[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miszlisanne

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:02

er zijn 100 dingen die bij de een helpen en bij de ander niet..
ik smeer zelf msm zalf wat eerst goed hielp, nu niet meer.. heb nu maar sudocreme gekocht.. opscheren is in ieder geval ideaal!
wassen mag van mijn dierenarts elke dag! alleen t loszittende mag je verwijderen maar niet constant korsten krabben want daar bereik je ook vrij weinig mee..

beetje jammer dat vooral schimmels en witte voeten hier last van hebben:S (ja en de mijne is 100% schimmel.. met chronisch mok)
maar dat stukje hierboven klinkt wel interessant!!

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:11

Ik krijg het van de week binnen, ik houd jullie wel op de hoogte hoe het gaat en of het werkt!
In ieder geval was ik nu d'r benen met betadine en smeer ik daarna groene leem er op om de viezigheid eruit te trekken (je moet toch wat tot die tijd) en dat gaat ook aardig!

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:33

Ik was net in de winkel en las in het december nummer van de Bit iets over schimmels en mok.
Het is uiteindelijk een beestje die de mok veroorzaakt, Mijn paardje heeft ook chronisch mok, de dierenarts dacht he nu eindelijk weg te kunnen krijgen door een behandeling, maar ook die werkte niet. Maar ik denk als we die behandeling nog eens zouden doen, dat ze er best wel eens van af zou kunnen komen.

Omdat het een schimmeltje is, verspreid het zich in de borstels, dekens, en noem maar op.
In de zomer ga ik mijn paardje vanaf achter haar oren tot haar achterbenen helemaal wassen met een of ander duur speciaal middeltje dat het beestje doodmaakt, dit moet je een week later ook herhalen, en dan intussen ook al je spullen wassen, dan heb je veel kans dat je het weg krijgt.
Ik scheer ook de binnenkant van de sokken van mijn paard weg, zodat het beter droogt en ik het beter kan controleren.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:48

De mok kan ook van binnenuit komen he! Dan kan je nog zoveel wassen en doen.... maar dat lost niets op in dat geval Bloos

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:57

mmargherita schreef:
Ik was net in de winkel en las in het december nummer van de Bit iets over schimmels en mok.
Het is uiteindelijk een beestje die de mok veroorzaakt, Mijn paardje heeft ook chronisch mok, de dierenarts dacht he nu eindelijk weg te kunnen krijgen door een behandeling, maar ook die werkte niet. Maar ik denk als we die behandeling nog eens zouden doen, dat ze er best wel eens van af zou kunnen komen.

Omdat het een schimmeltje is, verspreid het zich in de borstels, dekens, en noem maar op.
In de zomer ga ik mijn paardje vanaf achter haar oren tot haar achterbenen helemaal wassen met een of ander duur speciaal middeltje dat het beestje doodmaakt, dit moet je een week later ook herhalen, en dan intussen ook al je spullen wassen, dan heb je veel kans dat je het weg krijgt.
Ik scheer ook de binnenkant van de sokken van mijn paard weg, zodat het beter droogt en ik het beter kan controleren.

Moet je heb wassen met Sebacil toevallig? Dat is echt troep (je wordt bijna onwel van de geur), maar helpt zoooooo goed! Ik gebruik het voor m'n trekpaard.
Weet je zeker dat jouw paard mok heeft? Of is het CPL?

En van binnen uit kan je de da een injectie laten geven (ivomec bijvoorbeeld)

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:01

ja dat was dat gedoetje,
ja ze heeft 100% zeker mok, tenminste wat is CPL heb ik nooit wat over gehoord.
Wij geven haar ook om de drie maanden dectomax, dit houd het heel goed onder controle.
Ik wil de behandeling in de zomer nog een keer doen, dat wassen enz. want nu was het steeds slecht weer en stelde ik het uit, en had het bijna geen nut meer.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:08

Dectomax is idd bijna hetzelfde als de Ivomec.
CPL is Chronisch Progressief Lyfoedeem Heb een link naar info ervan gemaakt.
Trekpaarden hebben dit en het wordt (mede) veroorzaakt door beestjes, mijten bijvoorbeeld. Doordat die zoch nestelen, gaat het nog meer jeuken = krabben = verspreiding en zo gaat het maar door.
Mijn trekpaard zat er 2 jaar geleden zo onder, dat er zelfs wonden op d'r hals, rug, kont en manen had! Nu scheer ik d'r elk jaar, zodat die beestjes zich niet kunnen nestelen in d'r dikke vacht.
Sebacil bestrijdt dit dus heel goed, evenals Cydectin.

Ow, dat spul van Hippa heb ik ook eens geprobeerd! Hield best goed!!! D'r benen werden een stuk rustiger en dat zag je als best snel!

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 08:12

Mijn dierenarts heeft verteld dat ook mok word veroorzaakt door een beestje, en dat het daarom met een goede behandeling weg te krijgen is, we behandelen haar ook van binnen met dectomax.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:35

Idd zou idd proberen de mok van binnenuit te bestrijden. Ja

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:28

mmargherita schreef:
Mijn dierenarts heeft verteld dat ook mok word veroorzaakt door een beestje, en dat het daarom met een goede behandeling weg te krijgen is, we behandelen haar ook van binnen met dectomax.

Ik heb een ander topic van je zitten lezen over de klachten van je friesje en het lijkt wel heel verdacht veel op wat Fleur heeft.....Maar hoop t voor je dat het idd gewone mok is!!!!

En van binneuit met Dectomax en dat combineren met Sebacil = goeie combi!!! Misschien kan je nu al d'r benen doen? En dan als het weer het weer toelaat heel d'r lijf?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:38

Als mok een beestje is, waarom concentreert het zich dan voornamelijk op de kootholtes en benen maar niet op de rest van het lijf?

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:12

Famke_93 schreef:
HUPPA MokCare VERBETERDE RECEPTUUR

...

Ik heb dit spul besteld en ga het maar proberen!
Ik heb bijna alles geprobeerd, en het klinkt er positief!

De site waar ik het van heb is: http://www.huppa.nl

Ik heb dit ook gebruikt voor mijn paardje! Na 2 dagen zag je de huid al duidelijker rustiger worden!
Hij heeft in totaal 3 kuren gehad, en sindsdien doe ik er niks meer aan, en de mok is nog steeds verdwenen! Zelfs nu dat de weide zo nat is!

Ben benieuwd of je hetzelfde resultaat als mij krijgt!!

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:16

Dat van Huppa heb ik idd ook gelezen, ik zit er over te twijfelen, ik denk dat ik het eerst aan de dierenarts laat zien voordat ik het begruik, hij is ook al jaren bezig met ons paard.
Maar mijn paard heeft geen agressieve vorm van mok, heel soms een klein wondje, nooit kreupel, het zit alleen in haar kootholtes (en beetje tussen haar oksles, wat steeds minder word) we hebben alle soorten mokcremes al geprobeerd...

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:21

Dat huppaspul ga ik rond februari ook weer bestellen. Dan is het ook nog zo'n natte periode en de tijd dat ze het meest op stal staan, dus in meest vochtige periode. Tis even gedoe met dat koken steeds, maar als t weer helpt zoals de vorige keer, dan heb ik het er meer dan graag voor over!

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:24

Ik heb ook lang getwijfeld over Huppa, doorslag bij mij, was de niet goed, geld terug, garantie!
Heb nog even foto's opgesnord van Zenith zijn mok...
Voor:
Afbeelding

Na 5 dagen Mokcare:
Afbeelding

En nu is het echt volledig weg. Zenith heeft het in de zomer gehad, en het blijft nog altijd weg!
Moest het terugkomen, bestel ik gewoon weer 3 kuren, staat nu al vast.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:25

Wow, dat is snel een heel verschil zeg! Super!

horse_girl schreef:
Als mok een beestje is, waarom concentreert het zich dan voornamelijk op de kootholtes en benen maar niet op de rest van het lijf?

Hoe ontstaat mok ?
Mok is een zogenaamde multifactoriële ziekte. Dat wil zeggen dat er vele oorzaken kunnen zijn welke vaak ook gecombineerd voorkomen. Hieronder een willekeurige opsomming:
• Invloeden van buitenaf (o.a. zand en modder, vuil, diarree, teveel en te grondig wassen, insektenbeten) met als gevolg beschadiging van de huid. Dit vormt vaak het begin van meer ellende. Doordat het huidgebied waarin de aandoening aangrijpt bij ieder beweging van het paard mee beweegt, zal herstel van de beschadiging minder snel verlopen dan op plaatsen waar de huid weinig beweegt. Ander nadeel van de locatie van het probleem is dat het zo dicht bij de grond is.
Zomermok ontstaat waarschijnlijk door een combinatie van irriterende en/of ‘giftige’ stoffen in het gras en teveel zonlicht in de zomer.
• Bacteriële infecties kunnen de zaak verergeren. Ze kunnen immers makkelijk een voedingsbodem vinden en kunnen dan nog meer problemen veroorzaken.
• Zonnebrand (bij witte huid).
• Schimmelinfecties.
• Schurftmijten. Chorioptesmijten (zie foto onder) komen veel voor bij de Fries en nestelen zich bij voorkeur in de warme, vochtige omgeving van de kootholte.
• Sommigen menen dat een verminderde weerstand een oorzaak kan zijn voor mok. Wat dat dan precies inhoudt is onduidelijk.

bron:http://www.dierenklinieklemmer.nl/page37/page51/mok.html

Er zijn dus meerdere oorzaken van mok, dus ook de mijt. Die blijft daar natuurlijk lekker zitten, omdat het heerlijk warm is in die kootholtes en zoals mmargherita zei, bijvoorbeeld ook in de oksels. Dan zitten ook plooien huid = heerlijk broeierig warm!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:23

Met ratino gaat het nu een stuk beter.. hij heeft nog een paar kleine plekje in zijn koten (achter) maar een stuk beter als eerst!
Volgens mijn VA moet ik het NIET insmeren als hij naar buiten gat (zoals eerder in dit topic werd gezecht met bv sudocreme) hij zegt juist dat een paard dan helemaal geen weerstand er tegen opbouwd. Wel zei hij dat zand (zie ook bericht van Jaan) een vervelde factor is. Zand schuurt en geeft daardoor iritatie. Wanneer ratino in de padock heeft gestaan moest ik zijn benen afspuiten en drogen met keukenrolpapier. Papier neemt vocht goed op waardoor de koten goed droog worden. Verder heb ik dan mokzalf van de VA met antibiotica die ik op moet smeren zodra ik plekjes zie! Verder heeft mijn VA ook aangegeven dat de witte huid bij paarden meestal gevoeliger is dan donkerehuid. Volgens hem zie je 9 van de 10 keer de mok op een wit been.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:32

Jeetje kan niet wachten tot het binnen komt. Hopelijk werkt het ook bij mijn paardje!
Heb wel van het weekend een mail gehad dat het onderweg is, maar wachten duurt zo lang!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:54

Vanmorgen Jewels benen gecontroleerd, en ik vrees dat ze toch aan 1 been mok heeft. Wel heel lichtjes, maar kan er maar beter nu al wat tegen gaan doen, dan dat het straks uitbreidt.
Wil dadelijk voor de zekerheid nog eens goed voelen, zeker weten dat het geen modder ed is. Anders zit ik te denken over dat cure mok, of dat gedoe van huppa.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:00

Even een vraagje: wat is zinvol: 1x per week behandel ik de mok al met betadineshampoo. Elke dag dep/wrijf ik het schoon en smeer ik het in met sudocreme. Haar been ziet er nu net zo uit als op de foto hier even terug van Toke. Er zitten geen kortsen meer, maar de huis is wel dik. Momenteel is ze ook nog kreupel aan dat been, dus ben ik het elke dag aan het afspuiten, wat de mok natuurlijk niet ten goede komt. Tevens staat ze de hele dag in een modderige wei.

Wat is nu verstandig: wel wat erop smeren of met rust laten en de huid laten ademen en alleen schoon maken 's avonds????

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:11

De modderige wei is niet echt goed voor de mok, dit kan het zelfs verergeren, wat goed helpt is de mok goed droog te houden, staat ze s'nachts in een stal?
Ik denk dat het zeker zinvol is om het 1 keer in de week te behandelen, maar wel elke dag controleren.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:13

Heb helaas geen andere mogelijkheid dan deze wei en binnenzetten vind ik geen optie. 's Nachts staat ze wel in een schone, droge stal. Uiteraard controleer ik het elke dag en maak ik het goed droog en zo mogelijk schoon, maar is het verstandig om er wat op te smeren.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:18

Je hebt van dat spul (naam weet ik even niet) die je er op kan spuiten en die het waterdicht maken, als het ware, maar ja, dan sluit je het wel af, dus kan het niet ademen.....Maar niet smeren = blubber erop en erin, is ook weer niet goed.....
Moeilijk hoor!
Kan je de da niet even bellen voor advies?

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:20

Ben ik wel van plan, maar heb momenteel een 10-rittenkaart bij die vent.....

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:42

Hahahahaha, kan me er iets bij voorstellen! Paar weken geleden was ik er ook bijna iedere dag of belde ik. Maar goed, daar is ie voor toch?!