Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:41

Ik hou mijn hart alweer vast voor morgenochtend… ik mag om half zes eerst de paarden eten geven en daarna nog een uur in de auto zitten… de wegen waren zojuist heel goed, maar alles is nat en vannacht gaat het vriezen…..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:10

Dat is ook de reden dat ik de sneeuw in de paddock heb laten liggen (en op de oprit etc.) want hopelijk bevriest de sneeuw niet en veranderd dit samen met het zand er onder niet in een maanlandschap, want dan kan ik Boon 24 uur op stal gaan houden ;(

@tancreda: ik heb Boon ook sneeuw zien eten, maar ze drinkt ook nog wel genoeg.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:46

De bak was hier goed genoeg om even lekker heen en weer te draven :) en te rollen uiteraard :D

Afbeelding

Afbeelding

En even lekker met je hoofd zwaaien natuurlijk *D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:11

Somebitch schreef:
Ik hou mijn hart alweer vast voor morgenochtend… ik mag om half zes eerst de paarden eten geven en daarna nog een uur in de auto zitten… de wegen waren zojuist heel goed, maar alles is nat en vannacht gaat het vriezen…..

De gouden regel niet vergeten,
Zodra als dat de zon op komt is het plotseling veel gladder en zodra als de zon onder gaat is het plotseling gladder.

Dat zijn vaak "de momenten" dat het fout gaat.
Natuurlijk andere tijdstippen ook.
Maar naja... ervaring(nee zelf geen ongeluk gehad tot dusver)

En tancreda stuur de sneeuw maar door *\o/*

Ik zal zo als ik gegeten heb kijken wat ik kan doen zodat ze wel weer naar de andere stal gaan.
Want dit is inderdaad een beetje typisch

@wendy even rollen en razen is zooooo leuk *\o/*

De 2 ukkies zijn ook al de hele dag af en toe gek aan het doen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:12

Paard heeft lol :)
Boon kan dat ook doen onder het zadel... en idd ook met een varkensknor er bij :)

Net een warm voertje gebracht; Jasmijn stond tevreden te smakken en Boon nam weer zulke grote happen dat ik de bak maar weer omgekiept heb op de vloer (om verslikken te voorkomen) en vervolgens ging ze er met een voet midden in staan |o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:21

Die van mij zijn allebei echt goed nu met dit weer hoor, ik had de ruin vanmorgen even in de bak en die had echt last van gekte , hard heen en weer rennen en bokken haha.
Het sneeuw vloog me om de oren _O-

Poep zoeken met de sneeuw,ja is best uitdaging hè.
Dan denk ik dat er een bult ligt,maar dan blijkt het zo’n sneeuwklompje te zijn van onder de hoeven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:22

Waar je ook flink over kunt struikelen, zelfs mijn kruiwagen batst er tegenaan en wil dan niet verder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:26

Ja echt hè, ik heb er ook een heleboel weg gehaald,die van Kelly zijn ook nog best groot.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:44

Ik denk dat ik volgende week veel meer uit te mesten heb, al die poepjes die nu nog onder de sneeuw liggen. Iig van pony. Van de grote zie ik wel want die poept op 1 locatie vaak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:51

Ik vrees hetzelfde, alleen ben ik bang dat we volgende week nog in hetzelfde schuitje zitten.
Die van Boon zie je normaliter wel liggen (zolang er geen berg sneeuw op ligt), maar die van Jasmijn zijn waardeloos.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 22:16

Waar het gisteren strontslushie was en glad werd, lag er nu gewoon een dikke laag sneeuw.
Dat werd zoeken naar mestballen, maar dat liever dan gladheid.
Heb grootste deel weg kunnen halen omdat ze wel redelijk op vaste plek mest, en als ik wat opschepte en het was licht, was het sneeuw, was het zwaar, dan wist ik dat het kak was _O-
Ze had ook net geplast, maar even die plek en de leeggeschepte plekken weer volgegooid met sneeuw van naastgelegen stukje gras, zodat het niet glad wordt.

Dr deken is nog waterdicht, maar kon merken dat die toch wel het zwaar heeft, gelukkig blijft het als het goed is even droog, dan kan ik mooi morgen de ander meenemen en wisselen. Deken is ook al 8 jaar oud, en laatste wasbeurt was ik echt niet tevreden over, ben bang dat toen de waterdichte laag een tik heeft gehad helaas.

Afbeelding

Gisteren mocht ze sprietjes zoeken O:)
Afbeelding

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:22

Hier hebben ze heerlijk buiten gestaan vanmorgen. Gisteren was het niet te doen.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:05

Hier ligt de sneeuw op plekken waar het onaangeroerd is nu ong. 20 cm dik en de kruiwagen wil er niet meer door heen, mede dankzij de kuilen van Boon en de harde klompen.

De accu van de auto had het ook begeven, dus die hangt nu aan de druppellader.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:09

Ik eh.... zie na de sneeuw wel qua poepies scheppen....
Nu echt geen zin in zoektocht.
Wel moet ik de open stal straks ff uitmesten.
Die waar ze momenteel veel in/bij staan.
Daar ligt wel een halve kruiwagen aan mest.
Waarschijnlijk kan ik volgende week de minishovel met bak Lenen van de buren.
Dus dan is poepscheppen niet zo dramatisch vervelend

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:12

Afkloppen... maar hier houden ze de schuilstal heel netjes, daar wordt zelden in gemest of geplast. Boon mest sowieso eigenlijk meestal vlak voor de mestput. Net zoals ze op stal altijd 'torentjes' bouwt; soms ligt er een flatgebouw van 3 verdiepingen :D Jammer dat Jasmijn niet zo zindelijk is; die poept waar ze staat en loopt er vervolgens doorheen |o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:31

Ik schep vooral ook meer sneeuw dan poep, m'n kruiwagen is 2x zo vol en zwaar! En dan de sneeuw weer door, pfffd.

Ik hoop dat het morgen meevalt. ..

Ze heeft nu iig weer sneeuwringen dus geen gepruts met hoefzakken en ducktape.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:59

Ik heb het ook weer overleefd vandaag, denk alleen dat de thermostaat van mijn auto het begeven heeft… de motor werd warm als ik 100 km per uur ging rijden, zodra ik gas minderde nam de temperatuur af… of die gekke Italiaan van mij houdt ook niet van kou… :=

Nou morgen wordt een vreselijke dag denk ik, ze voorspellen sneeuw en het zal heel hard gaan waaien….

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 19:21

Somebitch schreef:
Ik heb het ook weer overleefd vandaag, denk alleen dat de thermostaat van mijn auto het begeven heeft… de motor werd warm als ik 100 km per uur ging rijden, zodra ik gas minderde nam de temperatuur af… of die gekke Italiaan van mij houdt ook niet van kou… :=

Nou morgen wordt een vreselijke dag denk ik, ze voorspellen sneeuw en het zal heel hard gaan waaien….

Blaast hij hard genoeg?

Fijn dat je sneeuwringen in de ijzers hebt tancreda.

Ik wou eigenlijk mest ruimen.
Maar ik heb eindelijk motivatie om weer een x te sporten _O-
Dus dat ga ik eerst doen.
Hoeveelheid mest valt gelukkig mee

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:05

Ik kan mn vorige bericht niet meer wijzigen.....
Maar vanochtend heb ik een stukje stroomdraad vervangen wat al een tijd hard aan het tikken was.
Die zat direct bij de poort.

Afbeelding
Op de foto rood omcirkeld zat "roestig" draad waar de hele tijd een tik kwam.
Dus waarschijnlijk was het storend.
Of hadden ze goed respect ervoor.
Afbeelding
Dusssss nu ligt dahlia te snurken, iris staat te vreten en layka staat buiten te snurken....

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 23:00

hagelslag schreef:
Ik kan mn vorige bericht niet meer wijzigen.....
Maar vanochtend heb ik een stukje stroomdraad vervangen wat al een tijd hard aan het tikken was.
Die zat direct bij de poort.

[ Afbeelding ]
Op de foto rood omcirkeld zat "roestig" draad waar de hele tijd een tik kwam.
Dus waarschijnlijk was het storend.
Of hadden ze goed respect ervoor.
[ Afbeelding ]
Dusssss nu ligt dahlia te snurken, iris staat te vreten en layka staat buiten te snurken....

Gelijk weer naar de juiste stal? Wat een simpele oplossing eigenlijk +:)+

Hier helaas bij pluis toch maar weer onderdeken eronder gedaan gisteren, stond ze onder 600 gram, bovendeken kon niet veel meer aan dus die gewisseld naar mn andere, staat nu onder 650 gram. Ze lijkt alleen af te vallen, ribben zijn beter voelbaar dan vorige week, ben ik het niet mee eens, dus ook maar halsgedeelte van onderdeken eraan gedaan.
Pluis gaat dus veel slechter op dit winterweer dan op de droge kou van kerst, en er komt nog meer aan %)
Had juist van het weekend al dr muesli nog net wat opgehoogd, maar heeft dus niet geholpen, en ze stuitert regelmatig al boven me uit, dus meer voer wordt denk ik lastig. Als ze nou gewoon eens meer hooi zou eten ipv uit zichzelf al maar hooguit 12 kg per dag als ik het zo moet schatten.
Per week 2 grote envelop netten waar 25 kg in kan en 4 kleine netten waar denk ik zo'n 7 a 8 kg in kan. Is voor een paard van 1m63 echt niet veel >;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 06:47

hagelslag schreef:
Somebitch schreef:

Blaast hij hard genoeg?

Fijn dat je sneeuwringen in de ijzers hebt tancreda.

Ik wou eigenlijk mest ruimen.
Maar ik heb eindelijk motivatie om weer een x te sporten _O-
Dus dat ga ik eerst doen.
Hoeveelheid mest valt gelukkig mee

Je bedoeld de kachel? Ja die die blaast goed, als ik die uitzet wordt de motor al weer iets warmer maar niet zo warm als 'normaal gesproken';

Ach wat vervelend dat die van jou lijkt af te vallen Maddy_Paola, :knuffel: hopelijk gaat ze snel meer hooi eten!

@Hagelslag, zo lief hoe ze daar ligt te slapen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 07:48

Maddy_paola ,probeer een ruwvoervervanger.
Geen extra muesli,maar echt iets als geweekte wiesencobs of fibernuggets,of fibrebeet of seniores priores? Denk toch dat dat beter aansluit bij hooitekort dan muesli
En weeg je je hooinetten?
Soms gaat er toch minder in dan dat je denkt…

Hier ligt inmiddels alweer een flinke laag sneeuw :+
Straks maar weer op fietsje er doorheen,dat lukt tot nog toe eigenlijk elke keer wel erg goed.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:02

ellepel schreef:
Maddy_paola ,probeer een ruwvoervervanger.
Geen extra muesli,maar echt iets als geweekte wiesencobs of fibernuggets,of fibrebeet of seniores priores? Denk toch dat dat beter aansluit bij hooitekort dan muesli
En weeg je je hooinetten?
Soms gaat er toch minder in dan dat je denkt…

Hier ligt inmiddels alweer een flinke laag sneeuw :+
Straks maar weer op fietsje er doorheen,dat lukt tot nog toe eigenlijk elke keer wel erg goed.

Dat is dus het probleem, als ik ruwvoervervanger geef, gaat ze nóg minder hooi eten. Haar 'vol'sensor werkt iets te goed helaas, dat maakt het er ook niet makkelijker op.
In het verleden heb ik ze wel eens gewogen, maar nu geen weegschaal meer, ze heeft altijd hooi hangen, en netten met verschillende mazen, los gaat ze ermee smeren :=

Leuk zo'n paard

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:27

Dan is het wellicht wel iets om een vervanger te geven waar veel in zit, zodat ze daar weer op kan aankomen? Best een puzzel denk ik :(:)

Vroeger gaf je maïsmeel als je paard moest aankomen, zal wel weer anders zijn nu. Een voer dat hoog in eiwit zit?

Mijn dame eet eindelijk weer aardige porties. Blij mee! Nog erg allert en gespannen maar wel iets minder dan de afgelopen week :(:) Helaas komt er nog meer horror weer aan wat niet gaat helpen.

Wil ze donderdag op vrijdag denk binnen doen vanwege het weer. Maar op stal is ze ook nog echt niet happy.... maar 12 uren lang regen (sneeuw ijzel weet ik veel) is ook niet tof

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:04

Anders meer vet? Een flinke scheut olie erbij (wel opbouwen) geeft ook extra calorieën.