[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:02

Mijn pony blijft benauwd.
Vandaag met draf kwam er een fikse klodder los.

Nu zit ik te denken aan een slijmoplosser.
Ventipulmin heeft hij al gehad.
Dierenarts heeft het over corticose maar ik vind hem daar 'te goed'voor en vind dat rommel.

wat is wijsheid..?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:08

Ik dacht dat sputolysine (oid) ook een slijmoplosser was? Misschien het proberen waard?

Mijn paard was vandaag vrij benauwd, hij ademde moeilijk, terwijl we gewoon een wandelingetje aan de hand deden :\ Geen hoesten of snotneus, heel raar. Ik ga er nog maar eens iets instoppen van medicatie denk ik...

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:20

He bah, wat naar !. Niet fijn als ze niet opknappen. Ik zou zeker sputolysin proberen. Is vrij verkrijgbaar. Mijn dierenarts zei dat de gewone slijmoplosser van de kruidvat ook voldoet ( of bisolfon) maar de dosering is dan lastig. Ik heb het mijn paard ook gegeven en faf gewoon iedere dag een flinke scheut.
Die van mij leek flink opgeknapt. Ik denk dat het voornamelijk aan zijn buitenluik ligt die ik nu had opengezet een paar dagen, maar nu moest hij weer dicht vanwege de vorst :(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:53

De mijne staat 24/7 buiten dus ik snap de omslag sowieso niet :\ Maar ik ga zelf die sputolysin ook eens proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 01:02

ik durf niet zo goed zelf iets van kruitvat te geven....

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 01:10

Hoi, ik kom hier even binnevallen het toppic stuk aan het doorlezen.

Mijn shetlander hoest op het moment heel erg, gewoon als ze in stal staan en ik vraag me af of ik er een DA bij moet laten komen. Verder oogt ze vrolijk en heb ik niet het idee dat ze ziek is, maar het hoesten is echt extreem.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 09:01

_bloempje_ schreef:
Hoi, ik kom hier even binnevallen het toppic stuk aan het doorlezen.

Mijn shetlander hoest op het moment heel erg, gewoon als ze in stal staan en ik vraag me af of ik er een DA bij moet laten komen. Verder oogt ze vrolijk en heb ik niet het idee dat ze ziek is, maar het hoesten is echt extreem.

Ik zou het wel even doen als ik jou was. Zeker als het ineens is. Is er iets verandert? Stal, hooi etc...
De dierenarts kan horen of het om een verkoudheid gaat. Ik zou hem ook elke dag even temperaturen zodat je weet of er iets is veranderd.
Sterkte.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 09:04

Anoniem schreef:
ik durf niet zo goed zelf iets van kruitvat te geven....

Ja, dat snap ik, maar ik dacht; mijn dierenarts heeft er toch voor doorgeleerd. Anders zou ik gewoon voor de sputolysin gaan als ik jou was.

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 09:34

Sputolysin is inderdaad een goede slijmoplosser. De mijne staat nu een mijn op de Feneknoflook. Werkt ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:08

Denk dat ik maar sputolysin haal dan...als hij dan nog benauwd blijft ontkom ik niet aan de corticose vrees ik.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:52

Anoniem schreef:
Denk dat ik maar sputolysin haal dan...als hij dan nog benauwd blijft ontkom ik niet aan de corticose vrees ik.

Ja, succes. :(:) hou je ons de hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:55

uiteraard.
als heb ik na wat googelen idd gevonden dat paarden ook vaak bisolvon krijgen...dus nu twijfel ik toch.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:57

Anoniem schreef:
uiteraard.
als heb ik na wat googelen idd gevonden dat paarden ook vaak bisolvon krijgen...dus nu twijfel ik toch.

Snap ik, die van mij heeft 2 flessen op. Aardbeien smaak vond hij het lekkerst :P
Hij loopt nog levend rond :D het zou wel kunnen dat er meer suiker in zit dan in sputolysin. Dat weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:46

Ik heb eigen merk Bisolvon(kruitvat)gehaald,extra forte zonder suiker.
Hij vreet het zo op.
Vandaag met draf weer dikke witte klodders slijm eruit.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:23

Nou, mooi dat hij het opvreet :j ik hoop dat het goed loskomt dan. Regenjas aan de volgende keer :') voor alle rondvliegende klodders)

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:44

iemand enig idee hoe je het volgende op kunt lossen?

mijn bijrijpaard hoest ohz + longeren (met of zonder bijzet, maakt geen verschil) bij de eerste keer aandraven flink en daarna hoor je hem niet meer.

begin vorig jaar heeft hij een flinke hoest gehad waar hij voor behandeld is. daarvoor kuchte hij ook een paar weken met het aandraven, maar niet zo heftig als nu.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:07

elady schreef:

mijn bijrijpaard hoest ohz + longeren (met of zonder bijzet, maakt geen verschil) bij de eerste keer aandraven flink en daarna hoor je hem niet meer.

begin vorig jaar heeft hij een flinke hoest gehad waar hij voor behandeld is. daarvoor kuchte hij ook een paar weken met het aandraven, maar niet zo heftig als nu.

Komt er slijm mee ? Of is het een droge kuch ?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:18

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:16

Stip

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:18

Vandaag omdat alles bevroren is , dus geen hooi kon spoelen / weken.

De papierkliko leeggemaakt , na wat gerommel , netten,roosters net te klein ect .
Een stuk dubbeltjes gaas zo gebogen dat het er mooi in zit , en niet op de bodem komt .
De eerste keer 2x 2 liter uit de waterkoker erin.
Dat ging redelijk goed , nat en warm hooi .
Paarden vonden het lekker .
Maar niet alles was goed nat .

Nu zit 2 X een emmer heet/ warmkraanwater en 2x van de waterkoker in .
Ik heb ongeveer 2 plakken hooi goed losgemaakt erin zitten .

Ik denk er aan om hem te gaan ombouwen , met een behangstomer of een ander stoomapp

Anita
Had dit ergens neergezet van een topic 2010 ;)

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:08

bertine37 schreef:
elady schreef:

Komt er slijm mee ? Of is het een droge kuch ?

alleen een droge kuch tot nu toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:53

Droge kuch vind ikzelf altijd minder fijn,heb dan het idee dat er niets loskomt.
Als dat te lang duurt zou ik er wel een da bijhalen,of slijmoplosser geven.

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:00

Die van mij hoest ook weer, maar vandaag kwam er slijm en neusuitvloeiing los. Goed het hooi nat gemaakt en net was het al weer een stuk minder :)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:25

Droge hoest is ook lastiger, als er snot is weet je dat er waarschijnlijk verkoudheid in het spel is.
Mijn paard heb ik niet meer horen kuchen ( afkloppen) we hebben volgens mij een minder stoffige partij hooi en ik heb steeds zijn buitenluik opengezet. Helaas moet deze nu weer dicht vanwege de vorst :(

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:30

Bedankt, ik ga morgenochtend gelijk bellen. Ze blijft droog hoesten en ziet er erg rot uit als ze zo hoest.