Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stalnijmegen

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:36

op de wei waar rain heeft gelopen ( 6 dec overleden aan Am als 4 mnd oud veulen) lgt het grondwater op 80!!! meter diep.. vandara dat voor ons heel jammer, daar geen grondwater is. daar krijgen ze leiding water wat we van huis uit met jerrycans erheen slepen.

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:26

Hoor net dat er hier in de buurt (kop van NH) weer nieuwe gevallen bij komen.
Ik vind het doodeng, wat kun je er nou aandoen? Maar een paar uurtjes op het land en de rest op stal/paddock?
Hoe is het in de rest van nederland?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:28

Vergeet niet dat het nu 's nachts ook weer kouder is. Zo tegen vorst aan heel vroeg in de ochtend. Dat is voor mij sowieso al reden om ze niet zolang op het gras te hebben.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:37

*Jolanda* schreef:
Hoor net dat er hier in de buurt (kop van NH) weer nieuwe gevallen bij komen.
Ik vind het doodeng, wat kun je er nou aandoen? Maar een paar uurtjes op het land en de rest op stal/paddock?
Hoe is het in de rest van nederland?

oeiii.... welke dorpen zit t nu jolanda?
zit namelijk 6 km bij jou vandaan en afgelopen herfst hebben wij ook een hengst verloren aan AM.
we hebben de rest nu uit voorzorg kort lopen.

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:51

DubbelDun schreef:
Vergeet niet dat het nu 's nachts ook weer kouder is. Zo tegen vorst aan heel vroeg in de ochtend. Dat is voor mij sowieso al reden om ze niet zolang op het gras te hebben.

Deze liep ook niet dag en nacht op het land, was ook geen jong dier...

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:33

*Jolanda* schreef:
DubbelDun schreef:

Deze liep ook niet dag en nacht op het land, was ook geen jong dier...

thnx voor je pb jolanda!
wel angstaanjagend dat er weer meerdere meldingen hier in de buurt zijn,in verschillende dorpjes pfff

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:43

Op het voorpagina nieuws staat nu dat er een vermoedelijke oorzaak van atypische myopathie bekend is; namelijk een schimmel die groeit in esdoorn bladeren/taken.
Ik vroeg me nou dus af of de bokkers hier, waarvan één of meerdere dieren met de aandoening te maken hebben gehad, inderdaad kunnen bevestigen dat ook bij hen deze soort boom in/bij de wei groeit... Zijn er bokkers die dat kunnen (en willen) bevestigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:45

ik zal navragen of er esdoorns bij/rond de weide stonden.

maar dan nog,waarom krijgt het ene paard het wel en de ander dan niet?

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:50

Djini schreef:
Op het voorpagina nieuws staat nu dat er een vermoedelijke oorzaak van atypische myopathie bekend is; namelijk een schimmel die groeit in esdoorn bladeren/taken.
Ik vroeg me nou dus af of de bokkers hier, waarvan één of meerdere dieren met de aandoening te maken hebben gehad, inderdaad kunnen bevestigen dat ook bij hen deze soort boom in/bij de wei groeit... Zijn er bokkers die dat kunnen (en willen) bevestigen?

Ik kan het van 4 dieren bevestigen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:57

@Djni: bedoel je de Rhytisma acerinum ??

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:06

Net het stuk op de voorpagina gelezen, vandaar da tik hier nu ook even weer kom kijken.
Het klopt wel, op ons stukje staan ze en alle zes de veulens waren er toen ziek van.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:35

Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 12-05-10 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:37

werd ook al getipt over het nieuws..
nadat ik eerst bij de buren van mijn ouders zo een blad van een boom had gerukt, zodat ik vergelijking zou hebben wilde ik gaan contoleren, heelas kwam er wat tussen dus niet meer gekeken, morgen maar even doen

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:40

Bij mij staan(stonden) er o.a. esdoorns langs het weiland. De behandelende dierenartsen vroegen dat ook direct aan mij.
Op de afgevallen bladeren zag ik zwarte stippen zitten en dat is de schimmel.
Ik heb nog niet alle esdoorns weg en zie op er NOG staan de stippen alweer zitten op de bladeren. Zij zullen ook nog omgehaald worden.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:02

DubbelDun schreef:
@Djni: bedoel je de Rhytisma acerinum ??

Ik heb helaas nog nergens kunnen vinden wélke schimmel ze precies verantwoordelijk houden. Maar het zou natuurlijk best Rhytisma acerinum kunnen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:30

Ik heb net een rondje wei/paddock gedaan en ik heb naast de paddock één esdoorn staan en langs de wei staan er een stuk of 5.
Dat wordt dus de boel in de gaten houden ;(
helaas huur ik de wei, dus heb weinig te zeggen over omhakken.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:03

Ik heb ook even een rondje gedaan, en bij mij staan ook wel stuk of 8 esdoorns in de weide.
Nu zien die er heel goed uit, geen zieke bomen en bladeren. maar ik heb bladeren en twijgen wel uit de weide gehaald en hou de boel goed in de gaten. Ik ga ze nog niet kappen, voor het 100 % zeker is dat AM daarvan komt. Het zijn echt waanzinnig mooie grote bomen bij ons. Het wisselt ook nog al eens de vermoedelijke oorzaak, alhoewel deze laatste wel heel aannemelijk klinkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:08

Vanwege de onzekerheid heb ik gewoon een mail richting UU gedaan :D Hopelijk krijg ik snel antwoord.
Als het de zwarte inktvlekkenziekte is dan is het voor iedereen makkelijk herkenbaar en kan een boom blijven staan totdat ie die ziekte heeft. Is het dat niet dan vrees ik dat er flink wat esdoorns gaan sneuvelen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:19

Heel goed Dubbeldun! hou ons op de hoogte...
Die van ons hebben in ieder geval niet die inktvlekken ziekte. Ik trof wel een enkel esdoornblad aan in het weiland, met allemaal oranje stippen erop.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:22

Bij mij staan er maar 2, een kleine en een hele grote. Ik houd ze in de gaten. Nu geen vlekken gelukkig.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:46

Voor diegenen die engels kunnen lezen is dit misschien wel een duidelijke pagina over die schimmel bij esdoorn: http://hedgerowmobile.com/tarspot.html .
In het voorjaar zie je op het nieuwe blad waarschijnlijk geen zwarte vlekken, omdat die sporen nog niet op het blad zitten, of er net zitten. Pas later in het jaar, in de herfst, zie je die vlekken. En op afgevallen blad dat onder de boom ligt ( in het najaar en in de winter).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:54

Even ter verduidelijking: het is dus NIET zeker dat het de inktvlekkenziekte betreft. Het KAN ook iets anders zijn.
Het 'voordeel' van de inktvlekkenziekte zou zijn dat iedereen het makkelijk kan zien !!

Overigens kun je een besmette boom al wel eerder herkennen, de vlekken zijn dan nl lichtere plekken op het blad.
http://plantclinic.cornell.edu/FactShee ... rspots.htm
Onder Symptoms

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:45

Ik heb ook even spitten en vond oa dit
Citaat:
Ingestion of wilted or dried leaves of
Acer rubrum (red maple) may result in a fatal syndrome accompanied by the emission of colored urine. However, the clinical
signs result from a hemolytic process which has no myopathic component [36,37]
.
In dit artikel:
http://www.ivis.org/reviews/rev/votion/ivis.pdf

En dit:
Citaat:
Red Maple Trees

Red maple trees are some of the most spectacular trees to behold in the fall. The deep crimson leaves are beautiful, but toxic, particularly to horses. The leaves while alive and on the trees are not poisonous, but once they fall off the tree and wilt, they can be deadly.

Horses are most often exposed as the leaves fall from the trees in the fall, or if a branch is blown off of a tree into a pasture by a storm and the leaves wilt on the broken branch. The toxin present in these wilted leaves is unidentified at this point in time. Despite that, we know very well the damage it can cause.

Once ingested by the horse, the toxin begins to destroy the horse's red blood cells. As the red blood cells continue to burst, severe anemia (lack of red blood cells) can occur. The destruction of the red blood cells causes other problems--once a red blood cell is destroyed, the hemoglobin from inside the cell is free in the bloodstream. The hemoglobin is filtered by the kidney, but the kidney is damaged in the process. Therefore, horses poisoned by the red maple toxin are battling severe anemia (which hampers the ability to carry oxygen to their body's cells) and kidney disease.

If a horse eats red maple leaves, he will begin to act depressed and weak within two days. As the horse's body begins to have trouble transporting oxygen to the cells, his heart and respiratory rates will rise. Affected horses will also have icteric mucous membranes (a yellowish tinge to their gums and sclera, the white around the eye).

A horse which has eaten wilted red maple leaves is treated supportively, but has a poor prognosis for survival. He is given intravenous fluids to flush his kidneys (diuresis) in an effort to keep them working. He might require oxygen, and if he's severely anemic, he might receive blood transfusions.

One reference cites that as little as three pounds of wilted leaves can be fatal to an adult horse. Of course, the best treatment is prevention. Once the offending tree is identified, simply ensure that your horse is not exposed to the wilted leaves. Remove storm-blown branches from paddocks or pastures immediately. If these trees are close to your fenceline, it might be prudent to remove the tree.

The red maple or scarlet maple is found throughout the eastern United States and southeastern Canada. This tree is a tall hardwood with green leaves that have three large "fingers" or points and five prominent veins in the leaves. The leaves of this tree turn a brilliant crimson and sometimes yellow in the fall.

van Thehorse.com

Ik zoek ook nog even verder. ;) Mocht ik meer tegenkomen, dan plaats ik t! Mocht dit idd dé oorzaak zijn, dan zal de UU dat ook zeker binnen afzienbare tijd op haar site plaatsen! :j

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:56

interessant!
red maple, betreft dit alleen de rode esdoorn?
het stuk komt uit 2004, dat zou wel ongelooflijk zijn dat het toen in VS al bekend was :?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:01

Red Maple is inderdaad de rode esdoorn die voor zover ik weet grotendeels in Canada en Noord-Amerika voorkomt. Daarvan is al veel langer bekend dat het ziekteverschijnselen geeft, maar voor zover ik weet toch anders dan bij Atypische Myopathie. Voor zover ik weet is dat minder accuut. Het lijkt er wel op, maar is meer sluipend volgens mij.