de ochtend. Over het algemeen is het beste om de paarden in de middag op de wei te zetten.

Ik hou de index van paardnatuurlijk.nl goed in de gaten, maar hier gaan ze gewoon standaard rond lunchtijd de paddock in. Blijven ze mooi op gewicht en geen ellende met hb of zo.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:09

Klopt inderdaad. 's ochtends kan het ook erg "gevaarlijk" zijn, dus dan liever eind van de middag een strookje bij geven.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:29

waar bestellen jullie de korf van ir??

heb vorig jaar de korf van ej gehad maar dat was echt 30x niks...
die was binnen paar dagen stuk daar had ze zich zo door heen gegeten.

wie heeft er ervaring met deze
Afbeelding
van de shetlandshop

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:03

Ik haal ze van marktplaats :D
Dat ze met die korf kunnen eten!?

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:31

Tja, je hebt graasmaskers en anti-graasmaskers. En die op die foto lijkt me van het laatste soort. Als de mond van het paardje niet toevallig precies boven die spleet zit, dan krijgt ie niks binnen. Ik begrijp dat de verleiding voor zo'n ding groot is wanneer je pony zo vet is als die op de foto, maar het komt op mij over als een martelwerktuig :o of een goede oplossing voor als je paard om medische redenen tijdelijk moet vasten.
Ik ben wel benieuwd of iemand deze gebruikt zonder paard/pony iets anders bij te voeren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:34

deze hierboven heb ik ook gehad, hebben ze ook zo door gebeten. ze kunnen er goed uit eten hoor miepjo.
je kunt er geen feitelijke mening over zeggen als je het nooit geprobeerd hebt.

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:51

Ik ga er een beetje vanuit dat ze er snel doorheen bijten door de frustratie dat ze haast niks binnenkrijgen. Ik heb zelf de GreenGuard gebruikt vorig jaar en daar zitten zelf geen krasjes in aan de binnenkant en paardje stak er vrolijk haar koppie in als ik er mee aan kwam lopen. Het nadeel aan korven vind ik sowieso dat ze zo strak op de neus lijken te zitten. Beperkt dat niet de bewegingsvrijheid van de kaak en de mogelijkheid om goed te kauwen en te gapen en evt. goed te hoesten als ze zich eens verslikken? Daardoor vind ik het enge dingen, maar ze zullen vast werken.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:32

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:07

Miepjo schreef:
Ik ga er een beetje vanuit dat ze er snel doorheen bijten door de frustratie dat ze haast niks binnenkrijgen. Ik heb zelf de GreenGuard gebruikt vorig jaar en daar zitten zelf geen krasjes in aan de binnenkant en paardje stak er vrolijk haar koppie in als ik er mee aan kwam lopen. Het nadeel aan korven vind ik sowieso dat ze zo strak op de neus lijken te zitten. Beperkt dat niet de bewegingsvrijheid van de kaak en de mogelijkheid om goed te kauwen en te gapen en evt. goed te hoesten als ze zich eens verslikken? Daardoor vind ik het enge dingen, maar ze zullen vast werken.

hier dus ook krasjes op de GG en die zit toch ook aardig losjes,
of het frustratie is? dat zal zeker wel bij iedere korf zijn want prettig zal het nooit zijn.
ik vond bovenstaande in link waar deze reactie voor is bedoeld wel erg prettig en er vriendelijk uitzien, alleen was ook zo kapot net als de andere korven die ik heb gehad.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:10

Voor mijn merrie heb ik toen een XL genomen, die zat lekker ruim :j Merkte met de GG dat het harde plastic voor wondjes en afgesleten tanden zorgden. Nu met het zachtere rubber en het andere model van de IR gaat het een stuk beter. Ze staat momenteel nog zonder masker 5u per dag op de wei, maar als ze veel langer op de wei gaat per dag moet er echt weer een masker om.

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:24

Die zit inderdaad lekker ruim! :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:51

Ik heb nog steeds een maat medium IR masker in de aanbieding ;)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:53

waar halen jullie die IR maskers ??
ik zit nog in dubio

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:01

NathalietjeB schreef:
waar halen jullie die IR maskers ??
ik zit nog in dubio

Agradi.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:14

Miepjo schreef:

Veel mensen kopen ze ook te klein (met het idee dat ze de juiste maat hebben besteld). Daar ben ik ook absoluut geen voorstander van. Mijn pony heeft maar cob van halster, maar een L van graaskorf. Deze zit dus ook behoorlijk los. Hij kan hier ook gewoon mee gapen en zo, dus dan zijn ze ideaal. De korven van IR lopen ook wat wijd uit naar boven wat ook zorgt voor meer bewegingsvrijheid. Veel andere korven lopen recht, waardoor heb bij de mond redelijk ruim is, maar vervolgens bij de kaak strak zit. Dan heeft ie er nog niks aan :(
Ik knip wel altijd de neusgaten er uit, want anders vind ik het toch een beetje benauwd.

Over de GG blijf ik toch te veel verhalen horen over versleten tanden, dus ik blijf lekker bij de oversized graafkorf :D

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:11

Hoi! Ik zit erover te denken om mijn shetlander ook een graasmasker op te doen, aangezien ze toch echt wel mag afvallen. Ze krijgt best veel beweging, maar ze is nog jong dus we moeten niet haar overbelasten. Mijn vraag is, kan ze dag en nacht met dit graasmasker lopen? Ze staat niet bij mij thuis, en ik kom er altijd 's middags of 's avonds na school. In het weekend is er wel een mogelijkheid om 2x per dag te.komen. Als ik er dan ben kan het masker natuurlijk een poosje (uur of langer) af, maar ik heb dus niet de.mogelijkheid om hem 's ochtends weer.om te doen, dus kan hij 's nachts niet af. Is dit een probleem?

Alvast bedankt!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:01

Nee hoor dat kan gewoon

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:27

Op de wei wel maar bij deels in de paddock met inloopstal doen wij hem af ivm kunnen schuren en blijven haken achter deursluitingen.

Mijn merrie heeft al twee greenguards kapot gekregen. ze gaat op de uoteinden van het bakje staan en dan scheurt het bakje in de hoeken en/of bij de lipjes waar die riempjes doorheen gaan. Verder moet ik hem heel strak vastmaken omdat ze ontdekt heeft dat ze door schuin te schuren/duwen over de grond hem op zij kan krijgen en bij de hoekjes langs kan eten.
Die merrie is echt slim.

haar tanden slijten er inderdaad door. In de winter zonder masker in paddock herstelt dit ook weer iets voor mijn gevoel.

Ik wil IR maat L nu proberen. XL was veel te wijd. die ging zo hangen dat ze hem makkelijk weg kon schuren. kwpn merrie met fijn kopje...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:32

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:26

Hoi allemaal, ik weet niet of ik mijn vraag hier mag stellen maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb nog totaal geen ervaring met een graasmasker. Omdat mijn shetlander al twee keer
hoefbevangen is geweest zoek ik nu een oplossing zodat ze toch het gras op kan met mijn paard.
Ik heb een graasmasker besteld (maat s, shetlander met groot hoofd - pony) maar twijfel over de maat.
Belangrijk is dat ze natuurlijk nog wel kan gapen etc. maar ik heb geen idee wat dan een goede maat is.
Misschien hebben jullie er meer ervaring mee en kunnen jullie mij vertellen wat jullie mening is over deze maat:

Afbeelding

Afbeelding