Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 16:36

Yellomofoon schreef:
Dus voor koliekgevoelige paarden is dit op zich wel goed? Gewoon niet vanwege Whizz' darmen?

Ik gaf het whizz omdat het goed was voor zijn maag - de calcium verhouding. Ze vindt het een goed voer maar eigenlijk meer iets voor sportpaarden ;-) en het bevat te veel eiwitten voor whizz inderdaad.

xClaudiaaL

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:07

Wat een verschil :oo

Hier weer stress, Eleane gaat zo weer naar de kliniek. Ze heeft koliek symptomen, maar mest wel goed. Opzoek naar het probleem dus :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 17:11

Diertjec schreef:

Hier weer stress, Eleane gaat zo weer naar de kliniek. Ze heeft koliek symptomen, maar mest wel goed. Opzoek naar het probleem dus :(:)

He bah meis, dat is niet fijn. Hopen dat ze snel meer voor jullie kunnen achterhalen. Sterkte!!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:21

fargo schreef:
Diertjec schreef:

He bah meis, dat is niet fijn. Hopen dat ze snel meer voor jullie kunnen achterhalen. Sterkte!!

Ik hoop het ook, we gaan het zien! Thanks

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:34

diertjec succes en wij duimen mee +:)+

Wat een zorgen hebben we toch met onze paardjes :') Maar ja je houdt er nu eenmaal van he...

fargo....ik zit hier te :? :? heb met Wynn nergens last van gehad tot nu toe _/-\o_ dus buiten t koliekforum om ...maar zo toevallig ben voor Desert aan t puzzelen en zie ineens je uitslag staan...het verschil met hooi en kuil..en iets van calcium? en laat Desert nu al die tijd op sanequi colon hebben gestaan .....
Ga rustig alles terug lezen van je...

Geef Whizz een knuf en ook 1 voor jou.... :(:)

damian23Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:24

diertjec, hoe is het met je paard?

Fargo, bij Cil heeft de wond eigenlijk nooit gelekt. Tenminste, niet toen hij thuis was. Hij heeft wel ruim twee weken op de kliniek gestaan omdat de wegen toen heel slecht waren ivm sneeuw.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 13:09

Diertjec is er al nieuws? Hoe gaat het nu met haar?

Hier gisteren even een domper, whizz had even wat gas en voelde zich wat minder. Hij had gisteren iets meer hooi gekregen van mij en hij had extra gras gegeten dat niet zulk goed gras is vlgs staleigenaar. Na wat colosan knapte hij snel op, regendeken af en even bodypack wat losser gedaan. Even overlegd met Bodegraven. Daarna gestapt en kleinere portie slobber gegeven. Gelukkig was ie daarna weer helemaal het mannetje.
Helemaal niet aan gedacht dat hij nog niet heeft kunnen knuffelen met de andere paardjes, want zijn luik is dicht.. Dus even met hem gaan stappen terwijl onze bijrijdster op Arie aan het uitstappen was. Arie (1,62) sloeg zijn hals over Whizz zijn hals (1,82) en zo hebben ze staan knuffelen. Zo liefff en ontroerend en daarna heeft whizz heeeeeel tevreden naast Arie door de bak gelopen.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:17

ah wat lief <3
en fijn dat hij gelijk weer opknapte van colosan..
en bedankt voor je antwoord net :*

diertjec nog geen nieuws???

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:02

Ik duim mee Diertjec!!!

En Fargo wat leuk dat ze zo knuffelden :) Zeker voor paarden die anders met een vriendje staan is het toch een hele verandering, zo stalrust. En wat fijn dat de colosan verlichting gaf! Nu geen teruvallen meer Whizz :(:)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:20

Ze staat nog steeds op Bodegraven, gister is ze weer opgevoeld, bloedonderzoek gedaan en mestonderzoek. Bloed was goed, alleen een iets verhoogde HT waarde (meer rode dan witte bloedcellen, dus kans op uitdroging, aangezien ze ook aan de diaree is/was). Daarna nog een echo gemaakt van de darmen, dikke darm zit wat gas in, in de dunne darm zit mest, die is ook wat opgezet. Deze werkt ook niet helemaal optimaal. Gister heeft ze nog een infuus gehad en later op de avond had ze weer pijn, dus pijnstiller erin.
Vandaag toonde ze weer goed, dierenarts vond haar ook goed tonen. Ze wordt zometeen nog een keer opgevoeld en volgende week wil ik een maagscopie laten maken.
Ze had vandaag ook weer wat hooi gehad en ik mocht even stappen, ze kon d'r geluk niet op hahah. Ze staat ook afgezonderd ivm de diaree. Arm paard :(:)
Als het goed is, mag ze voor het weekend weer naar huis :)

Wat balen dat ie even een terugval had, maar gelukkig wel goed en snel opgelost dus. En wat heerlijk dat ie even heeft kunnen knuffelen met Arie :)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:45

@Diertjec jij ook sterkte!!!
@Fargo ahhh wat lief voor Whizz, lekker even socializen.
Ik duim voor jullie!!!

damian23Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:07

Fargo, wel balen van even een terugval. Maar nu weer recht vooruit!! Denk je dat het door het gras kwam? Ik mocht Cil destijds na half oktober niet meer op de wei (kreeg hij gaskoliek van). Heeft iets te maken met de samenstelling van het gras. Vaak zie je in het voor- en najaar veel meer koliek bij paarden die op de wei staan. Zeker als ze er wat gevoelig voor zijn.

Diertjec, fijn dat ze van het weekend naar huis mag. Enig idee waar het door komt?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:31

Ben net gebeld door de behandelend arts, ze is alweer opgevoeld en weer gescand. Dunne darm was niet meer te voelen, darmen zelf voelde ook goed. Dikke darm zat nog wel vol met vocht. Ze blijft sowieso op de kliniek tot ze geen diaree meer heeft (da had het over na het weekend naar huis). Morgen gaan we het over het voermanagement hebben.
Ze moet waarschijnlijk blijvend over naar hooi en ander biks, waar ze wat dikker van wordt.
Waar het door komt; ze heeft hele gevoelige darmen. En deze zijn ook iets ontstoken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 20:18

Whizz mag juist meerdere keren per dag even grazen, maar het gras waar hij gegraasd heeft is meer ter illustratie ipv eten. Het is rondom onze bak ingezaaid, erg groen en sappig maar eigenlijk dus meer om op te golven oid. Moeilijk om te zeggen of het daar nou van kwam, maar zou goed kunnen. Verder had ik juist het hooi ook ietsje opgevoerd gisteren, dus ja zeg het maar.. Ik graas zelf bij onze andere bak, daar staat wat ouder langer gras, stelt niet veel voor, toch even lekker wat eten.

@Diertjec, hmmm fijn dat de dunne darmen weer leeg zijn, vervelend dat ze ook iets ontstoken zijn. Hopen dat ze het net als whizz fijner gaat doen op hooi. Sterkte!! Vanavond whizz maar even laten knuffelen met Arkos, samen aan de hand een rondje doen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:25

Thanks, ik hoop inderdaad dat ze het beter gaat doen op hooi!

Zal Whizz vast fijn vinden, om weer even met een vriendje te kunnen 'bijkletsen' hahah

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:52

Diertje: wat een spannende tijden als het ineens niet goed gaat. Mag ze na het weekend naar huis?

Fijn dat Whizz het zo goed doet :) Je onderschrift blijf ik prachtig vinden. Door jou verhaal heb ik de afgelopen tijd flink nagedacht. Wat als de koliek weer terug komt. Ik zou niet weten of ik haar nog een keer zou laten opereren. Zeker respect voor jouw keuze.

Een mooie aanvulling op het titel van dit topic. Mijn pony ruim een jaar later na data
[EJL-ITP] 2013; Een spannend begin met veel mooie momenten

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:53

Maandag mag ze naar huis, ze willen haar nog even op de kliniek houden totdat de diaree over is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 15:39

Dank je Siem, ik moest het simpelweg een kans geven met Whizz, we waren nog niet klaar met elkaar <3

Ik ga vanavond je topic bekijken.
Diertjes, morgen fijn naar huis, gaat het beter met haar nu?? Doet ze het beter op hooi?

Updatetje
Morgen krijgt Whizz bezoek van de Dierenarts want dan gaan de nietjes uit zijn buik! Verder eet ie zo ongeveer 8 kg hooi per dag en dat bevalt goed. De wond ziet er netjes uit en er komt steeds minder wondvocht uit. Benieuwd wat de DA gaat zeggen, hij ziet er al een stuk gevulder weer uit qua body Knappe vent! En hij mest heel goed, enorme hopen, zeker voor zijn doen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:45

Super fijn dat het zo goed met hem gaat :)
Spannend, dat de nietjes eruit gaan. Hopelijk blijft het goed.

Ze staat er goed bij (wel enorm dun, vandaag even deken af gehad en ik schrok er onwijs van, maar ja, kan ook niet anders als je al 2 weken niet normaal te eten krijgt). Diaree is zo goed als over, gister goede mest, vandaag had ze nog niet gemest. Ze heeft vanochtend ook in de molen gestaan, krijgt ze d'r beweging weer eens haha.
Morgenavond ophalen, als het goed is :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 11:06

Fijn dat je haar vandaag op kunt halen. Ja afvallen gaat snel als ze minder eten binnen krijgen. Dan slijten ze hard. Lekker dat ze even in de molen mocht, kan ze even in beweging komen en krijgt ze wat afleiding.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 20:02

Nou de nietjes zitten er nog in want DA is nog niet geweest, ze kon niet weg vandaag. Dus het wordt morgen rond 18:00 uur.
Diertjec, jij wel thuis met je merrie of nog onderweg??

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:25

Het was ook echt mega druk op de kliniek, alles stond vol met trailers.
Maar balen dat ze niet konden komen, morgen dan maar.

Wij zijn weer thuis, ze staat veilig op stal. Wel met een paar boze blikken van d'r hahah. Ik heb sinds vandaag een slowfeeder in d'r stal staan en daar was ze het even niet mee eens. Ik ben er bij gebleven tot ze ging eten, en ze lijkt het te begrijpen. Ben benieuwd hoe vol hij morgen nog is.
Morgen dap weer even bellen, vragen of ze vitaminespuit mag en afspraak maken voor maagscopie. Dierenarts wilt dit ook, want vrijdagavond lag ze weer in stal en heeft ze weer pijnstilling gekregen. DA denkt ook dat er misschien iets in d'r maag zit.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 11:41

Fijn dat ze weer thuis is. Wat voor slowfeeder heb je gekocht? Ik heb 2 gewone hooi netten die whizz om 8 uur en om half 12 krijgt. Daar is ie goed mee aan de slag en dan blijft zijn eten tenminste schoon als ie onrustig is.

Wat vervelend dat ze toch nog niet helemaal fit is nog. Bij whizz willen ze over 2 maanden maagscopie doen als hij een echo krijgt als eindcontrole, dan willen ze dus ook zijn maag nog checken.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:12

Ik heb zo'n grote plastic bak met daarin een frame met een net met 30mm gaaswijdte. Super fijn.
Inderdaad ook lekker dat het hooi tenminste schoon blijft, Eleane wilt het ook nog wel eens helemaal door stal gooien.

Fijn dat ze dat ook nog willen doen, weet je ook zeker dat het daar niet zit (of juist wel). Ik heb er op moeten aandringen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 16:57

Pffff ben vandaag bek af ondanks dat ik gisteren best op tijd ben gaan slapen. Hoop dat het nietjesverwijderen soepel verloopt. Het zijn er best veeel ;-)

De wond zelf doet het overigens super! Gister en eergisteren eigenlijk alleen een paar hele lichte bloedvlekjes te zien, echt onwijs netjes, dus dat gaat goed. Met de nietjes eruit zal het ook vast minder gaan trekken. Al zie ik hem daar amper op reageren gelukkig.