[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:52

Wat is duursport.... Ik rij geen endurance, maar wel trec. Daarvoor moet mijn paardje toch wel 30 km kunnen lopen. Ze werkt vanwege de ir 6 dagen per week. 1 lange buitenrit, 1 kortere snellere rit buiten, 2 of 3 keer per week in de bak met ruiter en nog 1 of 2 keer aan de longe of wandeling, onbelast. En zelfs daarmee valt ze amper af.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:48

Hoe betrouwbaar is zo'n lecherantenne dan?

singasong schreef:
Karin_deB schreef:
Hoe kan een DA IR vaststellen zonder bloedtest? Ik dacht dat daar altijd een bloedtest voor nodig was?

Nee hoor, dat kan ook op een andere (eenvoudigere) manier. Zoals Kliniek Den Hoek dat o.a. bij het paard van Mandyke heeft gedaan m.b.v. een Lecherantenne.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:05

Hoi iedereen! Ik zit in het Hoefbevangenheidtopic, aangezien ik een HB paard heb (acuut, nu 3 maanden). Maar ik heb een vraagje over IR en dacht dat ik het beter hier kon stellen.

Kan een paard IR worden van een carbohydrate overload ? Mijn paard heeft de krachtvoerkist leeg gegeten, en dus in 1 keer een gigantische hoeveelheid suiker binnengekregen. Hier voor was hij nooit echt heel erg gevoelig voor krachtvoer met suiker oid, maar had hij wel een neiging om snel dik te worden. Hij werd elke dag gereden op M-niveau, en er werd niet te veel gevoerd oid.

Ik kon niet direct iets vinden op google of bokt, maar heb misschien niet op de goede termen gezocht. Iig bedankt!

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:11

maaike2800 schreef:

Daar zijn de meningen over verdeeld. Wat mij betreft net zo onbetrouwbaar als een wichelroede of een natte vinger. Maar dat is mijn mening.

Ik zou dan ook altijd, zeker bij dit soort ernstige aandoeningen, een bloedtest laten doen ter controle. Ik heb mijn merrie ook laten testen op IR, het bloed is naar de GD gegaan en ze was (op dat moment) niet IR. Wel had ze een Selenium en Vit. E tekort, waarvoor ik over een tijdje weer bloed ga laten prikken om te checken hoe de waardes na een aantal maanden supplementeren zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:27

maaike2800 schreef:

Betrouwbaar en vooral ook heel precies!
Hij wordt o.a. bij kliniek Den Hoek gebruikt, dan mag je wel aannemen dat hij betrouwbaar is.

http://www.oiko-biologica.nl/cursuslecher.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:31

En toch heb ik daar twijfels over. Bloed analyse is sluitend. Dan heb je de precieze getallen.

Wel mooi die Eric Laarakker en ook best wel een kundig arts, maar soms vind ik het wel een beetje doorslaan om zo exclusief mogelijk te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:36

Liene schreef:
Hoi iedereen! Ik zit in het Hoefbevangenheidtopic, aangezien ik een HB paard heb (acuut, nu 3 maanden). Maar ik heb een vraagje over IR en dacht dat ik het beter hier kon stellen.

Kan een paard IR worden van een carbohydrate overload ? Mijn paard heeft de krachtvoerkist leeg gegeten, en dus in 1 keer een gigantische hoeveelheid suiker binnengekregen. Hier voor was hij nooit echt heel erg gevoelig voor krachtvoer met suiker oid, maar had hij wel een neiging om snel dik te worden. Hij werd elke dag gereden op M-niveau, en er werd niet te veel gevoerd oid.

Ik kon niet direct iets vinden op google of bokt, maar heb misschien niet op de goede termen gezocht. Iig bedankt!

Is dat door da via bloed vastgesteld? Ik denk dat jouw paard altijd al die aanleg heeft gehad en door die grote hoeveellheid brok niet speciaal IR is geworden, maar wellicht wel een flinke schommeling naar boven heeft gemaakt.

Ik denk dat gras en hooi de boosdoeners zijn in combinatie met krachtvoer. Kennelijk zijn er toch genoeg paarden die niet tegen 3 a 4 kg krachtvoer kunnen en als ze niet pittig genoeg zijn en mager blijven, hebben ze wellicht wel IR in lichte maten die ineens omslaat omdat men rijker gaat voeren om toch die pittigheid en vleeslaag te krijgen...maar het kan meer oorzaken hebben.

Mijn paard heeft jarenlang in pension gestaan, was niet dik te krijgen, staat nu aan huis en krijgt in de weidemaanden geen brok en is nu al aan de te dikke kant, ik moet nu eerder uitkijken dan meer voeren...hij zit nu in een totaal ander leven en is gewoon geeen paard voor een druk pension waar alles over 1 kam geschoren wordt en heeft geen goede status in een kudde wat hem stress geeft.
Ik had misschien mijn paard wel IR kunnen voeren als ik graag met veel krachtvoer in de weer was gegaan.....maar heb iets tegen al die granen en ik voerde dus juist de hoeveelheid hooi op, maar hooi kan dus ook een boosdoener zijn.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:17

Er is (nog) geen bloedtest afgenomen bij mijn paard. De DA zei dat dit tot een verhoogde waarde zou leidden omdat hij nog bevangen is en in een vroeg stadium zit, en dat dit dus kan vertekenen. Ik geef momenteel enkel hooi en formula4feet met een handje lucerne, dus zo weinig suiker. Volgende week komt de DA weer, dan moet ik eens vragen of het testen nu al gaat ;)

En, correct me if I'm wrong, maar IR wordt een paard vooral door een hele lange tijd te veel suikers binnen te krijgen, of heb ik dat verkeerd begrepen ? Ik ben maar wat opzoek werk aan het doen, om hier wijzer in te worden :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:47

Mijn paard heeft IR gekregen door vaak bevangen te zijn geweest....ik denk dus net andersom.
Volgens mij is ieder paard z'on beetje in minder of meer ernstige mate IR na een ernstige hoefbevangenheid.
Ongeacht de oorzaak van de eerste hoefbevangenheid.
Maar dat is mijn gedachte....en ik ben vanalles maar geen dierenarts :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:06

Liene schreef:
En, correct me if I'm wrong, maar IR wordt een paard vooral door een hele lange tijd te veel suikers binnen te krijgen, of heb ik dat verkeerd begrepen ? Ik ben maar wat opzoek werk aan het doen, om hier wijzer in te worden :)

Een paard wordt IR wanneer het lichaam de suikers niet meer kan verwerken (alvleesklier). Dat geldt ook voor HB. Daarbij komt dat vaak nog meer organen niet meer naar behoren functioneren/uit balans of ontstoken zijn. Oorzaak kan zijn: hormonaal, schimmels, bacterie, virus enz.

Wss was dat 'te veel' aan voer bij jouw paard de druppel oftwel de 'trigger' maar niet de oorzaak.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:09

Liene schreef:

Bij mijn paard zou de IR een gevolg zijn van een fikse schimmelinfectie in de dikke- en blinde darm. Maar hoe ze aan die schimmelinfectie is gekomen ... dat zou blijkbaar ook weer vele oorzaken kunnen hebben maar ik had begrepen dat suikers hier ook weer een rol in speelden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:15

volgens mij is IR een hormonale disbalans....waarbij veel endocriene klieren betrokken zijn.
En door die disbalans kunnen schimmels enzo misschien vrij spel hebben.
Maar om nu te zeggen dat schimmels de oorzaak zijn van IR vind ik erg ongeloofwaardig.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:17

Mandyke schreef:
Bij mijn paard zou de IR een gevolg zijn van een fikse schimmelinfectie in de dikke- en blinde darm. Maar hoe ze aan die schimmelinfectie is gekomen ... dat zou blijkbaar ook weer vele oorzaken kunnen hebben maar ik had begrepen dat suikers hier ook weer een rol in speelden.

Schimmels leven/groeien op suikers.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:24

geerke schreef:
volgens mij is IR een hormonale disbalans....waarbij veel endocriene klieren betrokken zijn.
En door die disbalans kunnen schimmels enzo misschien vrij spel hebben.
Maar om nu te zeggen dat schimmels de oorzaak zijn van IR vind ik erg ongeloofwaardig.

Rechtstreeks zullen ze niet de oorzaak zijn maar door wat ze verder allemaal aanrichten in het lichaam van het paard en dan zullen er nog wel factoren meespelen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:56

singasong schreef:
Mandyke schreef:

Schimmels leven/groeien op suikers.

Taterataaa! Zo is dat... Wanneer wij vrouwen teveel suiker eten zitten we ook zomaar met een fijne candida infectie...
Deze zaken hebben natuurlijk allemaal een oorzakelijk verband... je kunt volgens mij niet zeggen/ stellen dat van 100 IR paarden de oorzaak en het verloop van de aandoening exact hetzelfde is.
Bovendien is er nog te weinig bekend over de aandoening om zaken met een hele grote stelligheid te kunnen beweren...

Ik kan trouwens met blijdschap melden dat mijn merrie flink opknapt van de Gluco Balance... ik ben zeer tevreden..

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:05

russel schreef:
En toch heb ik daar twijfels over. Bloed analyse is sluitend. Dan heb je de precieze getallen.

Wel mooi die Eric Laarakker en ook best wel een kundig arts, maar soms vind ik het wel een beetje doorslaan om zo exclusief mogelijk te blijven.

Niet helemaal mee eens. Er zijn zoveel voorwaarden waaraan de bloedtest moet voldoen om het betrouwbaar te maken, dat gebeurt lang niet altijd. Dus dat bloedanalyse sluitend zo zijn, is lang niet altijd waar.

Daarbij snap ik je opmerking over het exclusief blijven niet zo goed, Laarakker stelt al zijn kennis ter beschikking in de vorm van een opleiding.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:54

russel schreef:

Hoe bedoel je: zo exclusief mogelijk?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:34

hier staat uitgelegd hoe paarden aan IR komen:
http://www.balancedequinenutrition.com/ ... tml#causes

is wel in het engels.

zwarte kummelolie schijnt goed te zijn tegen schimmels in de darmen.
moet zeggen dat appie het er in elk geval heel erg goed op doet.
mensen met candida gebruiken het ook met succes( even zoeken via google)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:45

Iemand had hoeffoto's gevraagd, hierbij een hele lijst.

Ik weet dat de hoeven kortom schandalig waren voor het bekappen, ik heb haar nu van vorige week vrijdag en heb gelijk de hoefsmid gebeld deze kon gisteren pas, ik hoop dat ik hier niet voor word aangekeken, ik laat het zelf nooit zover komen.
Onbekapt

RV
Afbeelding

LV
Afbeelding

RA
Afbeelding

LA
Afbeelding

RV
Afbeelding

LV
Afbeelding

RA
Afbeelding

LA
Afbeelding

Bekapt

RV
Afbeelding

LV
Afbeelding

RA
Afbeelding

LA
Afbeelding

RV
Afbeelding

LV
Afbeelding

RA
Afbeelding

LA
Afbeelding

Ijzers

RV
Afbeelding

LV
Afbeelding

RA
Afbeelding

LA
Afbeelding

RV
Afbeelding

LV
Afbeelding

RA
Afbeelding

LA
Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:51

Balou_k, waarom staat ze nu op ijzers als ze helemaal niet gevoelig was op blote voeten.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:02

singasong schreef:
Balou_k, waarom staat ze nu op ijzers als ze helemaal niet gevoelig was op blote voeten.

Omdat wij zeker dagelijks buiten rijden, waarvan het meeste deel verhard laten we zeggen 6/8

Zij reed hiervoor enkel in de bak en haar hoefjes waren er niet van gediend, en begonnen na een paar buitenrit ook vreselijk te slijten, de kwaliteit van haar hoeven waren ook absoluut niet om over naar huis te schrijven dit heb ik dus samen met mijn hoefsmid besloten :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:47

Begrijpelijk dat je er dan voor kiest. Jammer dat ze er niet aan gewend was, best zonde dat je daar nu ijzers voor moet nemen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:29

Vind ik ook ergens wel jammer natuurlijk, maar hoefschoenen ben ik zelf geen fan van. Naar mijn ervaring worden ze vaak uitgetrapt en kunnen ze gaan flubberen na netjes opgemeten te zijn door twee onafhankelijke hoef smeden.

En ik wil niet het risico nemen dan ze dadelijk te snel afslijten, als je na gaat dat wij toch zeker 4 x per week naar buiten gaan en dan meest op verharde wegen kunnen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:28

Ninx schreef:
russel schreef:

Hoe bedoel je: zo exclusief mogelijk?

Ik bedoel dat dat hij zo speciaal met dingen is, zijn eigen dingetjes die hij verkoopt en ik vind dat je niet alleen met een lechantenne diagnoses kan stellen, daar heb je een duidelijke analyse voor nodig. Men is te veel geneigd te geloven wat hij allemaal zegt en als het niet helemaal zo is, dan hoort hij dat toch niet en dat is het gewoon zonde van je geld. Hij moet ook bloed laten trekken, en die antenne als vooronderzoek laten gelden...zijn consulten zullen ook niet van de poes zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:50

russel schreef:
Ik bedoel dat dat hij zo speciaal met dingen is, zijn eigen dingetjes die hij verkoopt en ik vind dat je niet alleen met een lechantenne diagnoses kan stellen, daar heb je een duidelijke analyse voor nodig. Men is te veel geneigd te geloven wat hij allemaal zegt en als het niet helemaal zo is, dan hoort hij dat toch niet en dat is het gewoon zonde van je geld. Hij moet ook bloed laten trekken, en die antenne als vooronderzoek laten gelden...zijn consulten zullen ook niet van de poes zijn.

Beetje jammer dat je zo over hem praat. Hij is de enige arts hier in Nederland die op o.a. IR ver voor is op andere paardenartsen en goede resultaten boekt met zijn Phytonics Glucobalance.
Er zijn veel reguliere artsen die zijn produkten zelfs aanraden.

De meeste 'gevallen' die hij in zijn praktijk ziet zijn paarden die in het reguliere circuit zijn uitgedokterd.