Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 19:15

Bedankt voor de link,zal het toch eens op het woord gooien.Vorig jaar augustus is hier namelijk wel een nieuw paard bij gekomen.een die regelmatig op concours is geweest.Wie weet....De andere paarden komen eigenlijk niet in contact met andere paarden of op andere stallen,jaren voordien ook niet.

Helaas nog niets van visdonk.Ik wacht deze week af en anders bel ik vrijdag zelf even.

Matasja,als je dit zou willen navragen graag. :j

matasja

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:09

even gesnuffeld op internet bij verschillende dierenartsen en kom veelal uit op hetzelfde.
rhino in de neurologische vorm maakt veel schade en zal dan uit het lichaam verdwijnen. rhino aantonen in bloed/antilichamen enz is bijna onmogelijk. je kan het een aantal weken op kweek laten zetten voor duidelijkheid, maar zelfs dan kan het lastig zijn.

als het bij kyana evt haar hele lichaam uit is maar alleen schade heeft gemaakt aan zenwuwbanen dan is zij niet meer besmettelijk voor andere paarden, het is wel zo dat mocht zij wel nog drager zijn dan zou ze wel nog besmettelijk kunnen zijn als zij gaat hoesten, maar weet niet of ze dit doet.

hoe meer ik me erin verdiep hoe meer het erop gaat lijken, de slappe staart, de ataxie, de onverklaarbare pijntjes waardoor ze zich gaat bijten, heel misschien de dieper liggende anus daar een paard met rhino soms geholpen moet worden met mesten door het eruit te halen met de hand, dit omdat ze het niet voelt, daarbij de bovenlijn die invalt, de dikke buik, echt alles klopt eraan tot nu toe.
er is geen 1 symptoom die ik hier niet voorbij heb zien komen, en lees al mee vanaf pagina 1...

de pony die ik eerder heb aangedragen die rhino overleefd heeft loopt ook gewoon weer in de kudde, misschien dat je eens contact met haar op kan nemen mocht er iets uitkomen in het onderzoek, wat zij gedaan heeft. ze rijd nu weer wedstrijden met dit paard! er is dus hoop mocht dit het uberhaupt zijn natuurlijk. tot nu toe wel de beste match qua ziektebeeld.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 20:31

Ik stel je moeite heel erg op prijs matasja :j

Ik heb Kyana nu een kleine 6 jaar ongeveer.Ik weet weinig van de periode hiervoor.
Enkel dat ze van een appaloosa fokkerij af zou komen,maar door omstandigheden geen papier heeft. ( achteraf sla je jezelf voor je kop,maar een eigen paard was die periode nog zo nieuw voor mij).
Volgens mij heb ik Kyana zelfs laten chippen toen.
Ze was van een oude man ( in de 70) die recreatief met een western zadel met haar reed.Niet intensief,zo'n 2x per week een buitenrit.Hij is toen geopereerd ( slechte bloedvaten etc,zat ook met zijn arm in het verband) en toonde zichtbaar veel verdriet toen ze mee de trailer opging.Hij kon niet meer rijden.
Ze stond daar helemaal alleen in een weide,zomerdag.Ze werd gek van de dazen en deed niets anders als heen en weer rennen.Ze was zo braaf,zo zachtaardig toen al.Ik was direct verkocht,natuurlijk met een hele verkeerde insteek.

Het zou fijn zijn om iets erfelijks te kunnen uitsluiten ivm haar dochter die hier ook staat.

Lastig dat het eigenlijk niet (meer) is aan te tonen.Alleen wonderbaarlijk dat Kyana het dan eigenlijk zo lang volhoud en zo lang 'staande 'blijft.

Het blijft een lastige puzzel.

Ik blijf ergens in mijn achterhoofd houden dat het waarschijnlijk niet levensbedreigend is,het duurt inmiddels al zo lang.Ik kan alleen geen hoogte krijgen van het wisselende beeld.Momenteel is het bijten op de paddock weer erg toegenomen,ze is zo zuur.Kom enkel in de buurt en ze heeft zichzelf al weer vast.
Momenteel staat ze niet op het gras,enkel hooi ( weide moeten weer groeien).Vraag me af of dit eventueel verschil gaat maken,echter eerder was dit ook niet,ook niet bij een haast continu ruwvoer aanbod.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:38

krijgt ze continue ruwvoer?
Dan kan ze geen maagzweer hebben toch?
Maar dan wordt ze ook niet gevoerd als zijnde IR....die mogen maar 1.5% van hun lichaamsgewicht aan hooi hebben per dag.
Mijn paard heeft IR en als ik die teveel hooi geef word hij dus ziek.(ook bijten tijdens poetsen,sloom enzo,pulsatie in de kogels,stijf in spieren en gewrichten)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 20:46

Ze heeft voordien een continu ruwvoer aanbod gehad,echter werden ( en ook Kyana voor degene die zich het nog kunnen herinneren verder terug in het topic) de paarden te dik.
Momenteel krijgen ze s ochtends 2 plakken hooi, de middag een kleine hoevelheid meusli en daarvoor een dunne plak hooi en in de avond 3 plakken hooi gemengd met stro.Indien er gras is vervalt laatste en krijgen ze beperkte weidegang dmv strookbegrazing.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:56

Hoi,
Ik heb ooit je topic helemaal door gelezen en had eigenlijk niets te melden wat jou en je paardje zal helpen. Kwam je topic weer tegen en heb nog steeds niets aan je te melden, alleen wil ik je heel veel sterkte met je paard wensen. Ik hoop dat je er spoedig achter komt wat het is en dat je haar kan behandelen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:07

Dat is erg lief van je,leuke spikkel heb je overigens :-)

Overigens waardeer ik nog steeds alle berichtjes,meelevende en meedenkende.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:09

Dankje! Ik blijf mee lezen, respect voor jou _/-\o_

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 00:13

Ik heb nog eens erg zitten zoeken op EHV en Lyme en als ik het zo lees, lijk ik toch echt meer te neigen naar Lyme dan naar EHV. Weet je ook welke test bij Kyana is gebruikt om de Lyme aan te tonen? Er zijn er twee die bij paarden worden gebruikt en de ene test vaak vals-negatief, de andere is betrouwbaarder. Hier is nog een link naar een topic op Bokt dat er over gaat: [MD] Doet een paard genezen van de ziekte van Lyme? .

Als je het kan betalen en kan regelen, zou ik toch nog eens een goede test doen naar Lyme, veel van wat ik er over lees geeft toch veel sypmtomen weer die Kyana ook heeft. Ik weet dat het al eerder ter sprake is geweest en dat ze er al op getest is, maar misschien wil je toch de link nog eens doornemen en dan bedenken of het misschien toch niet in die hoek te zoeken is.

Nogmaals: heel veel sterkte!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 07:56

Dankje, ik weet dat voor de lyme test bloed naar duitsland is gestuurd,op mijn verzoek.Dierenarts dacht niet aan lyma.Ik heb nog nooit een teek gezien bij Kyana maar dat wil niets zeggen natuurlijk.
Ik ga je link even doorlezen!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:16

1 malig testen op lyme heeft weinig zin, ze kunnen nameliik alleen de antistoffen bepalen, stel dat die toen 100 was, dan moet je het een maand later en na 2 maanden nog eens laten testen om te kijken of het stijgt. In het bloed zelf kun je dus ook niet echt zien of er sprake is van lyme, tenzij de waardes belachelijk hoog zijn.
Daarnaast krijg je bij lyme gewrichtsontstekingen, ze zou dan op 4 benen kreupel moeten zijn, afwisselend. Ze worden ook behoorlijk stijf dus ook als er een dierenarts in de buurt is zou ze die stijfheid en dikke gewrichten moeten laten zien, dat is niet het geval. Als het lyme is zou ze ook constant koorts moeten hebben, dit kan maar een paar graden zijn maar er is altijd sprake van verhoging van de normale temp. Heb je die wel eens opgemten bij kyana?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:34

sorry matasja,ik ben het niet eens met jouw post.
de klachten kunnen ook bij lyme erg variaren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:09

Maar de meest in het oog springende symptomen zijn door haar juist vermeld.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 22:39

Geen koort,tot nu toe ook nooit gehad.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:57

Jeetje, wat blijft dit toch een getast in de duisternis heh....ik vind het zo knap dat je volhoudt...
Toevallig hoorde ik laatst ook van iemand dat haar paard Lyme heeft en dat dat lang niet altijd uit de tests komt. Dat het zich kan inkapselen op bepaalde plekken en koest kan houden, maar er wel degelijk zit. Ik denk, zal het toch nog even opschrijven.

Ik hoop echt dat je bij Visdonk terecht kan EN verder komt. Ik blijf het ook onwijs jammer vinden dat je niet bij Eric Laarakker terecht hebt kunnen komen, maar ik hoop dat je hier nu ook wijzer van gaat worden. Ik schrik ook een beetje van de laatste foto's, ze ziet er echt niet blij uit...nogmaals mijn respect dat je stug volhoudt...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:32

Jannepauli schreef:
Maar de meest in het oog springende symptomen zijn door haar juist vermeld.

klopt maar het punt is dat lyme echt niet altijd die kreupelheid geeft en hoeft ook echt niet altijd verhoging te geven.
het is voor TS al verwarrend genoeg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:04

Citaat:
het is voor TS al verwarrend genoeg

Tja, dat mag zo zijn maar dan kunnen er in feite helemaal geen suggesties meer gedaan worden.
Ik zou zelf overigens ook niet 1-2-3 aan Lyme denken - bij bloedonderzoek wordt vaker gezien dat het paard in contact is geweest met de borellia bacterie maar dat hoeft niet te betekenen dat het paard de ziekte van Lyme heeft. Dat er antistoffen gevormd zijn heeft niet altijd betekenis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:11

Het lijkt mij toch verstandig Kyana eens serieus en goed te testen op IR en cushing....
Ik denk daar toch het meest aan gek genoeg.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:33

Jannepauli schreef:
Citaat:
het is voor TS al verwarrend genoeg

Tja, dat mag zo zijn maar dan kunnen er in feite helemaal geen suggesties meer gedaan worden.
Ik zou zelf overigens ook niet 1-2-3 aan Lyme denken - bij bloedonderzoek wordt vaker gezien dat het paard in contact is geweest met de borellia bacterie maar dat hoeft niet te betekenen dat het paard de ziekte van Lyme heeft. Dat er antistoffen gevormd zijn heeft niet altijd betekenis.

ja,met de gedachte hij is niet wisselend kreupel of heeft geen verhoging.
dus kunnen we dat afstrepen.
ik geef juist aan dat dat niet het beeld hoeft te zijn.
is het niet voor TS dan heeft een meelezer er misschien wel iets aan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:21

Misschien heb ik het verkeerd geinterpreteerd hoor, maar als ik het topic lees, is het paard wel af en toe kreupel geweest, loopt het af en toe onregelmatig, heeft het af en toe dikke benen, het ene been dikker dan het andere. Voor zover ik begrijp van het Lyme-verhaal is het ook zo dat het allemaal wisselend optreedt, afhankelijk van de activiteit en de plek waar het op dat moment zit. Een overgevoelige huid kan daar ook goed bij passen, evenals plotseling afvallen, wel goed eten en toch afvallen.
Timokyana, staat Kyana nog steeds op de regumate? Heb je het idee dat dat nog helpt?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 15:11

Staat al gelange tijd niet meer op de regumate,gaf geen verandering dus daar mee gestopt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:20

Jammer dat dat niet hielp, ik hoop dat je er toch achter komt wat er met haar aan de hand is, ik gun jullie beiden dat zo, :(:) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:09

Och ik schrik echt van je paardje ;(

Wat beroerd toch dat je nog steeds niet weet wat ze mankeert...hoe zou het zijn als ze een kuur prednison krijgt? Ik moet zeggen dat mijn paard daar heel erg mee is opeknapt, ook al zal hij nooit meer beter worden...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 20:24

Geen idee,al krijg ik altijd zo'n 'rotzooi'idee bij prednison.
Natuurlijk als het echt Moet is het anders.
Nog niets gehoord van Visdonk,denk dat ik morgen toch zelf maar even moet bellen of zou dit associaal zijn en moet ik meer geduld hebben?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:46

Zeker bellen!