Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Femke_Tweety schreef:Heel langzaamaan begin ik het een beetje vervelend te vinden dat er verder niets bevestigd wordt.
Het zou super fijn zijn dat dat betekend dat het virus op de 3 aanvankelijke stallen is gebleven.
Helaas WEET ik dat dat niet zo is. Ik heb dat ook bij de nieuwsredactie aangegeven.
Maar er komen steeds geen updates bij. Nu weet niemand meer waar hij aan toe is. En gaan mensen dus gewoon op concours, het zal zo'n vaart wel niet lopen. En dus gaan wedstrijden gewoon door, zelfs een NK. Erg vervelend. Want mensen kijken op de voorpagina, en zien dat er al een week geen nieuwe gevallen zijn. Och, dan zal het wel over het ergste punt heenzijn.
Er zijn WEL DEGELIJK nieuwe gevallen.
Dit is niet om paniek te zaaien, wel omdat ik het erg frustrerend vind dat er blijkbaar dingen verzwegen worden. Let op, als de nieuwsredactie niets bevestigd krijgt, dan snap ik dat het niet op de voorpagina mag komen.
Maar we zien ook nergens iest van welke stallen al benaderd zijn, welke geen antwoord geven, en welke per definitie NIET besmet zijn.
Mensen, DENK NA voordat je met je paard onnodig op pad gaat. En onnodig is wat mij betreft alles behalve een spoedgeval waarvoor je naar een dierenkliniek moet.
Er zijn ongetwijfeld mensen niet blij met deze reactie, het is ook niet de bedoeling om paniek te zaaien, maar wel om even frustratie af te blazen!
rowo schreef:Zolang de KNHS het NK zelfs door laat gaan, gaan de rest van de concoursen ook gewoon door. KNHS zou daarin het voorbeeld moeten geven.
Ik ga ook gewoon op concours. En zo te lezen ben ik dan niet goed bij mijn hoofd
Ik woon in Twente en hier is het idd ook, de abortus vorm.
edit: wat ik me nog afvroeg; in hoeverre kan het virus muteren?
Anne_GTI schreef:kyrkelover schreef:Ik had een vraag hier aan de mensen die ervaring hebben met rhino.
Stel de neurologische vorm van Rhino is al zo ver gevordert dat de paarden eigenlijk niet meer zelfstandig kunnen staan en dus in zo'n hangstellage moeten.
In hoe verre kunnen ze dan nog herstellen dat ze nog een dierwaardig bestaan hebben.
Heeft iemand hier ervaringen mee?
Ongeveer 25 jaar geleden was de manege hier vlakbij getroffen door deze ziekte. Meerdere paarden hingen in de takels van brandslangen enz. Ca. 35 paarden zijn goed ziek geweest maar er is er toen geen enkel paard aan overleden gelukkig en 1 jonge merrie had er blijvende attaxieverschijnselen aan over gehouden. De rest functioneerde nadien weer prima zonder blijvende mankementen.
xNicolx schreef:Geen idee of het al gezegd is, maar geen zin om helemaal terug te lezen.
Op de stal in Zoelen is GEEN Rhino. De paarden hebben in een nieuwe wei gestaan en een vergiftiging opgelopen waardoor ze het veulen hebben verworpen. Dat het wel rhino was heeft Jan Nas eerst bevestigd en daarna weer ingetrokken, hierdoor is verwarring ontstaan.
catalyst1 schreef:Zo'n 50-75 % van de paarden is besmet met rhino.Alleen als de infectie druk hoog wordt,komt het tot een uitbraak.Verder is dit ook de tijd van snotjes,hoestjes en natte neuzen door het wisselen van de vacht,temperatuursverandering etc. Ik ben het er mee eens dat paarden ( + paarden uit de omgeving) uit een besmette stal niet vervoerd moeten worden ,maar om nu heel nederland plat te gooien..we moeten ook niet te panisch gaan doen..
Kajanus schreef:Er loopt hierover een discussie op Facebook!
Het gerucht gaat dat er bij een stal in Twente Rhino is uitgebroken en dat ruiters van deze stal gewoon op concours gaan. De gezondheidsdienst voor dieren schijnt er niets aan te doen. Wat vinden jullie er van ? Blijft de overheid hier in gebreke ? Moet de lokale bevolking een goed gesprek hebben met de betrokken personen ?
Ra_chel schreef:ik moet ook zeggen dat het mij verbaast dat er op de hoofdpagina geen extra stallen worden vermeld, terwijl aardig wat bokkers uit zeer betrouwbare bronnen weten dat er wel degelijk op meerdere stallen rhino is geconstateerd.
paniek zaaien hoeft niet , maar nu gaat het de doofpot in , met daardoor alleen maar grotere kansen op uitbreiding van het besmettingsgebied , ik bedoel, ik verkeer in de onwetendheid dat er hier in de omgeving geen rhino is, dus ga nog met paard naar manege en bos , en heb contact met andere paarden , wat nou als dus blijkt dat er hier in de buurt wel degelijk rhino is geconstateerd??
dan wordt ik door die eigenaren dus gedupeerd en bewust/opzettelijk laat men mij het risico lopen dat mijn paard ook besmet raakt. hoe scheef is dat?
wanneer er BETROUWBARE informatie is, dan vind ii dat deze hier ook bekend gemaakt moet worden , of die dan wel of niet door de stal/pensionhouder bevestigd is.
en dus niet om paniek te zaaien ,maar wel om een duidelijk beeld te krijgen waar het virus momenteel is, en wat de risico gebieden zijn.
dus iemand met een up-date lijstje.....mijn pb staat open!!!
Kajanus schreef:Er loopt hierover een discussie op Facebook!
Het gerucht gaat dat er bij een stal in Twente Rhino is uitgebroken en dat ruiters van deze stal gewoon op concours gaan. De gezondheidsdienst voor dieren schijnt er niets aan te doen. Wat vinden jullie er van ? Blijft de overheid hier in gebreke ? Moet de lokale bevolking een goed gesprek hebben met de betrokken personen ?
rapido schreef:geruchten, speculaties enz is wat nu de rondte gaat.
Als een eigenaar van een stal uit voorzorg zn deuren sluit gaat er gelijk een gerucht rond dat er in die stal rhino heerst. En zo zijn er momenteel meer stallen die uit voorzorg de boel gesloten houden.
Als het allemaal echt nodig is worden wedstrijden heus echt wel afgeblazen!
De paniek op dit forum is erg overdreven. De kans dat je paard aan koliek sterft is momenteel nog steeds groter dan een rhino infectie!
Stelletje paniekzaaiers!
rapido schreef:geruchten, speculaties enz is wat nu de rondte gaat.
Als een eigenaar van een stal uit voorzorg zn deuren sluit gaat er gelijk een gerucht rond dat er in die stal rhino heerst. En zo zijn er momenteel meer stallen die uit voorzorg de boel gesloten houden.
Als het allemaal echt nodig is worden wedstrijden heus echt wel afgeblazen!
De paniek op dit forum is erg overdreven. De kans dat je paard aan koliek sterft is momenteel nog steeds groter dan een rhino infectie!
Stelletje paniekzaaiers!