Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:41

Er is maar 1 medicijn en dat is omeprazol. Dat zit in Gastrogard en is heel duur maar het wordt ook door andere bedrijven op de markt gebracht (zoals Abler) en dan moet je het via internet bestellen. Omeprazol is niet schadelijk voor de maag maar als het niet nodig is, moet je het natuurlijk niet steeds geven. Ontstekingsremmers zijn erg slecht voor de maag, dus de kans is groot dat je paard daar iets van over heeft gehouden. En verder is alle informatie in dit topic wel te vinden, denk ik, succes.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:20

Afgelopen weekend schrok ik toch weer even toen ik mijn pony zag gapen. Geef op het moment niks meer bij, omdat de oorzaak van de maagzweer zeer waarschijnlijk was veroorzaakt door de tumor in haar buik. (Verhaal staat wat pagina's terug) Ook op de scopie vorige maand was goed te zien dat de maagzweren nagenoeg verdwenen waren na 5 weken Gastrogard.

Maar nu is het zo dat mijn pony zaterdag op zondagnacht buiten is gebleven. Buiten ligt ze nooit en zou het dus kunnen dat ze een nacht niet goed heeft geslapen en daardoor stond te gapen? Ook in combinatie met de warmte.. Ze knarsetand verder niet en eet en drinkt goed. Alleen van het gapen schrok ik dus even..

Heb nog wel Abler pillen liggen, dus misschien toch weer wat bijgeven??

dyonne_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:08

Hallo,

Ik heb een vraag.
Ik heb aangeraden gekregen om mijn paard lever compositum te geven. Ik heb nu lever compositum 'Groene os'. In de bijsluiter staat alleen 20-30 druppels 2 maal daags op een stukje brood. Nu is mijn vraag hoe lang moet/kan je dit geven?
Weet 1 van jullie dit?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:20

dyonne_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:26

dankjewel!

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:28

Ik heb een vraagje aan de abprazole gebruikers. :D

Ik heb mijn paard nu een maand aan de zakjes (3 per dag) en ik heb hem ook gewoon in training. Ik heb het gevoel dat de zakjes wel helpen, want ik zie hem veel minder luchtzuigen. Maar verder merk ik weinig veranderingen op.
Nu is hij wel erg sloom en moeilijk te activeren. Ik vroeg me af of de abprazole invloed zou kunnen hebben en op wat voor manier.

Merken jullie iets in het gedrag/karakter van jullie paarden? Op de doos en op de site kan ik nergens iets vinden over gebruik van abprazole bij volledige belasting. Wat is jullie ervaring hiermee?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:46

die van mij werd langzaam juist actiever. zodra het inwerkte was zn maagpijn minder. kan zelfs niet meer buitenrijden zo fris.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:53

Ja mijne werd ook juist actiever :j

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:51

Het is ook wel erg warm geweest de afgelopen dagen! Die van is veel fijner te rijden. Niet te fris maar happy en kliert daarom minder.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:14

Ik heb hem nog niet onder zadel, maar toen hij last van zn maag had, was trainen echt niet leuk. Een en al protest en niet vooruit te branden. Nu is hij juist vol energie en wil weer heeeel graag!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:46

Mijn paard was juist vreselijk fit en actief toen het weer helemaal goed met hem ging, zo had ik hem nog nooit gekend het leek wel een 4-jarige :D

Inmiddels gaat het gelukkig weer de goede kant op met hem, we zijn een hoop onderzoeken en probeersels verder, ik zal het maar kort houden :+

Het voer wat hij kreeg (wat ons is aangeraden door voedingsadvies vd. fabrikant) bleek duivelsklauw te bevatten. Hiervoor is geen bijsluiter of voorschrift voor paarden, wel staat het op de dopinglijst, maar het is in een dopingcontrole niet terug te vinden. In de bijsluiter voor mensen staat nadrukkelijk dat mensen die maag/darmzweren hebben het middel/kruid absoluut niet mogen gebruiken het kan deze nl. verergeren en remt/verminderd de werking van protonpompremmers (omeprazole dus), in sommige bijsluiters staat zelfs dat het in zo'n geval maagbloedingen kan veroorzaken en bijwerkingen of allergische reacties kunnen zijn: koorts en zweet aanvallen.

Uiteraard accuut gestopt met dit voer sinds ik hierachter ben iom DA voorzichtig alleen klein beetje pavo Care 4 life gaan voeren en warempel we zijn 10 dagen verder, geen koorts of zweetaanvallen meer gehad, paard gaat weer slapen is weer fris, vrolijk en blij en mag van de dierenarts als het zo goed blijft gaan volgende week wat licht werk aan de longe gaan doen (5min stap/draf dus echt bejaardengym ;) )

Dit voer is echt een hoog aangeschreven spul en superduur maar ik heb er dus wel bijna mijn paard mee vermoord |( ik wil jullie graag waarschuwen geen duivelsklauw te voeren aan maagpatienten, misschien hebben sommigen er geen probleem mee/last van maar mijn paard dus wel

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:50

wow Vivat dat is heftig gedoe. Wel fijn dat je nu weet wat de oorzaak was. Dat duivelsklauw slecht voor de maag is, wist ik wel. De meeste pijnstillers (medicijnen) geven ook maagklachten. Maar duivelsklauw verwacht je toch niet in gewoon voer?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:22

Vivat, duidelijk. Welk voer gaf je?

Mijn merrie is herstellende van zowel de maag-/darminfectie (cq. maagzweer?) en een peesblessure. Ze is zo in haar nopjes met het herstel dat ze er baldadig van wordt tijdens het rijden. Ook bij 30°C :=

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:38

@Henshem ik wist dat niet... Ook niet dat het in dit voer zit ;( ik werd er gelukkig op geattendeerd door een fantastisch lief bokt lid die ons ook wilde helpen alles na te lopen wat wij nog konden doen voor Noah omdat het zo slecht ging, wij hadden eigenlijk al besloten om hem in te laten slapen ;(
@Hilli Ultimate Balancer van Dodson en Horrel

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:42

Ik bedoelde het niet vervelend hoor! En dat het in dit voer zit, hoefde je al helemaal niet te verwachten. Als iemand kiest voor duivelsklauw i.v.m. pijnbestrijding voor bijv. artrose begrijp ik dat heel goed maar dan gebruik je het als supplement. Gelukkig heb je je lieverd niet laten inslapen!!

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:48

Wow Vivat, wat heftig. Dan denk je het goed voor elkaar te hebben en vergiftig je zonder het te weten je paard :P . Fijn dat je er achter bent gekomen.

Mijn paard lijkt wel steeds minder energie te krijgen. Hij sleept zich letterlijk en figuurlijk voort... :(
Ik ga nu over naar 2 zakjes. Kijken of er iets veranderd (positief/negatief) :?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:57

Thanks voor de naam van het voer, Vivat. De contra-indicatie met duivelsklauw en maagzweermedicatie kende ik niet, goed om te weten dus!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:58

Snap ik hoor henshem, ik kon ook eerst niet geloven dat het in dit voer zou zitten, juist ook omdat het zo hoog staat aangeschreven, maar er zit zo'n aangehechte label op de zak met daarop de ingrediënten en het zit er echt in...
inderdaad lkaw, zo voelt het wel, gelukkig hebben we het gevonden en gaat het nu vooruit. Zou je paard niet last kunnen hebben van de warmte en het wisselende weer? Aan de paarden merk ik dit niet zo maar de hond pfff beestje is niet vooruit te branden, maar wat extra Abler geven uit voorzorg kan ook geen kwaad toch?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:00

Hilli schreef:
Thanks voor de naam van het voer, Vivat. De contra-indicatie met duivelsklauw en maagzweermedicatie kende ik niet, goed om te weten dus!

Maar het vreemde is dus dat ook dat weer niet in alle bijsluiters (voor mensen dus) hetzelfde staat, iig staat overal wel in dat het niet geschikt is voor mensen met maag/darmzweren maar in sommige staat dan weer wel dat duivelsklauw zou helpen bij spijsverteringsproblemen... Ik vind het ehhh verwarrend zegmaar :+

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:10

ik voer Mijten Herbamix voor koliekgevoelige paarden......gaat zak checken !

Heel veel sterkte met het herstel van jouw paard (en schaamt zich ondertussen dat ik je niet gepb't heb...had je post in dit topic gemist!)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:29

Geeft niet Mist :(:) Ik ken het voer niet maar volgens mijn DA word niet alles vermeld op sites of voervergelijk oid maar moet er dacht zij wel op de zak of aangehecht blaadje min of meer staan wat de ingrediënten zijn

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:50

Heeft iemand van jullie misschien abler zakjes of pillen over ??? Ik zou ze heeeel graag willen overnemen ( ivm geven ontstek remmer ).
Ik ga ze ook bestellen, dus ik kan ze dan ook als ik ze binnen heb weer terug sturen naar diegene waarvan ik er nu al van kan krijgen.

edit: whaaa, ik kan niet bestellen, ik heb geen credit kaart !! Helpp

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:30

Je kan een prepaid creditcard kopen geloof ik. Daar zet je dan geld op en zo kan je toch betalen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:58

Je kunt ook met overschrijving betalen Maris als je geen creditcard hebt, moet je Abler even een berichtje sturen.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:42

Interessant topic!

Ik heb niet alles gelezen, 66 pagina's zijn er nogal wat :P

Ik dacht laat ik hier mijn "beleid" om maagzweren te voorkomen hier neerzetten.
Misschien dat het jullie ideeën opdoet (als het hier nog niet genoemd is hoor :+ )
Of voor ander kritiek :j

Goed,

Ik heb 2 hafjes die buiten gehouden worden in een open loopstal (lees: stal met open deur, daar aan vast een loopstal met dak en achterwand, dus niet helemaal dicht. Uit de wind en droog. En daar zit dan hun paddock aan vast.

Ik voer vanuit slowfeeders: 2 groene kliko's omgebouwd tot slowfeeder en een groot net.
( Mochten mensen geïnteresseerd zijn in mijn slowfeeders, ik leg het graag uit )

In de kliko's geeft ik weidehooi in de hoeveelheid dat ze nodig hebben per dag, zodat ze niet te dik worden, want dat kunnen ze :P

In het net doe ik stro, tarwestro. Dit stro hebben ze onbeperkt voor min of meer 24 uur. Dit vinden ze minder lekker dat het hooi en eten ze dus eigenlijk alleen om wat te knabbelen hebben en ze worden er niet dik van.

Daarnaast geef ik GEEN biks.

Wel durf ik soms nog wel eens tarwezemelen te voeren om daar wat lijnzaad of lijnzaadolie doorheen te geven. Soort slobber met warm (gekookt) water met wat wortels, als lekkernij.

En voor komende winter heb ik een probeersel gekeregen: voordroog luzerne, ik ben benieuwd!