[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:42

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:21

Naaltje schreef:
ik ken er een die alles lekker vindt :=
hij is ook stapelgek op zijn vitaminepoedertje... hij likt het eerst van z'n wortel (die ik door zijn voer meng) en eet dan de wortel pas op :=

dat magnesium is niet als appart poedertje verkrijgbaar? moet je dan een supplement met extra mg zoeken? :)

jawel hoor. bij de paardendrogist.nl , bij paardnatuurlijk.nl en vast nog wel op meer plaatsen kun je dat kopen. ik heb evt nog een grote zak staan waar ik wel wat van kan missen. heb 25 kg gekocht in 1 keer, en aangezien ik maar 12 gram per dag hoef te geven... dan houd je best wat over. dus voor verzendkosten en een symbolisch bedrag wil ik best versturen...

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:27

Het is beslist en besloten, de mijne gaat dit jaar onder een eczeemdeken. Mijn gevoel zegt: nee ik wil haar niet heel het jaar onder een deken zetten, maar mijn verstand zegt dat het voor haar het best gaat zijn...

Momenteel zit ik nog steeds bij Nature's best. Ze krijgt daarbij wat zemelen en voordroog.

Vanaf eind februari schakel ik over naar hooi (of zou ik dat best vroeger doen?) en verdwijnt de nature's best ook omdat ze dan bijna op de wei gaat.

Hoe zit dat eigelijk met die dekens? Kun je die elke dag wel afnemen om te borstelen om daarna te longeren en rijden? Of worden ze dan ook al gestoken? Of hoe doen jullie dat? En als je buiten gaat wandelen aan de hand, houden jullie dan het deken op of gaat dat af?

Wil zeker voorbereid zijn zodat ze zeker niet gaat schuren. Ze schuurt enkel aan haar manen dus het is spijtig dat ze een volledig deken opmoet maar heb niet veel keuze denk ik. Zo'n halsstuk zakt veel te gemakkelijk af heb ik al genezen.

Waarvoor dient die magnesium?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:42

chipieke: als je haar volledig van de muesli/brok afhaalt komt ze dan nog wel genoeg aan haar voedingsstoffen? Normaal gesproken zit er in ons hooi/gras niet genoeg om die te korten aan te vullen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:49

chipieke schreef:
t veel keuze denk ik. Zo'n halsstuk zakt veel te gemakkelijk af heb ik al genezen.

zie vorige pagina bovenaan. anders blijven we herhalen ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:50

Nathalie84 schreef:
chipieke: als je haar volledig van de muesli/brok afhaalt komt ze dan nog wel genoeg aan haar voedingsstoffen? Normaal gesproken zit er in ons hooi/gras niet genoeg om die te korten aan te vullen.

alleen natrium zit niet genoeg in hooi/gras. de rest meestal wel. een mineralenblok is dan genoeg om bij te geven...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:51

ikenindi schreef:
chipieke schreef:
t veel keuze denk ik. Zo'n halsstuk zakt veel te gemakkelijk af heb ik al genezen.

zie vorige pagina bovenaan. anders blijven we herhalen ;)

Oeps, sorry :D Dus als ik het goed begrijp zou magnesium kunnen helpen de 'vuile stoffen' in het lichaam wat weg te werken? Dat stofje dat de knutten dan aantrekt :+

(heb net heel slecht nieuws gekregen dus ben er even met m'n hoofd geen 100% bij)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:41

nee. het helpt bij bepaalde enzym reacties. waaronder de afbraak van fructaan (zit in gras en is een suiker).

en suiker speelt ook een (grote) rol bij ze...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:49

Ok het is het proberen waard!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:56

[
chipieke schreef:
Oeps, sorry :D Dus als ik het goed begrijp zou magnesium kunnen helpen de 'vuile stoffen' in het lichaam wat weg te werken? Dat stofje dat de knutten dan aantrekt :+

(heb net heel slecht nieuws gekregen dus ben er even met m'n hoofd geen 100% bij)

chipieke:
goed voeren scheelt al om de vuile stoffen weg te werken.
een goed voerschema is dan al het halve werk.

eczemers niet in gras zetten wat korter dan 6cm is,
helemaal gras wat net opkomt zit bomvol suikers die ze niet hebben kunnen.
lang gras wat al gebloeid heeft of achter de andere paarden aan laten weiden.

zo houd je ze ook mooi op conditie...dikkere paarden hebben toch meer jeuk vind ik
en wat je dan tekort komt aan voedingsstoffen vul je aan met een supplement of krachtvoer.
( wel zelf uitrekenen wat je geven moet, en niet zomaar lukraak wat voeren)

heb trouwens vanmorgen aan de telefoon gehangen met allemaal paardenvoeder mensen
en zeggen die wel veel dat je een eczemer eigenlijk beter geen muesli kunt geven.
volgens hen is muesli tot en met bewerkt ,de granen worden gepoft en ontsloten en er word dit aan toegevoegd en dat..

beter is toch om een brok te gaan voeren.
zit minder rommel in, en bevat vaak veel minder suikers.

daar zit wel wat in denk ik?
waren allemaal mensen van paardenvoeders en die kunnen natuurlijk best hun eigen muesli gaan aanprijzen,maar dat deden ze dus niet.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:03

volgens mij zit er in muslie ook harstikke veel balast! maar dat is mijn persoonlijke idee hoor totaal niet onderbouwd :o

maar ik voer nu een dag HugHo dus ja ik kan niet meer zeggen dan...Fjordenbeest vind het lekker maar ja dat zegt ook niet zo veel

Nee even serieus het ruikt niet zo heel sterk en als ik naar de structuur kijkt en naar de geur ruikt dan komt het op mij vrij onbewerkt over dat in tegenstelling van muslies

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:04

Mijn paarden staan in groep op een weide, ik kan toch moeilijk m'n haflinger op stal zetten terwijl dat de rest op de weide staat :+ Dan wordt ze lichtjes gek in haar hoofdje. Ik ben wel van plan om mijn haflinger telkens op de wei te laten grazen achter dat de twee grootsten al een groot deel hebben opgegeten. Dat scheelt ook al wat.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:11

muesli? ik voer granenmix en zonder. Wat is het verschil? iemand die me dat kan uitleggen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 07:02

nathalie25 schreef:
maar ik voer nu een dag HugHo dus ja ik kan niet meer zeggen dan...Fjordenbeest vind het lekker maar ja dat zegt ook niet zo veel

Nee even serieus het ruikt niet zo heel sterk en als ik naar de structuur kijkt en naar de geur ruikt dan komt het op mij vrij onbewerkt over dat in tegenstelling van muslies

staan er ook vitaminegehaltes op de verpakking van dat hugho voer?
ik had ze een mail gestuurd daarover ,maar nog geen antwoord gehad

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:38

nee alleen het zelfde verhaaltje wat jij ontvangen had

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:43

het ligt er aan welke muesli je geeft. ik voer de vito van marstall. daar zit juist niet veel suiker en zooi in.

iedereen die granen voert: weten jullie wel wat dat aanricht in de darmen? misschien helpt het bij jullie al als je minder granen of helemaal geen granen meer geeft... ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:55

Nou, vertel eens ikenindi. Wat doe ik mijn paarden aan. Aangezien ik Nature's Best voer, is ook een muesli.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:24

ik heb niks slechts over muesli gezegd ;)

zeg alleen dat granen niet goed zijn voor paarden.

De vertering van zetmeel vindt plaats in de dunne darm, maar het paard heeft een te beperkte hoeveelheid enzymen om veel zetmeel tegelijk aan te kunnen. Wat niet in de dunne darm is verteerd komt in de dikke darm terecht, en richt daar een slachting aan onder de micro-organismen die cellulose (ruwvoer!) moeten verteren. Er komen andere organismen voor in de plaats, die wel raad weten met het zetmeel, maar niets kunnen met cellulose (ruwvoer). een paard kan dus wennen aan zetmeel, maar het is niet goed voor de vertering van ruwvoer.

Behalve dat het paard nu niet meer in staat is om voldoende energie uit ruwvoer te halen mist hij ook de vitaminen die anders door de micro-organismen zouden worden gemaakt. Die vitaminen moeten nu ineens in zijn voeding zitten, want anders krijgt hij tekorten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:24

Ik las het verkeerd ikenindi en had nog niet de Marstall Vito bekeken. Maar dat wordt dus echt aanbevolen voor paarden die iets mankeren, niet voor een "normaal/gezond" paard. Ik heb laatst op een beurs ook met iemand van marstall gesproken en die zei dat mijn ZE paard dus de ZE voederlijn moest hebben en de beide anderen de Complete. Daar zit dus ook gewoon granen in verwerkt. Die van jou heeft toch EPSM? Is dat glucoseintolerantie of insulineresistentie? Want dan praat je inderdaad over een paard wat iets mankeert en deze voedingsstoffen niet goed kan verwerken of zelfs helemaal niet. En in biks wordt toch ook graan verwerkt? + nog heel veel andere zooi...
En bij wat voor hoeveelheid is het dan schadelijk? Al bij 1 handje of moet je er dan meer van voeren?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:41

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:43

Veba-star is binnen. Vanaf 14 feb. ga ik dat voeren :)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:37

Zammie schreef:
Ik las het verkeerd ikenindi en had nog niet de Marstall Vito bekeken. Maar dat wordt dus echt aanbevolen voor paarden die iets mankeren, niet voor een "normaal/gezond" paard. Ik heb laatst op een beurs ook met iemand van marstall gesproken en die zei dat mijn ZE paard dus de ZE voederlijn moest hebben en de beide anderen de Complete. Daar zit dus ook gewoon granen in verwerkt. Die van jou heeft toch EPSM? Is dat glucoseintolerantie of insulineresistentie? Want dan praat je inderdaad over een paard wat iets mankeert en deze voedingsstoffen niet goed kan verwerken of zelfs helemaal niet. En in biks wordt toch ook graan verwerkt? + nog heel veel andere zooi...
En bij wat voor hoeveelheid is het dan schadelijk? Al bij 1 handje of moet je er dan meer van voeren?

vito is inderdaad speciaal voor paarden met epsm, maar is niet schadelijk voor gezonde paarden. en aangezien de zetmeelwaarde er erg laag in is is het dus een aanrader wat betreft granen ;)

indi heeft inderdaad epsm. dat is glucogeen stapelingsziekte en dus glucose-intolerantie.

in biks zit ook zetmeel. staat op de zak als het goed is hoeveel. dat verschilt per voeder. zowel muesli, slobber als biks.

in welke hoeveelheden het precies schadelijk is weet ik niet. wat ik wel weet is dat een paard van nature geen graan eet en ook niet is gebouwd om graan te eten. dit is vroeger verzonnen omdat het sneller opgegeten kon worden. maarja, vroeger wisten ze ook niet dat roken slecht voor je zou zijn ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:01

Nee, dat klopt ikenindi...
Tja, ik voer nu veel minder qua krachtvoer als eerder. Geef liever onbeperkt hooi en een voedingsuplement en dan een beetje van de Nature's, dan volop krachtvoer.
Maar vroeger werden paarden net zo gevoerd als de melkkoe en daar zijn ze toch ook op terug gekomen. Veel teveel eiwitten voor een paard. Waarom een paard haver en gerst kreeg vroeger? Denk ook omdat ze die dagen volop aan het werk waren en de boer dacht dat het wat extra's nodig had voor de uren dat het niet kon grazen en hooi eten. Biks wordt al een hele poos gemaakt, maar was dus gebasseerd op koeiebiks. Weet nog wel dat o.a. Pavo jaren terug erg in opspraak was, omdat het o.a. gebruikt frituurvet en afval van de kippenslachterij door de biks deed als goedkoop vulmiddel. Nu doen ze er afval van de sojaboon doorheen. Lijkt me ook geen goede voedingsstof voor een paard.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:03

brokken kregen ze vroeger ook niet.
Wat moet je ze dan in hemelsnaam voeren.
Mijn pony doet het op de granen hartstikke super, veel beter dan bij een broksoort.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:05

ikenindi schreef:
in welke hoeveelheden het precies schadelijk is weet ik niet. wat ik wel weet is dat een paard van nature geen graan eet en ook niet is gebouwd om graan te eten. dit is vroeger verzonnen omdat het sneller opgegeten kon worden. maarja, vroeger wisten ze ook niet dat roken slecht voor je zou zijn ;)

haha en hoeft ook niet zo te zijn dat je daar ziek van word he?
dus hoeft een paard ook niet persé ziek te worden van graan.
:P

maar valt wel op dat in brokken veel minder zetmeel en suikers zitten dan in de meeste muesli's
morgenvroeg ga ik es bellen met pavo en e shoren wat zij me allemaal kunnen vertellen over de verschillende voeders