Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:38

Heel langzaamaan begin ik het een beetje vervelend te vinden dat er verder niets bevestigd wordt.

Het zou super fijn zijn dat dat betekend dat het virus op de 3 aanvankelijke stallen is gebleven.

Helaas WEET ik dat dat niet zo is. Ik heb dat ook bij de nieuwsredactie aangegeven.
Maar er komen steeds geen updates bij. Nu weet niemand meer waar hij aan toe is. En gaan mensen dus gewoon op concours, het zal zo'n vaart wel niet lopen. En dus gaan wedstrijden gewoon door, zelfs een NK. Erg vervelend. Want mensen kijken op de voorpagina, en zien dat er al een week geen nieuwe gevallen zijn. Och, dan zal het wel over het ergste punt heenzijn.

Er zijn WEL DEGELIJK nieuwe gevallen.

Dit is niet om paniek te zaaien, wel omdat ik het erg frustrerend vind dat er blijkbaar dingen verzwegen worden. Let op, als de nieuwsredactie niets bevestigd krijgt, dan snap ik dat het niet op de voorpagina mag komen.
Maar we zien ook nergens iest van welke stallen al benaderd zijn, welke geen antwoord geven, en welke per definitie NIET besmet zijn.

Mensen, DENK NA voordat je met je paard onnodig op pad gaat. En onnodig is wat mij betreft alles behalve een spoedgeval waarvoor je naar een dierenkliniek moet.

Er zijn ongetwijfeld mensen niet blij met deze reactie, het is ook niet de bedoeling om paniek te zaaien, maar wel om even frustratie af te blazen!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:43

Zo'n 50-75 % van de paarden is besmet met rhino.Alleen als de infectie druk hoog wordt,komt het tot een uitbraak.Verder is dit ook de tijd van snotjes,hoestjes en natte neuzen door het wisselen van de vacht,temperatuursverandering etc. Ik ben het er mee eens dat paarden ( + paarden uit de omgeving) uit een besmette stal niet vervoerd moeten worden ,maar om nu heel nederland plat te gooien..we moeten ook niet te panisch gaan doen..

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:31

ik lees net dat er iemand op concours gaat, die een stal heeft met Rhino ( abortusvariant). In hoeverre kan mijn paard dat dan bij zich hebben en bijv doorgeven aan een ander paard op verenigingsles? ( die wel dragende merries op stal heeft). Of is dit niet mogelijk en wel heel ver gezocht. Bij ons ben ik dus na die wedstrijd wel op verenigingsles geweest.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:31

Femke_Tweety schreef:
Heel langzaamaan begin ik het een beetje vervelend te vinden dat er verder niets bevestigd wordt.

Het zou super fijn zijn dat dat betekend dat het virus op de 3 aanvankelijke stallen is gebleven.

Helaas WEET ik dat dat niet zo is. Ik heb dat ook bij de nieuwsredactie aangegeven.
Maar er komen steeds geen updates bij. Nu weet niemand meer waar hij aan toe is. En gaan mensen dus gewoon op concours, het zal zo'n vaart wel niet lopen. En dus gaan wedstrijden gewoon door, zelfs een NK. Erg vervelend. Want mensen kijken op de voorpagina, en zien dat er al een week geen nieuwe gevallen zijn. Och, dan zal het wel over het ergste punt heenzijn.

Er zijn WEL DEGELIJK nieuwe gevallen.

Dit is niet om paniek te zaaien, wel omdat ik het erg frustrerend vind dat er blijkbaar dingen verzwegen worden. Let op, als de nieuwsredactie niets bevestigd krijgt, dan snap ik dat het niet op de voorpagina mag komen.
Maar we zien ook nergens iest van welke stallen al benaderd zijn, welke geen antwoord geven, en welke per definitie NIET besmet zijn.

Mensen, DENK NA voordat je met je paard onnodig op pad gaat. En onnodig is wat mij betreft alles behalve een spoedgeval waarvoor je naar een dierenkliniek moet.

Er zijn ongetwijfeld mensen niet blij met deze reactie, het is ook niet de bedoeling om paniek te zaaien, maar wel om even frustratie af te blazen!

Helemaal mee eens!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:34

rowo schreef:
Zolang de KNHS het NK zelfs door laat gaan, gaan de rest van de concoursen ook gewoon door. KNHS zou daarin het voorbeeld moeten geven.

Ik ga ook gewoon op concours. En zo te lezen ben ik dan niet goed bij mijn hoofd :+

Ik woon in Twente en hier is het idd ook, de abortus vorm.

edit: wat ik me nog afvroeg; in hoeverre kan het virus muteren?

Zou je mij hier meer over kunnen zeggen? Welke stal(len) zit het dan? :\

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:01

Anne_GTI schreef:
kyrkelover schreef:
Ik had een vraag hier aan de mensen die ervaring hebben met rhino.
Stel de neurologische vorm van Rhino is al zo ver gevordert dat de paarden eigenlijk niet meer zelfstandig kunnen staan en dus in zo'n hangstellage moeten.
In hoe verre kunnen ze dan nog herstellen dat ze nog een dierwaardig bestaan hebben.
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Ongeveer 25 jaar geleden was de manege hier vlakbij getroffen door deze ziekte. Meerdere paarden hingen in de takels van brandslangen enz. Ca. 35 paarden zijn goed ziek geweest maar er is er toen geen enkel paard aan overleden gelukkig en 1 jonge merrie had er blijvende attaxieverschijnselen aan over gehouden. De rest functioneerde nadien weer prima zonder blijvende mankementen.

Heel erg bedankt voor je antwoord.
(Voor mensen gaan speculeren NEE hier GEEN rhino)

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:36

Geen idee of het al gezegd is, maar geen zin om helemaal terug te lezen.

Op de stal in Zoelen is GEEN Rhino. De paarden hebben in een nieuwe wei gestaan en een vergiftiging opgelopen waardoor ze het veulen hebben verworpen. Dat het wel rhino was heeft Jan Nas eerst bevestigd en daarna weer ingetrokken, hierdoor is verwarring ontstaan.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:56

xNicolx schreef:
Geen idee of het al gezegd is, maar geen zin om helemaal terug te lezen.

Op de stal in Zoelen is GEEN Rhino. De paarden hebben in een nieuwe wei gestaan en een vergiftiging opgelopen waardoor ze het veulen hebben verworpen. Dat het wel rhino was heeft Jan Nas eerst bevestigd en daarna weer ingetrokken, hierdoor is verwarring ontstaan.

Dat heb ik idd ook gehoord. Paarden hadden taxus gegeten.
Lingehoeve heeft dit overigens ook bevestigd!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:22

catalyst1 schreef:
Zo'n 50-75 % van de paarden is besmet met rhino.Alleen als de infectie druk hoog wordt,komt het tot een uitbraak.Verder is dit ook de tijd van snotjes,hoestjes en natte neuzen door het wisselen van de vacht,temperatuursverandering etc. Ik ben het er mee eens dat paarden ( + paarden uit de omgeving) uit een besmette stal niet vervoerd moeten worden ,maar om nu heel nederland plat te gooien..we moeten ook niet te panisch gaan doen..

Helemaal mee eens!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:32

De paarden in zoelen komen NOOIT in de wei! en helemaal geen nieuwe wei. En het mooiste van alles, er staan geen bomen of struiken naast :')
Dus ik weet niet wie dit zegt. Waarschijnlijk willen ze het nu rechttrekken.
De vergiftiging is in Ash geweest... Ik geloof er weinig van :n

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:44

ben ondertussen ook wel benieuwd of er al nieuwe meldingen/stallen zijn en of het zich nog steeds aan t verspreiden is

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:52

ik moet ook zeggen dat het mij verbaast dat er op de hoofdpagina geen extra stallen worden vermeld, terwijl aardig wat bokkers uit zeer betrouwbare bronnen weten dat er wel degelijk op meerdere stallen rhino is geconstateerd.
paniek zaaien hoeft niet , maar nu gaat het de doofpot in , met daardoor alleen maar grotere kansen op uitbreiding van het besmettingsgebied , ik bedoel, ik verkeer in de onwetendheid dat er hier in de omgeving geen rhino is, dus ga nog met paard naar manege en bos , en heb contact met andere paarden , wat nou als dus blijkt dat er hier in de buurt wel degelijk rhino is geconstateerd??
dan wordt ik door die eigenaren dus gedupeerd en bewust/opzettelijk laat men mij het risico lopen dat mijn paard ook besmet raakt. hoe scheef is dat?
wanneer er BETROUWBARE informatie is, dan vind ii dat deze hier ook bekend gemaakt moet worden , of die dan wel of niet door de stal/pensionhouder bevestigd is.
en dus niet om paniek te zaaien ,maar wel om een duidelijk beeld te krijgen waar het virus momenteel is, en wat de risico gebieden zijn.

dus iemand met een up-date lijstje.....mijn pb staat open!!!

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:57

Er loopt hierover een discussie op Facebook!

Het gerucht gaat dat er bij een stal in Twente Rhino is uitgebroken en dat ruiters van deze stal gewoon op concours gaan. De gezondheidsdienst voor dieren schijnt er niets aan te doen. Wat vinden jullie er van ? Blijft de overheid hier in gebreke ? Moet de lokale bevolking een goed gesprek hebben met de betrokken personen ?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:57

Heb je hier een link van Kajanus? Of is dat niet voor iedereen zichtbaar?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:58

Ik kan niet zo snel een link vinden..

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:59

Kajanus schreef:

Het gerucht gaat dat er bij een stal in Twente Rhino is uitgebroken en dat ruiters van deze stal gewoon op concours gaan. De gezondheidsdienst voor dieren schijnt er niets aan te doen. Wat vinden jullie er van ? Blijft de overheid hier in gebreke ? Moet de lokale bevolking een goed gesprek hebben met de betrokken personen ?

Tja belachelijk in één woord, dat is dus ook waarom ik voorlopig gewoon thuis blijf. Zolang er geen meldingsplicht is, is er niks/weinig aan te doen.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:59

Kajanus schreef:
Ik kan niet zo snel een link vinden..

En als je de adres balk gewoon kopieert?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:00

als er op die stal daadwerkelijk rhino uitgebroken is, en er is een DA die dat bevestigd ,dan vind ik dat de stal gesloten moet worden ,en alle daar aanwezige dieren op stal moeten blijven ,totdat de uitbraak onder controle is en de paarden weer gezond.
ik vind het echt schandalig dat er mensen zijn die de dieren van anderen opzettelijk in de waagschaal zetten , van mij mogen ze zo iemand voor mijn part een boete opleggen , vind het ronduit gestoord!

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:00

Ra_chel schreef:
ik moet ook zeggen dat het mij verbaast dat er op de hoofdpagina geen extra stallen worden vermeld, terwijl aardig wat bokkers uit zeer betrouwbare bronnen weten dat er wel degelijk op meerdere stallen rhino is geconstateerd.
paniek zaaien hoeft niet , maar nu gaat het de doofpot in , met daardoor alleen maar grotere kansen op uitbreiding van het besmettingsgebied , ik bedoel, ik verkeer in de onwetendheid dat er hier in de omgeving geen rhino is, dus ga nog met paard naar manege en bos , en heb contact met andere paarden , wat nou als dus blijkt dat er hier in de buurt wel degelijk rhino is geconstateerd??
dan wordt ik door die eigenaren dus gedupeerd en bewust/opzettelijk laat men mij het risico lopen dat mijn paard ook besmet raakt. hoe scheef is dat?
wanneer er BETROUWBARE informatie is, dan vind ii dat deze hier ook bekend gemaakt moet worden , of die dan wel of niet door de stal/pensionhouder bevestigd is.
en dus niet om paniek te zaaien ,maar wel om een duidelijk beeld te krijgen waar het virus momenteel is, en wat de risico gebieden zijn.

dus iemand met een up-date lijstje.....mijn pb staat open!!!

Amen! _/-\o_ En diegenen die Rhino hebben, gaan doodleuk op wedstrijd en zijn o zo trots op hun verreden prijzen terwijl andere deelnemers twijfelen of ze wel of niet op concours moeten gaan want stel dat zij ook komen, dan besmet je straks de hele boel...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:02

Dat gerucht is waar. Of althans, k heb het van ongeveer 5 mensen bevestigd gekregen! En ik ken de betreffende mensen en heb ze zondag nog op concours gezien waar ik ook was.

Ik vind het van de zotte dat ze nog op pad gaan. Als er rhino heerst zou er iig een verbod moeten komen op het vervoeren van de paarden en de stal moet op slot. Ongeacht welke variant... maar ja.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:06

Kajanus schreef:

ik zou hier ook heeeeeel graag een link van ontvangen , openlijk in het topic of per pb, allebei is goed!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:08

geruchten, speculaties enz is wat nu de rondte gaat.

Als een eigenaar van een stal uit voorzorg zn deuren sluit gaat er gelijk een gerucht rond dat er in die stal rhino heerst. En zo zijn er momenteel meer stallen die uit voorzorg de boel gesloten houden.
Als het allemaal echt nodig is worden wedstrijden heus echt wel afgeblazen!

De paniek op dit forum is erg overdreven. De kans dat je paard aan koliek sterft is momenteel nog steeds groter dan een rhino infectie!

Stelletje paniekzaaiers!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:11

ik heb gehoord ik heb gehoord...
wat hebben mensen nu aan al die bullshit?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:12

rapido schreef:

Als een eigenaar van een stal uit voorzorg zn deuren sluit gaat er gelijk een gerucht rond dat er in die stal rhino heerst. En zo zijn er momenteel meer stallen die uit voorzorg de boel gesloten houden.

De paniek op dit forum is erg overdreven. De kans dat je paard aan koliek sterft is momenteel nog steeds groter dan een rhino infectie!

Stelletje paniekzaaiers!

heb jij jezelf wel eens bedacht hoeveel geld hiermee gemoeid gaat???
en dat dat juist DE grote reden is dat er diverse stallen etc. zijn die dus verzwijgen dat er rhino is, omdat ze dan bijv. alle lessen af moeten blazen?
of die fanatieke ruiter die perse op die ene wedstrijd wil starten en vanuit een besmet gebied dus toch gewoon op concours gaat?

de kans dat je paard aan koliek sterft is er idd , maar die koliek wordt dan in elk geval niet veroorzaakt door iemand die willens en wetens toch op pad gaat!!

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:12

rapido schreef:

Stelletje paniekzaaiers!

Tot dat je paard het krijgt!!!

En het is juist super als ze de deuren sluiten en voorzorgsmaatregelen nemen.
Ik ben niet in paniek wel wat bezorgd omdat er mensen willens en wetens op concours gaan waar er al veulens verworpen zijn. Dat kan je naar mijn mening, niet maken.