[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:50

Met welke dosis ben je begonnen, CarolineCF?

Die van mij schriktzich ook ineens gek. En steeds van mij -O- ;( . Als of hij doof/blind is/wordt en mij niet heeft zien aankomen. Terwijl ik toch de hele tijdin die kudde bezig ben. Ik roep tegenwoordig maar even als ik in de buurt kom. Want ik schrik me ook steeds rot als hij zo schrikt. En dit was ook altijd een bomproof paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:56

Deed MiniMe ook hoor; voor de pergolide was het grotendeels boosaardig bijna, paranoïde, schrikgedrag en idd juist het meest van mij (kon deze 45+ pennytrut soms echt om in tranen van staan, zo erg vond ik dat). En ten tijde van de pergolide waren er ook periodes dat het erger werd, eigenlijk viel het meeste op bij een wijziging in pergolide, maar was het echt alleen even schrikken en dan leek het wel even of ze voor een paar seconden niet wist wie ik was, dan zag je de herkenning en rust weer in haar ogen komen erna.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:59

Met wennen 1/2, vervolgens met 3/4 en sinds januari op 1/1 pil (hij is een 500 kilo).
Ja het is raar he dat schrikkerige? Onze kwpn - die altijd de prins op de erwt was - is er nu de rust zelve bij.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:17

Mijn Dennis had het gister zo koud. Eerst een fleece gevoerde deken er op, maar toen ik gegeten had stond hij nog te schudden(het was niet een rillen meer). Toen maar een 200 grams met halve hals er op, toen was hij na een uurtje weer warm genoeg. Vanmorgen de 200 grams weer ingeruild voor een 0gram en morgen maar weer zonder.
Het was duidelijk te veel regen voor zn dunne zomer velletje.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:35

Ik heb de dosis al verhoogd van half naar 3/4. Moest toch mn bakjes vullen dus gelijk gedaan. Ze zit ook alweer behoorlijk dim in de vacht. Wanneer beginnen jullie met dekens/ scheren?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:11

Beginnen met dekens ? Ik heb ze er dit jaar niet eens af gehaald. Nou moet ik wel toegeven dat kliek een mietje is die het snel koud heeft. Nachttemperatuur onder de 15 graden is bij mij deken op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:28

Meestal scheer ik in oktober een stuk uit de hals en herhaal ik dat ergens in december. Maar dat heeft niet direct met de ppid te maken, dat doe ik al jaren. En dekens doe ik op als het de hele dag baggerweer is, maar verder niet. Dame houdt niet zo van dekens 8-)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:02

Ik heb die van mij alleen onder een vliegendeken. Ik zie wel dat zijn weerstand minder is, want hij zit helemaal onder de vliegen. Dat heeft mijn Belg ook. Geen poid, maar gewoon zwak gestel. Daar komen de vliegen blijkbasr toch op af. De andere 3 paarden hebben daar echt veel minder last van.

Leo kwam niet door zijn vacht hern. Ik twijfelde zo om hem te scheren. In plaats daarvan ben ik hem lijnzaad gaan voeren en binnen een week was hij door zijn vacht heen. Hij heeft t niet snel koud. Alleen zijn hals heeft nog langer haar, masr hij staat niet in get zweet. Dus ik laat het zo. Merk wel, dat hij alweer gaat ruien, dus de dikke vacht komt er alweer uit. Maar in de winter ging het tot nu toe ook nog goed. Sterker nog, in de winter gaat t eigenlijk beter dan in de zomer. Heeft hij ook weer wat meer rugspieren. En alhoewel ik hem in de zomer net zoveel (of eigenlijk méér, want hij stast nu ook op get gras) voer, verliest hij in de zomer toch weer zijn in de winter gekweekte rugspieren. Dus in de winter maak ik nog wel eens korte buitenritjes met hem. In de zomer niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:14

Begin zo laat mogelijk met dekens aangezien het toch hopeloos is om kort te houden.

Eventueel scheer ik in het begin alleen stukje hals/borst om het daarmee zo lang mogelijk te rekken.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:17

Ik heb een goede Bucas dus kan vrij snel maar wil dr eig niet dik in de vacht hebben. Scheelt met scheren. Scheren heb ik vorig jaar voor het eerst gedaan, is mij en mn merrie goed bevallen.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:32

Hallo,

Ik laat mijn paarden regelmatig bloed afnemen, ze zijn al wat ouder, en nu is er 1 positief op cushing. Heeft totaal geen symptomen. Zit goed in de haren, blijft mooi op gewicht, dwz ze staat al 20 jaar op dieet en dat is nog steeds zo. Ze loopt 4 keer per week onder het zadel, ik merk helemaal niks.
Toch is ze duidelijk positief en is ze ook getest op insuline resistentie, maar ik denk dat dit niet zo is. Alleszins daar heeft de dierenarts niks van gezegd.
Nu stelt mijn dierenarts voor van nog te wachten met het opstarten van medicatie omdat het paard het zo goed doet.
Ik volg de dierenarts voorlopig omdat ik hier totaal nieuw in ben, ik kende het alleen van hier op bokt...
Maar wat denken jullie/ is jullie ervaring? Zo snel mogelijk medicatie opstarten of wachten tot ik iets merk?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:41

Ik heb zelf ook gewacht. Vorig jaar werd die van mij ook positief bevonden. Ik heb hem toen voor de zekerheid laten testen, maar merkte ook nog niks. Nu merk ik wel dingen, dus ga nu wel starten. Ik kan je niet vertellen of het een verstandige beslissing is of niet.

Bovendien heb ik ook wel eens begrepen dat het niet persé ppid hoeft te zijn als de waarde verhoogd is. Maar daar weten anderen mss meer van. Feit blijft wel dat het aardige zware medicijnen zijn die flink wat bijwerkingen (kunnen) hebben. Dus ik heb geen spijt van dat ik heb gewacht metde medicatie. Maar we zullen zien hoe het gaat aflopen. Maandag krijg ik, als het goed is, de medicatie binnen. Dus kannog niet zeggen of dat goed bevalt of niet.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:45

lando2 schreef:
Hallo,

Ik laat mijn paarden regelmatig bloed afnemen, ze zijn al wat ouder, en nu is er 1 positief op cushing. Heeft totaal geen symptomen. Zit goed in de haren, blijft mooi op gewicht, dwz ze staat al 20 jaar op dieet en dat is nog steeds zo. Ze loopt 4 keer per week onder het zadel, ik merk helemaal niks.
Toch is ze duidelijk positief en is ze ook getest op insuline resistentie, maar ik denk dat dit niet zo is. Alleszins daar heeft de dierenarts niks van gezegd.
Nu stelt mijn dierenarts voor van nog te wachten met het opstarten van medicatie omdat het paard het zo goed doet.
Ik volg de dierenarts voorlopig omdat ik hier totaal nieuw in ben, ik kende het alleen van hier op bokt...
Maar wat denken jullie/ is jullie ervaring? Zo snel mogelijk medicatie opstarten of wachten tot ik iets merk?

Wat was de waarde?

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:49

Ik moet het aan de dierenarts vragen, hij heeft me opgebeld en zei dat de uitslag duidelijk positief was. Het bloed is s morgens afgenomen, maar nu las ik dat ze nuchter moeten zijn, ze had geen brok gehad, maar ze stonden wel op de wei. Zou dit t resultaat beïnvloeden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:51

Ik ben ook benieuwd naar de waarde Lando2. En vraag dan de uitslag gelijk even op de mail, is erg handig voor jezelf om bij de hand te hebben, voor als je eventueel prascend wilt rondshoppen.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 15:55

Ik heb de dierenarts net een sms gestuurd en hoop vanavond dan de uitslag te hebben, hij zal nu nog wel aan het rondrijden zijn. Eigenlijk denk ik nu als ik geen bloed had laten nemen had ik op dit moment geen zorgen erom gehad, paard voelt zich echt goed, terwijl ik nu de hele tijd ongerust naar haar zit te kijken.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:32

Ik zit steeds te denken aan de dosering. Ik ben ook aan het opbouwen maar heeft de dosering ook niet te maken met de hoogte van de acth? Of wordt er altijd alleen maar naar het gewicht gekeken. Een waarde van bv 35 is toch wat anders dan een waarde van 400? Waarom wordt dan standaard bij een paard 1 pil gezegd. Weet iemand daar wat van?

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:39

Hier komt vanochtend iemand om Lexje te scheren. Zo lang mogelijk getracht te rekken maar hij zit al weer zo ruig in zijn vacht dat hij kletsnat is na ritje met bijna alleen stap. Ik weet alleen nog niet hoe ik dit in de winter moet gaan doen. Ze wonen 24/7 buiten - wel met een open schuilstal, vroeger kon hij prima zonder deken de winter door en ging niet eens binnen staan. Maar hij zweet ook in de winter en dat geeft dus kans op kouvatten dus ik moet gaan scheren dit jaar. Hoe doen jullie dit? Laten jullie wel haar op de buik zitten? Anders liggen ze toch weer veel te koud?

@Fabster dat van dat rugspierverlies in einde zomer heeft die van mij nu ook weer. Dat was vorig jaar aanleiding om te testen, maar met de medicatie zie ik het nu dus terugkomen. Ik rij nog wel maar niet super intensief, als hij niet fit is of het is te warm sla ik een paar dagen over. Laatste spaarcentjes nu in een stapmolen gestopt omdat hij wel echt elke dag 40 minuten moeten bewegen (ook ir).

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:41

@sleeper volgens mij is ook de bedoeling dat je na die startdosering na zes weken test hoe het gaat en of de acth weer op normaal niveau is. Maar je zou dat i.o. met je dierenarts dus ook eerst kunnen doen op 6 weken een 1/2 pil als je paard niet zo'n hele zwaar verhoogde waarde heeft. Overigens was mijn veearts bang om te testen met een lagere dosis.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:49

CarolineCF schreef:
@sleeper volgens mij is ook de bedoeling dat je na die startdosering na zes weken test hoe het gaat en of de acth weer op normaal niveau is. Maar je zou dat i.o. met je dierenarts dus ook eerst kunnen doen op 6 weken een 1/2 pil als je paard niet zo'n hele zwaar verhoogde waarde heeft. Overigens was mijn veearts bang om te testen met een lagere dosis.

Mijn dierenarts vindt het uberhaupt 'onbegrijpelijk' dat ik opbouw. Misschien dan toch tijd voor een andere da en gelijk een nieuwe bloedtest laat doen.

Het probleem met de haren/winter wat jij hebt heb ik niet. Mijn paard heeft geen dikke vacht zoals de meeste paarden met cushing wel hebben. Lijkt me best lastig om te kijken wat is wijsheid met scheren in de winter.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:52

Het is mega lastig ...

Ook ik ben omdat mijn paard depressief ging doen, terug gegaan naar 1/2 pil en via 3/4 uiteindelijk pas na 2,5 maand op 1 pil terecht gekomen. Je dierenarts ziet je paard niet elke dag, jij wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:54

Dat is dus wat de da's zeggen idd, na 6 weken weer testen. Maar als je het voorzichtig aanpakt en dus eerst langzaam gaat opbouwen met de prascend, dan kom je totaal niet uit met die 6 weken en is dat dus zonde van je geld.

Er wordt idd naar het gewicht gekeken en luister aub niet naar een da die standaard zegt er 1 pil in te gooien. Kijk zelf naar het gewicht van het dier en baseer daar je medicatie op.
Dan blijft het nog altijd een progressieve ziekte die nooit beter gaat worden, dus verhogen zul je tzt toch vaak wel moeten gaan doen, wil je het paardwaardig houden.

Hier in de OP staan wat het beginnen met de prascend een aantal richtlijnen; je begint over het algemeen bij een shet met 1/8e (en geloof mij, die sloeg in als een bom bij mijn pukkie) en bij een groter paard begin je met 1/4 of een halve.
Tenminste, als je de eventuele bijwerking voor wilt zijn. Er zijn geen zekerheden wat hoeveelheden en wel of geen bijwerkingen betreft, maar als je die voor wilt zijn, dan begin je gewoon rustig aan en bouw je langzaam op.
Het word pas verstandig om weer te gaan testen, minimaal 8 weken, nadat paardlief op een voorlopige juiste dosis staat. Je moet de prascend ook de tijd geven om zijn werk te kunnen gaan doen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:23

Zag jij de symptomen ook elk jaar rond deze tijd toenemen Ohjajoh? Achteraf heb ik het gevoel dat Lexje al jaren rond deze tijd begint te sukkelen en alles issues altijd in de tweede helft van het jaar begonnen zijn.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:55

Hier is de SR nu ook echt begonnen. Mevrouw doet het op zich prima. Zit netjes in haar vacht, blijft eten. ( een Mirah die niet/minder eet, is reden voor alarmbellen). Wel is ze nu wat sneller uit haar humeur. En veranderingen op eigen erf vindt ze iets duidelijker minder. Afgezien van een beetje brompot zijn, en de invloed van het wisselende weer gaat het vrij aardig tot zover.

Ze staat nu nog op haar "gewone" dosis van 1/4, en het lijkt tot zover aardig te gaan. Al twijfel ik wel over evt wat verhogen tijdens de Sr.. Ellende is dat ze extreem op alles reageert in verhouding met een gemiddeld paard.dus het is al snel teveel.

Ik lees hier veel vragen over opbouwen medicatie etc. Neem ajb de tips uit de Op en van ojajoh6 ter harte! Het is niet niks. En verschilt zo per paard hoe ze reageren.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:37

Met onze pony van 10 jaar wordt 3 tot 4x per week volop dressuur gereden. Alleen de bespiering kan beter. Zoek iets met eiwitten wat we kunnen voeren. Luzerne kan hij helaas niet tegen.Iemand tips?