'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

silvia58

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:16

Je valt zo wel echt van het een naar het andere paardje met gezondheids problemen |(
Heel veel sterkte met allemaal !

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 19:01

silvia58 schreef:
Je valt zo wel echt van het een naar het andere paardje met gezondheids problemen |(
Heel veel sterkte met allemaal !

Dat is een beetje het nadeel van 'kneusjes' natuurlijk, maar je krijgt er zoveel voor terug van ze <3
We hebben 2 oma'tjes , Seren en Felicia dan hoefbevangen Cassis en Fay ons wonderveulentje.
De rest is op zich helemaal normaal , Twinkie is alleen bijkomen nu denken we, Pasja de moeder van ons andere veulen is helemaal in orde, Dan ons andere veulen Sofie is ook een gezond meisje, en dan hebben we nog Top mijn ruin, daar wil ik wel eens een gastroscopie bij laten doen omdat hij een luchtzuiger is en toch eens de binnenkant wil zien, maar verder is ook hij een normaal paard :)
Dus op zich valt de balans zo nog mee, gewoon een hele gemengde kudde waarbij ook de kneusjes een kans krijgen :j

Morgen om 11.00 uur gaan ze de gastroscopie doen, we willen er graag bij zijn dus dan weer richting daar, hoop eigenlijk bijna dat ze iets tegenkomen want anders is het echt zoeken wat dan de oorzaak is.
Op een paar maanden tijd heeft ze al zeker 10 keer koliek gehad dus dat er iets niet goed is zijn we zeker van, maar nu vinden wat het is.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:46

Ach...ieder nadeel heeft toch ook zo z'n voordeel ;)
Je krijgt er idd zoveel liefde en plezier voor terug.
Want zeg nou zelf het is toch prachtig als het lukt om een dier
weer fit en gezond te krijgen. Ik heb heel veel bewondering voor wat je
allemaal doet en je doorzettingsvermogen :D
Ik wens je dan ook heel veel succes met al je paardjes en hoop dat 2014
een goed jaar voor jullie gaat worden +:)+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:18

jee...in een paar maanden al 10 x koliek?Dat is niet goed natuurlijk.Ik kan mij voorstellen dat je haar nu binnenste buiten laat keren.
Ze word wel regelmatig ontwormd?Omdat wormen ongeveer 80% van de koliekgevallen veroorzaakt.En mestonderzoek niet betrouwbaar is ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:21

Even het eerste wat in mij opkomt...zand in de darmen ?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:39

Ach gut.. Hopelijk kunnen ze wat betekenen voor haar. Ik kan me voorstellen dat je haar Ipv fay meegenomen hebt.

Overigens heb je gelijk hoor! Krullen = cushing maar cushing niet altijd krullen. In een later/verder stadium ontstaat het vaak wel.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 23:45

geerke schreef:
jee...in een paar maanden al 10 x koliek?Dat is niet goed natuurlijk.Ik kan mij voorstellen dat je haar nu binnenste buiten laat keren.
Ze word wel regelmatig ontwormd?Omdat wormen ongeveer 80% van de koliekgevallen veroorzaakt.En mestonderzoek niet betrouwbaar is ;)

Ze wordt regelmatig ontwormd met verschillende wormenkuren maar kan het morgen altijd nog eens vragen of ze ook daaraan denken.
We denken zelf aan zand in de darmen, ze heeft eind van de zomer zandkoliek gehad, de dierenarts vond toen ook zand in de darmen, daarna heeft hij geen zand meer gevonden maar dat zegt niet altijd dat het weg is.
In merelbeke zeggen ze wel dat het probleem met zand is dat je het niet ziet op de echo , maar eerst alle andere opties doornemen.
Maar ze blijft zo'n bikkel, altijd doen alsof ze nergens last van heeft.
Ook met die zware koliek toen, was ze aan het rollen in de stal, hoort ze ons en staat ze snel op , of toen ze in de wei stond te suffen wat we zagen van een afstand en toen ze ons zag deed ze alsof ze stond te grazen }:0
Dat is zo moeilijk soms, wij kennen haar wel, maar ze fopt de dierenarts makkelijk, zeker als die maar even kort blijft.

Net nog bij haar geweest, ze was blij om ons te zien <3
En dan zo proberen slapen en erg benieuwd naar morgen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 23:48

Ik zou haar dan in ieder geval geregeld psylium vezels geven, dat sleept het zand als het ware uit de darmen :j

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 23:56

IMJ schreef:
Ik zou haar dan in ieder geval geregeld psylium vezels geven, dat sleept het zand als het ware uit de darmen :j

Dat hebben we even gedaan, alleen ellende om die bij haar binnen te krijgen }:0
Nu hebben ze in Merelbeke overigens ook psylium met water door de sonde gedaan, in de hoop dat het evt zand meeneemt en ze kunnen zien of er dus zand zou zitten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:01

Ja, dat herken ik helaas ook.
Las ook overal verschillende toedienings manieren..verdunnen, droog over het voer..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:04

Zou mooi zijn als je oudje iets heeft dat relatief gemakkelijk opgelost kan worden.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 08:59

Sterkte met oma, hopelijk kunnen ze wat vinden waar wat aan gedaan kan worden en ook zij weer lekker kan opknappen.

Knuffels voor al je paardjes,

gr. Irene

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:19

Parafine spoeling zal dan misschien beter zijn? Maar weer dA kosten....psyllium ik weet niet of dat wel voldoende helpt..zand is zwaar en alles gaat er over heen als en soort zandbankje...

Maar heel de dag hooi zodat de darmen blijven werken is ook heel belangrijk...door hooizakken met kleine maas op te hangen, zijn ze heel de dag bezig en kauwen ze ook beter....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:51

russel schreef:
Parafine spoeling zal dan misschien beter zijn? Maar weer dA kosten....psyllium ik weet niet of dat wel voldoende helpt..zand is zwaar en alles gaat er over heen als en soort zandbankje...

Dat heb ik juist precies andersom begrepen. De paraffine 'glijdt' er nog wel eens langs, terwijl de psyllium een soort behangplak wordt, dat het zand meeneemt.
TS, heb je de brokjes van SandClear al ns geprobeerd? Niet bepaald de goedkoopste variant, maar de meesten bij ons eten het. En die ene die het niet lust, eet het wel in een papje met slobber, biks, muesli, appelmoes, en foenegriek. :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:26

Brokjes van Sandclear zijn idd hetzelfde en lusten ze vaak wel. Is alleen veeeel duurder! Maar het is het wel waard als je paard zo vaak zandkoliek heeft.

Russel: Ik bedoelde ook eigenlijk meer als de darmen zo meteen schoon zijn (als dat het was) om dan bijv. maandelijks wat sandclear of psyllium vezels te geven.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:44

Sandclear is pas nog een waarschuwing voor geweest , hun gaven het ook helaas heeft het niet mogen baten en heeft het paard het niet gered door een enorme hoeveelheid zand die gewoon was blijven liggen .

Ik neem aan dat ze in Merelbeke wel weten waar ze mee bezig zijn .

* terug onder meelees steen*

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:07

Beterschap vandaag met Seren, hopelijk vinden ze een oorzaak bij jullie omaatje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:25

of gekookte lijnzaad? dat plakt ook.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:50

Bah wat naar dat jullie oude dame niet lekker gaat..
Als het zandkoliek is kun je overwegen om elke dag ongekookte lijnzaad door het voer te doen(ik geef het gemalen maar je schijnt ook hele te kunnen geven)..Ik heb vorig jaar twee met zandkoliek gehad in de winter en lijnzaad werkte hier fijner dan psyllium..Nu geef ik het standaard elke dag en sinds ik het geef geen last meer gehad..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:22

Sterkte met de ouwe taaie tante, hopelijk komt ze er snel weer bovenop!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 01:09

Serentje staat nog in Merelbeke :(:)
Ze hebben geen gastroscopie kunnen doen, de doorgang in de neus bij haar is te smal , ze kwamen er niet door, en dus kreeg ze een bloedneus, ze hebben ook een kleinere voor shetlanders maar die is te kort dus dan zouden ze de maag niet eens inkomen.

Maar zelf denken we niet dat ze maagproblemen heeft.
Ze gaan haar wel voor een paar dagen iets tegen de maag geven als ze dan er last van zou hebben is het in ieder geval aangepakt ermee.
Ook is ze gelijk daar bij de tandarts geweest , op zich heeft ze zeker voor haar leeftijd een erg mooi gebit, paar haakjes zijn er wel weg gevijld en heeft ze wat vlakke kiezen waardoor grof en stengelig hooi moeilijk te kauwen is, maar dat hadden we ook thuis al gemerkt en daarom kreeg zij heel fijn hooi.

Wel zagen ze nog veel vocht in de darmen en ze mest veel te weinig dus moet ze tot maandag zeker blijven zodat ze haar kunnen observeren en maandag nog een keer psyllium zaadjes door de sonde kunnen doen.

Wij maken ons wel nog zorgen, Seren doet erg haar best om niks te laten zien van klachten maar wij zien dat ze nog last heeft.
Haar flanken zijn erg gevoelig en dan vooral aan de rechterkant, als je hieraan zit zie je dat het duidelijk pijn doet ook zie je haar steeds naar de buik kijken.
Maar tuurlijk doet die troela dat alleen als ze met ons in stal staat en niet wanneer hun bij haar staat }:0 .
Wat is nu wijsheid, als ze tot maandag zo blijft en het niet erger wordt mag ze mee naar huis en moeten we thuis ook psyllium zaadjes geven en mocht ze dan weer koliek krijgen dan terugkomen.
Maar wij hebben zo enorm het gevoel dat er zand in haar dikke darm zit, dit is het enige dat ze niet kunnen zien zonder te opereren en een operatie doen ze normaal alleen maar als ze zware koliek hebben.
Wij zijn alleen als de dood dat we een keer te laat gaan zijn...
Beetje overbezorgd missschien ;)
Ze zijn wel erg goed voor de paarden in Merelbeke overigens, echt super, we worden overal van op de hoogte gehouden en bij betrokken.

Andere paardjes gaan ook allemaal goed :j
Alleen Cassis is s'avonds wel echt blij om op stal te kunnen, hij heeft zo na een dag buiten toch altijd flink last van zijn voetjes.
Elke dag vragen we ons bij hem af wat fair is en of hij toekomst heeft, maar hij is verder enorm vrolijk...
We willen alleen wel nuchter blijven erin, dus hou jullie niet in wat betreft hem, ook pessimistische meningen horen we graag, wij kijken nu enorm met ons hart natuurlijk.

Faytje is rond en gezond, en een klein dwingelandje :+ , ze is natuurlijk altijd een beetje verwend geweest door ons, omdat ze eerst zo zielig was, daarna de operaties en voelt ze zich helemaal het prinsjesje.
Ze vind dat wij door de modder moeten lopen als zij over het beton wil en langs ons moet, eten moet snel komen wanneer ze dat wil, als ze niet snel genoeg naar binnen mag als we alles klaarzetten gaat ze door het draad , dus zijn nu druk bezig met maniertjes bij te leren :+ , ze luistert gelukkig al steeds naar obze stemmen en vaak blijft het bij haar alleen bij oortjes naar achteren doen.
Trappen doet ze momenteel helemaal niet meer, van de week probeerde ze te bijten toen iets haar niet aanstond, stouterd }>
Ah op zich fijn dat ze zich zo goed voelt natuurlijk,maar dan moet ze nu ook wel een paar regeltjes kennen ;)

Morgen weer langs Serentje in ieder geval :j

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 00:47

Vandaag nog twee keer naar Serentje geweest.
We balen er een beetje van, ze merken niet veel aan haar, ze heeft eetlust, stapt graag mee is alert naar hun, dus weten ze niet goed waar ze naar moeten zoeken nu.
Maar dat is zo typisch Seren, als wij aankomen is het ook oortjes naar voren en heel vrolijk, om te stappen ook, alleen zijn we vanmiddag even langer in haar stal blijven zitten en toen kon ze toch niet steeds meer opgewekt doen, stond steeds naar de buike te trappen en met de staart te zwiepen
Heb er ook een filmpje van :j , gelukkig wel want dan konden we dit even aan hun laten zien daar.
Seren probeert altijd alles te verbergen.

Wij blijven er wel bij dat het niet hoort dat ze afgelopen 3 jaar dat we haar hebben nooit iets had tot dus 3 maanden geleden voor het eerst koliek bij ons en dan dan al zo'n 10 keer op die tijd, en dan haar zure gedrag van de laatste tijd maar ja wat kan het zijn ..
Wel merken ze daar ook en wij thuis ook dat ze weinig mest en wel veel plast , zeker ten opzichte van wat ze drinkt.
Dus toch ook even gevraagd of ze een uitgebreid bloedonderzoek konden doen, Cushing was het overigens niet .
Maar we weten het echt niet, zal waarschijnlijk maandag mee naar huis nemen worden en weer afwachten tot ze weer meer last krijgt.

het filmpje nog even :
http://m.youtube.com/watch?v=IxuvONsHnV ... =c4-feed-u

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:58

Als dierenartsen het ook niet meer weten kun je haar misschien door laten meten met bioresonantie. Wie weet levert dat wel resultaat op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 01:09

doet ze vaker kleinere beetjes plassen, ipv zon langdurige stroom? Filmpje laat heel duidelijk zien, dat kleine stoere donder echt wel flink pijn heeft, ben het helemaal met je eens, maar ik denk toch ook nog steeds aan maag/darmzweren, krijgt ze al gastroguard van de kliniek? En is ze dan wel al getest op cushing of niet? Niet om het een of ander hoor, maar als dat zon stoere is en bikkelhard voor zichzelf, is het vaak ook een binnenvetter, wat net als bij mensen , prototype voor maagzweren is en mijn paard (die dus ook lichte gas/kramp koliek krijgt en van die vele blaasonsteking plasjes en gaat zuipen als een ketter, tegen over normaliter wat te weinig te drinken) en ikzelf hebben er last van en geloof mij, als je dag in dag uit last van je donder hebt (en dat doet zeer hoor) krijg ik ook een grafhumeur. maagzweren spelen in vlagen van x aantal dagen (tenminste bij mijzelf) vreselijk op en krijg of last van verstoppingen of precies andersom + vreselijk misselijk zijn, het gooit het hele systeem in de war...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:16

Balen dat ze niet goed weten wat ze met haar aan moeten....

Ik zou zelf even een heel goed gesprek hebben met de DA's daar, vertellen dat je zeker weet dat er iets heel erg mis is gezien de vele koliek, de uitingen van pijn en het slechte humeur, en vragen of zij een andere mogelijkheid kunnen bedenken dan zand in de darm.

En even heel duidelijk vragen of ze echt niet nog iets van een onderzoek kunnen bedenken om aan te tonen of er zand in die darm zit, of iets anders dat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn om het probleem op te sporen.

Eerlijk gezegd zou ik zelf het gevoel (gezien je verhaal) hebben dat het nu erop of eronder is, dat dit haar kans is en als je haar nu mee naar huis neemt dat het wachten is totdat het echt heel erg misgaat -O-

Als ze echt niks meer weten te bedenken zou ik zelfs zo ver gaan om in gesprek te gaan over de mogelijkheid van het preventief opereren om die darm goed te kunnen bekijken, ik zou willen weten hoe ingrijpend dat is en wat zij de beste optie vinden, stel dat die darm inderdaad helemaal vol met zand zit en ze daar over een aantal weken aan overlijd.... wat zouden ze achteraf gezien dan nu hebben moeten doen zeg maar....dat zou ik heel graag willen weten zodat ik NU die beslissing kan nemen om het zekere voor het onzekere te nemen :j

Een diertje met pijn weer mee terug naar huis nemen is ook geen optie vind ik eigenlijk :o

Maar misschien is mijn mening hierin wel flink gekleurd hoor.... ik heb jaren geleden al eerder de fout gemaakt door te denken dat dierenartsen het wel beter weten...dat heeft me een hele lieve kat gekost....

In een half jaar tijd ben ik meerdere keren met dat diertje naar de DA geweest, elke keer zeiden ze weer dat er niks met het diertje aan de hand was terwijl ik het maar heel, heel raar vond hoe dat beestje deed. Heel erg veel slapen, daarbij raar ademen, slecht eten en zo wat meer dingen die ik nu ondertussen niet meer weet.

Ik heb ze met wat doorduwen nog zo ver gekregen dat ze toch wat dingen gingen bedenken om te doen, toen zijn zijn tandjes nog schoongemaakt, nu veel doorzeuren of ze IETS konden doen om dat dier te onderzoeken wilden ze dan nog wel een bloedtestje afnemen om te kijken of daar iets uit bleek maar nee de uitslag bleef dat er niks mis was met het diertje volgens hun.

Twee of 3 dagen later was hij 's ochtends ineens verlamd en was zijn hele achterlijfje al aan het afsterven, lijkbleek alles en ijskoud, toen was het zaterdag en moesten we 20 minuten met een van pijn schreeuwende (loeien!!) kat in de auto naar de wat grotere praktijk van dezelfde DA-combinatie rijden, waar ze het beestje maar een spuitje gegeven hebben |(

En daar zag ik dat ze er van schrokken toen ik vertelde dat ik met dat beestje bij de DA aan het leuren was geweest tot een paar dagen geleden en dat ze niks hadden kunnen vinden...