Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

canisia

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:28

Hier deed ik het eerst door een handje musli heen, maar daar kreeg ze zoveel speeksel van dat de helft er soms gewoon weer overal uit kwam. Erna een snelle en makkelijke manier gevonden, halve boterham even snel in laagje water dompelen zodat de korrels erop bleven plakken, 1 zakje korrels op een kwart en dan dubbelvouwen. De sandwich ging er dan in 1 hap in, evt je hand tegen de mond aan houden dat het erin blijft en dan totaal 3 stukjes voor 3 zakjes. Werkte het snelst, schoonst en gemakkelijkst, maar gelukkig vond ze het ook niet vies!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:03

Hoera! Binnen!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:59

Wat fijn dat iedereen nu eindelijk de bestelling binnen heeft!

Met mijn Noah gaat het helaas steeds slechter ;( Ik weet het even allemaal niet meer, zijn het echt die maagzweren waarvan hij zo een last heeft? dat kan toch haast niet meer na 10 spuiten gastro guard, 100 zakjes abprazole, 5 spuiten AbGard, 300 abler Omeprazole (ok hiervan betwijfel ik de werking omdat het toch schijn dat ze niet mogen worden doorgebeten en ik ze in een appel gaf dus risico op doorbijten 99,9%) inmiddels begonnen aan de volgende 200 zakjes (nu 4 p. dag sinds woensdag)

Hij staat nu sinds donderdag weer met koorts op en af soms 40,9 krijgt nu metacam en koortverlagers, maar dit is dus al de vijfde keer in 2014 dat hij koortsig is dus het lijkt mij niet meer aannemelijk dat het gewoon een 'simpel virusje' is. DA heeft gelijk bloed afgenomen voor onderzoek, vandaag de eerste uitslagen binnen en het enige wat eruit komt is bloedarmoede. Ik ben dus bang dat er toch (veel) meer speelt dan alleen de maagzweren/klachten... ;( (overigens is dit het vierde bloedonderzoek in een jaar tijd en de eerste keer dat we überhaupt iets vinden)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:08

Vivat wat een ellendige situatie. Ik hoop dat er snel meer duidelijkheid komt. Sterkte!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:29

Ah bah Vivat, niet leuk! hopelijk kom je snel tot de oorzaak!! vanuit mij ook sterkte!

Hier gaat het gelukkig wel wat beter! heb gister week 4 afgerond dus ga nu lekker afbouwen :) vanaf vandaag maar 2 tabletten dus :) Ik ben nu ook bezig met werken aan de hand, alleen in stap.. is het wijsheid om hem vanaf nu ook weer op te bouwen qua draven (lange lijnen ofzo) ?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:33

First_Unique schreef:
Ah bah Vivat, niet leuk! hopelijk kom je snel tot de oorzaak!! vanuit mij ook sterkte!

Hier gaat het gelukkig wel wat beter! heb gister week 4 afgerond dus ga nu lekker afbouwen :) vanaf vandaag maar 2 tabletten dus :) Ik ben nu ook bezig met werken aan de hand, alleen in stap.. is het wijsheid om hem vanaf nu ook weer op te bouwen qua draven (lange lijnen ofzo) ?

Hoe is hij qua energie? Ik zou hem gewoon eens losgooien in bijvoorbeeld de rijbak, dan gaan ze meestal uitzichzelf wel draven als ze daar zin in hebben?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:34

Vivat schreef:
Wat fijn dat iedereen nu eindelijk de bestelling binnen heeft!

Met mijn Noah gaat het helaas steeds slechter ;( Ik weet het even allemaal niet meer, zijn het echt die maagzweren waarvan hij zo een last heeft? dat kan toch haast niet meer na 10 spuiten gastro guard, 100 zakjes abprazole, 5 spuiten AbGard, 300 abler Omeprazole (ok hiervan betwijfel ik de werking omdat het toch schijn dat ze niet mogen worden doorgebeten en ik ze in een appel gaf dus risico op doorbijten 99,9%) inmiddels begonnen aan de volgende 200 zakjes (nu 4 p. dag sinds woensdag)

Hij staat nu sinds donderdag weer met koorts op en af soms 40,9 krijgt nu metacam en koortverlagers, maar dit is dus al de vijfde keer in 2014 dat hij koortsig is dus het lijkt mij niet meer aannemelijk dat het gewoon een 'simpel virusje' is. DA heeft gelijk bloed afgenomen voor onderzoek, vandaag de eerste uitslagen binnen en het enige wat eruit komt is bloedarmoede. Ik ben dus bang dat er toch (veel) meer speelt dan alleen de maagzweren/klachten... ;( (overigens is dit het vierde bloedonderzoek in een jaar tijd en de eerste keer dat we überhaupt iets vinden)

Dat is vervelend, gezien je al langer omeprazole geeft lijkt het iets anders te zijn. Wat zijn de verdere klachten naast koorts?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:38

eigenlijk wel goed.. Ik heb het gevoel dat het meer zijn spieren zijn waar die soms tegenaan loopt dan zijn maag. Moet eerlijk bekennen.. gister met WADH ging het zo lekker, heb ik hem een paar passen laten draven, en dat voelde al een heel stuk anders aan.. maar dan zit ie al in die werkhouding, is het leuk, issie al lekker los.. het voelde niet verkeerd aan laat ik het zo zeggen..

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:31

Dank voor jullie medeleven. Verder is hij suffig en wil niet graag lopen, als hij al loopt is het meer 'sjokken' hij eet, drinkt en mest gewoon goed. Het is gewoon zo vaag allemaal! Maar we zijn nu echt al tijden met hem aan het tobben, dan heeft hij weer wat of zit gewoon niet zo lekker in zijn vel en een x aantal dagen later kun je amper fatsoenlijk met hem wandelen want dat is hij zo fris dat hij alle kanten op springt :') In april ging het echt fantastisch met hem, toen heb ik na opbouwend werk als wandelen, longeren en aan de hand werken 4 x kunnen rijden, hij liep de sterren van de hemel, beter dan ooit in de afgelopen 5,5 jaar. Begin mei leek hij weer een terugval te hebben wbt zijn maag en rust gegeven, iedere keer lijkt hij zo goed op te knappen en dan ineens is het weer mis...

First_Unique ik zou gewoon rustig proberen met hele kleine stapjes op te bouwen, als je twijfelt een stapje terug doen

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:31

Jeetje lastig vivat, konden ze maar praten.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:55

Lijkt mijn merrie wel vivat.... Erg lastig.. En vooral zo frustrerend, want wat is er nou precies aan de hand?! Ik werk nu chronologisch alles af, en desnoods uiteindelijk nog 1x helemaal doorlichten. Heb je zijn bloed gechecked? Lyme?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:58

Hallo ik lees al wel een tijdje met jullie mee.
Wij hebben aantal jaar geleden ook een paard gehad met erge maagzweren.
Dus weet wat het inhoud.

Maar even een vraag aan jullie.
Ik wil mijn paard een kuurtje gaan geven voor de maag.
Omdat ik haar mager gekocht heb.
En ze nu mooi op gewicht is.
Hebben sommige mijn toch geadviseerd om een kuurtje voor de maag te geven voor de zekerheid.
Maar ik ben al dagen aan het kijken welk spul of merk nou het beste is.

Welk merk of kuurtje raden jullie mij aan

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:48

Ninx schreef:
Lijkt mijn merrie wel vivat.... Erg lastig.. En vooral zo frustrerend, want wat is er nou precies aan de hand?! Ik werk nu chronologisch alles af, en desnoods uiteindelijk nog 1x helemaal doorlichten. Heb je zijn bloed gechecked? Lyme?

We zijn al erg lang met hem aan het tobben, van dat hij niet helemaal fit is en ik twijfel over zijn gezondheid had tot echt serieus ziek. Er zijn bloedonderzoeken gedaan in
december 2010 - niets gevonden
februari 2011 - lintwormbesmetting
juni 2011 - niets gevonden
februari 2013 - niets gevonden
mei 2013 - niets gevonden
juli 2013 - licht tekort aan magnesium
september 2013 - niets gevonden
januari 2014 - niets gevonden
nu - bloedarmoede

Benen, hoofd, hals en rug röntgenfoto's van gemaakt niets gevonden dan heel lichte niet noemenswaardige artrose in de kogels - maar paardje is al 19 jaar
Is goed op de buigproeven
Op de kliniek in Roosendaal hebben ze in februari alleen 'narcolepsie' (wat dus sleep deprivation is... :o ) en maagzweren gevonden

Bloedonderzoeken (vooral de laatste 4) zijn zeer uitgebreid geweest, hij is getest op alles wat ze maar kunnen bedenken incl. lyme/cushing/insulineresistentie/glutenallergie/westnilevirus en allerlei andere spannende uitheemse dingen

Ik denk dat ik alles wat hij heeft gehad sinds wij hem kennen t/m nu ga nazoeken en opschrijven en naar onze DA brengen misschien is er nog ergens een verband te vinden? Wij woonden nl eerst bij rotterdam en hadden daar natuurlijk een andere dierenarts/kliniek

ralphtdw: heb je nog andere aanwijzingen dat het paard maagzweren zou kunnen hebben (gehad)? bijna iedereen geeft hier een vorm van omeprazole van abler, supplementen lijken bij een aantal paarden een beetje te helpen maar bij een hoop doet het niet veel.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:57

Even een update!! Met unique gaat het echt met de dag beter! Hij begint echt te begrijpen nu dat ie geen last meer heeft van zijn lichaam als ie moet werken/ gaan bewegen! Vandeweek was ik aan het vd'en en was oefeningetjes aan de hand.. En ineens begon ie me toch als een blij hertje door die bak heen te bokken en stuiteren! Echt bizar! Dat heeft ie in geen jaren meer gedaan! Heb hem snel losgeklikt en samen lekker wat plezier gemaakt in de bak! Heerlijk om zijn oude ikje weer steeds meer terug te zien!! Gister nog even aan de dubbele longe rustig wat gewerkt.. Ook weer zo'n mega verandering! Hij is gewoon echt actief ineens! Fijn om te zien dat ie weer een beetje zichzelf terug aan het krijgen is! Ben benieuwd hoe we er over een paar weken voor staan als ie zo doorgaat.. :D

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:30

Hoi,
Ik kom even binnenvallen. Ik heb een deel van het topic gelezen.
Mijn paard heeft vermoedelijk een maagzweer (ook door verhalen in het topic).
Bij de vorige eigenaren heeft hij een maagzweer gehad zeggen ze en daardoor is hij gaan luchtzuigen.
Nu is het nog altijd een luchtzuiger maar doet hij dit weer meer dan eerst.
Ook mist hij bespiering op zijn rug en komt dit er niet echt bij.
Gelukkig is hij verder nog wel vrolijk en wil hij graag aan het werk.

Hij kan 24/7 de wei in en er is ook altijd wat hooi te knabbelen, voordat het op is krijgen ze altijd nieuw.
Helaas staat hij nu vaker lucht te zuigen dan dat hij eet.

Het leek mij wel een idee om bij abler te bestellen en het gewoon eens te proberen.
Als het niet helpt kan ik altijd nog verder onderzoek laten doen door de dierenarts, maar in eerste instantie vindt ik een maagscopie vooral erg vervelend voor hem.
Welk product raden jullie aan? ik dacht zelf aan de abprazole.
Of is het beter eerst de dierenarts erbij?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:35

DPTomboy schreef:
Hoi,
Ik kom even binnenvallen. Ik heb een deel van het topic gelezen.
Mijn paard heeft vermoedelijk een maagzweer (ook door verhalen in het topic).
Bij de vorige eigenaren heeft hij een maagzweer gehad zeggen ze en daardoor is hij gaan luchtzuigen.
Nu is het nog altijd een luchtzuiger maar doet hij dit weer meer dan eerst.
Ook mist hij bespiering op zijn rug en komt dit er niet echt bij.
Gelukkig is hij verder nog wel vrolijk en wil hij graag aan het werk.

Hij kan 24/7 de wei in en er is ook altijd wat hooi te knabbelen, voordat het op is krijgen ze altijd nieuw.
Helaas staat hij nu vaker lucht te zuigen dan dat hij eet.

Het leek mij wel een idee om bij abler te bestellen en het gewoon eens te proberen.
Als het niet helpt kan ik altijd nog verder onderzoek laten doen door de dierenarts, maar in eerste instantie vindt ik een maagscopie vooral erg vervelend voor hem.
Welk product raden jullie aan? ik dacht zelf aan de abprazole.
Of is het beter eerst de dierenarts erbij?

De abprazole vind ik het makkelijkst om te geven. Als ik eerlijk ben, denk ik dat de maagklachten al die tijd wat minder zijn geweest maar niet weg. Luchtzuigen is daar toch echt een kenmerk van. Maar bij gebruik van medicatie moet je met een paar dagen gaan merken dat het beter gaat. Betere eetlust en luchtzuigen zal verminderen/verdwijnen.
Zeker in deze situatie zou ik het aandurven zonder eerst een maagscopie en bovendien stuurt de dierenarts je dan direct naar huis met voor een paar honderd euro aan gastrogard.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:30

henshem schreef:
De abprazole vind ik het makkelijkst om te geven. Als ik eerlijk ben, denk ik dat de maagklachten al die tijd wat minder zijn geweest maar niet weg. Luchtzuigen is daar toch echt een kenmerk van. Maar bij gebruik van medicatie moet je met een paar dagen gaan merken dat het beter gaat. Betere eetlust en luchtzuigen zal verminderen/verdwijnen.
Zeker in deze situatie zou ik het aandurven zonder eerst een maagscopie en bovendien stuurt de dierenarts je dan direct naar huis met voor een paar honderd euro aan gastrogard.

Dat heb ik dus ook gedacht, volgens mij is de maagzweer nooit goed behandeld geweest, maar dat was een tijd uit mijn hoofd gepraat.
Met het idee dat ik anders een paar honderd euro kwijt zou zijn aan gastrogard (en waarschijnlijk een vervelend onderzoek) dacht ik ook dat gewoon behandelen het nuttigst is, dan merk ik het vanzelf.

Hoe lang raden jullie aan het te geven als het werkt? 28 dagen met 1 zakje per 175 kg lichaamsgewicht en daarna?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:24

DPTomboy schreef:
henshem schreef:

Dat heb ik dus ook gedacht, volgens mij is de maagzweer nooit goed behandeld geweest, maar dat was een tijd uit mijn hoofd gepraat.
Met het idee dat ik anders een paar honderd euro kwijt zou zijn aan gastrogard (en waarschijnlijk een vervelend onderzoek) dacht ik ook dat gewoon behandelen het nuttigst is, dan merk ik het vanzelf.

Hoe lang raden jullie aan het te geven als het werkt? 28 dagen met 1 zakje per 175 kg lichaamsgewicht en daarna?

Daarna proberen af te bouwen met 1 zakje per dag minder. Ik heb een hele tijd 3 zakjes gegeven voor mijn grote, maar altijd wat magere paard en uiteindelijk een basisdosis van 2 zakjes per dag gegeven. Had laatst het idee dat het toch een beetje bleef sluimeren, toen een paar weken 4 zakjes gegeven en kennelijk had hij dat extraatje toch nodig. Hij zit nu nog beter in zijn vel.
Sommige paarden komen helemaal van de maagzweren af, andere blijven er heel gevoelig op en bij het minste of geringste is het dan weer mis.
Is er niet iemand op Bokt van wie je alvast wat zakjes of pillen/spuiten kan overnemen? Soms duurt het verzenden bij Abler nogal lang en het wordt er niet beter als je moet wachten met de behandeling.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:41

Niet dat ik nu weet, op de boktmarkt staat iets maar dat is veel duurder dan gewoon zelf bij Abler bestellen. Dus ik denk dat ik het maar afwacht.
Hoeveel zakjes raad jij aan te kopen? aangezien het hoe meer per keer hoe goedkoper is (en verzenden scheelt ook) kan ik misschien beter gelijk meer kopen als ik het een lange tijd moet geven. Een nadeel is dat mocht het niet werken ik gelijk veel zakjes heb die ik niet gebruik.

Ik hoop dat hij weer helemaal zonder gaat kunnen natuurlijk, maar het zou dus ook kunnen dat dat niet lukt, dat is jammer.
Met het idee dat hij 24/7 ruwvoer tot zijn beschikking heeft en als 'krachtvoer' luzerne met een handje care4life krijgt zou het toch niet nodig hoeven zijn dat hij weer een maagzweer krijgt daarna. Zeker als hij mindert/stopt met luchtzuigen en in die tijd kan eten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:40

Steekt hand op! hier ook een met een paard wat bijna niet zonder kan. Soms is de aangerichte schade zo groot...
Langzaam afbouwen iig.!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:52

Ja heb je gelijk in Mist. Hier ook een merrie waarop het begin te lijken dat ik niet meer zonder kan.
Op dit moment staat ze op een lage dosering en ik stop einde van deze maand weer en kijk ik even hoelang het goed gaat.
Ik krijg het spaans benauwd als ik een abler meer in de kast heb liggen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 08:36

DPTomboy schreef:
Niet dat ik nu weet, op de boktmarkt staat iets maar dat is veel duurder dan gewoon zelf bij Abler bestellen. Dus ik denk dat ik het maar afwacht.
Hoeveel zakjes raad jij aan te kopen? aangezien het hoe meer per keer hoe goedkoper is (en verzenden scheelt ook) kan ik misschien beter gelijk meer kopen als ik het een lange tijd moet geven. Een nadeel is dat mocht het niet werken ik gelijk veel zakjes heb die ik niet gebruik.

Ik hoop dat hij weer helemaal zonder gaat kunnen natuurlijk, maar het zou dus ook kunnen dat dat niet lukt, dat is jammer.
Met het idee dat hij 24/7 ruwvoer tot zijn beschikking heeft en als 'krachtvoer' luzerne met een handje care4life krijgt zou het toch niet nodig hoeven zijn dat hij weer een maagzweer krijgt daarna. Zeker als hij mindert/stopt met luchtzuigen en in die tijd kan eten.

Die prijs op Boktmarkt is idd hoger dan wat je voor 100 zakjes via Abler zelf betaalt. Afhankelijk van de koers zit ik dan meestal, zonder verzendkosten op € 135. Meer bestellen is wel goedkoper, maakt volgens mij niet uit voor de verzendkosten en met de spoedverzending is het niet altijd sneller (vraag mij niet waarom). Volgens mij was er vorige week op een oproep van iemand op dit forum die toen geholpen is. Of op Boktmarkt de gewone prijs bieden :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:15

sinds wanneer is er abler op de boktmarkt??

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:30

SteffiiY schreef:
sinds wanneer is er abler op de boktmarkt??

ik weet niet of het Abler is maar er staat een advertentie voor zakjes maagmedicijnen die zijn meegenomen uit de VS voor € 350.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:44

Hoi!

Ik ben naar dit topic doorverwezen. Ik moet zeggen dat ik niet heel het topic heb doorgelezen, maar ik heb toch een vraag.

Volgens mij heeft mijn paard een (of meerdere) maagzwe(e)r(en). De reden dat ik aan een maagzweer denk, is omdat hij hoefbevangen heeft gestaan en hierdoor enkel wat hooi kreeg maar wel zware pijnstilling en ontstekingsremmers.
Hij is toen erg afgevallen en gelukkig is hij nu al terug wat aangekomen, maar ik blijf hem aan de magere kant vinden. Hij krijgt zeker genoeg te eten (veel gras, seniores priores en ook voldoende hooi), dus aan het eten ligt het iig niet.
De laatste tijd zie ik hem ook erg veel geeuwen.

Nu raden ze me aan om zo'n maagscopie te doen, maar daar ben ik eigenlijk wel wat op tegen. Sowieso is het onderzoek al niet zo fijn. Ook vind ik het niet zo leuk dat mijn paard een aantal uren niks mag eten en niet mag drinken, sorry, maar dat kan ik niet aanzien.

Is het verstandig om op goed geluk medicijnen toe te dienen? En zo ja, welk medicijn is hier dan voor geschikt?
Ik heb al gehoord van Gastrogard (?) maar dit is blijkbaar erg duur... En ik weet ook niet of zo'n medicijn schadelijk is voor de maag moest hij nu niets van zweren hebben...
Ik ga zeker dit topic nog wat doorlezen om andere medicijnen te leren kennen :j Maar ik wil ook geen brol gaan geven dat een fortuin kost en eigenlijk niet werkt :)

Alvast bedankt voor jullie eventuele antwoorden!