Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:06

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:12

Jeeeeeetje verdrietig... heel veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:53

Oh Marit wat klote, sterkte ermee :(:)

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:08

Marit: heel veel sterkte! Wat onwijs verdrietig! :(:)

Jeanneeee: dat is inderdaad ook moeilijk.
Wat fijn dat bij jouw paard er meer ruimte tussen de wervels zit! Hebben ze ook een idee of inspuiten in de toekomst niet meer nodig is of dat ze dat blijven doen?

Ik weet nog dat mijn vorige paard behandeld werd, dat ging eerst 1,5jr goed, toen 8 maanden, toen 4. Toen hebben we besloten alleen op basis niveau te rijden, los maken en houden. Maar dat ging ook maar 3 maanden goed.

Babootje: dat is inderdaad een mooie test of er kantelen nog lukt. Die kun je ook doen als oefening. En dan ook buikspieren aan laten spannen.

Ik heb de DA gesproken en het idee voorgelegd van de pijnstillers, hij vond het de moeite waard om te proberen! *\o/*
Hij belt mijn eigen DA thuis even op voor de pijnstillers, die komt zij dan even afgeven en bespreken we meteen de optie operatie.. Wel fijn dat ze haar ideeën en ervaringen wil bespreken voor als het straks aan de orde zou zijn.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:57

Marit! heel veel sterkte! ik heb die van mij anderhalve week geleden laten gaan.. Ik heb eigelijk exact hetzelfde verhaal als jou, alleen die van mij had ook een soort van hernia in haar hals waardoor ze ook zenuwpijn had.. die van mij leefde ook verschrikkelijk op , met metacam. ze was 600 kg, en ik gaf haar voor 800 kg.. daar werd ze pas echt vrolijk! zegt genoeg...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:00

Afbeelding

Dit bedoel ik dus. het was echt bijzonder als ze wel haar voetjes op de vloer kon houden met die pijnstilling!

PS, shet lijkt op de foto erg klein! ze is 1.12 en mijn zus is 153 cm :) ze word alleen af en toe gebruikt voor een licht buitenritje op aanraden van de Dierenarts!
Laatst bijgewerkt door femo op 05-12-14 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:01

femo schreef:
Marit! heel veel sterkte! ik heb die van mij anderhalve week geleden laten gaan.. Ik heb eigelijk exact hetzelfde verhaal als jou, alleen die van mij had ook een soort van hernia in haar hals waardoor ze ook zenuwpijn had.. die van mij leefde ook verschrikkelijk op , met metacam. ze was 600 kg, en ik gaf haar voor 800 kg.. daar werd ze pas echt vrolijk! zegt genoeg...

Jeetje Femo.. ook heel sterkte voor jou. Ik heb helemaal niet meegekregen dat jouw paard inmiddels ingeslapen is. Triest allemaal.

Bijzonder foto zeg..

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:03

klopt, ik ben direct daarna doorgegaan naar caribbisch gebied. was er even he-le-maal klaar mee!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:13

femo schreef:
klopt, ik ben direct daarna doorgegaan naar caribbisch gebied. was er even he-le-maal klaar mee!

Oef ja.. kan het me voorstellen. Heftig zeg. Veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:31

Jeetje Femo, dat is toch wel snel gegaan dan... Sterkte ermee. En logisch dat je er klaar mee was :(:)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:36

dankjewel! Y;( zal dr nooit vergeten! Ik hoop echt dat haar autopsie wat opgeleverd heeft..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:48

Marit, ik had al gereageerd in je topic, maar ook hier: Heel veel sterkte hoor!

Femo, ook jij nog heel veel sterkte hier in het topic, met jou had ik al even contact gehad. Ik ben wel benieuwd of je er nog wat van hoort en zo ja, wanneer.
Wat een geweldige foto is dat zeg! En als er volwassen mannen 160 km. op een arabiertje kunenn afleggen met endurancewedstrijden, dan zal jullie shet jouw zus best voor een ritje buiten kunnen dragen hoor! Shet lijkt inderdaad wel een mini naast jouw grote vriendin.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 16:08

Karlijn, weet je dat er twee soorten operaties zijn? Eentje waarbij ze dus stukjes bot van de processus spinosa afhalen en eentje waarbij de sneetjes maken in de ligamenten tussen de proc. spin.? Als ik jou was zou ik me daar nog eens goed in verdiepen, ik heb wel ergens gelezen dat die botverwijderingen toch niet zonder risico zijn. http://www.equinews.com/article/correct ... nes-horses , hier staat wel wat info over beide operaties, allebei dan staand uitgevoerd.
Nog een artikel: http://www.cottsequine.co.uk/equine-hos ... tion.shtml , wel over botverwijderingen, niet over ligamenten.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:26

Femo jij ook veel sterkte gewenst!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:38

Marit, Femo allemaal sterkte gewenst.
(En wat een gave foto Femo!)

Helaas gaat het hier ook niet meer goed. Zo ergens in oktober was het met Tiesto ineens klaar. Was niet meer los te rijden en kwam helemaal terug (in tempo) als je hem een beetje op het achterbeen wilde zetten. Hij wil gewoon niet meer naar voren (en wetende wat er allemaal in de rug zit ga je hem natuurlijk ook niet meer naar voren slaan). Hij is in maart 1 x behandeld geweest (na dat ongeval met de trailer toen we erachter kwamen hoe slecht zn rug eigenlijk was) en hij heeft het daarna zo'n 6 a 7 maanden nog gedaan.
Nu hebben we ook besloten tot inslapen en niet meer behandelen. Dat gaat ergens volgende week of de week erna gebeuren.

Verdrietig, want we hebben hem 7 jaar (vanaf zn 4e gehad)
Heb gedichtje geschreven (wist niet dat ik dat kon)

We wisten al een tijdje dat
Het in je rug niet goed meer zat
Maar ja zolang het ging da’s waar
Genoten wij nog van elkaar
Zoals we altijd deden.

Opeens was het er niet meer
Gaf je ons aan het doet me zeer
Ik heb er geen plezier meer in
In lopen heb ik echt geen zin
Zoals in het verleden.

Ik weet, je hebt het goed gehad
Maar wat een schrale troost is dat
Als toekomst pijnlijk voor je is
Is leven een gevangenis
Een einde dus met reden

Je oren draaien naar mijn kant
Je warme adem in mijn hand
Je zachte neus over mijn wang
Je hoofd duwt zacht tegen me aan
Zoals we altijd deden

Lief vriendje, ik zal je missen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:46

Sterkte aankomende week :(

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:10

Jeetje Babootje, Alvast heel veel sterkte voor de komende tijd, ook voor na zijn overlijden. Triest dat er echt niets meer te doen was om het hem comfortabel te maken. Probeer toch nog maar even te genieten van de momenten dat je samen bent, lekker verwennen, knuffelen, een extra poetsbeurt, grasjes laten kauwen aan de hand... Kortom, nog even quality time met hem hebben hoor!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:15

Wat een verdrietige verhalen hier allemaal.
Doet me toch wel realiseren dat KS een hele ernstige aandoening is met een hele slechte prognose.
Sterkte allemaal.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:03

Suzanne F. schreef:
Wat een verdrietige verhalen hier allemaal.
Doet me toch wel realiseren dat KS een hele ernstige aandoening is met een hele slechte prognose.
Sterkte allemaal.

Zooo inderdaad.. :(

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:08

Femo: heel veel sterkte, heb jouw verhalen terug gelezen. Ik hoop dat autopsie wat duidelijkheid geeft. :(:)

Babootje: heel veel sterkte!
Hele dappere keuze die je maakt. :(:)

Jet: ja klopt dat wist ik. Ligamenten doorsnijden geeft mij een beetje het idee van een zenuwsnede. Misschien niet terecht hoor.
Bedank voor de extra info

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:08

Jeetje zeg wat een trieste verhalen, iedereen veel sterkte met jullie verlies.

Hoop dat die van mij nog een tijdje mee kan gaan. De pijnstillers zijn aangeslagen en is een wereld van verschil. Binnenkort contact opnemen met de dierenarts van hoe verder.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:03

Inderdaad Suzanne, dat dacht ik ook gelijk. Hoe lang zou het met Elvee goed blijven gaan?

Karlijn, ze halen die ligamenten niet helemaal door hoor, stukjes ervan voor zover ik begreep. Doordat die ligamenten dan wat minder gespannen staan geven ze automatisch de doornuitsteeksels meer ruimte. Het gevaar van het inkorten van de doornuitsteeksels is dat de stabiliteit van de wervelkolom ondermijnd wordt en dat lijkt me nog erger. Ik vind dat beide zelf heel moeilijk hoor, ik denk dat ik het allebei niet aan zou durven.

Ik denk wel dat ik binnenkort de chiropractor er weer even bij wil, wel degene die ik er het laatst bij heb gehad, die werkt niet met rubber hamers en dat vind ik wel zo prettig.
Of misschien toch de osteopaat, daar heeft ze ook wel baat bij gehad. Ik denk dat ze toch af en toe haar rug weer wat vastzet en dat ze dus wel weer even goed losgemaakt mag worden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:08

Chiropractor is wel iets wat je bij dit soort paarden regelmatig moet laten komen, al doe je het alleen als preventieve controle. Overigens komen ze hier niet met hamers aan een paard, kunnen ze gelijk t erf af!

Osteopathie is een vrij beroep, dus daar zou ik altijd wat voorzichtig mee zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:37

Op aanraden van Wassenaar is ze daar een keer behandeld door Michiel Schepers, die gebruikt onder verdoving dus rubber hamers. Dat had hij bij Lou ook al wel eens gedaan, maar ik vind het niet fijn. Elvee knapte daar trouwens wel van op.
De osteopaat die ik erbij had was Michael Hamerslag, die heeft de EDO-opleiding gedaan en die vond ik wel heel goed. Hij had de plek van de KS wel al als probleemplek gezien, nog voor de diagnose, alleen heeft hij me jammer genoeg niet doorgestuurd. Toen ik hem na de diagnose mailde was hij toch wel onder de indruk. Hij wist dat het niet helemaal goed zat daar, maar dit had hij toch niet helemaal verwacht. Daarna heb ik hem er nog niet weer bij gehad, hij komt alleen voor meerdere paarden, dus dan moet ik even een groepje bij elkaar zien te krijgen.
De laatste chiropractor was Madelon van der Krogt-van Beek, die beviel me ook goed.

Daarom dus nog even de twijfel, Michael doet wat meer ook nog met de benen naar mijn idee en dat vind ik ook wel weer fijn.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:54

Michiel Schepers staat wel heel goed bekend. Hamerslag ken ik wel, maar werk ik liever niet mee....