Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:34

tessyke schreef:
nee ik heb gebeld met het ziekenhuis maar ik kreeg de kans niet eens om het te omschrijven.
het mens zei gewoon "dat is een brandwond" terwijl ze niet eens wist welke plant het was Clown
volgens mij verwarde ze het met bereklauw Clown

en hier noemt het gewoon sint jacobskruid hoor Haha!
zowel in krantenartikels als gewoon op google en in boeken Ja

het klinkt idd niet lekker maar het ziet er ook echt niet uit Haha!
ik zal eens zien of ik er morgen een foto van kan posten Ja

van bereklauw krijg je inderdaad dit soort verschijnselen. Van sint jacobskruiskruid absoluut niet. Ik trek ze vaak met blote handen ( ja is niet slim) uit de grond en ze branden niet eens. Daarna even goed handen wassen en t plantje is weer weg.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:35

nee dat weet ik dat je het niet van dit krijgt maar ik heb gewoon een wonde opgelopen met ze eruit te trekken(ook met blote handen) en daar in gif ingekomen

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:53

ik moest dus van mijn overbezorgde mama eens naar het antigifcentrum bellen.
dus ik als braaf meisje erheen gebeld, de 1ste keer nam niemand op (je moet maar eens gebeten zijn door een zwarte weduwe ofzo Clown )
de 2 de keer wel, het gif kan schade aanbrengen maar vrij wss is er bij mij alleen een infectie opgekomen dus ik moet naar de huisarts voor een ontsmettingskuur en antibioticakuur Clown
dus ik heb ongeveer 80% kans dat er gewoon een onsteking is opgekomen en ik heb 20% kans dat het door het gif is Clown
toch eens iemand mijn vinger laten zien denk ik Clown

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 23:01

Een snee van gras of ander kruid kan heel lelijk zijn (en diep).
Als je dan daarna ook nog eens wat zand of nog erger wat mest in die wond krijgt, is de kans op een infectie heel groot.
Volgende keer toch maar handschoenen dragen Haha!

Beterschap met je hand.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:12

mja ik had geen snee, dat is het hem juist, allees de bovenste laag vel was eraf, het was pas de dag erna dat de sneeën er ineens waren en van gewone sneeën zijn het al open sneeën van 3mm geworden

volgende keer idd handschoenen Haha!

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:17

Ik was vanochtend omgeving Schijndel (Noord-Brabant) en heb me verbaasd over de enorme hoeveelheid JKK wat daar in de bermen staat.
Dat was vorig jaar ook al zo, maar het lijkt nu nog wel meer.... Boos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:41

Is logisch toch (helaas). Weliswaar zijn eigenaren van omheinde percelen in sommige gebieden verplicht het JKK te verwijderen, maar voo provincies en overheden geldt die regel nooit. Dus kan het zich lekker voortplanten en uitzaaien Verdrietig

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:44

DubbelDun schreef:
Is logisch toch (helaas). Weliswaar zijn eigenaren van omheinde percelen in sommige gebieden verplicht het JKK te verwijderen, maar voo provincies en overheden geldt die regel nooit. Dus kan het zich lekker voortplanten en uitzaaien Verdrietig

Tot zo'n 2 jaar terug zag je het hier in de polders ook niet.... Je raadt het al, het staat nu vól.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:46

Ik vrees dat het ook alleen maar erger gaat worden, zolang er niet van hogerhand krachtige maatregelen genomen gaan worden die óók door die overheid zelf uitgevoerd moeten gaan worden !!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:49

DubbelDun schreef:
Ik vrees dat het ook alleen maar erger gaat worden, zolang er niet van hogerhand krachtige maatregelen genomen gaan worden die óók door die overheid zelf uitgevoerd moeten gaan worden !!

Yep,

Alleen op stedelijk gebied wordt er soms een maatregel(tje) genomen.
Dat werkt onvoldoende.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:03

Toch zag ik pas op tv Gelderland dat er hier en daar wel al wat gedaan gaat worden (zoals handmatig verwijderen).
Maar dan mogen ze wel opschieten, want het wordt een steeds groter probleem.
Hier in de buurt staat nog niet zoveel, maar ook hier wordt het elk jaar meer...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:09

gemeente Zeist verbrand bijv al jaren het bermhooi, ipv dat het verkocht wordt .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:12

Waarschijnlijk omdat ze het aan de straatstenen niet kwijt kunnen c.q. bang zijn voor negatieve reclame/rechtzaken.
Aan de wortels doen ze nog niets iig.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 09:40

zoals ik vorig jaar al eens meldde is onze gemeente aan het maaien gegaan (vorig jaar dus al). Ook dit jaar maaien ze heel wat vaker dan voorheen. En al staan er nu misschien meer rozetten, het kijkt al heel wat minder geel hier tov voorgaande jaren (en dus kan het spul niet uitzaaien).
Alleen stukken braakliggend terrein zien nog hartstikke geel.

Het natuurgebied hier is heel wisselend. 2005 heel veel geel, 2006 nauwelijks geel, 2007 weer helemaal geel en dit jaar weer nauwelijks geel. Kennelijk slaat het een jaar over of is het zichzelf inderdaad langzaam aan het 'uitbloeien'.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:47

DubbelDun schreef:
Waarschijnlijk omdat ze het aan de straatstenen niet kwijt kunnen c.q. bang zijn voor negatieve reclame/rechtzaken.
Aan de wortels doen ze nog niets iig.

Ik vind het goed dat gemeentes het bermhooi niet verkopen, aan de wortels kunnen ze niet zo veel doen. Een klein restje wortel kan nieuwe planten geven. Uitsteken kan averechts werken en de levensduur van een plant kan wel tot een jaar of 8 a 9 worden. Concurrentie van andere gewassen zal op den lange duur veel beter werken.
Even een hele kleine samenvatting wat er aan afspraken zijn, het is niet compleet er missen provincies maar doe het even snel tussendoor. Uiteindelijk kan het in een berm geen kwaad zolang het niet in het hooi komt. Hooi is het risico, in verse vorm herkennen paarden het over het algemeen.

Brabant http://www.brabant.nl/Leven/Natuur%20in ... kruid.aspx

Gelderland http://www.gelderland.nl/smartsite.shtm ... menu=15032

Drenthe http://www.provincie.drenthe.nl/thema/n ... an_aanpak/

Groningen http://www.provinciegroningen.nl/landen ... kruiskruid

Friesland http://fryslan.nl/sjablonen/1/zoek.asp? ... ot=&page=3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:18

Ik zie dat Ede er ook bij staat. Dat is mooi, kan ik ze even melden dat er hier om de hoek een giga weiland (met paarden) 'natuurlijk' ligt te wezen vol met JKK en dat de gemaaide rollen in de berm liggen te rotten Cool

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:21

DubbelDun schreef:
Ik zie dat Ede er ook bij staat. Dat is mooi, kan ik ze even melden dat er hier om de hoek een giga weiland (met paarden) 'natuurlijk' ligt te wezen vol met JKK en dat de gemaaide rollen in de berm liggen te rotten Cool

Beter toch dat de gemaaide rollen in de berm liggen te rotten dan verkocht worden toch? Dat wordt niet verkocht als hooi.
In een wei zelf zal de provincie niets doen, dat is de verantwoording van de eigenaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 08:21

Maar ik wil hier in de natuur toch geen Italiaanse toestanden Haha!
En als dieren aan die balen gaan lopen trekken dan vliegt het JKK nog alle kanten op.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:26

DubbelDun schreef:
Maar ik wil hier in de natuur toch geen Italiaanse toestanden Haha!
En als dieren aan die balen gaan lopen trekken dan vliegt het JKK nog alle kanten op.

Ik denk dat je daar niet zo heel bang voor hoeft te zijn, wie laat er nu zijn dieren sleuren aan een paar rottende balen? Ik vind het juist heel goed van die gemeentes die voorkomen dat het hooi als veevoer wordt verkocht.
Mochten er zaden uit die balen vrij komen en alsnog gaan vliegen dan moeten die zaden ook weer op een geschikte groeiplaats terecht komen en tot een volwassen plant uit kunnen groeien die weer zaad zet etc. Dit hooi komt gelukkig niet in de handel en hooi is het grootste risico.

Ik begrijp niet wat je met Italiaanse toestanden bedoelt, bedoel je er mee de slachthuizen in Italië of iets anders?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:29

Nee het huisvuil wat daar al jaren niet is opgehaald Haha!
Ik denk ook niet dat mensen hun dieren ervan laten eten, maar wel de zwijnen en de herten die de boel kapot maken zodat het weer de weilanden in kan vliegen (waar dus paarden lopen).
Verder vind ik gewoon dat mensen niet hun troep maar zo langs de weg horen te laten liggen om weg te rotten.

marrie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:27

Het is gewoon niet normaal meer hoeveel St.Jacobskruid er in de bermen groeit alleen al langs de snelwegen.
Maar ik weer uit eigen ervaring dat sommige staleigenaars hun eigen weilanden vol laten staan met JFK en niet de moeite doen om het eruit te halen.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:51

caira......

ik heb nu een topic in het tinker forum gezet....ik zoek hetzelfde als jij......mensen waarvan hun paardje JKK vergiftiging heeft overleefd en het hoe en wat erna en ervaringen enzo......mijn tinker heeft het tot nu toe overleefd....we zijn nog druk bezig met behandelingen (al 7,5 maand)

we hebben geloof ik al eens eerder contact erover gehad ...staat me bij....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 22:49

Er is wel literatuur over bekend o.a.
De Lanux-Van Gorder, V. 2000. Tansy ragwort poisoning in a horse in southern Ontario. Can. Vet. J. 41: 409-410. Daarin wordt het herstel beschreven van een paard van 26 jaar.
Dan ook in Giles, C. J. 1983. Outbreak of ragwort (Senecio jacobaea) poisoning in horses. Equine Veterinary Journal 15: 248-250. dat was in een groep van 25 paarden, er zijn er 5 doodgegaan de rest is hersteld.
Ook Lessard, P., W. D. Wilson, H. J. Olander, Q. R. Rogers, & V. E. Mendel. 1986. Clinicopathologic study of horses surviving pyrrolizidine alkaloid (Senecio vulgaris) toxicosis. Am. J. Vet. Res. 47: 1776-1780. Dat onderzoek beschrijft dat de paarden die herstelden na een maand of 14 klinisch normaal waren, maar ze waren niet meer in staat tot zwaar werk en stress etc. Deze paarden hadden heel erg veel kruiskruid in het dieet gehad.
Er is nog wel meer literatuur, ook over leverherstel enz.
Wel kan er bijv gewoon mee worden gefokt, maar zwaar werk lijkt toch echt een blijvend probleem te zijn. De conclusie is eigenlijk ook overal, mits tijdig het probleem gesignaleerd wordt en van voer veranderd kunnen paarden herstellen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:01

Isapaardje schreef:
zoals ik vorig jaar al eens meldde is onze gemeente aan het maaien gegaan (vorig jaar dus al). Ook dit jaar maaien ze heel wat vaker dan voorheen. En al staan er nu misschien meer rozetten, het kijkt al heel wat minder geel hier tov voorgaande jaren (en dus kan het spul niet uitzaaien).
Alleen stukken braakliggend terrein zien nog hartstikke geel.

Het natuurgebied hier is heel wisselend. 2005 heel veel geel, 2006 nauwelijks geel, 2007 weer helemaal geel en dit jaar weer nauwelijks geel. Kennelijk slaat het een jaar over of is het zichzelf inderdaad langzaam aan het 'uitbloeien'.

interessant:
natuurgebieden.

bij ons staat op het bord voor aan het gebied bijna trots geschreven en afgebeeld: het plantje Jakobskruiskruid!! Het barst er daar van. Hier lopen 'wilde' ossen en Fjordenpaarden en het is een thuis voor vele vogelsoorten.
Er word hier dus echt niet gespoten of gemaait. en er komt ook denk ik echt niemand AL deze plantjes uittrekken....

wat zal hier ooit aan gedaan worden? Ik ben bang van niet. ik merk hier sowieso weinig vanuit gemeentes, maar dat natuurgebied sla ik ook steil van achterover!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 23:06

In een natuurgebied is vaak genoeg ander eten voorhanden en dus laten ze het JKK staan. Maar ik geef je gelijk; het is voor mij ook vaak een doorn in het oog dat gele plantje tussen de koeien en paarden.

Geldt ook voor een paardenwei ... Ik stoor me ook aan veel JKK in een gewone wei; haal die rommel weg, denk ik dan, en zaai gewoon normaal eten in voor die dieren (is toch jammer als de helft van je vaak al niet zo grote wei oneetbaar is).

Maar zolang er genoeg ander voer voorhanden is, mag JKK in Nederland gewoon in een paarden/koeienwei e.d. blijven staan. En zolang daar geen (wets)verandering in komt, zal er op dit punt weinig gebeuren. En al zeker niet in natuurgebieden.