Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:39

Heb je de korf van Imperial riding al geprobeerd? Die gaat tot nu toe erg lang mee!

StalNollie

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:34

Hoe strak doeb jullie tekort de G G hier zit ie echt enorm los. Zou dat ook nog verschil maken en dat ons gras niet zeer kort is

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:28

ik heb het topic nog niet doorgelezen, maar misschien kan iemand van jullie het zo vertellen.
Slijten de tanden van een paard niet door een graasmasker ? Of maakt het uit welk graasmasker je dan kiest ?

edit, inmiddels al wel wat gelezen. GG is niet echt een aanrader geloof ik.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:00

Mijn tandarts zegt dat de tanden ook slijten door kort gras eten..Dusja wat is nu erger? Mijn paard blijft iig op een gezond gewicht en haar tanden vallen reuzen mee, ik heb zelf de GG.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:03

JastieHorse schreef:
Mijn tandarts zegt dat de tanden ook slijten door kort gras eten..Dusja wat is nu erger? Mijn paard blijft iig op een gezond gewicht en haar tanden vallen reuzen mee, ik heb zelf de GG.

Er staat nu geen kort gras op de wei ;) , dus daar slijten de tanden niet van.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:45

hier na enkele andere geprobeerd te hebben, toch aan de GG gegaan, inmiddels nu een vol jaar fulltime ook in de winter om gehad te hebben geen gekke dingen gezien.

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:49

Hier ook de GG. Geen slijtage aan de tanden. Je moet wel de kant onder de kin afplakken met duck tape.. mijn paard krijgt anders wondjes op de kin. Dat heb ik al van meer mensen gehoord en met tape is dat opgelost.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:51

nee hoor ook hier geen last van, de mijne zit dan ook vrij losjes,

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:24

Ik zie dat er "zachte" korven zijn van oa IR, HH en Pfiff. Is er nog eentje beter dan de anderen ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:28

Best Friend korven. Duurder, maar erg goed en zachter dan GG dus gegarandeerd geen slijtage.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:32

Ninx schreef:
Best Friend korven. Duurder, maar erg goed en zachter dan GG dus gegarandeerd geen slijtage.

dank je wel. Waarom zijn die van best friend zoveel duurder ( 60 euro tov 20 a 25 euro ) als de andere merken ? Weet iemand dat ?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:04

Miepjo, heb je een foto van hoe je dat hebt afgeplakt? Mijn merrie heeft ook snel wondjes en krijgt morgen voor het eerst dat ding om.
Zal vast een rolletje klaar leggen...........

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:29

Ik heb even gekeken, maar ik heb er geen foto van en ik heb hem nu nog niet in gebruik.

't Is heel simpel... je plakt gewoon het hele zijvlak dat onder de kin komt af met duck tape, zodat alle gaten bedekt zijn. Ik doe het dan aan de binnen en buitenkant, zodat er geen zand tussen komt. Ik heb zwarte duck tape, en dan lijkt het net alsof het zo hoort... 3 zijvlakken met gaten, en 1 zonder.

Het zal vast niet voor elk paard nodig zijn, maar sommigen krijgen dus anders een blaar/schuurplek onder de kin. Op deze manier is dat makkelijk te voorkomen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:32

Bedankt! En zwart is idd een goed idee, anders ziet het er helemaal zo raar uit :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:40

Maris schreef:
Ninx schreef:

dank je wel. Waarom zijn die van best friend zoveel duurder ( 60 euro tov 20 a 25 euro ) als de andere merken ? Weet iemand dat ?

Kwaliteit is vele malen beter. Het rubber is ook veel slijtbestendiger. Het breakaway halster voelt ook veiliger, ze kunnen zichzelf niet ophangen

Ik doe er zomaar 2 hele seizoenen mee

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:39

Ik heb ongeveer een jaar geleden de GreenGuard gekocht, nadat mijn paard alle andere zachtere korven als die van Imperial Riding en Kerbl binnen een dag sloopte. Tot nu toe is de korf nog heel. :) Mijn paard heeft er tot het eind van de zomer mee gestaan en ik ben dit jaar weer begin februari mee begonnen. Mijn paard heeft hem 24/7 om. Ik plak juist de kant waar de neus tegenaan komt in met Ducttape omdat het daar anders wat wrijving geeft en zo helpt het ook meteen tegen verbranding van de neus. Ik vervang de tape ongeveer 1 a 2x per week.

Een paar weken geleden is de paardentandarts (Marco van Schie van de Lingehoeve) geweest en ik heb hem gevraagd of hij slijtage zag aan de tanden van het graasmasker. Er was aan de voortanden inderdaad wat slijtage te zien, ze waren een beetje in een boogje afgesleten, een paar mm. Ik heb hem gevraagd of dit ernstig was, en hij zei van niet 'een veel te dik paard is ernstiger'. Dus ik blijf hem lekker gebruiken. :)

Ik had gehoopt dat mijn Tinker deze winter weer een hoop zou afvallen, net zoals in de winter daarvoor, maar dat is helaas niet gebeurd aangezien het geen winter is geweest. Ik zie echter qua dikheid wel al verbetering ten opzichte van toen ik weer begon met het graasmasker 2 maanden terug. Ik kan de ruggengraat weer voelen en als ik flink druk ( :') ) voel ik de ribben ook weer. Dit was twee maanden terug echt niet het geval.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:25

Maris schreef:
Ik zie dat er "zachte" korven zijn van oa IR, HH en Pfiff. Is er nog eentje beter dan de anderen ?

Ik heb hele goede ervaringen met dr korf van IR. Voor mijn pony met halstermaat cob heb ik een L.
Dit lijkt heel groot, maar bij hem blijft ie netjes zitten, zonder schuurplekken en hij kan ook gapen en zo.
Voordeel van de IR vind ik dat de korf iets wijd uit loopt naar boven. Veel korven zijn recht, dus die zitten dan bovenaan een stuk strakker wat niet prettig / functioneel is.

Ik zie vaak paarden staan waarbij de korf "aansluit". Dan hebben ze heel weinig ruimte om hun mond open te doen en gaat het ook snel schuren. Dat is natuurlijk niet fijn.

Oh ja, ik knip de neusgaten er ook uit voor meer lucht. Vooral in de zomer is dat fijn. :D

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:18

Bij mij gaat hij weer terug naar Paardendrogist. Ze snapt er geen hol van en ik ben een watje, want ik vind het zielig.

DA was er toevallig net en heb advies gevraagd. Ze gaat nu gewoon halve dagen paddock en halve dagen land samen met haar vriendin. Ben d'r klaar mee.

Mocht iemand nog een graasmasker van IR willen hebben, ik heb een nieuwe liggen :P Stuur maar PB.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:52

zielig is het zeker niet, en hoelang heb je het geprobeerd. het beste is gewoon aandoen en niet meer afdoen, ze leren het echt. eventueel wat hooi neerleggen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:59

Ze doet niks. Ze heeft de hele ochtend er mee gestaan en blijft direct achter het draad staan en zielig kijken.

Vorig jaar heeft ze zo een hele dag gestaan zonder drinken of eten. Dat gaat me te ver.

Ze gaat nu halve dagen paddock en halve dag gras. Het is niet anders.
Ze komt met haar vriendin te staan dus kunnen ze ook gewoon lekker tutten met elkaar. Haar vriendin begon gister meteen te trekken aan het masker..........ook geen pretje.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:39

heb ook 2 greenguards besteld, mijn anders zo koele fjordjes raakten er aardig van in paniek. Met een bloempot hadden ze dit niet maar daar had madam binnen 4 uur dorheen gevreten. Stuur de gg ook terug. Ga toch voor een best friend of een IR, klopt het dat de best friend dezelfde kwaliteit is als IR of is the best friend toch iets beter?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 11:38

Ollytje schreef:
heb ook 2 greenguards besteld, mijn anders zo koele fjordjes raakten er aardig van in paniek. Met een bloempot hadden ze dit niet maar daar had madam binnen 4 uur dorheen gevreten. Stuur de gg ook terug. Ga toch voor een best friend of een IR, klopt het dat de best friend dezelfde kwaliteit is als IR of is the best friend toch iets beter?

The Best Friend is beter.... Lijken wel veel op elkaar, maar ze eten veel sneller door de bodem van de IR heen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:06

Ik heb zelf geen ervaring met de best friend. De IR heeft hij nu 1,5 jaar en is er nog niet door heen.
Met goedkope (onbekende) merken ging hij ook snel door de bodem heen.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:14

Wat is volgens jullie het best, strookbegrazing snachts paddock, graasmasker snachts paddock of graasmasker en strookbegrazing? :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:17

wij doen hier masker en strook beide, maar wij bemesten dan de weilanden ook flink etc. dus er staat een heleboel ik zou naar de wei en pony kijken wat bij jullie het beste past.