[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:47

Gillian, ik zou dan toch echt snel imaverol halen! Dat kan best gewoon regenschurft zijn (rainrot, wordt veroorzaakt door een schimmel) het ene paard is daar vatbaarder voor dan een ander en als ze het eenmaal hebben gehad blijven ze gevoelig.

Yvonne wat jammer!

Vies had vanmorgen toch ook wel flink wat manen uit zijn deken vallen en ik krijg het idee dat het geschuurde stuk nog meer haren kwijt is... Ik zie hem zelf niet schuren, maar hij heeft een nieuw vriendinnetje die dat voor hem doet. Met borstelen merk ik niet dat de manen kriebeliger zijn dan anders en dat vind ik toch wel gek..

YvonneV

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:28

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:39

yvonnedv schreef:

Ik heb het ook een tijdje gebruikt, wellicht niet lang genoeg, maar ik vond dat de vacht nogal klef en kleverig ervan werd. En dat vond ik absoluut niet prettig.

De wei schuurproof maken is enerszijds natuurlijk een verstandige oplossing, aan de andere kant, ze vinden echt wel iets om aan te schuren en anders doen ze het zelf wel. En eigenlijk is het wel heel sneu, want ze hebben dus wel gewoon jeuk op dat moment, en ik vind het dan wel cru dat je ze niet de mogelijkheid geeft om die jeuk weg te nemen. Ik heb wel eens gelezen dat mensen zelfs de stal af gingen zetten met schrikdraad zodat het paard maar niet ging schuren...
Maar ik ben destijds ook overal bij langs geweest om alle uitstekende schroeven, spijkers, punten, takjes en weet ik veel iig weg te halen. Dat als ze dan ergens ging schuren, dat ze zichzelf in ieder geval niet enorm zou verwonden (dat heeft dus ook toe geleid dat ik een hele middag bezig geweest ben met het ombuigen van de bovenste puntjes van het hekwerk van de fruitbomen waar we destijds stonden..... ook niet een fijne combinatie overigens, fruitbomen en ZE)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:48

AniekR schreef:
Ik lees hier dat ik niet de enige ben.
Zelanta heeft vannacht voor het eerst in haar manen geschuurd ;( Gelukkig nog maar een klein plekje en niet heel ernstig, maar toch geschuurd. Heeft met de regen idd ook even haar deken afgehad.

Heb morgen eerste wedstrijd met haar, dus wil iig één keer met knotjes kunnen starten. Daarna dan maar kijken wat we kunnen doen met haar manen.

@ Madeliefjes, ik weet niet in hoeverre het bij jouw paard betrekking heeft tot het gras, maar bij ons is het land net omgeploegt en moet het opnieuw ingezaait worden, dus ze staan nu de hele dag in de bak. Dus aan het gras kan het hier iig niet liggen...

Nou eigenlijk is het me helemaal niet duidelijk waarom ze jeuk heeft. Ik dacht jarenlang dat het door het gras kwam, op rijker gras had ze altijd meer last dan in het uitgebloeide oude gras. Maar ze heeft een poosje in een paddock met wit zand gestaan en toen had ze eigenlijk al jeuk. En sinds anderhalve week staat ze nu op de dag in het weiland. Ik heb het jarenlang echt perfect onder controle gehad maar wat er nu aan de hand is???????? Zelfs met deken (ik hoefde hem eigenlijk nooit te gebruiken) heeft ze erge jeuk. Geen idee...... Zorgen, zorgen, zucht, steun.

Heb toch voor de zekerheid maar een kweek ingezet op schimmels, je weet tenslotte maar nooit (ze is van stal veranderd dus wie weet heeft ze wat opgelopen). Luis heeft ze niet. Dus waar het nou echt door komt??

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:28

Zal vanmiddag eens zien hoe Heaven erbij staat. V/d week was het wel weer rustig na smeren (Befix). :j

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:35

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:12

Heb even een vraagje als een paard stress heeft dan kunnen de klachten verergeren toch?
Weet iemand hoeveel invloed het zou kunnen hebben?
En hoeveel invloed zou een korste stressperiode zijn? Of zou dat geen effect hebben op de ZE?

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:58

Heeft iemand hier ervaringen met het product befix? Ik vind het nogal duur om meteen een hele fles aan te schaffen en vroeg me af wat voor ervaring jullie hebben met dit spul.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:58

wat kost dat befix dan?
en als je het op de lange termijn zou rekenen...ben je dan niet goedkoper uit met een deken?
goede dekens gaan vaak jaren mee namelijk.

monica:
weet je al wat voor stress er komen gaat dan bij je dier?
zelfs korte stress kan invloed hebben.
neem een paard wat verhuizen gaat van stal en er onweniig is,uit stress kunnen ze dan meteen de starat afschuren of een deel van de manen

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:52

Annetje schreef:
Gillian, ik zou dan toch echt snel imaverol halen! Dat kan best gewoon regenschurft zijn (rainrot, wordt veroorzaakt door een schimmel) het ene paard is daar vatbaarder voor dan een ander en als ze het eenmaal hebben gehad blijven ze gevoelig.

Mooi, daar is ze al mee behandeld omdat er een schimmeltje door de stal gaat ;) Zal haar daar eens extra mee behandelen op die plek!! Bedankt!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:39

ellepel schreef:
monica:
weet je al wat voor stress er komen gaat dan bij je dier?
zelfs korte stress kan invloed hebben.
neem een paard wat verhuizen gaat van stal en er onweniig is,uit stress kunnen ze dan meteen de starat afschuren of een deel van de manen

Nou ze heeft de stress eigelijk gehad. Ze is vannacht/vanmorgen door de draad gegaan en de vijver ingegaan. Dus ze was enorm gestresst omdat ze er zelf niet meer uitkon. Haar eczeemdeken heeft ze afgekregen en durf er nu geen meer op te leggen. Dus was eigelijk benieuwd of door zulke stress het ook kan verergeren. Ze heeft normaal maar lichte eczeem.

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:06

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:37

die deken, bij de Hoody zelf zijn er al zat mensen waarbij de oortjes er steeds uitfloepen, ik vind bij deze deken de hals wel erg los om de oortjes zitten, dat kan toch niet blijven zitten dan?!

Hier gelukkig alles weer gekalmeerd, Wisse had zo te zien niet meer staan schuren, staart was nog wel wat kriebelig en nog steeds onder de buik maar dat was ook al zo voordat de deken een dag afging. Zijn manenkam was niet meer geirriteerd, nog wel roze doorschijnend maar niet meer rood en warrig.
Heb zijn manen en manenkam/hals gewassen met teershampoo en de manen zelf in de equishine gezet. Daarna zag alles er weer rustig en netjes uit :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:58

Ondanks dat mijn echte hoody (waarbij mijn super knappe merrie het zelfs met halster nog presteert om de oren eruit te krijgen??) wel dus steeds de oortjes verliest, blijft hij super mooi het stuk achter de oren bedekken, omdat hij dus wel erg lang is.. en wat dat betreft bevalt hij dus prima :D Met die link naar marktplaats van hierboven zie je dat het paard nu al met de oortjes er bijna uit gaat en het dus qua lengte ook gewoon te kort komt.

Alles is hier nog *afkloppen* rustig. Ik merk nu ze weer op hooi staat in plaats van kuil dat de manenkam ook weer zachter wordt, want daar kwamen weer harde groeven in. Ik heb ook nog niet weer hoeven wassen, dus dat gaat allemaal erg voorspoedig *afkloppen!!*. Ook de navel blijft goed, zonder buikflap van de RSIH. Ik spuit wel vaak nog even de navel en de achterbenen even in met antivlieg, als ik het niet vergeet :o .

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:07

Bah... mijn Shet heeft met haar hengstigheid heel haar dekentje ondergepist... kan hem niet wassen natuurlijk dus wordt morgen met de spuit even uitspuiten ofzo. Kleffe boel.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:16

Indra, he bah. Zelanta maakt haar deken ook erg smerig, maar is dus idd ook nog niet gewassen omdat het zo lastig is. Als het lekker warm weer is idd misschien maar even gewoon met de spuit.

Sinds donerdag (en donderdag op vrijdag had ze dus ook voor het eerst geschuurd) is Zelanta trouwens onrustig in haar hoofd met het rijden (en donderdag op vrijdag had ze dus ook voor het eerst geschuurd). Lijkt toch echt op nijt naar vliegen. Rijden jullie ook met iets op het hoofd? Oornetje/neuskapje oid? En spuiten jullie ze dan ook altijd in met vliegenspul?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 02:39

ik heb even een vraagje misschien is het antwoord hier al wel gegeven maar ik kan het niet vinden.

Eeen vriendin van mij heeft een merrie die ook exzeem heeft. nu heb ik een vraagje heeft het wel nut om nu nog een deken op te doen terwijl ze zichtbaar al heeft geschuurd? of maakt dat niet uit?

en helpt dat deken echt goed?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 07:42

Maritje, zeker weten!
Ze houden dan nog wel heel even jeuk (de huid is immers nu al geirriteerd) maar na een tijdje is dat over (kan na een paar dagen tot een paar week zijn, verschilt per paard) maar omdat ze met deken op niet meer geprikt worden zal het steeds beter gaan. Ik zou er sowieso een deken opdoen en misschien even wassen met een speciale shampoo, met aloe vera of tea tree?
Heeft ze ook echt open plekken of alleen kapotte manen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:18

Monica_1987 schreef:
Nou ze heeft de stress eigelijk gehad. Ze is vannacht/vanmorgen door de draad gegaan en de vijver ingegaan. Dus ze was enorm gestresst omdat ze er zelf niet meer uitkon. Haar eczeemdeken heeft ze afgekregen en durf er nu geen meer op te leggen. Dus was eigelijk benieuwd of door zulke stress het ook kan verergeren. Ze heeft normaal maar lichte eczeem.

zou er wel weer een deken op doen.,anders word ze nu geprikt en krijg je jeuk toch?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:44

ik gebruikte tkc97 dit werkt perfect.
helaas blijkt mijn pony hier een alergiese reactie op te geven.
dus ben nu op zoek naar iets nieuws

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:44

TKC97 is heel heftig spul, je mag het ook echt maar 1 keer in de 3 dagen gebruiken en niet in de zon.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:54

_hill_ schreef:
Heeft iemand hier ervaringen met het product befix? Ik vind het nogal duur om meteen een hele fles aan te schaffen en vroeg me af wat voor ervaring jullie hebben met dit spul.

Befix kost (waar ik hem koop toch) rond de 40 euro per fles. (de lotion), (voor een pot crème is het +/- hetzelfde denk ik, de shampoo weet ik niet precies, maar idd ook duur)
Maar ik koop het nu wel al drie, bijna 4 jaar :) ben er dus best tevreden over. Het verzacht de huid echt wel en helpt toch ook goed tegen de jeuk, maar nu heb ik er toch een deken bijgekocht omdat Granny nu veel meer last heeft van zijn exceem en dan is smeren alleen geen oplossing. Ik smeer wel nog steeds befix.
Ik heb trouwens genoeg aan één fles per jaar (smeer 3 tot 5 keer per week, en toch redelijk veel) dus ik vind het wel zijn prijs waard.

TKC is inderdaad nogal heftig, en ik vind het ook niet zo gebruiksvriendelijk...

Maritje: mijn ruin had ook al geschuurd voordat hij een deken ophad, maar heeft nu echt wel baat aan zn deken, en ik ook, want een paard met geschuurde manen en staart is echt geen prettig zicht...

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:06

@ Britt_Pit

ik weet hield me ook netjes aan de voorgeschreven adviezen.
maar helaas kan mijn pony er echt niet tegen.
ga nu iets op basis van appel azijn gebruiken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:09

ellepel schreef:
Monica_1987 schreef:

zou er wel weer een deken op doen.,anders word ze nu geprikt en krijg je jeuk toch?

Ze heeft nu koorts dus ga er nu geen deken opgooien. En denk zoiezo niet dat er de eerste maanden een deken terug op komt.
Toch maar weer met smeerseltjes aan de gang en hopen dat het niet gekker wordt.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:09

Hier wordt er nog steeds niet geschuurd. Ze had wel een wondje onder haar ogen die een beetje open lag. Daar heb ik sweet itch op gesmeerd. Ik heb eigelijk geen idee of dat door de jeuk komt, of dat ze haar hoofd ergens open aan heeft gehaald. Ze loopt nog zonder hoofdkap, die doe ik pas op als de zon echt geen schijnen, en er vliegen zitten. Ik vind het namelijk niks om in de regen met een hoofdkap op te lopen. Ze heeft dan gewoon een vliegenmasker.

Gister heb ik van de paardendrogist mijn bestelling binnen gekregen. Stop itch eczeemkruiden en omega olie. Maar eerst maak ik nog de weikruiden en appelazijn op. Hier zal ik nog 2,5 mee kunnen doen.

Ze heeft wel nog steeds een redelijk harde mannenkam. haar manen zijn bij de schoft ook behoorlijk dun geworden door de deken.