[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:58

ellepel schreef:
breghje,weet je wel van wat voor stof de eczeemdekens zijn gemaakt?
ook van speciale ademende stof, en ze worden niet hier in nederland gemaakt

bij mij heeft appie gewoon pech,hij heeft die deken op,of het nou plenst van de regen of het word 40 graden.

had ie maar geen eczeem moeten krijgen }>

Ik heb ondertussen 2 soorten exceemdekens gehad bij Bregh, dus ik vermoed dat ik wel weet wat voor stof het is (QHP is pokkestof vindt ik eerlijk gezegd die deken is echt heel erg warm voor haar, de RHIS vindt ik fijnere stof en door de open buik kan er tenminste nog een beeeeetje lucht bij), en hij is niet te vergelijken met de stof van de burka's. :) En wat dat betreft heeft Bregh ook pech hoor, mocht eea niet helpen dan krijgt ze hem ook gewoon weer op, maar ik hoooooop dat het mee gaat vallen en ik haar met wat smeren jeukvrij kan houden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:10

wat betreft warm worden..
Mijn paard hebben ze maandagavond (was toen zo lekker benauwd en warm) Zeikenat vh zweet van de wei gehaald waar het niet lang meer had geduurd of hij was omgekiept..(hij heeft de RSIH).
Zondagmiddag ging alles nog prima.. Nu kan Helmer sowieso zonder deken ook al niet goed tegen de warmte, maar ik heb dus wel degelijk nu gezien dat de deken niet meehelpt.Nu zal dat waarschijnlijk er ook mee te maken hebben dat mijn paard een varken is wat zich dagelijks veel rolt waardoor de deken onder de moddervlekken zit en daardoor zal de deken dus ook minder ademend worden lijkt mij? Mijn verzorgster en een vriendin hebben hem maandag gewassen en zonder deken gelaten en gisteren de manenkam met citroensap ingesmeerd en hij staat vandaag nog goed erbij zonder deken. Hij krijgt nu sinds een paar maandagen eczem-muesli, dat hopelijk ook wel meehelpt ivm aantal lage suikers e.d. Dus ik wil even aankijken hoe het gaat nu ik hem dagelijks insmeer met citroensap.. Mocht dit goed blijven gaan , dan ga ik het eens dekenloos proberen.. Zou hij als hij vanaf maandagavond zonder deken staat met dit weer, ondertussen niet al geschuurd moeten hebben of kan dat toch nog even een aantal dagen duren voordat hij reageert? Mocht het zonder deken toch niet gaan lukken, dan zal hij weer op moeten. Maar aangezien het hem zo slecht was afgelopen maandag en het qua warmte enz. de komende dagen niet beter erop wordt, wil ik dit toch een kans geven.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 23-05-12 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:13

Maar hoe zit dat dan met als ze echt nat zijn onder de deken? Normaal verdampt zweet sneller maar onder de deken blijft het nat dus blijven ze ook warm of zie ik dat verkeerd?
Mijn haf was gisteren heel erg nat en warm onder zijn QHP deken. Vandaag komt de RSIH binnen en ga die toch maar proberen ondanks dat de buik daar wel minder beschermd is.
Ben bang dat hij eind van de middag weer klets nat in de wei staat, maar zonder deken durf ik het ook niet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:16

_KaWi_ schreef:
Maar hoe zit dat dan met als ze echt nat zijn onder de deken? Normaal verdampt zweet sneller maar onder de deken blijft het nat dus blijven ze ook warm of zie ik dat verkeerd?
Mijn haf was gisteren heel erg nat en warm onder zijn QHP deken. Vandaag komt de RSIH binnen en ga die toch maar proberen ondanks dat de buik daar wel minder beschermd is.
Ben bang dat hij eind van de middag weer klets nat in de wei staat, maar zonder deken durf ik het ook niet.

Laatst had het geregend en was ik bang dat paard en deken zeikenat zouden zijn waardoor ik niet kon rijden (omdat ik na het rijden geen natte deken ga opgooien) maar de deken en paard waren toen, tot mijn verbazing, helemaal droog..! En ja goed, afgelopen maandag met die benauwdheid was het Helmer echt megaslecht en was hij zeikenat van de zweet onder de deken, dus vind het heel raar. Andere paarden hadden ook wel last van de warmte en benauwdheid bij ons, maar niet zo extreem als dat Helmer het had. Hij heeft zich nog in de stal gelegd nadat hij vd wei afkwam en was gewoon echt niet in orde.. (Lees verhaal hierboven), dus ik denk dat de deken wel ademend is, maar dat er wel een grens is. En dat de paarden het zonder deken toch beter kunnen regelen dan met deken, hoe goed de eczeemdekens ook luchtdoorlatend zijn.

_KaWi_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:30

Ja inderdaad, die van mij staat met regen ook gewoon buiten en helemaal geen problemen gehad. Was elke keer netjes droog onder de deken.
Gisteren vond ik hem ook heel sloom, denk dus ook door de warmte.
Ik hoop dat ie vandaag oke is, heb ook niet de mogelijkheid de deken steeds op en af te doen.
Maak me nu wel een beetje zorgen.
Denk inderdaad dat er kwa warmte wel een grens is. Anders moet ik de deken ook maar af doen. Zo bezweet als hij gisteren was kan nooit goed zijn lijkt me.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:30

Ik heb mijn paard zonder deken gelaten vannacht, de chef had niet gejeukt, manen en staart zien er goed uit. Geen warrige haren, maar wel met een dikke laag Derfen.
Hij zweet zich kapot onder de deken, dus blijft af, dan maar extra smeren.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:33

_KaWi_ schreef:
Ja inderdaad, die van mij staat met regen ook gewoon buiten en helemaal geen problemen gehad. Was elke keer netjes droog onder de deken.
Gisteren vond ik hem ook heel sloom, denk dus ook door de warmte.
Ik hoop dat ie vandaag oke is, heb ook niet de mogelijkheid de deken steeds op en af te doen.
Maak me nu wel een beetje zorgen.
Denk inderdaad dat er kwa warmte wel een grens is. Anders moet ik de deken ook maar af doen. Zo bezweet als hij gisteren was kan nooit goed zijn lijkt me.

ja ik heb helaas ook de mogelijkheid niet om elke dag de deken op en af te doen.
En het ging echt niet goed met 'm maandag en ik wil liever niet dat ik op stal aankom en m'n paard ligt dalijk dood in de wei :(..
Vriendin van me zei dat het erg heftig was en die is normaal niet zo snel onder de indruk.
Dus ik probeer nu even zonder deken en dan met die citroensap insmeren en dan even aankijken.
Mocht dat niet gaan, nja goed dan heb ik altijd nog de keus om de deken toch weer op te doen. Maar voorlopig even zonder en dan Hopen dat het zo gaat..

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:34

Wel erg vervelend dat ze de deken op moeten om niet geprikt te kunnen worden maar met zo'n warm weer de dekens te warm zijn dus je bijna verplicht bent de deken af te laten -O-
Hier gaat het namelijk erg goed zo met deken, behalve nog wat jeuk bij de buik en liezen. Maar weet zeker dat als hij zonder deken gaat staan hij weer hele erge jeuk gaat krijgen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:36

Hier het zelfde zonder deken gaat absolut niet en met een drijf natte pony, oma zegt dat ik hem moet laten inslapen. Wat denken jullie daarvan?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:37

ja Helmer heeft het vorig seizoen op de deken ook heel goed gedaan,
maar ik was me aan't afvragen.. Hij heeft nu sinds maandagavond de deken Af, en er was vanmiddag nog niets aan de hand (ik ga vanaaf naar stal en dan hoop ik dat ik nog hetzelfde aantref), Zou dat nog kunnen komen of zou de jeuk wegblijven als hij nu al bijna 2 dagen zonder deken staat? Ik wil optimistisch zijn, maar vind het moeilijk. Ben zo bang dat hij gaat schuren, maar met deken was geen optie, arm paard.. Heb ook geen idee wat ik moet doen als hij zich dalijk schuurt en het blijft zo'n temperatuur en ik moet die deken weer opdoen..

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:37

Rhine_ schreef:
Hier het zelfde zonder deken gaat absolut niet en met een drijf natte pony, oma zegt dat ik hem moet laten inslapen. Wat denken jullie daarvan?

Nee joh, derfen erop en opstallen als het schemert, is dat geen optie?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:39

De stal is open en staat midden in het bos dus is ook geen optie. Pony is pas 2jaar geworden en schuur al een van vorig jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:40

Citroensap gaat dat bij veel gebruik niet bijten? Daar zit zuur in en vooral in de zon.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:43

Ochtendurine helpt, ik zie nu echt het verbazende resultaat hier op stal. De paarden die zo behandeld worden schuren niet meer..
Ik vind het niet zo'n fijn idee...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:45

Mindim schreef:
Citroensap gaat dat bij veel gebruik niet bijten? Daar zit zuur in en vooral in de zon.

Hij heeft er nog niet op gereageerd, heeft ook geen wondjes waar het in kan bijten ofso overigens want heeft nog niet geschuurd.
We hebben de manen eraf gehaald en met de handen ingesmeerd. Hoeven ook geen liters gebruikt te worden per dag,
maar gewoon even insmeren op de manenkam. Als dat savonds gedaan wordt, is dat smorgens voordat ze naar buiten gaan weer ingetrokken lijkt me?
Maar heb het nog niet eerder gebruikt, dus verder ook niet precies een idee van hoe en wat.. Maar hij heeft er nog niet op gereageerd

Anoniem

__YSB__ schreef:
Ochtendurine helpt, ik zie nu echt het verbazende resultaat hier op stal. De paarden die zo behandeld worden schuren niet meer..

Schijnt ook tegen wratten te helpen :+

cursebreaker

__YSB__ schreef:

hmm dat lijkt me inderdaad niks, maar aan de andere kant.. als het zo'n goede resultaten geeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:47

o0melis0o schreef:
Mindim schreef:

Hij heeft er nog niet op gereageerd, heeft ook geen wondjes waar het in kan bijten ofso overigens want heeft nog niet geschuurd.
We hebben de manen eraf gehaald en met de handen ingesmeerd. Hoeven ook geen liters gebruikt te worden per dag,
maar gewoon even insmeren op de manenkam. Als dat savonds gedaan wordt, is dat smorgens voordat ze naar buiten gaan weer ingetrokken lijkt me?
Maar heb het nog niet eerder gebruikt, dus verder ook niet precies een idee van hoe en wat.. Maar hij heeft er nog niet op gereageerd

Zuur op goede huid smeren lijkt me op den duur ook niet goed. Zuur heft namelijk vet op en dan krijg je uiteindelijk een droge huid.
Ik gebruik citroensap ook op mijn witte was met vlekken, even in zon en vlek is eruit. Vandaar dat ik toch zo mijn twijfels heb bij dagelijks gebruik van citroensap, ik zou niet willen dat dat in de huid trekt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:50

o0melis0o schreef:
__YSB__ schreef:

hmm dat lijkt me inderdaad niks, maar aan de andere kant.. als het zo'n goede resultaten geeft..

Misschien eens een handeltje beginnen dan. Ik wil het wel gaan verkopen voor 20 euri per fles :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:55

Mindim schreef:
Zuur op goede huid smeren lijkt me op den duur ook niet goed. Zuur heft namelijk vet op en dan krijg je uiteindelijk een droge huid.
Ik gebruik citroensap ook op mijn witte was met vlekken, even in zon en vlek is eruit. Vandaar dat ik toch zo mijn twijfels heb bij dagelijks gebruik van citroensap, ik zou niet willen dat dat in de huid trekt.

ben nog in een onderzoekende fase, omdat ik niet weet wat nu het middel is wat ik zou moeten gebruiken..
ik wil het gewoon even een kans geven, en ik zeg ook niet nu dat ik dat dalijk maar blijf geven voor altijd. Ben nog in een onderzoekende fase..
maar zoals hij afgelopen maandag van de wei gehaald geworden is, is ook niet te doen :(..
Vind het momenteel gewoon heel moeilijk en weet niet goed wat ik ermee moet.. Ik wil niet het risico lopen dat mijn paard dalijk voor dood in de wei ligt, vanwege de combi deken/warmte en benauwdheid..
Vandaar dat ik nu ook de kans aangrijp om andere dingen uit te proberen. En als die citroensap helpt, dan kan ik kijken naar eventuele geschiktere producten waar dat misschien in verwerkt zit of wat hetzelfde effect heeft. (als deze er zijn). In het verleden is hij ook jeukerig geweest en heeft de stal waar hij vandaan kwam hem met een smeerseltje behandeld en dat werkte prima, heeft ie nooit een deken nodig gehad. Dat zou natuurlijk fijn zijn als ik hem nu ook zover krijg. Maar ik zou niet weten wat dat voorn spul geweest is helaas :(

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:14

maikeltje schreef:
Misschien eens een handeltje beginnen dan. Ik wil het wel gaan verkopen voor 20 euri per fles :D

Ik wil het ook wel verkopen, alleen het plassen in een trechter lijkt me minder, ik kan niet zo goed mikken als vrouw zijnde!! :')

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:51

__YSB__ schreef:
maikeltje schreef:

Ik wil het ook wel verkopen, alleen het plassen in een trechter lijkt me minder, ik kan niet zo goed mikken als vrouw zijnde!! :')

Ik zeg, knip een plastic fles doormidden en mikken maar!!

O dat is trouwens niet slim, nu gooi ik mijn eigen glazen in zeg maar... _O- _O- _O-

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:23

dan verkoop ik ze voor 10 euro meer,want ik heb er cortistroide inzitten,een ontstekingremmer... :j

onyourfeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:53

Ik heb vernomen via een zadelmaker dat er in Nederland op dit moment een aantal tests lopen met speciale eczeem dekens Seacell active van een Duitse firma PFIFF. Oa bij Ijslanders wordt het getest. De resultaten die dierenartsen tot nu toe behalen zijn zeer bemoedigend.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:07

Ik heb een aantal RSIH. De oudere dekens zweet mijn paard amper onder, de nieuwere veel meer. Heb haar nu zonder deken op stal staan. Daar is schaduw. In de brandende zon vind ik nu ook niks. Ik twijfel of ik vannacht de deken op leg, als ze gaan zweten (lees: het liep in straaltjes van haar af) vind ik het eigenlijk niet verantwoord om er een deken op te leggen en gewoon weg te gaan.