Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
singasong schreef:Karin_deB schreef:Hoe kan een DA IR vaststellen zonder bloedtest? Ik dacht dat daar altijd een bloedtest voor nodig was?
Nee hoor, dat kan ook op een andere (eenvoudigere) manier. Zoals Kliniek Den Hoek dat o.a. bij het paard van Mandyke heeft gedaan m.b.v. een Lecherantenne.
maaike2800 schreef:Hoe betrouwbaar is zo'n lecherantenne dan?
maaike2800 schreef:Hoe betrouwbaar is zo'n lecherantenne dan?
Liene schreef:Hoi iedereen! Ik zit in het Hoefbevangenheidtopic, aangezien ik een HB paard heb (acuut, nu 3 maanden). Maar ik heb een vraagje over IR en dacht dat ik het beter hier kon stellen.
Kan een paard IR worden van een carbohydrate overload ? Mijn paard heeft de krachtvoerkist leeg gegeten, en dus in 1 keer een gigantische hoeveelheid suiker binnengekregen. Hier voor was hij nooit echt heel erg gevoelig voor krachtvoer met suiker oid, maar had hij wel een neiging om snel dik te worden. Hij werd elke dag gereden op M-niveau, en er werd niet te veel gevoerd oid.
Ik kon niet direct iets vinden op google of bokt, maar heb misschien niet op de goede termen gezocht. Iig bedankt!
Liene schreef:En, correct me if I'm wrong, maar IR wordt een paard vooral door een hele lange tijd te veel suikers binnen te krijgen, of heb ik dat verkeerd begrepen ? Ik ben maar wat opzoek werk aan het doen, om hier wijzer in te worden
Liene schreef:En, correct me if I'm wrong, maar IR wordt een paard vooral door een hele lange tijd te veel suikers binnen te krijgen, of heb ik dat verkeerd begrepen ? Ik ben maar wat opzoek werk aan het doen, om hier wijzer in te worden
Mandyke schreef:Bij mijn paard zou de IR een gevolg zijn van een fikse schimmelinfectie in de dikke- en blinde darm. Maar hoe ze aan die schimmelinfectie is gekomen ... dat zou blijkbaar ook weer vele oorzaken kunnen hebben maar ik had begrepen dat suikers hier ook weer een rol in speelden.
geerke schreef:volgens mij is IR een hormonale disbalans....waarbij veel endocriene klieren betrokken zijn.
En door die disbalans kunnen schimmels enzo misschien vrij spel hebben.
Maar om nu te zeggen dat schimmels de oorzaak zijn van IR vind ik erg ongeloofwaardig.
singasong schreef:Mandyke schreef:Bij mijn paard zou de IR een gevolg zijn van een fikse schimmelinfectie in de dikke- en blinde darm. Maar hoe ze aan die schimmelinfectie is gekomen ... dat zou blijkbaar ook weer vele oorzaken kunnen hebben maar ik had begrepen dat suikers hier ook weer een rol in speelden.
Schimmels leven/groeien op suikers.
russel schreef:En toch heb ik daar twijfels over. Bloed analyse is sluitend. Dan heb je de precieze getallen.
Wel mooi die Eric Laarakker en ook best wel een kundig arts, maar soms vind ik het wel een beetje doorslaan om zo exclusief mogelijk te blijven.
singasong schreef:Balou_k, waarom staat ze nu op ijzers als ze helemaal niet gevoelig was op blote voeten.
Ninx schreef:russel schreef:En toch heb ik daar twijfels over. Bloed analyse is sluitend. Dan heb je de precieze getallen.
Wel mooi die Eric Laarakker en ook best wel een kundig arts, maar soms vind ik het wel een beetje doorslaan om zo exclusief mogelijk te blijven.
Hoe bedoel je: zo exclusief mogelijk?
russel schreef:Ik bedoel dat dat hij zo speciaal met dingen is, zijn eigen dingetjes die hij verkoopt en ik vind dat je niet alleen met een lechantenne diagnoses kan stellen, daar heb je een duidelijke analyse voor nodig. Men is te veel geneigd te geloven wat hij allemaal zegt en als het niet helemaal zo is, dan hoort hij dat toch niet en dat is het gewoon zonde van je geld. Hij moet ook bloed laten trekken, en die antenne als vooronderzoek laten gelden...zijn consulten zullen ook niet van de poes zijn.