[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:17

Hey ik kom me hier ook weer melden.
Lees voornamelijk mee.
Die van mij is op dit moment jeuk vrij eczeemdeken op en hij staat sinds febuari op de oerbalans.
Ben benieuwd of dit hem wat beter helpt tegen de jeuk.
Hij staat eigenlijk altijd op de paddock af en toe aan de hand grazen.
Nu stond er altijd een shet bij hem maar zij is er helaas niet meer.
Maar nu is hij dus wat onrustig als de andere paarden op de wei gaan.
Hij ziet ze dan niet meer zeg maar.
Vind ik eigenlijk best sneu, nu zat ik dus te denken om eens glucobalance te gebruiken zodat hij misschien op die manier ook af en toe op wei kan.
Hij is op dit moment mooi op gewicht en zit goed in zn vel.
Maar zijn hier mensen die de glucobalance om de dag geven? Het lukt me niet om dagelijks te gaan geven, zag dat het wel mogelijk is om het op die manier te geven.

henny_w

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:17

Ik kwam dit artikel tegen in mijn mailbox van Horses.nl

https://www.horses.nl/advertisements/on ... -220258461
Het gaat over Silicium en artrose maar er stond o.a. ook nog het volgende in:

"...Ook in immuunprocessen en bij ontstekingsreacties speelt silicium waarschijnlijk een rol. Een tekort aan silicium in het dieet lijkt tot een lagere immuniteit en heftigere ontstekingsreacties te leiden.

Daarnaast blijkt silicium te helpen bij het voorkomen van zand eten door paarden. Silicium is bovendien erg goed voor hoeven en vacht."

Brandnetels bevatten ook vrij veel silicium. Vooral de jonge brandnetels die nu overal opkomen zijn super gezond.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:21

henny_w schreef:
Ik kwam dit artikel tegen in mijn mailbox van Horses.nl

https://www.horses.nl/advertisements/on ... -220258461
Het gaat over Silicium en artrose maar er stond o.a. ook nog het volgende in:

"...Ook in immuunprocessen en bij ontstekingsreacties speelt silicium waarschijnlijk een rol. Een tekort aan silicium in het dieet lijkt tot een lagere immuniteit en heftigere ontstekingsreacties te leiden.

Daarnaast blijkt silicium te helpen bij het voorkomen van zand eten door paarden. Silicium is bovendien erg goed voor hoeven en vacht."

Brandnetels bevatten ook vrij veel silicium. Vooral de jonge brandnetels die nu overal opkomen zijn super gezond.

Zo las ik gister dat het uitwendig gebruik van sulfur (zwavel, of de gezuiverde vorm msm) ook kan helpen tegen de ontstekingsreacties en met huidherstel.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 00:59

Sulfur helpt zeker!
Maar als je het aan mij vraagt kun je dat dan beter bij een goede homeopaat halen.

Mijne krijgt nu 3 soorten druppeltjes, en samen met de deken, cortico’s en aangepast voer is hij nu jeuk vrij. Brandnetels voer ik ook standaard bij, moet zeggen dat ik er heel tevreden over ben. Gaan ze echt meer van glazen en zijn huid wordt minder snel droog en korsterig.

Sulfur help trouwens ook goed voor paarden die overgevoelig reageren op vliegensteken, zeg maar dat ze dikke bulten krijgen bijvoorbeeld.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:17

Mijn dierenarts geeft als optie om een dubbele dosering Insol te geven (een middel tegen schimmel) die de jeuk kan verminderen/wegnemen.
Geeft wel eerlijk aan dat het niet altijd werkt, en dat ze er een vervelende spuitplek van kunnen krijgen.
Zitten verder geen risico's als hoefbevangenheid aan. Het moet gegeven worden voordat de jeuk echt erg is.

Heeft iemand ervaring met een injectie Insol tegen zomereczeem?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:01

kijk in elk geval ook even met de zoekfunctie .
ik heb het vaker gehoord namelijk.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:04

ellepel schreef:
kijk in elk geval ook even met de zoekfunctie .
ik heb het vaker gehoord namelijk.

Heb ik natuurlijk al gedaan :D
Ben benieuwd of er nieuwe ervaringen mee zijn!

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:38

Ik meld me hier ook. Mijn merrie schuurt haar manen licht, haar staart soms en haar buik was vorig jaar heel erg maar lijkt nu nog geen probleem te zijn. Ik ben erachter gekomen dat ze van luzerne echt mega jeuk krijgt. Dus over op ander voer. Ze staat sinds een week onder een eczeemdeken. Ze krijgt glucobalance, oerbalans, biergist en en diatom (silicium). Nu hopen dat de jeuk door luzerne snel wegtrekt en de zomereczeem meevalt. Kon wel janken, heb ooit een hafje gehad met flinke eczeem en het is vreselijk! Mijn merrie heb ik gezond gekocht toen ze vier was. Het uit zich bij haar sinds haar 11e. Alleen heb ik de link zomereczeem niet gemaakt. Omdat m’n merrie niet continu wil schuren, en ook niet haar hele lijf. En dat deed m’n haf destijds wel.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:33

Hoe is het met de jeuk van jullie paarden? Mijn merrie heeft toch al een week niet meer echt geschuurd dus ik durf voorzichtig positief te zijn!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:41

Welke deken waren jullie toch zo enthousiast over.... met zebra geloof ik.... zit te zoeken maar kan het niet vinden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:27

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:05

De master zebra eczeemdeken van hypostore heelblij mee.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 00:39

MyChoice schreef:
De master zebra eczeemdeken van hypostore heelblij mee.

Dito!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:46

Ninx schreef:
Welke deken waren jullie toch zo enthousiast over.... met zebra geloof ik.... zit te zoeken maar kan het niet vinden

Ik heb de Bucas zebraprint. Pasmaat was voor ons heel erg zoeken maar uiteindelijk toch gelukt. De bijgeleverde buikflap was veel te klein en die nog niet los gevonden online. Ze heeft nu een buzz off buikflap eraan.
So far so good. De deken blijft goed liggen en ze heeft nog geen jeuk :)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:15

Ik heb sinds een dikke week de rambo sweet itch erop liggen, en hoewel de koudere dagen ook meehielpen, heb ik toch het idee dat ik al verschil begin te zien. Hij was al licht aan het jeuken voordat de deken erop kwam, maar het heeft niet doorgezet naar echt hard krabben en bijten.. De plek op de buik die al wat aanwezig was is inmiddels bijna volledig hersteld. Fijne aan deze deken vind ik dat deze voor het eerst eigenlijk echt goed op zn buik aan te sluiten is. We moeten het natuurlijk nog maar zien hoe het de komende zomer gaat, maar ben al gematigd positief!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:44

Ik heb nu een shires deken. Ik vind hem heel fijn, maar voor mijn pony met cup A is het niet helemaal perfect. Maar goed ik heb dan ook nog geen enkele deken gevonden die hij op zijn borst past. (Behalve dan maat 165 maar daar steekt zijn kont tien centimeter uit :') )

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:46

Isabel_k schreef:
Ik heb nu een shires deken. Ik vind hem heel fijn, maar voor mijn pony met cup A is het niet helemaal perfect. Maar goed ik heb dan ook nog geen enkele deken gevonden die hij op zijn borst past. (Behalve dan maat 165 maar daar steekt zijn kont tien centimeter uit :') )

Hahaha, moest wel lachen om je post maar zie nog niet helemaal voor me wat een pony met cup A moet voorstellen.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:25

Hij heeft gewoon hele smalle schouders. _O- Hij is ruim 1.50, heeft nog best dikke billen maar past prima in maat 165. :=

Ik heb nog geen deken gevonden die écht goed past.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:27

Isabel_k schreef:
Hij heeft gewoon hele smalle schouders. _O- Hij is ruim 1.50, heeft nog best dikke billen maar past prima in maat 165. :=

Wauw, ja, moet je nagaan hoe ze kunnen verschillen. Die van mij is iets meer dan 1.60 en past maar net in een 195. :')

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:50

Serenity350 schreef:
Isabel_k schreef:

Wauw, ja, moet je nagaan hoe ze kunnen verschillen. Die van mij is iets meer dan 1.60 en past maar net in een 195. :')

Ja, mijn fjord (tien centimeter kleiner) heeft ook minimaal een maat groter dan hij. :')

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:56

Isabel_k schreef:
Ja, mijn fjord (tien centimeter kleiner) heeft ook minimaal een maat groter dan hij. :')

Vraag me af hoeveel die maattabellen die ik op internet vond dan nog zeggen uberhaubt. Daar stond dan achter de schofthoogte de "bijbehorende" onderlengte maat en daarmee dekenmaat. Maar dat gaat denk ik alleen op als je echt het allerstandaardste paard hebt wat er te vinden is. En wat is nu eigenlijk standaard? :')

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:15

Haha mijn fjord van ongeveer 1,42 heeft maat 195 :’)

Hier nog helemaal geen jeuk gelukkig, wel de deken op. Ben benieuwd hoe dit jaar gaat zijn.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:18

Die tabellen werken niet. }> Niet bij die van mij iig. Bij allebei niet

Jets schreef:

Hier nog helemaal geen jeuk gelukkig, wel de deken op. Ben benieuwd hoe dit jaar gaat zijn.

Die van mij is even groot en heeft inderdaad maat 185 of 195. Ligt een klein beetje aan het merk. Gelukkig heeft ze eigenlijk alleen met echte kou een deken op (inmiddels al 24 <3 ) en verder niet. :') Dat maakt het echt makkelijker, haha.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:19

Isabel_k schreef:
Die tabellen werken niet. }> Niet bij die van mij iig. Bij allebei niet

Jets schreef:

Die van mij is even groot en heeft inderdaad maat 185 of 195. Ligt een klein beetje aan het merk. Gelukkig heeft ze eigenlijk alleen met echte kou een deken op (inmiddels al 24 <3 ) en verder niet. :') Dat maakt het echt makkelijker, haha.

En ik dacht dat die van mij formaatje tank had.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:25

Ik heb net maar een shires deken besteld. Eens kijken of dat wat praktischer is dan die van premiére.