[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:27

@line18, zonde dat ze er te heftig op reageerd, het blijft vrees ik voorlopig nog een probleem, het hele exceem gebeuren.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:22

@ opisop_shop ze heeft nu alleen nog kappotte staart vorig jaar had ze geen staart en manen meer over. Maar tis mog vroeg.
Het deken is onderweg.

Bedankt voor ja info hier kan ik wat mee

hyppolyte

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:01

Meldt zich weer even, zomereczeem bij de shet die ik onder mijn hoede heb is ook weer begonnen. Ik heb vorig jaar al een dekentje overgenomen van een andere bokker, maar ik moet de eigenaar nog zien te overtuigen dat dat toch echt de beste oplossing is. Vorig jaar zijn de korsten trouwens verdwenen nadat ze azijn, dode zeezout en gewone slaolie erop hebben gesmeerd. Maar dat is nu absoluut niet afdoende, er zitten nu ook echt weer wondjes op en de manenkam is alweer helemaal dik. Heb nu de manen kortgehouden zodat we er in ieder geval goed bij kunnen, maar hoop niet dat ze nu weer al die jeuk moet doorstaan.

EVen nog een vraagje, ik heb haar een paar weken geleden gewassen met betadineshampoo, toen had ze nog niet zoveel last van de jeuk, maar wel al een beetje, ik dacht, laat ik het eens een keertje wassen, aangezien ze zoveel last had van schilfertjes. Die schilfertjes zijn nu wel weg, maar zou het kunnen dat ik het door te wassen weer erger heb gemaakt? Het leek mij van niet, het was ook geen normale shampoo, maar betadineshampoo en ik heb het heel goed uitgespoeld, dus er zijn geen resten blijven zitten, maar ik ben er toch een beetje bang van :=.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:00

Hyppolyte: Kan best zijn dat de huid gewoon enorm reageert op bepaalde stoffen.
Wassen etc. zorgt altijd weer dat de huid uit zijn conditie wordt gehaald.

Shadow heeft wat kriebels aan d'r manankam, maar volgens mij meer door de haren die er nog uit moeten, want ze schuurt niet.

Ben weer even begonnen met klitwortel voor de schilfers.

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:21

Wassen met betadine shampoo werkt erg verschralend, huid word daardoor droger, je zou volgende keer misschien beter teatree shampoo of teershampoo kunnen gebruiken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:55

Britt_Pit schreef:
Wassen met betadine shampoo werkt erg verschralend, huid word daardoor droger, je zou volgende keer misschien beter teatree shampoo of teershampoo kunnen gebruiken.

Ik was met ZT shampoo, dat is tea tree, zwavel en teer :) met een bepaalde amandelolie erin, die ook verzacht. Voorheen waste ik daar bijna elke week mee, inmiddels is het bij mijn merrie allemaal wat rustiger, waarbij de manenkam ook niet meer vet en schilferig wordt (mooie combi :s). Maar ik ben nog steeds erg tevreden over de shampoo en ik was dan ook alleen maar daarmee..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:56

wat een heftige shampoos allemaal.
Tea tree komt sowieso niet op mijn paard.
En zwavel en teer lijkt me ook niet echt bevorderend op lange termijn voor de huidconditie.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:30

_CS_ schreef:
Tea tree komt sowieso niet op mijn paard.
.

mag ik vragen waarom niet? (nieuwsgierigheid)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:49

Mijn paard reageert heel heftig op tea tree, wordt er alleen maar erger van.
Zelf kan ik ook niet tegen tea tree.
En ik ken er meerdere waarvan de huid heel erg reageert op tea tree, en dan in de verkeerde zin. (zowel mensen als paarden)

Heb toen wat dingen uitgezocht samen met mijn huid therapeut.
Dingen zoals tea tree, ook al zijn ze natuurlijk, dan nog is niet gezegd dat het altijd goed voor je is, of dat je er tegen kan.
Heleboel denken dat natuurlijke middelen geen kwaad kunnen, maar dat kan dus wel degelijk.

Verder zijn er onderzoeken gedaan en is gebleken dat tea tree irriterend is en huiduitslag en allergieën kan veroorzaken.
Verder werkt het in op de hormoonhuishouding.
Verder heeft het een sterk uitdrogend effect. (voor eczemers echt not done)
Laatst bijgewerkt door _CS_ op 16-05-10 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

VitaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:53

Hallo, ik heb twee ijslanders met eczeem en kreeg vorig jaar een tip van een vriend uit Frankrijk. Daar gebruiken ze Derfen en dat werkte prima. Ik heb ook een fles besteld en uitgeprobeerd. Gaat inderdaad heel goed, ALLEEN het stinkt zo verschrikkelijk erg. Mijn merrie heeft echt heel zwaar eczeem, maar als ik om de dag insmeer blijft ze jeukvrij. Wondjes genezen heel snel en de harde korst op haar buik is bijna helemaal weg. Mijn ruin had alleen eczee, in zijn manen en een paar plekjes op zijn hoofd, maar daar zie je bijna niet aan dat hij eczeem heeft. Alleen aan het eind van de manenkam zie je nog wat gekrulde manen aan het uiteinde. Alle plekken waar zijn manen weg waren zijn weer helemaal volgegroeid en hij voelt zich er lekker bij.
Ik zag dat er in Nederland dit jaar ook verkocht wordt. Ze verkopen ook proefflesjes voor een paar euro dus je kan het uitproberen zonder gelijk een hele fles te kopen. Ik weet niet of ik de site mag melden hier maar als dat mag dan zet ik die er nog even bij.
groetjes
Martine

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:23

Nou, dat heftige valt alles mee hoor. Althans, ik heb dat nooit als zo ervaren..
Er staat ook op de site van de paardendrogist: Equi ZT shampoo bevat hooggedoseerde zwavel- teer, tea tree en amandelolie voor het wassen van de gevoelige of droge huid.

Ik heb ook Tea Tree in mijn eigengemaakte vliegenspray. Ik heb daar nooit nadelige gevolgen van ervaren. Maar ik kan me voorstellen dat niet elk paard overal hetzelfde op reageert.. Ik heb zelf ook wel goede ervaringen met Tea Tree, voor in bad enzo.

Het is dus niet alleen een tea tree shampoo.. :)

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:33

Steffie89 schreef:
Ze heeft wel nog steeds een redelijk harde mannenkam. haar manen zijn bij de schoft ook behoorlijk dun geworden door de deken.

Dat heeft mijn paardje ook, is ze nog niet aan het schuren heeft ze toch zo'n sneu plukje manen daar :(:)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:58

Ik verbaasde me er ook al over dat iedereen zo met die tea tree bezig was, ik ken dat ook alleen maar als een vrij heftig en irriterend middeltje. Maar ik ben vandaag weer even geweest en waar er donderdag nog dikke (bloedende) korsten zaten, is dat nu weer weg. Hij is weer met de slaolie begonnen en dat werkt dus wel degelijk. Dus ik zat toch verkeerd, ik dacht dat hij er al eerder mee bezig was, maar hij is er pas een paar dagen geleden mee begonnen. De huid is nu weer rustig en een stuk zachter en de korsten hebben alweer losgelaten. Jeuk is ook minder. Toch nog een goede tip dus. Ben benieuwd hoe het er over een week uitziet :j.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:01

Hmm dan laat ik de tea tree ook maar staan en pak ik wel ander shampoo. Mijn nieuwe merrie is duidelijk aan een wasbeurt van manen en staart toe.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:21

ik haalde gister een handvol manen uit ap vandaan :+
zijn hals schuift een stukje naar achter en zo gaan de manen dus los.
verder geen jeuk gelukkig, wel nog steeds hoesten en benauwd :\

eczeemdeken van stalgenootje was gister wel kapot dus die ga ik zo even weer in elkaar zetten.
hopelijk heeft dat paard nu geen jeuk want die stond noodgedwongen dus gister de hele dag zonder.

tea tree is alleen maar goed als je zelf een dikke pukkel hebt. tea tree er op en het droogt helemaal in ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:51

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:27

Ik heb nog een fles Tiroler Steinöl (voor dieren) staan, wordt bij mensen ook gebruikt bij allerlei huidaandoeningen waaronder eczeem. Bij paarden o.a. zeer succesvol tegen of bij behandeling van mok. Ik heb de olie gisteravond op de maan- en staartaanzet bij mijn paard gesmeerd. Het is vettig en het stinkt enorm, maar mijn paard heeft niet geschuurd gisteravond en vanochtend (even afkloppen).

Ondersteunend geef ik drainage compositum van de groene os.

Geen idee of dit helpt, maar ik houd jullie op de hoogte!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:43

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:49

Sproti72 schreef:
Hallo, ik heb twee ijslanders met eczeem en kreeg vorig jaar een tip van een vriend uit Frankrijk. Daar gebruiken ze Derfen en dat werkte prima. Ik heb ook een fles besteld en uitgeprobeerd. Gaat inderdaad heel goed, ALLEEN het stinkt zo verschrikkelijk erg. Mijn merrie heeft echt heel zwaar eczeem, maar als ik om de dag insmeer blijft ze jeukvrij. Wondjes genezen heel snel en de harde korst op haar buik is bijna helemaal weg. Mijn ruin had alleen eczee, in zijn manen en een paar plekjes op zijn hoofd, maar daar zie je bijna niet aan dat hij eczeem heeft. Alleen aan het eind van de manenkam zie je nog wat gekrulde manen aan het uiteinde. Alle plekken waar zijn manen weg waren zijn weer helemaal volgegroeid en hij voelt zich er lekker bij.
Ik zag dat er in Nederland dit jaar ook verkocht wordt. Ze verkopen ook proefflesjes voor een paar euro dus je kan het uitproberen zonder gelijk een hele fles te kopen. Ik weet niet of ik de site mag melden hier maar als dat mag dan zet ik die er nog even bij.
groetjes
Martine

[EA-CO] Derfen, hulp in de strijd tegen zomereczeem

Ik heb een proefflesje besteld

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:51

heeft er iemand ervaring met eczeem na operatie? (ik denk zelf dan vnl aan de narcose)

gaat dat heel erg opspelen? of valt het mee? indi moet morgen onder het mes, en ik vraag me af of ik bijvoorbeeld nu beter alvast drainage compositum kan bestellen of niet...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:37

Ik zou sowieso dan de drainage gaan gebruiken ikenindi...Is nogal wat een narcose. Hopelijk niets ernstigs met Indi?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:50

Pfoe, dat is goed vervelend zeg, klinkt heftig wat jouw Indi allemaal moet ondergaan..

Ik denk dat starten met de Drainage wel goed zou kunnen zijn na de operatie, ook om alle andere ellende uit het lijf te krijgen...
Indi zal daarna ook wel stalrust krijgen denk ik? Ik weet niet wat ze nu aan bix nog krijgt, maar dat zou ik ook gaan afbouwen dan. Want ze krijgt dan straks veel te veel, met niets doen en niet buiten lopen enzo...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:53

Als je paard geen medicijnen krijgt dan kan je denk ik wel gewoon drainage geven. Je zou het ook kunnen overleggen met de DA.

Succes morgen met Indiana.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:47

pff merrie heeft op plaats van bilstieken alle haar eraf aan 1 kant, wat nu?? strakker, losser? koord eraf knippen? Kruisen? Door elkaar heen halen???? weet t even niet zo goed!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:01

Wat voor bilstieken zijn dat dan? Aan mijn dekens zitten erg brede stieken en heb nergens last van.