[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:33

Sokkebok schreef:
Kiara schreef:
Ik weet niet precies meer waar, maar ik las laatst juist dat granen ook kunnen zorgen voor jeuk.

Zouden paarden ook coeliakie kunnen hebben net als ik, haha, dan mag je geen gluten wat een eiwit is in granen zoals tarwe, gerst e.d. (Het zit trouwens niet in haver.)
Ik kreeg 2 jaar geleden in de zomer ook voor het eerst exceem in mijn knieholte en naar aanleiding van nog een klacht bleek dat ik geen gluten kan verdragen, dus het lijkt er wel op. (exceem is na een glutenvrij dieet ook verdwenen)

Granen en dan ook gluten zijn niet zo onschuldig als het lijkt. Gluten zitten wel degelijk ook in haver. Allen spelt zit het veel minder in en boekweit idem.
Zelf heb ik ook een glutenintolerantie en ik verdenk er 1 van onze paarden ook van Knipoog

Ik las op de Hippolytsite in de 1e Futterjournaal nog een stuk over mok.
Een natuurheilpraktiker ontdekte begin jaren '80 dat mok ook kan ontstaan bij teveel eiwit en koolhydrateninname. Vooral door granen !!! Bij vermindering van de granenvoedering nam de mok af.

Dus Sokkebok, knieholte of kootholte ? Haha!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:05

Uhh, geen van beide Henny, maar pure haver is wel glutenvrij hoor, is alleen besmet op het land door vorige gekweekte granen als tarwe en gerst b.v.

Hier even op een rijtje wat wel en niet glutenvrij is.

Gluten komt voor in :
· tarwe
· rogge
· haver*
· gerst
· spelt
· kamut

En in alle producten waarin deze graansoorten verwerkt zijn.
* Haver is in Nederland meestal besmet met tarwe.

Glutenvrij zijn:
· maïs
· kiwicha
· rijst
· sorghum
· gierst
· quinoa
· boekweit
· amaranth
· teff
· tapioca

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:01

Hoi Sokkebok,

Dan heb ik een ander lijstje dan jij. Haver staat wel wel degelijk op de verboden lijst van een glutenvrij dieet.
Maar eh ... al zou het inderdaad komen dat er gluten in zitten vanwege 'besmetting' van tarwe.
Dan kan ik dat nog niet zien als er haver vermeld wordt in een produkt.
Wat spelt betreft. Veel mensen die glutenvrij moeten blijken spelt wel te verdragen.
Ik ben er een van Knipoog

Afijn terug ontopic.
Het zal me niet verbazen dat paarden ook best wel een intolerantie kunnen hebben voor 1 of meerdere graansoorten Knipoog
Net zo goed als dat ze dat voor andere produkten kunnen hebben.
Een van mijn zomereczemers kan bijv. absoluut niet tegen soyaprodukten.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:07

Bij onze shet denk ik meer dat het aan gras ligt, want granen krijgt zij niet, die eet al glutenvrij Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:42

bij ap ook....geen krachtvoer krijgt ie, dat is echt geen oorzaak bij hem.
dan zou hij in de winter ook klachten moeten hebben,want dan krijgt ie juist wel, en dus veel meer..
nee t is gras en iets wat in de lucht zit...
maar ja...

zoek maar es uit wat er allemaal in die lucht kan zitten Knipoog

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:14

ellepel schreef:
zoek maar es uit wat er allemaal in die lucht kan zitten Knipoog

Muggetjes, vliegetjes!!!!!!! Boos!

sigiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:39

Een nieuwe site over zomereczeem is www.liberate.be het gaat over een natuurlijk product. Kan op de site zien hoe het werkt in een filmpje.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:46

het zoooooveeeelste....
ik zou eerst een deken kopen....

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:12

Er is bij mijn pony ook zomerexceem geconstateerd.
Alleen het zit alleen maar onder de buik bij haar liezen.
Ze staat best op een volle weide en las dat dat het nog erger maakte?

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 19:41

las in de krant dat blauwtong, wordt veroorzaakt door een bepaald culicoide mugje.. en dat het verbod op een aantal middelen is opgeheven, geloof voor 120 dagen. het gaat om de middelen sputop en butox, ik vraag me nu af of we dit niet op onze eczeempaarden mogen gebruiken.. ga dit toch eens navragen bij de da..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:45

straks is het botox SuperQuinta, voor je het weet kunnen de paarden niet meer knipperen met hun ogen Knipoog

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 23:51

@atreyuevita : daar ben ik het niet mee eens! Mijn pony kan het ook goed redden zonder deken, met een potje zinkzalf (nog bedankt voor de tip ellepel Knipoog ) En een aantal voedingssuplementen!

Een deken werkt super, maar het is geen eerste vereiste! Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:09

werkt die zinkzalf bij jou???

hey da's wel mooi... Haha!
ap zijn eczeem trekt weg...zijn jeuk ook, en de plekken helen weer..

geen idee of het weer een van de zovele tijdelijke oplevingen is,maar ik hoop dat dit blijvend is..
hij staat op 3x hooi, om de dag een beetje brok voor de vitamientjes en elke dag een half uurtje grazen....

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:24

Annemijn schreef:
@atreyuevita : daar ben ik het niet mee eens! Mijn pony kan het ook goed redden zonder deken, met een potje zinkzalf (nog bedankt voor de tip ellepel Knipoog ) En een aantal voedingssuplementen!

Een deken werkt super, maar het is geen eerste vereiste! Haha!

Je hebt gelijk maar er zijn mensen die honderden euro's uitgeven aan dure nieuwe smeersels voor het geval het helpt en elke keer komt er weer iemand met een nieuw middel. Het rare is, ze kosten nooit 10 euro maar minimaal 30 euro etc.... ipv honderden euro's aan dit soort smeersels kun je beter een deken kopen. Dat bedoel ik. Ik brouw ook mijn eigen spulletje uit smeersels bij het kruidvat.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:27

Hoe is het nu bij jullie? Evita wordt de laatste 2 weken helemaal gek van de jeuk, zo erg is het de hele zomer niet geweest. Ze is hengstig gespoten, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
verder staat ze op zand en krijgt alleen 1 schep speciale brok, spelt en oud hooi. De deken is ook niet afdoende zoals ik al eerder postte...
Als blijkt bij jullie dat het seizoen eigenlijk wel ten einde is ga ik eens verder met haar dokteren want ik vidn het best raar dat het zo evolueert.

nico1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:39

bij die van mij heb ik het idee, dat het de goede kant opgaat!!!
ik denk dat je paard reageert op die spuit, dat is namelijk heel goed mogelijk, en als er verder niks is gebeurt/anders is geworden (en het weer gaat al de goede kant op) dan reageert ze vast op die spuit.......... tja, daar kun je niets meer aan doen......

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:01

@ atreyuevita
De merrie van mij wordt tegen de hengstigheid ook altijd wat schuurderig, zelfs met deken.
Tijdens en na de hengstigheid is het weer over. Dus het kan maar zo...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:55

Kinke heeft de laatste 2 weken ongeveer ook meer jeuk, ze reageert nu ook als ik haar in haar manenkam kriebel, eerder bleef dat beperkt tot kriebelen bij haar navel. Ze krijgt alleen oud hooi, dus schraler voeren kan niet. Heb maar even een nieuw flesje Fenonolf gehaald, dat werkt het beste bij haar.
Eigenlijk is het ieder jaar nog zo geweest dat eind augustus de jeuk toeneemt en het t/m september pappen en nathouden is.
M'n vader gaat volgende week naar Duitsland en neemt dan dat kruidenmengsel van St.Hippolyt voor me mee, ben benieuwd hoe ze er op gaat reageren.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:43

Bij Captain gaat het de laatste tijd juist erg goed, ik kan me herinneren van vorig jaar dat het idd deze tijd op zn ergst is....
Maar ik ben geen representatief geval, want ik begin zo langzamerhand echt te geloven dat de desensiblisatie begint te werken, het wordt nl steeds beter hoe verder we komen in de zomer...
Terwijl dat normaal gesproken juist anderom is natuurlijk.

Dus in mijn geval kan het zijn dat ie nu echt minder gevoelig wordt!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:50

Vandaag had mijn merrie erg veel jeuk. Het is hier iedere keer onrustig qua weer en er hangt veel onweer in de lucht. Dan zijn insecten vaak erg actief.
Alles is nog wel heel door de deken. Manen groeien al weer mooi aan.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:27

Ik denk ook dat hormonen een grote rol spelen bij zomereczeem. Dat zou iig wel verklaren waarom Ivanka bijna geen last had van haar zomereczeem toen ze drachtig was en tijdens de zoogperiode. Daarna begon het weer...

Nu is ze ook vrijwel eczeemvrij, maar we zijn er nog niet. Ik hoop zo dat er ooit nog iets komt waardoor de problemen opgelost zijn. Al ben ik dit jaar met homeopatische middelen en een beetje AVS14 en Tea Tree Creme al een heel eind gekomen Ja .

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:33

Kom ik gister bij de wei aan, een scheur in haar boett deken!! Gelukkig kon ik hem nog wel maken. Vanita heeft nu ook iets meer last van jeuk. Maar dit komt vooral omdat ze de laatste 2 weken vaker binnen heeft gestaan vanwege het weer.

Ebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:09

Ik heb een shetje met zomereczeem, hoewel het nog amper te zien is sinds ik liberate gebruik, ik ben heel erg tevreden over dit product, zijn manen zijn echt al terug heel lang geworden, en waar ze afgeschuurd waren, zijn ze zeker al zo'n, dikke 5 cm bijgegroeid, en schuren doet hij niet meer of nog heel zelden. Het product is niet zo goedkoop, maar na een tijdje hoef je het niet meer alle dagen te smeren en ook moet je minder smeren dan in het begin.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:45

Het maakt echt niks wat voor voer je paard krijgt, want zodra het paard gestoken is door colicoïde mug gaat het paard toch weer schuren.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:07

Majoor schreef:
Het maakt echt niks wat voor voer je paard krijgt, want zodra het paard gestoken is door colicoïde mug gaat het paard toch weer schuren.

Dat klopt echt niet wat jij zegt. Gestoken worden ze toch wel dat ben ik met je eens, maar geef je paard veel krachtvoer en zet ze op een verse weide dan garandeer ik je dat hij/zij VEEL meer schuurt.
Je kan het zomerexceem wel degelijk dragelijker maken door het voer aan te passen.