Ireen, kijk je wel uit dat je haar niet te zwaar en eenzijdig belast en ook lekker recht toe recht aan blijft bewegen op wandelen. Het is namelijk best wel een behoorlijke inspanning ook voor gezonde paarden deze oefeningen van deze school/richting.
Ireen_
Geplaatst: 12-03-09 07:51
Ja natuurlijk Ik doe het niet langer dan ca 5-10 minuutjes en het is alleen links/rechts buigen in stap met tussendoor stukjes rechtdoor, verder geen moeilijkere oefeningen
Ik hoop ook dat het gaat werken. Weet zo langzamerhand niet meer wat ik allemaal moet geloven. Eerst denken ze cushing dan zijn het gewoon slappe spieren, maar goed ik hoop natuurlijk het laatste. Maar dan ben ik eigenlijk toch wel weer erg benieuwd waarom ze nu ineens uitdrogingsverschijnselen heeft. Ik snap niet zo goed waar dat dit dan ineens vandaan komt, mij lijkt dat er dan toch iets niet goed met haar is, maar ja ik weet het ook allemaal niet. We wachten maar even af, meer kunnen we toch niet doen.
Ik had zelf eigenlijk niet aan haar gemerkt dat ze mogelijk uitgedroogd kon zijn. Ze wilde de laatste tijd wel niet meer zo graag knuffelen en was een beetje sloom en als ik haar hoofdje wilde poetsen dan vond ze dat ook echt niet leuk. Maar ja ik dacht dat zal wel liggen aan dat ik 2 jaar weinig met haar heb gedaan. Maar nu gaat het al wel weer beter. We lopen om de dag 10 - 15 minuten en dat gaat goed, ze struikelt nog wel af en toe maar ze loopt best voorwaarts en soms gaat ze uit zichzelf draven. Poetsen gaat ook steeds beter, ze lijdt veel meer en wil weer meer knuffelen en ook kan ik haar weer poetsen zonder haar vast te zetten dit deed ik eerst altijd alleen de laatste tijd moest ik haar steeds vastzetten omdat ze anders weg liep. Dus het lijkt wel beter met haar te gaan.
We moeten alleen het extra voer dat ze er nu bij krijgt opbouwen naar 1 kilo s`ochtends en 1 kilo s`avonds maar dat vind ik wel erg veel want ze krijgt nu dan s`ochtens en s`avonds 500 gram + dan de gewone brokken en dat is echt al zo veel meer. Ze eet nu ook niet meer al haar hooi op. En ik vind het zo zielig als ze nu zo veel krijgt en als het er straks dan weer allemaal in een keer af moet.
Obelix20 ik zou nit te veel bix ed gaan geven maar meer hoogwaardig ruwvoer en evt een seniores priores daar komen ze ook van aan. Maar hooi vind ik ook erg belangrijk dat hebben ze echt nodig. Maar dat is mijn mening, we geven ze vaak al veel te veel hardvoer.
Obelix20
Geplaatst: 13-03-09 10:11
Rumay,
Ik weet niet precies hoe het extra voer heet wat ze krijgt. De dierenarts zelf wist ook niet eens wat er alllemaal in zat want dat wilde de fabrikant niet zeggen. Maar zij gebruikten het op de paardenkliniek voor alle paarden die ziek waren. Het is een soort poeder dat je op moet lossen in water. Je kunt het vergelijken met bambix die je in de melk oplost. Maar als de zak op is dan hoeft ze het niet meer te hebben dan moeten we weer gewoon over op alleen brokken en die krijgt ze er nu ook bij daarom wilde ik haar niet te veel geven anders moet ze straks weer zo erg wennen aan het feit dat ze dan weer veel minder voer krijgt, want dan krijgt ze weer alleen brokken. En dat moest ook van de dierenarts want ze mocht maar een bepaalde tijd dat extra voer krijgen en straks s`ochtends en s`avonds gewoon weer een kilo brokken, dat was genoeg als ze weer ging rijden een aangesterkt is zij hij.
fargo
Geplaatst: 13-03-09 10:39
Obelix ik vind het best een beetje eng, want cushing paarden hebben immers ook dat ze erg veel spieren verliezen en ons paard struikelde ook veel. Het idee dat je nu veel moet voeren en als er verder niet naar cushing gekeken wordt, vind ik dan best een beetje link ook ivm eventuele hoefbevangenheid als ze wel te veel binnenkrijgt. Ze is natuurlijk wel 20 jaar (of heb ik dat verkeerd onthouden?). Stel dat ze nu toch cushing heeft?
Steppe
Geplaatst: 17-03-09 16:38
Wat een weer vandaag he heerlijk en daarom zijn Anne(bijrijder) en ik met Rava naar het strand geweest. Voor zover we weten was Rava nog nooit op het strand geweest en het was best spannend wat zou ze doen en zeker weer de vraag en wat doet ze als we weer thuis zijn. Het strand was super het was eb dus heerlijk kunnen rijden en ze vond het heerlijk en was relaxed. Nooit gedacht dat ik dit nog eens met haar zou doen door de Cushing is er veel veranderd.
Rumay, wat heerlijk zeg! Rava ziet er ook heel vrolijk uit , zo te zien had ze het prima naar haar zin!
Heb van de week Ivanka weer eens gereden, ondanks dat ze stijf was, liep ze verder echt super toen ze eenmaal los was . Ze heeft daar nog zoveel plezier in... heerlijk!
Alweer poosje stil hier... Hoe gaat het met iedereen? Alle paarden blij met het betere weer? Dana is hard aan het verharen. Ze doet het momenteel erg goed op de minimale dosis AB, dus daar zijn we blij mee. Ze kan iig redelijk goed eten en geen snotneusje meer. Stoppen durven we nog niet, maar dat zal waarschijnlijk ook niet meer kunnen. VErder zijn ze erg blij dat het gras weer groeit en wat meer smaak krijgt En languit in de zon in het zand slapen is ook een favoriete bezigheid. Als we zo de lente en zomer doorkomen hoor je mij niet klagen!!
fargo
Geplaatst: 26-03-09 12:55
Sylvia krijgt ze nu ook al msm? Geloof van wel hè? Heb op dit moment een geheugen als een zeef!
Willy doet het goed in de opvang, speelt veel als de buitendeuren openstaan. Rolt lekker buiten en heeft zonderdag heerlijk met de baas in de bak gereden (wat keek ie tevreden zeg!). Verder eet ie ook goed als ze 'savonds samen hun extra bakkie krijgen. Hij is inderdaad ook lekker aan het verharen.
Sylvia, fijn dat het met Dana goed gaat. Kan ze op een gegeven moment ook niet een soort van resistent worden voor de AB als ze dat in kleine dosis blijft krijgen? Maar wel fijn dat haar snotneus weg is en dat ze weer kan eten . Daar doe je het uiteindelijk toch voor .
Fargo, fijn dat het met Willy ook goed gaat... is een goede keuze geweest om je mini-kudde daarheen te verplaatsen .
Hier vorige week nog de schrik van mn leven gehad, Ivanka had vrijdagavond flink (gas)koliek. En ik was zelf op het werk en kon niet weg, zat me zo op te vreten daar! Heb die nacht in de auto op stal geslapen, zodat ik elk uur kon gaan kijken. Tegen de ochtend ging het gelukkig weer beter... Schrik van mn leven. Blijft eng, die koliek. Maar nu gaat het gelukkig helemaal goed, ze is in de rui en rijden gaat super .
fargo
Geplaatst: 26-03-09 13:43
Tinne, een weekend terug had whiz zaterdag avond behoorlijke gaskoliek en zondagavond willy. Daarna hadden we het wel weer even gehad met die spanning, pffffff.
Bij ons was het ook vorig weekend idd, zal toen ook wel door het goede weer zijn gekomen dat het gras opeens zo hard is gaan groeien ofzo. Dus nu lopen ze bij mij alledrie te mokken dat ze op een kleiner stuk moeten lopen .
Sorry voor de late reactie maar ik heb het zo druk gehad dat ik er niet meer aan had gedacht om terug te reageren op jou reactie.
Obelix is inderdaad 20 jaar.
Ik zal over 3 weken wel tegen de dierenarts zeggen dat de andere dierenartsen aan cushing hebben gedacht en dan kijk ik wel even wat hij ervan zegt. Ik weet het ook allemaal niet zo goed hoor, ik hoor zo veel uiteenlopende meningen en ik weet ook niet wat het beste is.
De zak extra voer is nu bijna op dus ik ben nu weer aan het afbouwen. Maar het gaat nu wel echt super met haar. Ik heb haar gisteren een half uur gelongeerd waarvan ze 10 minuten echt flink gedraafd heeft en ze is niet een keer gestruikeld dus er zit wel verbetering en vooruitgang in.
En ze is ook wel al een beetje dikker geworden. Ben alleen benieuwd of ze goed blijft zonder al dat extra kracht voer.
Heb Peter nu een 1,5 à 2 weken op een half pilletje pergolide per dag ipv 1. Tot nu toe geen negatieve veranderingen. Hij verhaart alleen nog niet, maar heeft deze winter wel veel korter haar dan als die de afgelopen winters steeds had. En hij krijgt weer wat kuiltjes boven z'n ogen
Warientje is verbazingwekkend erg snel door d'r vacht heen Behalve hier en daar een plukje op de benen is alles er al af. Was erg blij om te zien dat de zomervacht een mooi glad vachtje was en geen krullen scheelt weer veel scheer-stress bij ons beide
Steppe
Geplaatst: 26-03-09 21:44
Gelukkig gaan we het goeie weer tegemoet en dat merk je ook aan de paarden. Rava gaat vanaf 1 april weer op een half pilletje ipv 1 De meeste haren zijn eraf alleen heeft ze voor een arabier veel behang aan de benen Maar misschien komt dat ook nog goed.
Fijn te lezen dat het met de meeste goed gaat
onne
Geplaatst: 26-03-09 22:11
Hier alles ook oke, heb het dinsdagavond nog afgeklopt. Ook Onne vehaard als een gek, hij heeft geen lang haar maar het lijkt wel veel. Wel heeft hij in de winter last van natte scheeten. Zo te zien is iedereen wel tevreden,laten we het zo houden. Misschien zou het wel eens leuk zijn om elkaar eens te ontmoetten? wat vinden julie daarvan ?